2023-05-01, 11:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ditt inlägg förvånar mig mycket. Du väljer alltså diskutera pålitligheten av mina inlägg här i tråden. Det står dig helt fritt att lita på mig eller inte göra det.

Vem tror du trådens läsare tror mer på? Är det du som har haft 20 olika gm med tillhörande scenario? Och som nu senast pekat ut en idiot som Helena aldrig skulle sätta sig i samma bil med. Och som inte alls passar in på gws beskrivning. Med tillhörande med-gm som du mer eller mindra gissar dig till. Ändå är det för dig de mest troliga gm.

Eller jag som hållit fast vid samma scenario länge nu och som har pekat ut bw och mk. Jag som har gett bra förklaringar för bws beteende under och efter brottet. Som har visat på ett scenario som förklarar spåren. Dessutom två killar som passar perfekt in i gws beskrivning.

Du har inte visat prov på att vilja se sanningen. Jag gav dig via pm verifierbar info om mk för 1,5 veckor sedan. Den info var då inte bekräftat ännu. Ändå spelar du Allan när jag sedan går ut med en del av den informationen i tråden. Besynnerligt!

I hela din analys av Chris@tels besök hos Ulrika så gör du grova missar. Vi vet inte exakt när hon lämnade Ulrika och när hon i så fall kom till Stadt. Men it takes two to tango. det är tiden BW kom till stadt som är relevant. Han visste att det tog tid att komma ut och det i kombination med få vittnesmål gör att mycket pekar på att bw kom dit efter stängning. Sedan åkte de mot hällristningsvägen för att Helena bad om skjuts. Det var inte bw som hade motiv för det utan Helena.

Är det en bekräftad uppgift att det var just ChEr som var i huset på Ekudden den natten?

Tjejen som kom till huset på natten, kom väl dit för att hon bråkat med sin pojkvän? Var BW och ChEr ett par denna period? Den som lade fram uppgiften om festen i Radbyn i tråden uppgav väl att BW blev sur och drog p g a att en JuAn valde en annan kille, så han avvek och åkte ner till Stadt?

Om BW var tillsammans med ChEr, varför blev han då sur p g a JuAn?

Har du fått andra/nya uppgifter? Eller är det din övertygelse (och inte fakta) att det var just ChEr som besökte syster U den aktuella natten?
Citera
2023-05-01, 12:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Tänk på att han reda sagts ha varit upprörd på den omtalade festen.
Ponera att HA berättade för BW vem som var hemma hos hennes syster. HA kan mycket väl ha börjat gå hem, den som var hemma hos systern gick mot motsatt håll, även hon genom kohagen, alt cyckelvägen ner mot bäcken och sen cykelvägen utmed ekuddenvägen in mot stan.
Samtidigt står BW och kokar och smälter vad han hört, bestämmer sig för att genskjuta tjejen som varit hos Ulrika och skvallrat, HA möter tjejen i höjd med kohagen, samtidigt har BW hunnit hämta bil och kommer ikapp HA som står och pratar med tjejen, bråk uppstår och HA kliver i mellan och får en olycklig smäll. BW är riktigt arg, men målet är den han redan är arg på, inte HA, hon råkar bara hamna i vägen. BW och den som åker med i bilen (den som kör?) grälar, kanske pratar om att undanröja problemet, tjejen som varit hos UA skriker "så får ni inte göra".....

Syster U sa att väninnan som var hemma hos henne var på väg att ta sig ner till stan. Om väninnan gick då Helena ringde hem omkring kl 01:30, eller strax därefter, så borde hon ha varit vid Stadt (om det var dit hon gick) före kl 02, eller runt denna tid. Helena började gå hemåt efter kl 02, och om det var så, så kan de inte ha mötts i höjd med Kohagen.
Citera
2023-05-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Syster U sa att väninnan som var hemma hos henne var på väg att ta sig ner till stan. Om väninnan gick då Helena ringde hem omkring kl 01:30, eller strax därefter, så borde hon ha varit vid Stadt (om det var dit hon gick) före kl 02, eller runt denna tid. Helena började gå hemåt efter kl 02, och om det var så, så kan de inte ha mötts i höjd med Kohagen.
Var på väg behöver väl inte betyda att hon gick inom 2 minuter?
U pratade i telefon, 01.30, exakt? Säg +- 5/10 minuter? När hon la på, kan de mycket väl kommit in i en diskussion som drog iväg framåt 2,
Det vet vi ju inget om eftersom U inte verkar intresserad av att förmedla något av vad hon höll på med
Citera
2023-05-01, 12:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Var på väg behöver väl inte betyda att hon gick inom 2 minuter?
U pratade i telefon, 01.30, exakt? Säg +- 5/10 minuter? När hon la på, kan de mycket väl kommit in i en diskussion som drog iväg framåt 2,
Det vet vi ju inget om eftersom U inte verkar intresserad av att förmedla något av vad hon höll på med

Nej vi vet inte mycket, så länge så lite har kommit ut offentligt. Jag utgick ifrån vad U förmedlat, och att inte tiderna var alltför diffusa och osäkra.

Utifrån vad som tidigare framkommit och diskuterats, så verkar Helena inte ha gått hemåt förrän kanske tidigast kl 02:15. Vid ett sådant scenario skulle hon ha svårt att kunna ha mött väninnan i höjd med Kohagen, om denna inte lämnade Hällristningsvägen efter kl 02. Det var så jag tänkte.

Dessutom är det inte bekräftat att det var ChEr, vad jag förstår. Väninnan kanske också gick cykelvägen söderut till Marieforsleden.

Var det vanligt att vänner till systrarna gick skogsstigen för att ta sig till/från deras hus (om de kom från centrum och inte från Ekudden)? Någon som vet?
Citera
2023-05-01, 13:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nej vi vet inte mycket, så länge så lite har kommit ut offentligt. Jag utgick ifrån vad U förmedlat, och att inte tiderna var alltför diffusa och osäkra.

Utifrån vad som tidigare framkommit och diskuterats, så verkar Helena inte ha gått hemåt förrän kanske tidigast kl 02:15. Vid ett sådant scenario skulle hon ha svårt att kunna ha mött väninnan i höjd med Kohagen, om denna inte lämnade Hällristningsvägen efter kl 02. Det var så jag tänkte.

Dessutom är det inte bekräftat att det var ChEr, vad jag förstår. Väninnan kanske också gick cykelvägen söderut till Marieforsleden.

Var det vanligt att vänner till systrarna gick skogsstigen för att ta sig till/från deras hus (om de kom från centrum och inte från Ekudden)? Någon som vet?

Det är väl inte ens bekräftat att det fanns en väninna hos Ulrika när Helena ringde?

Varför tog väninnan tidigare under kvällen en taxi ut till Ulrika, men väljer att gå tillbaka mitt i natten, varför väntade hon inte på Helenas taxi?
Citera
2023-05-01, 13:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är väl inte ens bekräftat att det fanns en väninna hos Ulrika när Helena ringde?

Varför tog väninnan tidigare under kvällen en taxi ut till Ulrika, men väljer att gå tillbaka mitt i natten, varför väntade hon inte på Helenas taxi?

Många frågor, inga svar...
Citera
2023-05-01, 21:57
Medlem
Känner att det spelar mindre roll vad jag svarar på detta. Enda riktiga bevis skulle ju vara förhör med ulrika och det har jag inte tillgång till.

Jag kan ge dig ett intressant tips i stället. Kika gärna igen på Veckans Brott om Helenafallet, programmet med Ulrika och GW. Där kommer GW in på att det är vänner till Helena som gjort detta och att de funnits där hela tiden osv. Ulrika vill inte tro detta och reagerar avvisande. Hon har senare hävdat att hon inte vet vilka GW menar. Klart som fan hon förstår att det är bw och mk han avser. Det var de enda nära vänner som var där och då med bil.

MEN och här kommer något avgörande. Ulrika är fullständigt övertygad om deras oskuld. Varför? Därför att när hennes lillasyster Helena försvinner går det ganska snabbt rykten om att hennes vän Bjö@rn är inblandad. Hon frågar honom och han förnekar. Hon är benägen att tro honom men sedan kommer grädden på moset för bw. Ulrikas väninna Christ@el bekräftar BWs utsagor. Nu är det inte en cell i Ulrikas kropp som misstänker BW. På det sättet är det.
Citat:
Är det en bekräftad uppgift att det var just ChEr som var i huset på Ekudden den natten?

Tjejen som kom till huset på natten, kom väl dit för att hon bråkat med sin pojkvän? Var BW och ChEr ett par denna period? Den som lade fram uppgiften om festen i Radbyn i tråden uppgav väl att BW blev sur och drog p g a att en JuAn valde en annan kille, så han avvek och åkte ner till Stadt?

Om BW var tillsammans med ChEr, varför blev han då sur p g a JuAn?

Har du fått andra/nya uppgifter? Eller är det din övertygelse (och inte fakta) att det var just ChEr som besökte syster U den aktuella natten?
Citera
2023-05-01, 22:05
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Känner att det spelar mindre roll vad jag svarar på detta. Enda riktiga bevis skulle ju vara förhör med ulrika och det har jag inte tillgång till.

Jag kan ge dig ett intressant tips i stället. Kika gärna igen på Veckans Brott om Helenafallet, programmet med Ulrika och GW. Där kommer GW in på att det är vänner till Helena som gjort detta och att de funnits där hela tiden osv. Ulrika vill inte tro detta och reagerar avvisande. Hon har senare hävdat att hon inte vet vilka GW menar. Klart som fan hon förstår att det är bw och mk han avser. Det var de enda nära vänner som var där och då med bil.

MEN och här kommer något avgörande. Ulrika är fullständigt övertygad om deras oskuld. Varför? Därför att när hennes lillasyster Helena försvinner går det ganska snabbt rykten om att hennes vän Bjö@rn är inblandad. Hon frågar honom och han förnekar. Hon är benägen att tro honom men sedan kommer grädden på moset för bw. Ulrikas väninna Christ@el bekräftar BWs utsagor. Nu är det inte en cell i Ulrikas kropp som misstänker BW. På det sättet är det.
När, var och hur har Ulrika hävdat att hon inte vet vilka LGWP menar har tagit livet av hennes lillasyster?
Citera
2023-05-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
När, var och hur har Ulrika hävdat att hon inte vet vilka LGWP menar har tagit livet av hennes lillasyster?

Hon träffar ju Leif GW i veckans brott där han säger att det är personer i hennes umgängeskrets och att hon antagligen fick skjuts hem ifrån torget och de är personer hon känner väl samt att flera i hennes omgivning vet vilka som gjort det osv. Något i stil med det.

När programledaren frågar hur hon känner inför det, att GM kanske är någon som hon känner så svarar hon i stil med att hon inte kan det för mördaren är en ond människa som för hennes är ansiktslös.

Sen när GW släppte boken Ville Wingmutter så presenterar han ju sin teori i boken men en av systrarna (Minns inte vilken) säger att hon inte har en aning om vad han pratar om och vilka skulle detta vara osv..

Jag finner det dock märkligt att hon inte ställer frågor direkt till honom när de träffades i Veckans brott....
Citera
2023-05-01, 22:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, visst är det tydligt att syster U verkar avvisande till det GW säger. Det kan ingen missa.

Hon/de har med stor sannolikhet kännedom om vilka som är GW:s huvudmisstänkta. GW har pratat med dem, och även om han kanske inte har sagt det rakt ut, så har hon/de sannolikt förstått (kanske genom att hans frågor är inriktade mot ett visst håll, var hans intresse finns osv) vilka som han avser.

Det kan vara som du tror. Det är inte svårt att förstå att systrarna (och föräldrarna?) har svårt att ta in att det skulle kunna vara någon av deras vänner, och att någon/några av dem har gjort något så fruktansvärt mot deras syster/dotter. De kanske inte kan - eller ens vill - se att det kan vara så.

För min del så ligger tanken närmast att gm var någon/några som Helena kände/var bekant med. Vem/vilka låter jag vara osagt. Att det skulle ha varit planerat tror jag inte.

Någon/några vet, men uppenbarligen är han/de av uppfattningen att Helena inte ens var värd det "lilla", att han/de åtminstone kunde lämna ett anonymt tips om var hon finns. Om detta hade hänt hans/deras egen syster, då hade han/de antagligen resonerat annorlunda...
Citera
2023-05-01, 22:49
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Hon träffar ju Leif GW i veckans brott där han säger att det är personer i hennes umgängeskrets och att hon antagligen fick skjuts hem ifrån torget och de är personer hon känner väl samt att flera i hennes omgivning vet vilka som gjort det osv. Något i stil med det.

När programledaren frågar hur hon känner inför det, att GM kanske är någon som hon känner så svarar hon i stil med att hon inte kan det för mördaren är en ond människa som för hennes är ansiktslös.

Sen när GW släppte boken Ville Wingmutter så presenterar han ju sin teori i boken men en av systrarna (Minns inte vilken) säger att hon inte har en aning om vad han pratar om och vilka skulle detta vara osv..

Jag finner det dock märkligt att hon inte ställer frågor direkt till honom när de träffades i Veckans brott....
Hade Ulrika frågat och han svarat så hade det klippts bort ur programmet. Om frågan ens ställdes är det tveksamt om han skulle svarat henne då hon heller inte har rätt till något ur förundersökningen.

Den som frågade någon av systrarna efter boksläppet kunde väl inte uppge vem GW menar på att det är. Eller?
Citera
2023-05-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hade Ulrika frågat och han svarat så hade det klippts bort ur programmet. Om frågan ens ställdes är det tveksamt om han skulle svarat henne då hon heller inte har rätt till något ur förundersökningen.

Den som frågade någon av systrarna efter boksläppet kunde väl inte uppge vem GW menar på att det är. Eller?

Nej jag tänkte mer att hade det varit jag så hade jag nog tagit GW åt sidan alternativt ställt frågor på ett sätt så jag hade förstått var jag skulle leta.. typ så.

Kommer inte riktigt ihåg men en av systrarna hade läst boken men inte haft en aning om villa han skulle syfta på.. ska se om jag kan hitta artiklen åt dig😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in