2023-05-03, 18:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men ingenting hindrar ju Maja från att komma med en egen, ärlig version. Sanningen.

Jag blir så trött på detta ”stackars Maja”. Maja ljuger i förhör efter förhör och hon fortsätter ljuga i rätten. Det finns inget som hindrar att hon slutar ljuga och säger sanningen, att hon kommer med en version av natten som är trovärdig. Maja är inte beroende av Johanna för att tala sanning, det är något hon styr över till 100% själv. Varje dag har hon chansen att ta tillbaka sina lögner och lägga korten på bordet. Den chansen har hon struntat i sedan sen 16 oktober och hon fortsätter strunta i den nu.

Fast nu utgick vi från en dialog mellan Coli och Sybel, där Coli menade att Johanna var den som öppnade upp först och Sybel svarar:

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var det inte så, att J blev konfronterad med tfn-uppgifter om nattligt besök i skogen i Nye och att hon då drog en haschkake-vals där M var med?
Vid senare förhör, då hon konfronterades med Ms förnekelse, ändrade hon sig och sa att M talade sanning om att hon inte var med på resan.
Eller minns jag fel?

och det var faktiskt Maja som öppnade upp först och därefter började Johanna alltså att slipa på sin historia lite fram och tillbaka för att det skulle passa bättre med bevisningen, men ändå höll Johanna kvar vid den där hashkakehistorien.

Enligt min uppfattning har inte åklagaren kunnat bevisa att Johanna talar sanning om Majas fasthållande i händer, oavsett om hon hört, varit vaken eller sett.

Stegräknaren har inte visat var Maja befann sig i lägenheten i förhållande till Tove, och inte heller var Toves kropp befunnit sig och när.

02:40 dimper ner som från himmelen och rätten drar egna slutsatser och skapar därigenom helt egna indicier.

Jag vill se tydligare indicier och tydligare tidslinje, och sedan har jag svårt att acceptera att Johanna ska ses som så trovärdig att hon kan vittna mot Maja, när hon helt uppenbart ljuger om både det ena och andra själv.

Så hur mycket ljuger Maja?
Citera
2023-05-03, 18:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo men Johanna skapar inte en berättelse runt en uppstötning. Hon skapar en berättelse runt dunsarna, det är dem hon vill förklara. Det blir tramsigt att låtsas som att Johanna är värre än hon är. Maja blir inte bättre för att Johanna utmålas som värre än hon är. Maja är fortfarande, helt oberoende av vad Johanna är eller har sagt, en lögnare som nu är inne på sjunde månaden av sina lögner. Varje dag har hon chansen att tala sanning, varje dag ljuger hon vidare.

Jo, Johanna skapar en berättelse om den konstiga hostningen, då Toves tunga också kommer ut. Får återkomma med citat från rätten.

Min övertyglese att Johanna utgick från en uppstötning (luktade kanske också), och kvälningen.

Något som det inte nämnt om är att Toves ansiktsfärg borde också signalerat om vad som var på väg att ske. Jag misstänker att hon blev blåaktig.
Citera
2023-05-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att du redan fått många svar.

Och jag kan inte låta bli att "se" hur det börjar formas redan här tanka på hur Johanna ska sätta dit Maja för att hon öppnat upp.

Redan 19/10 börjar Johanna forma en hashreseversion, men då förstås inte där Tove hittas.
Det är efter att förhörsledarna påpekar att de har hennes mobil och via den kan man se var den befunnit sig.

19/10:

"Johanna uttrycker att det är en sak hon vill säga först, säger sedan att "det kan vara så att vi
åkte runt lite först" för att Johanna och hennes kompisar "bakat såna haschkakor innan", "det
kan ha varit så att vi åkte runt lite, jag och Maja och letade efter en plats där vi kanske kunde
äta dom här haschkakorna på utan att det skulle märkas". Johanna menar att även detta
kommer att synas i hennes telefon.
"

2/11 hittas Tove

7/11

"När vi kontrollerar telefonen ser vi att ni inte bara varit utmed resvägen. Man ser
vilken tid ni lämnat bostaden och man ser att telefonen varit någon annan stans än
utmed vägen, kommentar?"

//

Var det någon mer än du och Maja i bilen?
Nej
"

25/11
"erkänner" Johanna att Maja inte var med på resan

" Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden.
"
//
"F: Vi tror att Maja var med på den resan.
J: Hm
F: Du har ju fått se bilder från din säng där det är barr i sängen.
J: Mmm
F: Och när teknikerna tittar på Majas jacka då är det barr i hennes jacka.
J: Mmm"

7/12:
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka."

15/12:

"F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det."
//
"F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det"
//
"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar. "
//
"J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
"
//
"F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger
eller hur ska vi förstå dig?
J: Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara. Jag har svårt att tro det men jag kan
absolut inte utesluta att det skulle vara så
"

30/12:

"A: Vänta lite. Det är ganska långt det här nu så ni är beredda."

Vi båda tror att Johanna är en narcissist och som bekant gör dom allt gör att skylla ifrån sig, i stort som smått. Det är alltid nån annans fel. Och när det är uppenbart att dom själva gjort fel, så har dom gjort det av en regelrätt anledning. J anser sig garanterat överlägsen M mentalt och skulle kunna manövrera ut M alla dar i veckan. Därför tycker jag det är lite förvånande att J inte skyller på M. Att det var M som ströp J. Och J därefter fick röja upp efter M.

När vi diskuterar anledningen till att J blandar in M låter det enligt mig, som att detta skulle vara överordnat allting. Det borde även för någon som J vara en bagatell, jämfört med hennes egna problem hon står inför. Nämligen ett livstidsstraff som ska undvikas till varje pris. Alla lögner borde rimligen ha som slutmål att undvika en morddom. Inte att sätta dit Maja!
Citera
2023-05-03, 18:52
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Det fanns kräks i luftstrupen och även lite i munnen. Det kan absolut ha kommit upp en uppstötning.
Inte tillräckligt för att kräkset skulle vara dödsorsaken.
Citera
2023-05-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Fast det är sommar etc, många som går på semesterar! Jag tror hovrätten blir tidigaste 20:e Augusti framåt.

Tack för ditt resonemang här. Men jag hade verkligen hoppats på att det skulle ske nu i Juni. Men klart är ju att det är en hel del att läsa in, inte minst för MHs nya advokat.

Ja, vi får väl se.
Citera
2023-05-03, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi båda tror att Johanna är en narcissist och som bekant gör dom allt gör att skylla ifrån sig, i stort som smått. Det är alltid nån annans fel. Och när det är uppenbart att dom själva gjort fel, så har dom gjort det av en regelrätt anledning. J anser sig garanterat överlägsen M mentalt och skulle kunna manövrera ut M alla dar i veckan. Därför tycker jag det är lite förvånande att J inte skyller på M. Att det var M som ströp J. Och J därefter fick röja upp efter M.

När vi diskuterar anledningen till att J blandar in M låter det enligt mig, som att detta skulle vara överordnat allting. Det borde även för någon som J vara en bagatell, jämfört med hennes egna problem hon står inför. Nämligen ett livstidsstraff som ska undvikas till varje pris. Alla lögner borde rimligen ha som slutmål att undvika en morddom. Inte att sätta dit Maja!

Ja, så är det säkert också.
Jag tror dock inte att Johanna ser risken med att berätta om Majas deltagande, säkert eftersom hon också menar att strypningen inte var en strypning, utan bara ett lättare grepp i tio sekunder, där Maja försökte hjälp henne när Tove försökte strypa Johanna.

Vi får väl se hur indicierna kan stärkas upp vad gäller det it- tekniska, grannens vittnesmål och annat, allt för att bilden ska klarna lite mer.

Kanske kommer det att se ut som att tidsfönstret för Toves död krymper och Majas tidsram även den krymper och överlappar tydligare mordtiden, men innan dess är jag benägaen att se Johannas lömska sinne som ovanligt illasinnand och hämndlysten.

Bara att ge sig på både grannen med väldigt tydlig motivbild också, och sitt ex H*ampus, och sist men inte minst Maja med insinuationer om att det var hon som kunde varit på hennes dator mm.

Tror inte en sekund att Johanna är omtänksam mot Maja och föröker skydda henne på något minsta sätt.

För en narcisssist som Johanna överskuggar känslan av orättvisa och av att varautsatt, få livet förtört av andra allt annat. Ständiga tankar på vilka oförätter de blivit utsatta för och hur de ska hämnas. Det är liksom livselexiret de lever på. Näringen för allt de gör nästan.
Citera
2023-05-03, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Inte tillräckligt för att kräkset skulle vara dödsorsaken.

Nej, naturligtvis inte.
Citera
2023-05-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ser att du redan fått många svar.

Och jag kan inte låta bli att "se" hur det börjar formas redan här tanka på hur Johanna ska sätta dit Maja för att hon öppnat upp.

Redan 19/10 börjar Johanna forma en hashreseversion, men då förstås inte där Tove hittas.
Det är efter att förhörsledarna påpekar att de har hennes mobil och via den kan man se var den befunnit sig.

19/10:

"Johanna uttrycker att det är en sak hon vill säga först, säger sedan att "det kan vara så att vi
åkte runt lite först" för att Johanna och hennes kompisar "bakat såna haschkakor innan", "det
kan ha varit så att vi åkte runt lite, jag och Maja och letade efter en plats där vi kanske kunde
äta dom här haschkakorna på utan att det skulle märkas". Johanna menar att även detta
kommer att synas i hennes telefon.
"

2/11 hittas Tove

7/11

"När vi kontrollerar telefonen ser vi att ni inte bara varit utmed resvägen. Man ser
vilken tid ni lämnat bostaden och man ser att telefonen varit någon annan stans än
utmed vägen, kommentar?"

//

Var det någon mer än du och Maja i bilen?
Nej
"

25/11
"erkänner" Johanna att Maja inte var med på resan

" Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden.
"
//
"F: Vi tror att Maja var med på den resan.
J: Hm
F: Du har ju fått se bilder från din säng där det är barr i sängen.
J: Mmm
F: Och när teknikerna tittar på Majas jacka då är det barr i hennes jacka.
J: Mmm"

7/12:
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka."

15/12:

"F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det."
//
"F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det"
//
"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar. "
//
"J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
"
//
"F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger
eller hur ska vi förstå dig?
J: Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara. Jag har svårt att tro det men jag kan
absolut inte utesluta att det skulle vara så
"

30/12:

"A: Vänta lite. Det är ganska långt det här nu så ni är beredda."

Med tanke på att de hade haschkakorna i frysen hemma så undrar man ju så här i efterhand varför det skulle vara säkrare att ta med dem i ett fordon, äta dem i skogen och sen köra påverkad hem?

Har säkert dryftats tusen gånger men man kan undra om det här var en del av deras gemensamt ihopkokade berättelse att ifsll en biltur på natten skulle avslöjas säg med teknisk bevisning så skulle båda hävda att det var mer säkert att äta haschet på detta sätt än hemma?

Skapade de där ett vad man i utlandet kallar ett ”Yes-No-Flowchart”?

Alltså ett flödesschema där olika Ja eller nej frågor eller situationer dyker upp.

Har bilturen avslöjats Ja eller Nej?
Ja så blir förklaringen biltur med hasch och nej så är det status quo.

I mångt och mycket är det ord mot ord uppbackat av grannens vittnesmål. Grannens berättelse skapar inte en bild var MH uppehöll sig och under vilket tillstånd vid den kritiska tiden 02:19-02:43 kan vi ta som tidsstämpel på den då.

Vad skapar då en bild av vad MH gör och inte gör?

JJ berättar vad MH gör. MH hjälper JJ att misshandla Tove.
Fattar då MH att JJ brukar så mycket våld så att Tove dör? Är MH s a s väldigt engagerad i dödsdansen där? Tänker hon att det är bra att JJ misshandlar och stryper JJ?

Har de pratat om att mörda Tove är det därför JJ får med MH på tåget så lätt? Och varför är MH beredd att ställa upp på det? Förstår hon konsekvenserna av att göra upp en sån plan?

Skulle den enkla förklaringen vara att Tove gick hem och så har någon annan dödst Tove då?

Låter orimligt på många sätt att det var planerat även om JJ önskade livet ur Tove.

Men om det blev våldsamt där i hallen/badrummet mellan Tove och JJ, kan man tänka sig att MH kom JJ till undsättning då när hon förstod att JJ vari ”fara”?
Och förstod hon då att det våld JJ brukade var dödligt när MH samtidigt höll fast Tove på nåt sätt?
Om hon uppfattade det som ett slagsmål i vilket läge visste hon att det var ”säkert” att släppa Tove så att Tove inte slulle skada JJ?

Många frågor men det jag i slutändan undrar är om MH på något sätt biter sig kvar vid fragment av den berättelse de kom överens om i Illharjen och samtidigt försöker förringa sin vistelse i badrummet (utan att erkänna våld eller synen av våld eller Tove) genom att försöka förklara stegräknandet i iPhonen?

Kommer hennes prat om dessa två toabesök före eller efter hon blir varse att de faktiskt finns som teknisk bevisning? Sorry om jag missat den detaljen i tråden här om redan diskuterats.

Rätten tror på JJ om MH och då har JJ redan pratat om att Mollgan måste ha tagit hennes mobil, det är nåt lurt med grannen och Mcd-rundan och att även nån H*ampus ska vara misstänkt?

I bakhuvudet har jag hennes ord från P7 om att hon misstänker att hennes kompis gjort nåt med Tove. Och sen uppdagas det att de suttit vid Illharjen.

Antingen aå är hon likt JJ en kallblodig mördare eller så har hon på något sätt lyckats sätta dit sig själv för mord genom att komma med jäkligt dålig story om sitt sovande.
Det är liksom, ursäkta uttrycket, en ganska puckad story hon berättar. Placerar sig i badrummet då stegen lika gärna hade kunnat gå till köket för ett glas vatten.

Fösöker fatta vad som hände den natten och hur med MH var på att det skulle brukas sådant våld.

Att luta hela morddomen mot att JJ berättar om MH:s medverkan och att ja våldet kan ha utförts av två personer är lite futtigt va?

Och stegen i Hälsa-appen är inte validerade till MH:s iPhone i fupen så de kan lämnas därhän just nu.

Så vad återstår? JJ får för sig att bruka våld och MH är i lägenheten och om hon faktiskt var oskyldig skulle hon med den bevisning som finns ens kunna frias från detta? Eller har hon målat in sig själv i ett juridiskt och moraliskt hörn där rätten måste döma henne för att

1. JJ säger att MH varit med.
2. Våldet KAN ha utförts av två personer
3. (Stegräknandet som man kan skita i för de talar varken för eller emot MH:s sak).

Om inte våldet utförts av två personer vad återstår då?

Jo JJ:s berättelse. Och där är MH sista personen ut efter Mollgan, grannen och H*ampus bland JJ:s ”delaktiga” personer.

Hur det än är så verkade det ju som att MH inte var lika uppåt av att Tove dött som JJ var/är(?).
MH verkar ju inte ha varit lika aktiv med massa dikter och sånger och googlingar heller trots att Clea begär ut MH:s sökningar och andra utredningsåtgärder.

Jag borde hålla mig till att spåna om mobiler hit och dit men man blir inte klok på varken MH eller domen mot henne.

Hur rätten resonerar går ju att läsa innantill.

1. JJ säger att MH är med alltså är MH med.
2. Man kan vara två när man dödar alltså är MH med.
3. Det finns steg i MH:s mobil och då sover hon inte utan hon mördar. Och det finns inte en chans att JJ skulle använda typ femton sekunder att släpa Tove till en garderob.
Senast redigerad av Avel 2023-05-03 kl. 19:10.
Citera
2023-05-03, 19:11
Avslutad
Citat:
Fast nu utgick vi från en dialog mellan Coli och Sybel, där Coli menade att Johanna var den som öppnade upp först och Sybel svarar:

och det var faktiskt Maja som öppnade upp först och därefter började Johanna alltså att slipa på sin historia lite fram och tillbaka för att det skulle passa bättre med bevisningen, men ändå höll Johanna kvar vid den där hashkakehistorien.

Enligt min uppfattning har inte åklagaren kunnat bevisa att Johanna talar sanning om Majas fasthållande i händer, oavsett om hon hört, varit vaken eller sett.

Stegräknaren har inte visat var Maja befann sig i lägenheten i förhållande till Tove, och inte heller var Toves kropp befunnit sig och när.

02:40 dimper ner som från himmelen och rätten drar egna slutsatser och skapar därigenom helt egna indicier.

Jag vill se tydligare indicier och tydligare tidslinje, och sedan har jag svårt att acceptera att Johanna ska ses som så trovärdig att hon kan vittna mot Maja, när hon helt uppenbart ljuger om både det ena och andra själv.

Så hur mycket ljuger Maja?
Maja ljuger till 95%, 5% är sanning. Johanna tvärtom.
Citera
2023-05-03, 19:12
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Jo men Johanna skapar inte en berättelse runt en uppstötning. Hon skapar en berättelse runt dunsarna, det är dem hon vill förklara. Det blir tramsigt att låtsas som att Johanna är värre än hon är. Maja blir inte bättre för att Johanna utmålas som värre än hon är. Maja är fortfarande, helt oberoende av vad Johanna är eller har sagt, en lögnare som nu är inne på sjunde månaden av sina lögner. Varje dag har hon chansen att tala sanning, varje dag ljuger hon vidare.

Lögnerna visar vad Maja går för. Hon ljuger väl till och med värre än Johanna, som verkar något mer ångerfull.
Citera
2023-05-03, 19:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Basen i Johannas berättelse är att hon fällde Tove på toaletten, brottades med henne på golvet och ströp henne medan Maja höll i hennes händer. De hjälps sedan åt att dumpa kroppen, Johanna dumpar själv cykeln och eldar på kroppen.

Basen i Majas berättelse är att hon sov punktvis mellan ca 02:00 och 02:40, och därigenom missade att Tove mördades under den här tiden. Hon gick på toa och då var kroppen gömd i ett förråd. Hon somnade igen ca 03:15 och blev väckt 03:30 och då låg kroppen av Tove plötsligt invirad i ett lakan på hallgolvet. Utan att fråga vad som hänt hjälper hon sedan Johanna ner till bilen med kroppen och dumpar den sen i skogen med Johanna. Först på kvällen nästa dag frågar hon Johanna vad som hände. Johannas berättelse är hennes enda information om vad som hänt.

Det här är deras berättelser i stora drag. Anser du att de är lika trovärdiga?
Va' du tjatar!
Du kan aldrig få mig att se J som mer trovärdig än M bara för att hon är skickligare till att få ihop en lögn som låter sann.
Vi håller här.
Citera
2023-05-03, 19:14
Avslutad
Citat:
Jo, Johanna skapar en berättelse om den konstiga hostningen, då Toves tunga också kommer ut. Får återkomma med citat från rätten.

Min övertyglese att Johanna utgick från en uppstötning (luktade kanske också), och kvälningen.

Något som det inte nämnt om är att Toves ansiktsfärg borde också signalerat om vad som var på väg att ske. Jag misstänker att hon blev blåaktig.
Men herregud. Att tungan kom ut, att det kom väsande ljud och att det var en urinavgång är saker som är vanliga vid strypning. Det är inte något konstigt med någon av dessa saker. Johanna beskrev vad som hände. Det finns ingen baktanke med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in