2023-05-03, 23:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Stora delar av JJs berättelse är BEVISLIGEN sanna, medan det i princip inte finns något med MHs historia som är belagt, förutom att hon är med lite grann och dumpar kroppen. Det gör i sig JJs historia mer trovärdig, trots att även hon ljuger. Det är också i viss mån därför båda dömdes i tingsrätten.

Stora delar av Majas berättelse är BEVISLIGEN sanna, medan det i princip inte finns något med Johannas histora som är belagt, förutom att hon åkte med grannen till McDonalds. Eftersom vi vet att Johanna ljuger om mordet, så gör det även resten av hennes historia mindre trovärdig. Det är bland annat därför som hovrätten kommer att avkunna en annorlunda dom är tingsrätten gjorde.
Citera
2023-05-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hamnar också där. Alltså i en överdriven ironi mot domen och dess avsaknad av indicier och helt summariska avgöranden om hur det gått till utan något som helst resonemang om varför man bestämt sig för det ena alternativet och inte det andra.

Det är ju ändå mord här, och som du påpekar verkar man inte efterfråga hur Maja lyckats greppa armarna utan att någon ens blir rivna?

Dessutom har jag sett att om den som blir strypt har möjlighet, försöker de också ta bort händerna från sin hals, vilket kan ge halvmånefomade skador på den egna halsen. Att Tove istället skulle försöka ta stryptag på Maja, hur troligt är det???

Om man inte får luft, då gör man nog allt för att komma loss, och inte har man tid för att försöka strypa sin motståndare när man väl hamnat i underläge? Tove borde ha kämpat för att få bort Johannas händer från sin hals, ålat, sparkat kämpat.

Så där blir ju Majas hjälpsamma händer lite märkliga mitt i allt.

Jag kan sänka beviset med stegräknaren med ett inlägg här. Men likt rätten göra en bedömning att här mitt i alltihopa pratar JJ sanning är svårt få grepp om tycker jag.

Sen tänker jag att om de är två GM så är det mer tumultartat än att en sitter på och en sitter och håller i armar utan det borde vara en hög av kroppar och ett jäkla liv. Tre tjejer som pratar efter festande bruksr inge vara lågmälda, hur låter de när de börjar slåss tre stycken i ett litet utrymme? Borde varit kaos därinne och inte så kliniskt genomfört?
Citera
2023-05-03, 23:16
Medlem
Följer tråden och läser era inlägg och någonstans har motsättningarna mellan skribenterna målat upp MH och JJ som karikatyrer där vissa egenskaper fått väldigt oproportionerliga beskrivningar. Men det blir kanske lätt så när man argumenterar för sin sak och ännu starkare trycker på vissa egenskaper.

MH beskrivs som i stort sett helt efterbliven medan JJ beskrivs som en maffiaboss.

Jag tror inte att MH är så efterbliven som hon beskrivs och jag tror inte JJ är så slug och ”smart”.

Jag tror det självklart finns skillnader de emellan men det vi ska komma ihåg för att båda är 18 respektive 20 år gamla och den aspekten är viktig. Det saknas skruvar hos båda, på olika sätt. Men jag tycker det blir en skev diskussion när MH fråntas sin egna vilja helt och att JJ använder MH som marionettdocka.

Jag tror att MH likt JJ försöker göra exakt samma sak, komma undan en morddom. MHs nivå är på en betydligt lägre nivå och rimmar med hennes mognadsnivå utifrån P7:an. JJs nivå kan nog inte bara tillskrivas henne själv utan allt har noga iförväg diskuterats med Clea, varifrån JJ fått det stöd och vägledning hon behövt. Det stöd MH fått från Svegfors är förslag på att hon sov. Jag tycker snarare att det är advokaternas ”slughet” som lyser igenom här och förstärker bilden av MH och JJ och deras roller.

Kan egentligen inte se något annat bevis på att MH är så efterbliven som hon beskrivs här (förutom hennes osammanhängande utsaga) då vänner, familj, sportkamrater, skola bedömer henne som funktionell och inte avvikande på det sätt som hon utmålas här.
Citera
2023-05-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Johanna och Maja häktades bara någon dag efter mordet. Då hade Tove inte hittats och inga mobiler hade spårats. Men hon satt redan bakom galler. Därtill har vi problematiken med Toves DNA på toaletten och i bilen. Toaletten hade kanske kunnat förklaras, svårare med bilen. Särskilt med tanke på att det var grannen som körde till McDonalds, med Toves mobil, utan Tove.

Nu var det mobilen som ledde polisen till Toves kropp. Men om den inte kunnat spåras dit, så betyder inte det att utredningen ändå inte hade lett fram till Toves kropp förr eller senare.

Instämmer i det du säger att vissa i tråden överdriver Johannas förmågor. Mordet just denna natt var knappast planerat i förväg. Dock är det onekligen så att Johanna hade läst på om hur man mördar någon och lämnar så lite spår efter sig som möjligt. Strypning/kvävning har ju den effekten att det inte lämnar något blod efter sig. Eventuellt hade Johanna också läst sig till att det var lättare att döda ett berusat och eller medvetslöst offer och kanske även kring hur man undviker avvärjningsskador. Det vet vi inte, vi vet bara att hon googlat på hur man mördar någon diskret. Så även om hon är långt ifrån något kriminellt geni, så hade hon i alla fall läst på innan. Hon missade kanske att googla på hur man gör sig av med ett lik diskret.

Jag håller med dig kring det mesta. Men att utredningen hade lett till Toves kropp förr eller senare och att DNA fanns i bilen hade ju nödvändigtvis inte gjort att hon hade behövt ändra sin redan bestämda story. Jag tycker iaf att det var just mobilspårningen som knäckte storyn och jag har svårt att se att DNA i bilen eller att kroppen hittas hade gett samma effekt, beroende på av vilken anledning den nu hittas men jag ser inga andra saker i utredningen som hade gett ett klockren fyndplats.
Citera
2023-05-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack, men om man blir fälld eller kämpar för sitt liv så kan det räcka med en gärningsman för att man ska få skador på armbågarna antar jag eller hur funkar den biten? Var det armbågarna?

Var det förredten ena armen som var uppäten av djur eller?

Ja, det är möjligt. Att hon blev fälld, tog emot sig med armbågarna först i golvet.

Det stämmer att det var den ena armen som blivit förstörd.

På den andra armens hand var den svullen av någon form av tryckskada/klämd.
Citera
2023-05-03, 23:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
FK:s ( grannens) vittnesmål om dunsar mellan kl 02:30 och 02:45, hur ska det förklaras?

Från domen:

"Kl. 02.40 låg L*ahanj K*ornasan i sängen och tittade på sin mobil"

Efter det (s. 37-38) ska alltså allt det andra ha hänt som L*ahanj berättat om. Pappan och ha satte sig i vardagsrummet, de hörde dunsen, pappan o han diskuterade vad det var för dunsar, L går upp och ringer på två gånger, väntar, går ner igen.

" Han uppskattar att det var ungefär fem till tio minuter efter att han hade varit uppe och
ringt på Johannas dörr, men han är väldigt osäker på tiden
"

Sen kommer Johanna då, pratar med grannen, går upp hämtar något , ner till bilen.

Här tickar tiden på och vad hamnar vi då?

Inte 02:30 iaf, eftersom allt händer efter.

Tidsramen ser för snäv ut, menar jag.

Och vi vet ju att Johanna åker vid 02:47
Citera
2023-05-03, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Man behöver ju inte låsa sig vid JJs berättelse, den stora poängen är att tingsrätten anser att JJ inte själv kan ha mördat TT under dom omständigheter som råder. Det som anses bevisat är att MH hållt fast TTs händer, och hur detta skett är inte ens sekundärt utan irrelevant för domen.

Jag tror personligen MH gjort betydligt mer än att hålla fast händerna, hon kommer enkelt undan eftersom hennes polare är tvungen att lägga fram en historia som gör det osäkert om det handlar om mord.

Men det är väl inte irrelvant hur någon har hållit i händerna under ett pågeående mord??

Särskilt som det inte på andra sätt är bevisat att så skett och den misstänkte nekar?

Det är inte bevisat enligt mig.

Det är en amssa skaer som rätten bara bestämmer helt på egen hand att så här är det...trots att rättsläkaren har sagt att det inte alls behöver vara på det viset.
Citera
2023-05-03, 23:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Jag håller med dig kring det mesta. Men att utredningen hade lett till Toves kropp förr eller senare och att DNA fanns i bilen hade ju nödvändigtvis inte gjort att hon hade behövt ändra sin redan bestämda story. Jag tycker iaf att det var just mobilspårningen som knäckte storyn och jag har svårt att se att DNA i bilen eller att kroppen hittas hade gett samma effekt, beroende på av vilken anledning den nu hittas men jag ser inga andra saker i utredningen som hade gett ett klockren fyndplats.

Visst hade mobilspårningen en stor betydelse, men det var långt ifrån Johannas enda misstag. Hon misslyckades med att elda upp kroppen, och jag vill nog säga att det bara hade varit en tidsfråga innan någon på hundpromenad eller jägare med hund hade hittat kroppen. Sedan hade det inte varit så stor skillnad för polisen att lägga pusslet med DNA, ciderburkar, bensinflaskor och granbarr. Och så att Maja börjar berätta. Kanske hade hon hållit ut lite längre. Men det är ganska tydligt tycker jag att det som får Maja att börja prata är just insikten att Johanna inte är den kompis som Maja trott. Så jag tror Maja hade börjat prata oavsett för eller senare sittandes i häktet. Hon hade ju börjat prata med sin cellkamrat vad jag förstår redan innan hon talade med polisen. Jag ville egentligen mest bara belysa det faktum att det är ganska många "missar" Johanna gjort i detta. Jag misstänker att polisen inte hade några problem alls att hitta övervakningsmaterialet från när hon köpte bensinen, för hon använde förmodligen ett kreditkort eller annan spårbar betalning, och vips visste polisen precis i vilken butik och vid vilken tid de skulle leta.
Citera
2023-05-03, 23:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är väl inte irrelvant hur någon har hållit i händerna under ett pågeående mord??

Särskilt som det inte på andra sätt är bevisat att så skett och den misstänkte nekar?

Det är inte bevisat enligt mig.

Det är en amssa skaer som rätten bara bestämmer helt på egen hand att så här är det...trots att rättsläkaren har sagt att det inte alls behöver vara på det viset.

Du har helt rätt här. Mot bakgrund av hur Johanna har ritat att de satt, så finns det stora frågetecken kring hur Maja ska ha hållit Toves armar, och inte minst hur de alla fick plats där inne.

Det är långt ifrån bevisat. Det enda som finns är påståenden från en person som vi vet ljuger om vad som hände vid just detta tillfälle.
Citera
2023-05-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Visst hade mobilspårningen en stor betydelse, men det var långt ifrån Johannas enda misstag. Hon misslyckades med att elda upp kroppen, och jag vill nog säga att det bara hade varit en tidsfråga innan någon på hundpromenad eller jägare med hund hade hittat kroppen. Sedan hade det inte varit så stor skillnad för polisen att lägga pusslet med DNA, ciderburkar, bensinflaskor och granbarr. Och så att Maja börjar berätta. Kanske hade hon hållit ut lite längre. Men det är ganska tydligt tycker jag att det som får Maja att börja prata är just insikten att Johanna inte är den kompis som Maja trott. Så jag tror Maja hade börjat prata oavsett för eller senare sittandes i häktet. Hon hade ju börjat prata med sin cellkamrat vad jag förstår redan innan hon talade med polisen. Jag ville egentligen mest bara belysa det faktum att det är ganska många "missar" Johanna gjort i detta. Jag misstänker att polisen inte hade några problem alls att hitta övervakningsmaterialet från när hon köpte bensinen, för hon använde förmodligen ett kreditkort eller annan spårbar betalning, och vips visste polisen precis i vilken butik och vid vilken tid de skulle leta.

Som sagt så håller jag ju med dig om att hon inte är något geni. Vi verkar hålla med varandra med samtidigt inte.

Jag tror att bensinflaskor och granbarr bara är småtrams som inte hade triggat en massa reservlögner av den dignitet som mobilspårningen gjorde, det skulle medföra att det aldrig ballade ur med haschkakor och mobilstölder, vilket i förlängningen hade gjort att M’s eventuella ”erkännande” inte hade uppfattats lika hårt. Som du säger så kom ju M’s erkännande efter att hon trodde att J svek henne. Jag tror dock att det hade kommit förr eller senare ändå så även om det triggade henne så var det nog bara en tidsfråga oavsett. Men J hade ju kunnat fortsätta med sin story ändå eftersom det enligt henne inte fanns nog med bevis. Jag tror iaf att hon upplevde det som att mobilspårningen som kopplade henne direkt till platsen var avgörande.
Citera
2023-05-03, 23:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kan sänka beviset med stegräknaren med ett inlägg här. Men likt rätten göra en bedömning att här mitt i alltihopa pratar JJ sanning är svårt få grepp om tycker jag.

Sen tänker jag att om de är två GM så är det mer tumultartat än att en sitter på och en sitter och håller i armar utan det borde vara en hög av kroppar och ett jäkla liv. Tre tjejer som pratar efter festande bruksr inge vara lågmälda, hur låter de när de börjar slåss tre stycken i ett litet utrymme? Borde varit kaos därinne och inte så kliniskt genomfört?

Det är väl också en tanke, som jag kanske inte tänkt på så mycket.

Nu känner jag mig inte ens säker på "fällningen", utan det kan faktiskt varit ett tillhygge också enligt rättsläkaren. Något sådant har man inte tillvaratagit, men vet inte om man ens kollat efter något som skulle kunna passa (minns inte ordalydelsen nu; men ungefär hård liten anlagsyta).

Ett sådant kanske inte Johanna vill prata om. Låter mer som mord att få ett slag bakifrån i huvudet.
Kan komma från köket, något som man tvättar rent lätt i diskmaskinen eller vanliga disken, eller slänger med mobilen.

Jag utesluter inte att Tove fick en rejäl smäll i huvudet och hon därför blivit omtöcknad och inte alls har haft möjlighet att försvara sig som hon kunde ha gjort i normala fall. Därför inga skrik. Överumplad helt enkelt.
Citera
2023-05-03, 23:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men de har väl släpat henne både nerför ett trapphus, ut ur en bil och sedan har ju JJ släpat henne på en grusväg (MH beskrev de fasliga ljuden från det) och sen hanterat Tove inne i skogen. Vad säger att dessa armskador kommer från ett badrumsgolv?

Den bevisligen mest ”vårdslösa” hanteringen är väl närmast bortforslandet, inte nåt fasthållande kan man tycka?
De skadorna som RL poängterade fick T medan hon levde.
Jag tänker på skadorna T hade i huvudet som RL först menade kunde uppstått av slag med hårt föremål med liten anslagsyta. En hammare har liten anslagsyta...
men någon sådan är inte återfunnen. Kanske den finns på samma ställe som Ts mobil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in