Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Inte läst så noga hur rätten menar detta rent praktiskt ska ha gått till. De kan ju samtidigt inte veta det. De går ju enbart på JJ:s berättelse.
Så Tove fälls med ryggen neråt och huvudet bakåt tillbaka in i badrummet? Landar hon i MH:s famn då lämpligt eller springer liksom MH in först där och greppar armarna så Tove inte ska kunna komma åt JJ när hon sätter sig i position grensle över Tove utan att få någon smocka eller rivning?
Och där sitter sedan JJ och stryper några minuter, vad kan man tänka sig att MH gör då då? Sitter hon och tar pulsen på Tove och väntar på att hon ska dö eller?
Jag hamnar också där. Alltså i en överdriven ironi mot domen och dess avsaknad av indicier och helt summariska avgöranden om hur det gått till utan något som helst resonemang om varför man bestämt sig för det ena alternativet och inte det andra.
Det är ju ändå mord här, och som du påpekar verkar man inte efterfråga hur Maja lyckats greppa armarna utan att någon ens blir rivna?
Dessutom har jag sett att om den som blir strypt har möjlighet, försöker de också ta bort händerna från sin hals, vilket kan ge halvmånefomade skador på den egna halsen. Att Tove istället skulle försöka ta stryptag på Maja, hur troligt är det???
Om man inte får luft, då gör man nog allt för att komma loss, och inte har man tid för att försöka strypa sin motståndare när man väl hamnat i underläge? Tove borde ha kämpat för att få bort Johannas händer från sin hals, ålat, sparkat kämpat.
Så där blir ju Majas hjälpsamma händer lite märkliga mitt i allt.