2023-05-03, 22:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fälls Tove av JJ och från golvet försöker Tove ta stryptag på JJ som står upp?

Om JJ sitter grensle på Tove, var menar rätten att MH håller Toves händer då?
Är de längs med kroppen, alltså under JJ:s ben/knän eller fladdrar de runt bortanför Toves huvud? M a o i vilken position menar JJ (eller rätten för de gör väl samma bedömning antar jag då de går på JJ:s beskrivning) att MH låser Toves armar?

Lite svårt att föreställa sig utan rekonstruktion.
Ja, det är svårt att föreställa sig Ms placering och hur T kan ha fått skador på armbågarna av att M hållit i hennes händer och pressat ner dem. Men armbågsskadorna härrör väl från fallet då, för om M suttit bak Ts huvud lär armbågarna inte varit i golvet ens.
Citera
2023-05-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Står det något om det i domen?

Ja, det har diskuterats i tråden och det ser väldigt opraktiskt ut (mörjligt ens?) och nästan omöligt med tanke på hur trångt det är där?

Johanna har dock ritat hur Maja skulle vara längst inne badrummet (A 153/1042), och på sidan om Toves huvud. Det var väl därför mordet behövde ske omedelbart när de kom hem, för att inte bara ha lång tid efter mordet att vara helt panikslagna, men också få in Tove på ett helt naturligt sätt (visning av badrummet, till skillnad mot nedslagning bakifrån, helt utan anledning när Tove skulle hem) och väldigt förklarligt då att Maja redan gick in först i badrummet.

Inte läst så noga hur rätten menar detta rent praktiskt ska ha gått till. De kan ju samtidigt inte veta det. De går ju enbart på JJ:s berättelse.

Så Tove fälls med ryggen neråt och huvudet bakåt tillbaka in i badrummet? Landar hon i MH:s famn då lämpligt eller springer liksom MH in först där och greppar armarna så Tove inte ska kunna komma åt JJ när hon sätter sig i position grensle över Tove utan att få någon smocka eller rivning?

Och där sitter sedan JJ och stryper några minuter, vad kan man tänka sig att MH gör då då? Sitter hon och tar pulsen på Tove och väntar på att hon ska dö eller?
Citera
2023-05-03, 22:53
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:

Ja, det har diskuterats i tråden och det ser väldigt opraktiskt ut (mörjligt ens?) och nästan omöligt med tanke på hur trångt det är där?

Johanna har dock ritat hur Maja skulle vara längst inne badrummet (A 153/1042), och på sidan om Toves huvud. Det var väl därför mordet behövde ske omedelbart när de kom hem, för att inte bara ha lång tid efter mordet att vara helt panikslagna, men också få in Tove på ett helt naturligt sätt (visning av badrummet, till skillnad mot nedslagning bakifrån, helt utan anledning när Tove skulle hem) och väldigt förklarligt då att Maja redan gick in först i badrummet.

FK:s ( grannens) vittnesmål om dunsar mellan kl 02:30 och 02:45, hur ska det förklaras?
Citera
2023-05-03, 22:54
Medlem
Citat:

Man behöver ju inte låsa sig vid JJs berättelse, den stora poängen är att tingsrätten anser att JJ inte själv kan ha mördat TT under dom omständigheter som råder. Det som anses bevisat är att MH hållt fast TTs händer, och hur detta skett är inte ens sekundärt utan irrelevant för domen.

Jag tror personligen MH gjort betydligt mer än att hålla fast händerna, hon kommer enkelt undan eftersom hennes polare är tvungen att lägga fram en historia som gör det osäkert om det handlar om mord.
Citera
2023-05-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det är svårt att föreställa sig Ms placering och hur T kan ha fått skador på armbågarna av att M hållit i hennes händer och pressat ner dem. Men armbågsskadorna härrör väl från fallet då, för om M suttit bak Ts huvud lär armbågarna inte varit i golvet ens.

Men de har väl släpat henne både nerför ett trapphus, ut ur en bil och sedan har ju JJ släpat henne på en grusväg (MH beskrev de fasliga ljuden från det) och sen hanterat Tove inne i skogen. Vad säger att dessa armskador kommer från ett badrumsgolv?

Den bevisligen mest ”vårdslösa” hanteringen är väl närmast bortforslandet, inte nåt fasthållande kan man tycka?
Citera
2023-05-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Å ena sidan tänker jag att i princip alla i den här tråden överdriver J’s kapacitet å det grövsta, hon känns absolut inte som något kriminellt geni och hon är trots allt bara 20 år dvs ett barn i princip, hon gör det som känns smart för stunden. Men å andra sidan så tänker jag att den enda missen hon egentligen gjort är att inte förstå att hennes, och T’s mobil, kan spåras. Hade det inte hänt så hade hon ju faktiskt kunna hålla kvar sin historia ända in i kaklet.

Jag är kluven.

Jag tror att vi måste särskilja på hennes kriminella klavertramp och ondskefulla sinne.

Hon är inte ett kriminellt geni, för då hade hon sett till att inte hamna på Dollarstores kameror köpandes kemisk ren bensin, hon hade heller inte naivt trott att de tre flaskorna hade räckt att göra sig av en färsk kropp med, inte heller hade flaskresterna fått vara kvar och lämnats åt slumpen… hon hade heller inte sagt till polisen att Toves cykel inte hade varit kvar när hon och grannen åkte till McDonalds…

Johanna har psykopati och avsaknad av empati inom sig och sådan ondska går inte att bota, något kriminellt geni är hon inte, hon hann inte bli mer än detta i alla fall.
Citera
2023-05-03, 23:01
Medlem
[quote=.-.-.-.|84350866]Man behöver ju inte låsa sig vid JJs berättelse, den stora poängen är att tingsrätten anser att JJ inte själv kan ha mördat TT under dom omständigheter som råder. Det som anses bevisat är att MH hållt fast TTs händer, och hur detta skett är inte ens sekundärt utan irrelevant för domen.

Jag tror personligen MH gjort betydligt mer än att hålla fast händerna, hon kommer enkelt undan eftersom hennes polare är tvungen att lägga fram en historia som gör det osäkert om det handlar om mord.[/QUOTE

Jag är inte så uppdaterad men sitter MH fortfarande kvar i häktet i Jönköping eller har hon också blivit förflyttad?
Citera
2023-05-03, 23:01
Medlem
Citat:
Men de har väl släpat henne både nerför ett trapphus, ut ur en bil och sedan har ju JJ släpat henne på en grusväg (MH beskrev de fasliga ljuden från det) och sen hanterat Tove inne i skogen. Vad säger att dessa armskador kommer från ett badrumsgolv?

Den bevisligen mest ”vårdslösa” hanteringen är väl närmast bortforslandet, inte nåt fasthållande kan man tycka?

Rättsläkaren kom fram till att de skadorna uppkommit i livet.
Citera
2023-05-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Va' du tjatar!
Du kan aldrig få mig att se J som mer trovärdig än M bara för att hon är skickligare till att få ihop en lögn som låter sann.
Vi håller här.

Stora delar av JJs berättelse är BEVISLIGEN sanna, medan det i princip inte finns något med MHs historia som är belagt, förutom att hon är med lite grann och dumpar kroppen. Det gör i sig JJs historia mer trovärdig, trots att även hon ljuger. Det är också i viss mån därför båda dömdes i tingsrätten.
Citera
2023-05-03, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte läst så noga hur rätten menar detta rent praktiskt ska ha gått till. De kan ju samtidigt inte veta det. De går ju enbart på JJ:s berättelse.

Så Tove fälls med ryggen neråt och huvudet bakåt tillbaka in i badrummet? Landar hon i MH:s famn då lämpligt eller springer liksom MH in först där och greppar armarna så Tove inte ska kunna komma åt JJ när hon sätter sig i position grensle över Tove utan att få någon smocka eller rivning?

Och där sitter sedan JJ och stryper några minuter, vad kan man tänka sig att MH gör då då? Sitter hon och tar pulsen på Tove och väntar på att hon ska dö eller?

Jag hamnar också där. Alltså i en överdriven ironi mot domen och dess avsaknad av indicier och helt summariska avgöranden om hur det gått till utan något som helst resonemang om varför man bestämt sig för det ena alternativet och inte det andra.

Det är ju ändå mord här, och som du påpekar verkar man inte efterfråga hur Maja lyckats greppa armarna utan att någon ens blir rivna?

Dessutom har jag sett att om den som blir strypt har möjlighet, försöker de också ta bort händerna från sin hals, vilket kan ge halvmånefomade skador på den egna halsen. Att Tove istället skulle försöka ta stryptag på Maja, hur troligt är det???

Om man inte får luft, då gör man nog allt för att komma loss, och inte har man tid för att försöka strypa sin motståndare när man väl hamnat i underläge? Tove borde ha kämpat för att få bort Johannas händer från sin hals, ålat, sparkat kämpat.

Så där blir ju Majas hjälpsamma händer lite märkliga mitt i allt.
Citera
2023-05-03, 23:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKnullarn
Å ena sidan tänker jag att i princip alla i den här tråden överdriver J’s kapacitet å det grövsta, hon känns absolut inte som något kriminellt geni och hon är trots allt bara 20 år dvs ett barn i princip, hon gör det som känns smart för stunden. Men å andra sidan så tänker jag att den enda missen hon egentligen gjort är att inte förstå att hennes, och T’s mobil, kan spåras. Hade det inte hänt så hade hon ju faktiskt kunna hålla kvar sin historia ända in i kaklet.

Jag är kluven.

Johanna och Maja häktades bara någon dag efter mordet. Då hade Tove inte hittats och inga mobiler hade spårats. Men hon satt redan bakom galler. Därtill har vi problematiken med Toves DNA på toaletten och i bilen. Toaletten hade kanske kunnat förklaras, svårare med bilen. Särskilt med tanke på att det var grannen som körde till McDonalds, med Toves mobil, utan Tove.

Nu var det mobilen som ledde polisen till Toves kropp. Men om den inte kunnat spåras dit, så betyder inte det att utredningen ändå inte hade lett fram till Toves kropp förr eller senare.

Instämmer i det du säger att vissa i tråden överdriver Johannas förmågor. Mordet just denna natt var knappast planerat i förväg. Dock är det onekligen så att Johanna hade läst på om hur man mördar någon och lämnar så lite spår efter sig som möjligt. Strypning/kvävning har ju den effekten att det inte lämnar något blod efter sig. Eventuellt hade Johanna också läst sig till att det var lättare att döda ett berusat och eller medvetslöst offer och kanske även kring hur man undviker avvärjningsskador. Det vet vi inte, vi vet bara att hon googlat på hur man mördar någon diskret. Så även om hon är långt ifrån något kriminellt geni, så hade hon i alla fall läst på innan. Hon missade kanske att googla på hur man gör sig av med ett lik diskret.
Citera
2023-05-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Rättsläkaren kom fram till att de skadorna uppkommit i livet.

Tack, men om man blir fälld eller kämpar för sitt liv så kan det räcka med en gärningsman för att man ska få skador på armbågarna antar jag eller hur funkar den biten? Var det armbågarna?

Var det förredten ena armen som var uppäten av djur eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in