Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Minns inte, tyvärr.
Vad jag kan minnas, var det bara Ms uppgifter till sin medsittare som var spontana i hela FUPen. Allt övrigt framkom efter konfrontation eller i samband med den.
Js stories byggde på framkomna fakta, så att de uppfattades som sanningsenliga är ganska naturligt. Vad jag kan minnas berättade hon ingenting spontant utan berättelserna kom efter någon form av konfrontation där hon fick ramarna givna.
Hon satsade hårt på att framhålla sin trovärdighet och underminera Ms, bl a genom att erkänna liiiite och sätta sig själv I dålig dager. En som på så vis lämnar ut sig själv, måste ju vara trovärdig. Ingen är ju så dum så att den tar på sig mer skuld än nödvändigt.
Eller kan det möjligtvis handla om damage control?
M hade inte Js förmåga att snabbt få till en alternativ story som byggde på nyss framkomna fakta. Svårigheter med förändringar och tron på ursprungsstoryn som "fribiljett" trasslade till det för henne då hon gjorde några tappra försök att anpassa storyn till vad hon konfronterades med. Resultatet blev en soppa hon inte fick ihop, ingen annan heller, och hennes trovärdighet sänktes till noll.
Skillnaderna i förmågan att anpassa berättelsen till rådande förhållande och ljuga trovärdigt avgjorde trovärdigheten, som jag ser det, inte sanningshalten.
Jag ser inte den ena mer trovärdig än den andra.