Citat:
Förklara mer i detalj för oss högerkonservativa. Vi behöver förstå hur apor resonerar. Men förklara lugnt & sansat & utan att dribbla bort dig själv.
Det är helt sjukt hur du obehindrat fått sprida dynga här i tråden.
On topic:
Som svar på inspelen ovan om att köpare fortfarande är naiva. Håller med. Men jag ser fortfarande budgivningar i innerstan som slutar på +15%. Säkert old money som hjälper sina unga vuxna barn köpa bostad?
Har hört ett sjukt exempel från en jag känner mycket väl. Och jag lovar att det är på riktigt. Men trodde det inte själv. Lät helt stört.
Försök föreställa er följande
- Föräldrar som närmar sig pension har hus, avbetalt, värt närmare 12 miljoner.
- Sonen, ung vuxen, har kontantinsats cirka miljonen. Bilen har föräldrar köpt och skänkt till honom.
- Han övertalar föräldrarna att belåna villan som säkerhet till 40% (4,5 milj lån eller nåt i den stilen) för att skrapa ihop till en 50% insats till sin egen villa.
- Han köper en villa med 50% insats och bolån då amorteringsfritt.
Nu får han betala ränta + driftkostnad. Räntebidrag får han på sin del (blir väl ungefär 200k per år så maxat 30% avdrag).
Men också ränta på föräldrarnas lån, detta kommer han ansvara för (men eftersom det är deras namn blire 30% avdrag där med).
Lurat systemet, maxat belåning upp till hakan, utnyttjat föräldrarna, både han & föräldrar slipper amortering.
Har ni hört sjukare grejer?