2023-05-04, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja vad säger man
De kanske har läst här på flachback om spekulationerna på tider?
De säger också att J flyttat T cykel innan Donken
Så står det väl inte i fup?

Minns inte vad som står i fup om cykeln.

Polisen lär väl knappast ha kikat i grannens telefon då om uppgiften om de här stegen inte finns med i bevisningen?
För det är nog inte något de hade utelämnat va. Lät ju på dom som att de hade undersökt det här ganska grundligt.
Senast redigerad av Avel 2023-05-04 kl. 07:08.
Citera
2023-05-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Minns inte vad som står i fup om cykeln.

Polisen lär väl knappast ha kikat i grannens telefon då om uppgiften om de här stegen inte finns med i bevisningen?
För det är nog inte något de hade utelämnat va. Lät ju på dom som att de hade undersökt det här ganska grundligt.

Jag tror att jag missuppfattade
De sa nog att J tänkt flytta på cykeln
Och så står det i fup enl förhören

Jag har inte sett någon uppgift i fup om att polisen kollat grannens hälsoapp
Men jag kan ha missat det?

Jag tänker om det skulle stämma att T blev mördad tidigare så måste det skett strax efter de kom till bostaden
De kom till J bostad ca 01.57
då fanns det ju inte så mycket tid för M att hinna somna?
Men vad var det för ljud grannen hörde?
Det borde ju vara någonting som har med turmultet att göra?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-04 kl. 07:26.
Citera
2023-05-04, 07:19
Medlem
Citat:
Ja det kan vara bra i flera fall och förhoppningsvis blir det en förändring

Men är det verkligen lämpligt att släppa restruktionerna helt?

Åklagaren bestämmer när de kan släppas, förmodligen släpptes restriktioner redan när FUP:EN släpptes några veckor före huvudförhandlingen i Eksjö tingsrätt.
De anses inte vara ett hot för utredningen längre.
Jag tror att det var några dagar före Judgement day (19:e april) som J blev förflyttad till Riksmottagningen och fick sitta på gem.

”En utredning vid riksmottagningen på kvinnoanstalten Hinseberg beräknas i normalfallet ta 6–8 veckor att genomföra, inklusive väntetid. Men idag är kön till riksmottagningen lång.”

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2022/januari/vantan-pa-utredning-ar-lang/
Citera
2023-05-04, 07:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaså? Jag tycker det låter tillräckligt som ett överfall att fälla nån baklänges. Särskilt när man tänker på att Johanna inte behövde erkänna det. Hon hade kunnat sagt att hon knuffade Tove och Tove föll, eller att Tove halkade eller att Maja knuffade Tove. Trots att hon har många möjligheter att svära sig oskyldig så väljer hon att säga något som är till stor nackdel för henne - att hon fällde Tove baklänges.

Man är inte en speciellt bra ”detektiv” om man inte fattar att när en misstänkt GM självmant berättar saker som är till stor nackdel för GM, så är det med stor sannolikhet sant.
...eller finns det en slug baktanke...

när man POÄNGTERAR att sanningssägande är viktigt och bedyrar sin ärlighet samtidigt som man ljuger, undanhåller, förminskar sin roll och dessutom under månader levererat ett otal lögnaktiga historier.
Citera
2023-05-04, 07:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja inte omöjligt. Eller så var det mobilen Tove fick i huvudet. Sin egen alltså. Därför åkte den i plastpåse till dumpningsplatsen för den var blodig?
Njä, den har en större anslagsyta.
Citera
2023-05-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, den har en större anslagsyta.

Ja en långsökt tanke men i självförsvarsinstruktioner ska man slå med hörnet av mobilen.
Citera
2023-05-04, 08:15
Medlem
Citat:
Vad ska man tro om detta då?

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

”Det finns flera saker som talar emot att Tove mördades vid den tidpunkt som tingsrätten slagit fast i sin dom.
Källor i utredningen och grannens hälsoapp i telefonen, som P4 Jönköping tittat i, visar att tingsrättens tidslinje inte går ihop.”

Ändrar i princip ingenting, enligt grannens hälsoapp lämnar han mot mcd en minut tidigare än tidigare angiven tidslinje.

Det är fortfarande exakt samma tidslinje vi spekulerat kring i tråden. Mordet sker mellan 02.32-02.37 enligt grannens vittnesmål när man ignorerar tiden "02.40" (vilken verkar ha ett oklart ursprung). MH är uppe och går 02.43, vilket gör det orimligt att hon sovit under mordet eftersom det innebär att JJ lyckats släpa en kropp utom synhåll för henne på extremt kort tid, dessutom utan att grannen hör eller ser det.
Citera
2023-05-04, 08:17
Medlem
Citat:

när man POÄNGTERAR att sanningssägande är viktigt och bedyrar sin ärlighet samtidigt som man ljuger, undanhåller, förminskar sin roll och dessutom under månader levererat ett otal lögnaktiga historier.

Den "sluga baktanken" ledde alltså till att hon är dömd till livstids fängelse för mord.
Citera
2023-05-04, 08:21
Medlem
Citat:
Jag tror att jag missuppfattade
De sa nog att J tänkt flytta på cykeln
Och så står det i fup enl förhören

Jag har inte sett någon uppgift i fup om att polisen kollat grannens hälsoapp
Men jag kan ha missat det?

Jag tänker om det skulle stämma att T blev mördad tidigare så måste det skett strax efter de kom till bostaden
De kom till J bostad ca 01.57
då fanns det ju inte så mycket tid för M att hinna somna?
Men vad var det för ljud grannen hörde?
Det borde ju vara någonting som har med turmultet att göra?

Det enda lilla tveksamma här är grannens vittnesmål om att det är 10-15 minuter mellan att han går upp och knackar på dörren och att JJ kommer ner för trappan. Det skulle behöva utökas till 30-40 minuter för att mordet skulle inträffat i anslutning till att tjejerna anländer till lägenheten.
Citera
2023-05-04, 08:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är väl inte irrelvant hur någon har hållit i händerna under ett pågeående mord??

Särskilt som det inte på andra sätt är bevisat att så skett och den misstänkte nekar?

Det är inte bevisat enligt mig.

Det är en amssa skaer som rätten bara bestämmer helt på egen hand att så här är det...trots att rättsläkaren har sagt att det inte alls behöver vara på det viset.
Allt, utom vad den ärligt sanningssägande J berättar, är irrelevant. M ljuger ju och det finns bevis för att EN sekvens är sann; J har strypt T (men bara liiiite), och resten av Js story KAN vara sann, (men är inte bevisad).
Citera
2023-05-04, 08:34
Avslutad
Citat:

Hade det inte varit slugare då att beskriva upptakten på följande sätt:
”Tove och jag blev irriterade på varann efter ett tag när vi hade pratat, Tove var ganska full och gick på mig igen som hon hade gjort tidigare på Nöjet, Maja gick emellan och knuffade bort Tove, Tove var ostadig och trillade baklänges och slog i ryggen och huvudet i golvet.”

???

Det är öppet mål för Johanna att påstå vad som helst. Men hon tar på sig ansvaret även om hon framstår som brutal.
Citera
2023-05-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det enda lilla tveksamma här är grannens vittnesmål om att det är 10-15 minuter mellan att han går upp och knackar på dörren och att JJ kommer ner för trappan. Det skulle behöva utökas till 30-40 minuter för att mordet skulle inträffat i anslutning till att tjejerna anländer till lägenheten.
Jag förstår inte riktigt varför exakt tid har så stor betydelse när de ströp T?.
De vet ju att tjejerna anslöts sig till lägenheten ca 01.57
Så tiden mellan 01.57 fram till tiden på grannens hälsoapp
är ca 45 min
Och någon gång under de 45 min så dödadd de Tove

Dom är väl lika skyldiga oavsett exakt klockslag?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-04 kl. 08:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in