2023-05-03, 11:54
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du missar en viktig detalj.
Ukraina skall ju slänga ut ryzzarna ur sitt land. Går inte "och sitta och försvara sig"
då. Det skulle ryzzarna just nu vilja förstås.
Jfr med ett hemfridsbrott brott i din bostad.. om du inte slänger ut inbrytaren med det våld som krävs, blir ju den kriminella kvar. I din bostad.
Nej, det går ju inte förstås.
Den kriminella får två val, lämna frivilligt eller bli utslängd, handgripligen. Förstås.
Jag menar att man kan vinna på olika sätt. Anfall behöver inte alltid vara svaret.

“The greatest victory is that which requires no battle.”
― Sun Tzu, The Art of War
och
“If your enemy is secure at all points, be prepared for him. If he is in superior strength, evade him. If your opponent is temperamental, seek to irritate him. Pretend to be weak, that he may grow arrogant. If he is taking his ease, give him no rest. If his forces are united, separate them. If sovereign and subject are in accord, put division between them. Attack him where he is unprepared, appear where you are not expected .”
Citera
2023-05-03, 11:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
när man som glad amatör med noll koll ser på kartan så ser det väl bäst ut att klippa av det på mitten ungefär?

att gå in med en spjutspets ända fram mot ryska gränsen
sedan dela upp det i 2 formationer, en som går norrut (nordost?) och den andra mot syd/krim (sydost?)

men påven kanske fixar så det blir eldupphör innan slakten börjar på allvar?

"The Vatican revealed last weekend that it's pushing behind the scenes for negotiations"

https://www.cbc.ca/news/politics/nato-ukraine-russia-pope-francis-canada-1.6828666

Det är svårt att förutsäga. Det som är bäst för Ukraina att göra kommer vara hårdast försvarat av ryssarna. Så därför kan det vara smartare att ta det näst bästa. Vi har inte information på detaljnivå för att kunna avgöra något sådant.

Ur ukrainskt perspektiv tror jag det viktigaste är att de får en mätbar, tydlig vinst och att inte ryssarna kan ta tillbaka den efterföljande. Det visar att projektet att återta gränsen kan lyckas. Då fortsätter stödet. Så vi får se vad som händer.

Om de failar helt kommer så klart debatten om väst ska öka stödet, eller om det är dags att fasa ut.
Citera
2023-05-03, 11:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte. Jag har bara sett en video. Där verkar Geparden överleva attacken. Bra luftvärnssystem har flera komponenter ända ner till närskydd (infanteri). Gepard verkar ha ett mycket bra radarsystem som kan samverka och kan upptäcka små mål upp till cirka 15km.

Jag tror Ukrainsk samverkan har blivit bättre. Om siffrorna stämmer så verkar de ha blivit effektivare. Svagheten är väl risken för brist av ammunition. Ryssarna har bara förlorat cirka 70 flygplan är deras flygvapen är relativt intakt (Se länkar nedan). Så skulle bristerna bli uppenbara så finns det en risk för större attacker. MEN även den ryska doktrinen håller tillbaks dem. De är inte tränade för denna typ av krig.

https://www.airandspaceforces.com/russian-air-force-lot-of-capability-left-ukraine-invasion/

https://www.airandspaceforces.com/ukraine-has-lost-60-aircraft-taken-down-70-in-russian-invasion-hecker-says/

På pappret har ju ryssarna ett fromidabelt flygvapen, men jag misstänker många är nog obrukbara och dom saknar piloter samt de saknar vapensystem som gör dom användbara. Allt ryskt flyg blir snabbt nerskjutet.
Citera
2023-05-03, 12:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag menar att man kan vinna på olika sätt. Anfall behöver inte alltid vara svaret.

“The greatest victory is that which requires no battle.”
och
“If your enemy is secure at all points, be prepared for him. If he is in superior strength, evade him. If your opponent is temperamental, seek to irritate him. Pretend to be weak, that he may grow arrogant. If he is taking his ease, give him no rest. If his forces are united, separate them. If sovereign and subject are in accord, put division between them. Attack him where he is unprepared, appear where you are not expected .”

Du har ju rätt. Men de väljer ändå att angripa nu. De är inte dumma i huvudet, de gör det av en anledning.

Det finns följande två förklaringar:
1) Utnötningsration är inte tillräckligt bra. Så ifall AFU skulle enbart försvara sig i t ex 2 år till, så skulle deras läge inte vara bättre. Samt man kan se att rysk ekonomi inte är på väg att kollapsa.
2) De är oroliga för att västs stöd inte är evigt. Nr 2 kommer positivt att påverkas av en lyckad offensiv.

Fler förklaringar?

Bägge påståendena kan samtidigt vara sanna.

Jag tycker mig se en hel del tecken på framför allt 1. Nr 2 är inte omedelbart hotad, även om stödet är dalande.
Citera
2023-05-03, 12:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag är pro-Ukraina i kriget. Men jag undrar över nyttan med en möjlig våroffensiv? Anfallskrig brukar bli dyrt i förluster. Borde inte Ukraina sitta och försvara sig. Tiden är ju på deras sida med tanke på alla sanktioner mot Putin.

Men även intresset att försörja Ukraina från omvärlden kommer att minska med tiden. Och Ukraina kommer inte att få några mer offensiva vapen om de inte använder allt pansar de fått.

Dessutom vill nog inte Ukraina ha en frusen konflikt som efter 2014-15. Då kommer Ryssland de facto ockupera mer territorier för evigt.
Citera
2023-05-03, 12:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Undrar om de (RU) nu börjar ana en annan möjlig verklighet?
Som vi tidigare varit inne på lite till o ifrån.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/xi-jinping-anklagas-for-att-ha-forratt-ryssland/

Eftersom det var publicerat i statsteve så lär det vara sanktionerat uppifrån
även om ledningen skulle förneka det inför Xi.

Gällande huruvida Kina är RU:s "vän" eller om de bara spelar "spel"...

* Eller så är detta utspel också bara ett spel från RU:s sida för att öka pressen på XI och Kina...

Spelar ingen roll oavsett eftersom det bara är en tidsfråga innan de börjar "hugga varandra i ryggen".

Det är inte så att allt i stats-tv är regisserat, det går inte att analysera Ryssland så. Däremot om du ser några gnabb från diplomater/Lavrov/Putin eller handlingar som är "signalerande" från Ryssland "mot" Kina så kan du dra slutsatsen att deras relationer försämras.
Citera
2023-05-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte. Jag har bara sett en video. Där verkar Geparden överleva attacken. Bra luftvärnssystem har flera komponenter ända ner till närskydd (infanteri). Gepard verkar ha ett mycket bra radarsystem som kan samverka och kan upptäcka små mål upp till cirka 15km.

Jag tror Ukrainsk samverkan har blivit bättre. Om siffrorna stämmer så verkar de ha blivit effektivare. Svagheten är väl risken för brist av ammunition. Ryssarna har bara förlorat cirka 70 flygplan är deras flygvapen är relativt intakt (Se länkar nedan). Så skulle bristerna bli uppenbara så finns det en risk för större attacker. MEN även den ryska doktrinen håller tillbaks dem. De är inte tränade för denna typ av krig.

https://www.airandspaceforces.com/russian-air-force-lot-of-capability-left-ukraine-invasion/

https://www.airandspaceforces.com/ukraine-has-lost-60-aircraft-taken-down-70-in-russian-invasion-hecker-says/

Ryssland har bara förlorat ca 70 flygplan deras flygvapen är relativt intakt skriver du..men det är helt fel, inte ens i närheten.

Verkligheten :

The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 05/03/23 were approximately:

personnel / about 191940 (+520) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3702 (+1) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7199 (+6) units,
artillery systems – 2946 (+16) units,
RSZV / MLRS – 544 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 300 (+2) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2505 (+28),
cruise missiles ‒ 947 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5865 (+14) units,
special equipment / special equipment ‒ 363 (+3).

Från en dagligen återkommande uppgiftslämnare här i tråden vars siffror visat sig hålla, även över tid.
308 flygplan + 294 helikoptrar = >600
Se hans inlägg från imorse.
Citera
2023-05-03, 12:11
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, slakten av ryssar fortsätter på de heta ställena.

Citat:
03.05.2023 uppdateringen. Orsaken till gårdagens avbrott i rapporteringen var två; vi är ombedda att rapportera med 48 - 72 timmars fördröjning samt att jag hade trevliga gäster som gav mig en bil som jag skall ta ned till Vuhledar imorgon. Gästerna var de underbara människorna från Skicka vidare till Ukraina, samt journalisten Urban Hamid och fotografen Jonas Gratzer. Jag fick också underbara gåvor som kommer till nytta vid mina frontbesök, en kvalitetsyxa från Gränsfors bruk samt härliga ullsockor gjorda av Gunnel, Tack!
Det händer en del på frontlinjerna nu. I Avdiivka penetrerade vi turisternas linjer och avancerade 1,5 km. Köttkvarnen vid Pervomaiske fortsätter att mala, kött staplas på kött och kan inte hämtas bort.
I Bakhmut har turisternas framfart återigen stoppats. De lider enorma förluster just nu.
Övriga frontlinjer är som tidigare.
Den nya trenden, som nu hållit i 3 dagar, är att turisternas reserver än en gång har sinat. Att mästerkocken skulle få mera förstärkningar är inte troligt, eftersom turisterna förväntar sig att vår storoffensiv skall börja. De behöver folk på andra ställen också, inte bara i Bakhmut.
Podden Samtal kom idag ut med ett nytt avsnit om kriget och händelserna förra veckan.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-05-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På pappret har ju ryssarna ett fromidabelt flygvapen, men jag misstänker många är nog obrukbara och dom saknar piloter samt de saknar vapensystem som gör dom användbara. Allt ryskt flyg blir snabbt nerskjutet.

Inte alls de flyger runt 100-150 operationer om dagen i Ukraina. De har förlorat 70 flygplan enligt USA. (Se tidigare länk). Däremot så flertalet av de dagliga operationerna flygpatrullering (Cirka 96 st). De har eller åtminstone hade brist på piloter när kampanjen började. De kanske har kunnat fylla på från den civila sektorn. Det är dock högst osannolikt. Deras flygvapen är långt bättre än det Ukrainska. Det är Ukrainas luftvärn, som Ryssland misslyckades att neutralisera i början av kriget som gör att det ryska flygvapnet är begränsat. Plus ryska doktrinen och träning är gjord för att ta och behålla flygherravälde. Det såg man i början av kriget när ryssarna skickade max 6 flygplan per operation. Oftast var det 1-2 flygplan.

Båda länders luftvärn neutraliserar motståndarens flygvapen relativt bra. Ryssarna skickar kryssningsrobotar från Kapsiska havet och nu senast från Kola halvön(?). Om de gör någon operation så tvingas de ner på låg höjd och där riskerar de skjutas ned av Mpads. De Ukrainska Mig 29 har inte en chans emot de ryska jaktflyget. Ryssarna flyger omkring med 8 flygplan och vaktar sitt luftrum och det verkar räcka.

Jag undrar om man fyllt de polska och slovakiska med ny radar, den ukrainska är 2 generationer äldre än den ryska, och fått bättre robotar. Det skulle bli en suprise vid offensiven.
Citera
2023-05-03, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Undrar om de (RU) nu börjar ana en annan möjlig verklighet?
Som vi tidigare varit inne på lite till o ifrån.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/xi-jinping-anklagas-for-att-ha-forratt-ryssland/
Eftersom det var publicerat i statsteve så lär det vara sanktionerat uppifrån
även om ledningen skulle förneka det inför Xi.
Gällande huruvida Kina är RU:s "vän" eller om de bara spelar "spel"...
* Eller så är detta utspel också bara ett spel från RU:s sida för att öka pressen på XI och Kina...
Spelar ingen roll oavsett eftersom det bara är en tidsfråga innan de börjar "hugga varandra i ryggen".

Förhoppningsvis är det för att förbereda ryska folket på ett nederlag. "Alla är mot oss t.o.m. Kina vi kan inte slåss mot hela världen".
Citera
2023-05-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror ingen storskalig offensiv kommer att ske faktiskt.

Det är alldeles för uppenbart och tittar man på ryska styrkor så verkar de vara förberedda. Så om inte Ukraina har en stor fördel i vapen och material så tror jag inte att någon offensiv i närtid kommer att ske.

Har de en stor fördel i vapen och material kan man fråga sig?

Ukraina har en taktik i att nöta ut fienden i försvarsstrid och där är det de har sin styrka.

Om nu Ryssland har svårt att värva soldater så är tiden på Ukrainas sida.

Jag tror inte heller på något storskaligt utan att Ukraina fokuserar på snabba framstötar i djupet där ryssarna är svaga följt av flankattacker eller tillbakadragande. Möjligt att de kan stanna längre tid men lätt att de blir omringade. Om ryssarnas försvarslinje bryts upp på flera platser så kommer de backa tillbaka till slut. Eller fly om man vill kalla det så.
Citera
2023-05-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ryssland har bara förlorat ca 70 flygplan deras flygvapen är relativt intakt skriver du..men det är helt fel, inte ens i närheten.

Verkligheten :

The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 05/03/23 were approximately:

personnel / about 191940 (+520) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3702 (+1) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7199 (+6) units,
artillery systems – 2946 (+16) units,
RSZV / MLRS – 544 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 300 (+2) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2505 (+28),
cruise missiles ‒ 947 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5865 (+14) units,
special equipment / special equipment ‒ 363 (+3).

Från en dagligen återkommande uppgiftslämnare här i tråden vars siffror visat sig hålla, även över tid.
308 flygplan + 294 helikoptrar = >600
Se hans inlägg från imorse.

USA ljuger väl då. I går så talade de sanning enligt dig. Så jag frågan är ljuger USA eller inte? Jag redovisar bara amerikanska siffror, som jag tror är långt mycket bättre än de Ukrainska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in