2023-05-03, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ok, en otydlig syftning.

"Jag ser inte J mer trovärdig än M", vore en klarare formulering av min andemening.
Deras historier är likvärdiga alltså?
Citera
2023-05-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
Man kan inte läsa universitetsutbildningar i fängelset.

Jodå, det kan man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP30Xa/mordade-pojkvannen--nu-har-hon-352-hogskolepoang
Citera
2023-05-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jodå, det kan man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP30Xa/mordade-pojkvannen--nu-har-hon-352-hogskolepoang

Där ser man! Ny info för mig.

Det är klart att det är mer bekvämt att studera filosofi än att göra skitjobb för 11 kr timmen...

Arkitekt skulle universitetet också godkänna kanske. Man arbetar ju inte med människor på samma sätt som när man är läkare.
Citera
2023-05-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jodå, det kan man.

Låt oss säga att Maja frikänns för mordet i Hovrätten. Döms för grovt gravfridsbrott, sitter inne ett år till. Hon skulle väl aldrig ändå kunna studera i Sverige? Hon kan väl knappast visa sig i offentlig miljö? Nästan hela Sverige har hennes namn och bild och skulle känna igen henne. Hon skulle inte få några vänner, och bli utstirrad.
Om hon frikänns antar jag att hon kommer flytta utomlands och studera. Kanske Austrlien.
Citera
2023-05-03, 16:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var det inte så, att J blev konfronterad med tfn-uppgifter om nattligt besök i skogen i Nye och att hon då drog en haschkake-vals där M var med?
Vid senare förhör, då hon konfronterades med Ms förnekelse, ändrade hon sig och sa att M talade sanning om att hon inte var med på resan.
Eller minns jag fel?

Ser att du redan fått många svar.

Och jag kan inte låta bli att "se" hur det börjar formas redan här tanka på hur Johanna ska sätta dit Maja för att hon öppnat upp.

Redan 19/10 börjar Johanna forma en hashreseversion, men då förstås inte där Tove hittas.
Det är efter att förhörsledarna påpekar att de har hennes mobil och via den kan man se var den befunnit sig.

19/10:

"Johanna uttrycker att det är en sak hon vill säga först, säger sedan att "det kan vara så att vi
åkte runt lite först" för att Johanna och hennes kompisar "bakat såna haschkakor innan", "det
kan ha varit så att vi åkte runt lite, jag och Maja och letade efter en plats där vi kanske kunde
äta dom här haschkakorna på utan att det skulle märkas". Johanna menar att även detta
kommer att synas i hennes telefon.
"

2/11 hittas Tove

7/11

"När vi kontrollerar telefonen ser vi att ni inte bara varit utmed resvägen. Man ser
vilken tid ni lämnat bostaden och man ser att telefonen varit någon annan stans än
utmed vägen, kommentar?"

//

Var det någon mer än du och Maja i bilen?
Nej
"

25/11
"erkänner" Johanna att Maja inte var med på resan

" Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden.
"
//
"F: Vi tror att Maja var med på den resan.
J: Hm
F: Du har ju fått se bilder från din säng där det är barr i sängen.
J: Mmm
F: Och när teknikerna tittar på Majas jacka då är det barr i hennes jacka.
J: Mmm"

7/12:
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka."

15/12:

"F: Sen berättar ju Maja hur ni tillsammans bär ner kroppen genom trapphuset, att ni hjälps åt.
Sen berättar Maja hur ni lyfter in Toves kropp i bilen. Vad tänker du när du hörde? Det har
gått en vecka sen du fick veta det första gången?
J: Jag tror absolut inte att Maja har sagt det."
//
"F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det"
//
"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
J: Jag vet inte.
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar. "
//
"J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
"
//
"F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger
eller hur ska vi förstå dig?
J: Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara. Jag har svårt att tro det men jag kan
absolut inte utesluta att det skulle vara så
"

30/12:

"A: Vänta lite. Det är ganska långt det här nu så ni är beredda."
Citera
2023-05-03, 16:22
Medlem
Citat:
Där ser man! Ny info för mig.

Det är klart att det är mer bekvämt att studera filosofi än att göra skitjobb för 11 kr timmen...

Arkitekt skulle universitetet också godkänna kanske. Man arbetar ju inte med människor på samma sätt som när man är läkare.

Kudos till dig som tog ”tillrättavisningen” så bra. Alla Flashbackare är inte så pass stora och ödmjuka.

Det sitter polismördare med doktorand och professortitlar i Sveriges fängelser.
Det finns dubbelmördare som är kriminologer och utsläppta men som inte får några arbeten så då undrar man ju om det är kontraproduktivt el inte.

Johanna kanske blir arkitekt, men då får hon byta namn och starta en egen firma.
Jag tror att hon kommer att flytta till Israel om hon får tidsbestämt.
Där kommer de inte ha koll.
Citera
2023-05-03, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att du redan fått många svar.

Och jag kan inte låta bli att "se" hur det börjar formas redan här tanka på hur Johanna ska sätta dit Maja för att hon öppnat upp.

Men ingenting hindrar ju Maja från att komma med en egen, ärlig version. Sanningen.

Jag blir så trött på detta ”stackars Maja”. Maja ljuger i förhör efter förhör och hon fortsätter ljuga i rätten. Det finns inget som hindrar att hon slutar ljuga och säger sanningen, att hon kommer med en version av natten som är trovärdig. Maja är inte beroende av Johanna för att tala sanning, det är något hon styr över till 100% själv. Varje dag har hon chansen att ta tillbaka sina lögner och lägga korten på bordet. Den chansen har hon struntat i sedan sen 16 oktober och hon fortsätter strunta i den nu.
Citera
2023-05-03, 16:39
Medlem
Citat:
Låt oss säga att Maja frikänns för mordet i Hovrätten. Döms för grovt gravfridsbrott, sitter inne ett år till. Hon skulle väl aldrig ändå kunna studera i Sverige? Hon kan väl knappast visa sig i offentlig miljö? Nästan hela Sverige har hennes namn och bild och skulle känna igen henne. Hon skulle inte få några vänner, och bli utstirrad.
Om hon frikänns antar jag att hon kommer flytta utomlands och studera. Kanske Austrlien.

Hon skulle kunna göra det, studera på distans, men jag tvivlar på att hon skulle kunna vara självständig i något annat land.
Hennes person måste stärkas så mycket, ”jaget”.

Det finns ju några som blivit ordentligt duperade som jag följt på nära håll, Sara Svensson (Knutby) kom ju ut från Rättspsyk efter 7 år.
Vi pratar intensiv avkodning.
Vetisjutton om Maja kommer att bli bra igen…
Citera
2023-05-03, 16:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Deras historier är likvärdiga alltså?
Om vi säger som så, att deras historier kan anses ha samma värde, J har erkänt liiiiten strypning och grovt gravfridsbrott och M har erkänt gravfridsbrott, huruvida det räknas som grovt eller ej enligt nya lagen vet jag ej. Det är den huvudsakliga substansen i deras berättelser som är bevisad.

Ja, jag vet att ni är flera som, liksom TR, menar att Ms deltagande är bevisat genom att J sagt det, grannarna hört spark-/knackljud, J saknat avvärjningsskador och Ms mobil rört på sig. Det är en indicieslutsats jag anser haltar betänkligt.
Det enda som kan ge ljus åt Ms deltagande är förklaring till Js avsaknad av skador och Ts möjlighet att försvara sig.

En möjlig delförklaring skulle kunna ligga i det ynkligt lilla som funnits under Ts naglar som NFC inte ansett lönt att identifiera.
Om det skickats till England för analys och OM det visats sig vara Js DNA, hur kan det då komma sig att det är så svagt?
En hypotetisk fråga, men inte helt irrelevant.
Citera
2023-05-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag tror att överklagandet ska vara inne senast 11/5.

Tack!
Sen lär det inte dröja länge innan hovrättsförhandlingarna startar.
Citera
2023-05-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Varför döda dom henne

Uppenbart ligger det en hel del avundsjuka bakom. Dessutom ett hat hos JJ sen ett par år tillbaka. Bl.a att TT kom in på läkarlinjen, men JJ själv kom inte in på sin eftertraktade arkitektutbildning pga att betygen inte räckte till för att komma in.

JJ kunde aldrig släppa det hon ansåg vara oförrätter.

Hon försökte också bränna inne TTs, hennes pappa och tvillingsystern. Tack och lov tog sig inte elden. JJ har dessutom eldat förr...

Det är mycket sånt.

Som jag spekulerar:
Särskilt JJ är en mycket farlig person som jag hoppas får sitt livstidsstraff bekräftat i Hovrätten. M är en svans till JJ och har också en stor del av det som hände. Men tror att hennes straff blir runt 10-12 år.
Citera
2023-05-03, 16:56
Avslutad
Citat:
Om vi säger som så, att deras historier kan anses ha samma värde, J har erkänt liiiiten strypning och grovt gravfridsbrott och M har erkänt gravfridsbrott, huruvida det räknas som grovt eller ej enligt nya lagen vet jag ej. Det är den huvudsakliga substansen i deras berättelser som är bevisad.

Ja, jag vet att ni är flera som, liksom TR, menar att Ms deltagande är bevisat genom att J sagt det, grannarna hört spark-/knackljud, J saknat avvärjningsskador och Ms mobil rört på sig. Det är en indicieslutsats jag anser haltar betänkligt.
Det enda som kan ge ljus åt Ms deltagande är förklaring till Js avsaknad av skador och Ts möjlighet att försvara sig.

En möjlig delförklaring skulle kunna ligga i det ynkligt lilla som funnits under Ts naglar som NFC inte ansett lönt att identifiera.
Om det skickats till England för analys och OM det visats sig vara Js DNA, hur kan det då komma sig att det är så svagt?
En hypotetisk fråga, men inte helt irrelevant.
Jag menar deras hela historier. Inte bara delen om Maja är delaktig genom att hålla i händerna eller ej.

Maja historia innehåller delar som sovande från och till och särskilt på alla kritiska tidpunkter, gömda lik och att hon inte vetat vad som hänt Tove förrän dan efter. Anser du att den historien är lika trovärdig som Johanna hela historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in