2023-05-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA:s säger 70 förstörda flygplan. Sen om vi lägger till skadade så stämmer säkert Oryx som golv.

Det är klassiskt att piloter och luftvärn överdriver nedskjutningar så självklart är 300 fel. Och det är inte säkert Ukraina ljuger med vilja.

Hur många ryzzar har dödats I Ukraina redovisar ryzzland officiellt?
Citera
2023-05-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Hur många ryzzar har dödats I Ukraina redovisar ryzzland officiellt?

?

Vad har Rysslands redovisning av antal döda att göra med vad USA:s redovisning av förstörda ryska flygplan? Tror du att Ryssland och USA använder samma system?

Alla vet, kanske inte du, att ryssarna har redovisat konstiga siffror. Och det stora problemet för dem är inte att de ljuger för omvärlden men ljuger för sin politiska och även militära ledning. Det liknar lite Japan under WWII.
Citera
2023-05-03, 12:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
“Looks like Ukraine will send 18 combat brigades, 6 artillery brigades, 9 offensive guard brigades & 40+ rifle battalions (160,000+ troops) against 5km of russian front. To compare: in Bakhmut the russians have their highest troop concentration: 26,000 troops on 20km.“

Vi får se hur det går.

Oj väldigt många trupper, jag hörde tidigare om 8-12 pansarbrigader. Men kommer de verkligen skicka alla till samma ställe? Jag tror de gör flera offensiver.
Citera
2023-05-03, 13:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja då får ju det amerikanska flygvapnet ringa upp forumskamraten. De får även informera am försvarminister att han har fel. En flashbackare vet bättre än USA.

USA säger ju inte nödvändigtvis vad de tror utan vad de vill förmedla utåt. Liksom Ukraina och Ryssland.
Citera
2023-05-03, 13:07
Medlem
Reimers avatar
Den evigt dystre Igor Girkin hittar inga ljuspunkter idag heller.

Citat:
"Not a good morning": Girkin shares a list of unexplained incidents happening across Russia and temporarily occupied territories on the morning of 3 May 2023.

https://twitter.com/wartranslated/status/1653676534702526467
Citera
2023-05-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA säger ju inte nödvändigtvis vad de tror utan vad de vill förmedla utåt. Liksom Ukraina och Ryssland.

Helt riktigt men av Ryssland, Ukraina och USA så litar jag mest på de amerikanska siffrorna. Det är ju efter tycke och smak.

1 Ryska siffrorna är helt kalle anka. Till och med Putin verkar ju få fel siffror

2 Ukraina, de verkar överdriva och det är inte konstigt att de gör det. Länder i krig gör ofta det. I bland för de ljuger och i bland för man inte vet bättre

3 USA verkar hittills ha haft bäst koll.

Så tills någon bevisar eller får mig på annat sätt tro att USA har fel så följer jag de amerikanska siffrorna.
Citera
2023-05-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj väldigt många trupper, jag hörde tidigare om 8-12 pansarbrigader. Men kommer de verkligen skicka alla till samma ställe? Jag tror de gör flera offensiver.

Ryssland verkar ha byggt upp mycket starka försvarslinjer längs med fronten. Ukraina vill göra ett genombrott på ett eller ett par ställen och kan sedan gå åt sidorna bakom ryssarnas linjeförsvar.
Citera
2023-05-03, 13:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag har bara sett en video. Där verkar Geparden överleva attacken. Bra luftvärnssystem har flera komponenter ända ner till närskydd (infanteri). Gepard verkar ha ett mycket bra radarsystem som kan samverka och kan upptäcka små mål upp till cirka 15km.

Jag tror Ukrainsk samverkan har blivit bättre. Om siffrorna stämmer så verkar de ha blivit effektivare. Svagheten är väl risken för brist av ammunition. Ryssarna har bara förlorat cirka 70 flygplan är deras flygvapen är relativt intakt (Se länkar nedan). Så skulle bristerna bli uppenbara så finns det en risk för större attacker. MEN även den ryska doktrinen håller tillbaks dem. De är inte tränade för denna typ av krig.

https://www.airandspaceforces.com/russian-air-force-lot-of-capability-left-ukraine-invasion/

https://www.airandspaceforces.com/ukraine-has-lost-60-aircraft-taken-down-70-in-russian-invasion-hecker-says/
Ja, det har du rätt i. Det finns ett par videor, men Oryx har t.ex. ingenting (bara förstört artilleri).
Jag kollade Wikipedia och hittade detta — vet inte alls hur pålitlig källan är, eller hur väl de granskat sina (ryska) källor:

Army Recognition: Russians destroy first German Gepard anti-aircraft gun system in Ukraine with Lancet drone

Enligt Wikipedia förstördes tre S-300-system samma dygn (28 april), men källan är bulgarisk. Army Recognition påstod tidigare att en brittisk Stormer HVM förstördes i en Lancet-attack i mars.

Det finns dock indikationer på att Lancet inte är helt effektiv mot t.ex. "cope cages".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZALA_Lancet
Citera
2023-05-03, 13:17
Medlem
Citat:
?

Vad har Rysslands redovisning av antal döda att göra med vad USA:s redovisning av förstörda ryska flygplan? Tror du att Ryssland och USA använder samma system?

Alla vet, kanske inte du, att ryssarna har redovisat konstiga siffror. Och det stora problemet för dem är inte att de ljuger för omvärlden men ljuger för sin politiska och även militära ledning. Det liknar lite Japan under WWII.

Du uppgav att det ryska flygvapnet var nästan intakt med bara 70 förlorade plan och hänvisade till en amerikansk källa. Jag gav dig då en pålitlig källa på plats i Ukraina som redovisade sin dagliga rapport här i forumet sedan länge med uppgiften >600.

Skillnaden visar att det redovisade antalet man kommer fram till beror på de kriteriet man ställt upp. USA har där hårda krav. Den som är på plats i verkligheten ser det den ser och hör och läser på plats. Kan som i detta fall vara mycket närmare sanningen >600 ryzka plan och helikoptrar bekämpade.

För att få dig att förstå gav jag dig en uppgift. Hur många döda ryzka soldater redovisar ryzzland officiellt har förlorats i sin invasion av Ukraina på ukrainsk mark?
Skall det vara så svårt? Sätt fart! Jag väntar..
Citera
2023-05-03, 13:19
Medlem
Senaste siffrorna som kommer från pentagon är förmodligen lögner så att man inte ska förlora stöd för till ukraina. Läckan redovisar förmodligen verkligheten.

https://www.wsws.org/en/articles/2023/04/12/pers-a12.html
Citera
2023-05-03, 13:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det har du rätt i. Det finns ett par videor, men Oryx har t.ex. ingenting (bara förstört artilleri).
Jag kollade Wikipedia och hittade detta — vet inte alls hur pålitlig källan är, eller hur väl de granskat sina (ryska) källor:

Army Recognition: Russians destroy first German Gepard anti-aircraft gun system in Ukraine with Lancet drone
Uppgifter säger att Geparden aldrig förstördes.

https://twitter.com/igorsushko/status/1652063194624720896
Citera
2023-05-03, 13:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina stänger Kherson helt. Kanske en offensiv över Dniepr-floden på gång?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1653678870070001671
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in