Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Det håller jag med om. J försöker framstå som trovärdig. Det märks i förhören med. Vid något tillfälle skyller J på att M kan ha lånat hennes jobbdator och skrivit hatsången. Det går dock inte FL på och då byter hon strategi.
Exakt! Liksom alla psykopater så ljuger hon och manipulerar konstant, för egen vinnings skull. Ingen ska tro något annat, det är så de allihop fungerar i grunden.
De som har växt upp i en trygg och kärleksfull miljö, är i regel bättre på att dölja mörkret och avsaknaden av varma känslor inom sig.
I slutet av inlägget ska jag ta upp hur jag ser på strategin runt erkännandet.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2009/02/psykopati-och-hjarnavbildning-en-litteraturgenomgang/
Citat:
"Det finns ett omfattande kunskapsunderlag för att förändrad funktion och struktur i delar av frontal- och temporalloberna är kopplad till våldsamt och antisocialt beteende och psykopati."
"En viktig komponent i empati är förmågan att fysiologiskt reagera på känslomässiga stimuli. Vid ett skrämmande stimulus reagerar hela kroppen: musklerna spänns, andningen blir ytligare, puls och blodtryck stiger och kroppen gör sig beredd på att antingen kämpa eller fly. Det finns studier som tyder på att individer med psykopati inte reagerar med stress i potentiellt farliga situationer, vilket leder till att de inte förstår att avhålla sig från dessa."
Vad som skiljer psykopati från narcissism, är främst att det går att studera och konstatera hjärnavvikelser i det första fallet.
Obalans i signalsubstanser kan också ses och yttrar sig som impulsivitet och en ständig jakt efter kickar; de uttråkas lätt. Med psykopati följer alltid mer eller mindre narcissistiska drag, på det viset överlappar dessa tillstånd varandra. Narcissisten har däremot långt ifrån alltid psykopatiska drag i sin personlighet och har ofta tillgång till viss affektiv empati och medkänsla.
Känslocentrum i hjärnan - amygdala - är också mindre vid psykopati och de förblir okänsliga i situationer som framkallar ångest och rädsla hos övriga. Istället triggas de i regel och finner en sadistisk njutning av sådant som i normala fall väcker känslor av avsky och äckel.
Överför dessa reaktioner på J under gärningen, direkt efteråt och efter dumpningen; hon agerar resolut och praktiskt utan betänketid; ingen minut får gå till spillo, för att efter eldningen hoppa och jubla för att hon till sist lyckades.
Nu till strategin; J har nu testat att hitta på alternativa sanningar om haschkakor och att de åkte ut till skogs för det var ju lite förbjudet och hemligt. Hon vill framställa sig själv som moralisk och ärlig med känsla för rätt och orätt. Samtidigt förmedlar hon bilden av naivitet och samvetskval. Detsamma gällande rattfylla aktuella natt.
Förhörsledarna informerar om hennes telefon som har pekat ut dumpningsplatsen och hon svarar med den ena bortförklaringen efter den andra. I likhet med att hon har beskyllt både M och grannen ger hon sig nu på sitt ex som eventuellt är ute efter att sätta dit henne - svadan och fantasin överträffar det mesta.
Hon fortsätter neka tills M avslöjar dumpningen:
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig. Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar försvann.
J:s reaktion:
"Jag vet inte. Jag var rätt chockad. Jag förstod liksom varför Maja skulle säga något sånt när det inte stämmer så jag blev väldigt chockad."
J ljuger och uttrycker sig känslomässigt i ord. Ännu en teateruppvisning.
Nu vet J med sig att hon ligger på minuskontot gällande trovärdighet, alltifrån beskyllningar på diverse personer inklusive M till hopdiktade förklaringar till skogsturen där hon till och med blånekar efter att man återfunnit T:s kropp med hjälp av hennes egna mobil.
Prioriterat är nu att få det lilla stryptaget att se ut som en olyckshändelse. - Hur gå tillväga? Placera M i ett hörn i badrummet så får hon hålla i T:s händer under tiden J kontrollerar T med sina ben - ett samarbete. Det är fullt tillräckligt för att dra med sig M och samtidigt slippa vittnen.
Men, idén kräver viss uppfinningsrikedom vilket innebär att hon är tvungen att lägga in M från allra första början och låtsas att de allihop går på visning i vardagsrummet direkt efter ankomsten till lgh.
Om hon istället vidhåller köket som samtalsplats den första halvtimmen där hon har hävdat att endast hon och T satt, så är det givet att M gick och lade sig. - Och hur ska hon få med sig en sovande M till mordplatsen? Därför uppfinns visningen och fallet redan efter några minuter.
Men hon gör samtidigt bort sig genom att säga att grannen ringer på, två minuter efter fallet, dvs runt 02:00-tiden.
I övrigt så är hon noggrann med detaljer kring dumpningen och att inte blanda in M mer än nödvändigt. För sin egen trovärdighets skull; om hennes och M:s version överensstämmer där, är sannolikheten långt större att bli trodd angående olyckshändelsen och M:s delaktighet.