2023-05-07, 00:26
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om annektering av Ukrainska områden:
Bra inlägg, kräver bra svar. Det jag skrev kräver lite förtydligande, nästan en pudel.

För det första ska sägas att det jag vände mig mot, är tendensen att komma med "Russia bad/USA good" -argument även om man inte nämner USA. Varför ska jag låta vara osagt. Men den organiserande principen för många är att inte analysera situationen utifrån någon slags ramverk, utan snarare leta vinklar där Ryssland framstår som maximalt dåligt. En russofobisk approach kan man kalla det. I starten av kriget var det "Ryssland började" (och USA började inte). Nu var det "Ryssland annekterade" (och USA annekterar aldrig). De motsäger i och för sig inte varandra. Men jag misstänker ändå att man (Video-snubben och några andra av hans kaliber, inte alla som är anti-Ryssland per se) bara letar den ultimata "Russia bad"-vinkeln, kanske är jag orättvist paranoid.

Är annektering värre än andra former av krig?
Annektering
För att svara mer direkt angående hur illa jag anser annektering vara. Geopolitik är ju ett komplext ämne. Så först ett förtydligande. Min referensram är att vi ska verka för en mer demokratisk värld, och maximera utveckling enligt Human Development Index (FNs mått på utveckling).

Ryssland är ett land som tangerar att vara fascistiskt. Halv-fascistiska länder kan ha en acceptabel utveckling rent ekonomiskt, men naturligtvis inte demokratiskt sett. Hur dåligt är då annektering? Det beror på två saker:
1) Hur mycket de annekterar.
2) Skillnaden mellan vad de annekterar och vad det var innan.

Gällande 1) så är min analys att Ryssland skulle annektera en relativt liten del av Ukraina och sedan avhålla sig från vidare äventyr inom överskådlig tid. Jag har redan argumenterat för varför vid upprepade tillfällen i början av kriget.
Gällande 2). Ukraina är ett rövhål till land. De områden som de nu håller är jämförbart med om de skulle annektera baltikum till yta och GDP. Men baltstaterna är lovande demokratier med stark utveckling. Om Ryssland skulle ha låtit Ukraina vara, men annekterat baltstaterna så hade jag varit mycket mer fientlig till Rysslands agerande, även om övrig historik vore densamma.

Så det här kriget är "annektering där det är som minst dåligt", om du förstår vad jag menar. Vad är annektering när det är som värst? Det är typ när odemokratiska stater försöker lägga under sig världen, Djinghis Khan style.

Ett problem med annektering är att kanske är det vad som leder till eviga kedjor av krig. Mot det ska ställas risk för "eviga statskupper" (i den moderna imperialismen. Om det finns rivaliserande krafter så kommer de kämpa mot varandra medelst statskupper och subversion och propaaganda. Statskupper kan leda till krig. Jag kan inte komma på något exempel just nu, men jag är säker på att där finns någon kommunistkupp som lett till krig efteråt för att det rubbade en maktbalans. Euromaidan-kuppen i Ukraina ledde till Ukrainakriget, det är ett annat exempel.

Modern imperialism
Detta ska ställas mot den moderna imperialismen, gestaltad av USA. Subtilt dominerar de världen genom en kombination av morot och piska, med demokratin som ansikte men i realiteten är det odemokratiskt. Jag ser det som en demokratisk återvändsgränd. Vad värre är, de får sina motståndare att känna sig hotade mot inre fiender (för USA kan använda dem för "färgrevolution") och de blir mer repressiva. Precis som Sovjet orsakade McCarthyism, orsakar USAs färgrevolutioner repressivitet i Putins regim.

Dessutom får det många att tro att de slåss för demokrati, vilket missriktar energi. Om man vill maximera demokrati, så ska man antagligen aktivera sig mot saker som Assange, storbolags lobbyism, det amerikanska politiska systemet (deep state), inte just om Kherson, Melitopol och Sevasopol ska styras av en korrupt ryss eller en korrupt oligark.

Så modern imperialism när det är som bäst, är när det ändå ger en förbättring av mänskliga rättigheter, t ex tror jag Kosovo-konflikten var "imperialism när det är som bäst". När det är som värst så styr de stora delar av världen, suger ut u-länder med gigantiska belopp vilket kostar enorma mängder lidande i "utebliven utveckling" och dålig sjukvård m.m, och man vet aldrig vad för galen jävel som tar över.

Om vi då jämför annektering med modern imperialism så ser vi att worst case annektering är värre än worst case modern imperialism, men den moderna imperialismen som vi ser idag är minst lika illa som annektering här eller där.

Relevans för Ukrainakriget: Det är viktigt när vi bedömer hur fel Rysslands invasion är. Om annektering är det värsta som finns och saknar motstycke i historien i lidande, så bör vårt svar så klart vara hårt. Om annektering är "ett brott som många andra", så bör vårt svar vara som "många andra" - ur ett moraliskt perspektiv. Sen kan man agera av andra skäl, t ex risk för angrepp mot Sverige.

Klockan är för mycket och jag blev alldeles för mörtig för att svara mer nu.

Men ett tillägg vill jag göra: -du skrev något i början av din text med "russofobisk approach".
Det är väldigt synd att du faller för den typen av nedlåtande och missvisande epitet.
Det pågår nämligen en enorm sorg/besvikelse i Väst för att saker o ting slutade så här.
Vill egentligen utveckla det men är för trött.
Citera
2023-05-07, 00:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Misstänker att ryssarna gör sitt yttersta för att provocera fram reaktioner ifrån det Ukrainska luftförsvaret, och att samtidigt få pejling på i vilka krokar de ligger...

..för att få en känsla för var Ukraina tänker göra sin motoffensiv..
Det rapporterades idag om att Ryssland fortfarande har ett stort agentnätverk i Ukraina, med agenter man rekryterade innan invasionen. Två av dessa greps idag när de höll på att kartlägga Himars. Små ryska attacker kan, som du skriver, provocera fram ukrainska förflyttningar av viktiga system som agenterna kan kartlägga.
Citera
2023-05-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Klockan är för mycket och jag blev alldeles för mörtig för att svara mer nu.

Men ett tillägg vill jag göra: -du skrev något i början av din text med "russofobisk approach".
Det är väldigt synd att du faller för den typen av nedlåtande och missvisande epitet.
Det pågår nämligen en enorm sorg/besvikelse i Väst för att saker o ting slutade så här.
Vill egentligen utveckla det men är för trött.

Jag håller med. Det är en stor besvikelse i väst på hur Ryssland har agerat. Vi ville att Ryssland skulle bli en del av ett fredligt Europa som lämnar krig bakom sig, men vi var naiva. Antagligen därför vi reagerar så starkt, vi minna nazismen som också började med upprustning, annektering och "förtryckta" tyskar/ryssar.
Citera
2023-05-07, 00:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ett problem med annektering är att kanske är det vad som leder till eviga kedjor av krig. Mot det ska ställas risk för "eviga statskupper" (i den moderna imperialismen.
Du får ursäkta, men det här låter helt befängt. Det finns ungefär en miljon allvarliga problem med att ett land går in och tar ett område av ett annat land. Bara tanken på de mänskliga tragedierna för dem som bor där och har investerat sina liv i området är tillräckligt för att du borde stannat upp och reflekterat innan du skrev din vägg av text.

Sen är dina falska premisser helt absurda. Om Ryssland går in och tar Gotland av oss, så ska det ställas som alternativ mot ”eviga statskupper”? I vilket land tänker du att sådana ”eviga statskupper” annars skulle förekomma? Ryssland eller Sverige? Eller ska du dra in USA igen?
Citera
2023-05-07, 01:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Jag håller med. Det är en stor besvikelse i väst på hur Ryssland har agerat. Vi ville att Ryssland skulle bli en del av ett fredligt Europa som lämnar krig bakom sig, men vi var naiva. Antagligen därför vi reagerar så starkt, vi minna nazismen som också började med upprustning, annektering och "förtryckta" tyskar/ryssar.

Ja du har helt rätt i det!

* Och jag hoppas alla eventuella ryssar som kanske läser här på FB
faktiskt tar till sig det du skrev i ovan.

Jag skrev för länge sedan att russofobi inte finns.
I alla fall inte i den utsträckning som ryska ledningen med dess bihang vill ge sken av.

Utan det är sorg, besvikelse och frustration över det ENORMA och oförlåtliga svek
och de övergrepp som RU faktiskt valt att begå mot UA och Europa/Väst som helhet.

Inget annat. Endast så enkelt.
Det blev de logiska konsekvenserna.
Citera
2023-05-07, 01:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är Rysslands invasion av Ukraina, INTE USA och dess eventuella imperialism. Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2023-05-07, 02:10
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Rysstrollen pekar med hela handen på USA för att de menar att Ryssland ska få göra detsamma som de anklagar USA för.
I deras sinnesrubbade värld består världen av "poler" och där är Ryssland en naturlig maktfaktor som behövs för att USA inte ska bli för dominant och där svagare stater ska buga och lyda. Det är dock ingen som efterfrågar rysk fred, och europeer generellt avskyr allt som Ryssland reprensenterar för det för inget gott med sig.

Sedan andra världskriget har en ny europeisk säkerhetsordning etablerats för att förhindra att en ny Hitler startar krig utifrån egensnickrade motiv som att skydda minoriteter utanför det egna landet eller annektera land utifrån tidigare påstådda historiska oförätter.
Den trista sanningen är att ryssland lever kvar i 2a världskriget , de har inte utvecklats politiskt.
Knappt socialt heller.
Citera
2023-05-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej.
Var bara nyfiken på hur långt han skulle dra det 😂
Citera
2023-05-07, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Ditt påstående är extremt företagsekonomiskt okunnigt.

Har du du inte förstått att Rysslands marknad aldrig har, eller någonsin, kommer att tillföra Sverige någonting?
Vi som har jobbat i Ryssland ser naturligtvis det som en förlorad marknad, men du försöker få det till en katastrof.
Det är ingen katastrof!

Du är tamigfan helt otrolig i dit torgförande av vad ryska makter vill att du ska skriva.
Har du inte förstått att Ryssland inte kan tillföra svensk industri någonting! Absolut ingenting!

Vad beträffar svenskt engagemang i Ryssland är det försumbart för svensk ekonomi, en piss i Mississippi

Dina inlägg där du försöker ge dig in i affärssituationer är dumma på riktigt, riktigt dumma!

Ryssland är bara en enda stor bensinmack, det är allt det är. Inget knowhow, inga innovationer, ingenting.

Bara att se hur usel deras armé är så förstår du varför de inte klarar samarbete, innovation och produktivitet.
Citera
2023-05-07, 06:35
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Ukraina sköt ner Putins ”oövervinnerliga” robot”''

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-skot-ner-putins-oovervinnerliga-robot/
Citera
2023-05-07, 07:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Det finns ingen Ukrainsk historia som sträcker sig bak mer än drygt tre decennier förutom några ögonblick under 1920-talet.

Nu pratar du som du har förstånd till (Anton Svenson).

Du menar att Kievriket, gamle Rurik mm enbart är något som Disney har hittat på?
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ukraina/aldre-historia/
Citera
2023-05-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ukraina sköt ner Putins ”oövervinnerliga” robot”''

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-skot-ner-putins-oovervinnerliga-robot/

Med ryska system går det nog inte skjuta ner den. Men USA har lite mer avancerade saker än slangbällor monterade på åsnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in