2023-05-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"Den starkaste bevisningen"? Jaha, såg han Maja mörda Tove? Det var news to me måste jag säga.
För när jag läste FUP sa grannsonen och grannpappan mest bara emot varandra och hade noll koll på klockan. Mycket svaga vittnesmål måste jag säga och inget bevisvärde alls när det kommer till anklagelserna mot Maja.

Har du läst domen?
Citera
2023-05-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ang. straffen så tänker jag att Johanna har så sjukt mycket smutsigt mjöl i påsen att det inte finns annat alternativ än livstid, förutom kanske vård. Hur många dödsfällor ska man behöva gillra för att få livstid? Okej att ”bara” en person dött, men potentiellt så har hon riskerat många liv.
Hon borde få Livstid och vård hjälper inte
En psykopat går inte att bota de lär sig bara att vara mer maipulativ av psykvård
Citera
2023-05-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undervattnet
En medveten handling. Är det baserat på att en strypning tar så pass lång tid att hon borde ha förstått under tiden vad som höll på att hända? Ilska som går överstyr kan väl också leda till mord utan att uppsåtet varit att döda...?

Dessutom funderar jag på hur hon tänkte kring straff...om det nu var en medveten handling. Tänkte hon att hon skulle bränna kroppen och komma undan? Hon som verkar ha läst så många deckare borde förstå att det inte är lätt att komma undan ett mord...

Jag får det inte att gå ihop.

Medveten handling utifrån J:s egna uppgifter tillsammans med rättsläkarens. Det är min uppfattning att det funnits direkt uppsåt att döda T och att det inte var ngt infall. Det finns exvis sökhistorik och även tidigare händelser att väga in vid den bedömningen.

Jag tror absolut att J trodde att hon skulle komma undan. Rackarns att elden inte tog sig… spelar ingen roll hur många deckare hon läst, mestadels Läckberg ju.
Citera
2023-05-03, 00:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
En psykopat går inte att bota de lär sig bara att vara mer maipulativ av psykvård

Jag säger som Stenmark Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip.

Som sagt hundar som uppvisar ett aggressivt och avvikande beteende avlivas men människor är på någotvis heliga... även fast de är mer kapabla till att ställa till än en hund.
Citera
2023-05-03, 00:15
Medlem
Citat:

Tror livstidsdomen står sig ang J i hovrätten. Vård har väl aldrig varit aktuellt.
Citera
2023-05-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon berättar även för sin medsittaren att J ristat sönder en kompis bil. Det borde vara när dom sprayade kompisens bil. Men även här skyller hon på J och utelämnar sin egen medverkan.

Jag har verkligen ingen sympati med J. Men jag får uppfattningen att hon faktiskt bryr sig om M. Flera gånger under hennes förhör försvarar hon M s beteende. Hon gråter även när hon pratar om hur bra vän M har varit. Kan faktiskt inte minnas ett enda ont ord J nämnt om M. Inte ens i dom sista förhören eller i rätten pratar hon illa om M. Trots att M vänt J ryggen och beskrivet henne som en mördare som var euforiskt glad efter mordet.

När J i förhören blir konfronterad med Googlesökningarna och hatsången om T så namnger hon M och menar att det kan vara hon som gjort den. Hon säger att M kan ha sidor som hon inte känner till...Men FL köper inte att M skrivit sången på Js jobbdator. Så visst kastar J M under bussen där Detta var innan Ms erkännande om gravfridsbrott.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-03 kl. 00:20.
Citera
2023-05-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det håller jag med om. J försöker framstå som trovärdig. Det märks i förhören med. Vid något tillfälle skyller J på att M kan ha lånat hennes jobbdator och skrivit hatsången. Det går dock inte FL på och då byter hon strategi.
Håller med, även då J säger att hon blev irriterad på att Maja la sig i hennes säng... det är ju enbart för att trycka på att Maja inte skulle legat där tidigare på kvällen typ....men det låter ju sjukare och har svårt att tänka mig att det ger mer än det förstör för henne...
Citera
2023-05-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nu är det i och för sig en jävla skillnad på att spela fotboll och styrketräna och att slåss. Då jag i min ungdoms dagar slogs i princip varje helg (för det är sånt man gör i norrland på helgerna när man dricker sprit) så jag har sett enorma killar som tagit 200kg i bänk fått stryk av betydligt mindre killar på ca 70kg och kanske tar sin kroppsvikt med lite tur i bänken.

Det är någonting helt annat att vara stark och uthållig och veta hur man ska bete sig när det blir slagsmål och allra helst när man blir strypt.
Många reagerar med vild panik eller blir helt paralyserade vid dylika tillfällen.

Jag säger inte att det gått till si eller så, men om J skulle satt sig på Toves armar och sedan strypt henne så är det inte lång stund förrän hon blir medvetslös, lägg till att hon fått en smäll i bakhuvudet och hade konsumerat alkohol under kvällen och det var dessutom sent, hon kanske inte hade ätit ordentligt och hade relativt dåligt med ork att slå tillbaka.

Däremot kan jag också se att det gått till som tingsrätten säger, att J med hjälp av M tagit fast Toves armar och händer medans J strypt henne med tvåhandsfattning runt strupen.

Men att förklara det som att Tove "var stark för att hon spelade fotboll och styrketränade" och att detta skulle göra att det i faktum spelade någon roll i en situation som inte hade med just fotboll eller marklyft att göra, det ger en dålig förklaring. Slagsmål är som sagt någonting helt annat än att gå på ett fridfullt gym eller springa runt koner och slå frisparkar och hörnor.

Ju mer jag läser om det hela skulle jag säga att J i samråd med M bragd Tove om livet, det var nog J som börjat slåss med Tove och "M" som en "god vän" försökt hjälpa till, antingen genom att lägga sig på Toves underkropp eller att hålla i hennes händer, jag tror inte det var planerat som ett mord genom värsta brottsplanen, men likväl var det så det blev.
Livstid tycker jag inte att det är straffmässigt värt för detta dåd. 16-18 år för den äldre bruttan och 12-14 för den yngre känns i mina ögon ganska rättvist. Det var en sjukt, sjukt jävla dum grej de gjort sig skyldiga till, men ändå...gjort i tillfället och "ungdomligt oförstånd" krings konsekvenser av sitt handlande.

Det är min åsikt kring det hela varje fall.
Så kanske det är
men Tove var ingen fysiskt svag tjej enl familjen
och hur det kan påverka i den situationen hon hamdade i vet vi inte

Jag ser det inte som ungdomligt oförstånd
Det är inga 14 åringar vi pratar om
Så livstid är det som de bör ha båda två
Citera
2023-05-03, 00:19
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ang. straffen så tänker jag att Johanna har så sjukt mycket smutsigt mjöl i påsen att det inte finns annat alternativ än livstid, förutom kanske vård. Hur många dödsfällor ska man behöva gillra för att få livstid? Okej att ”bara” en person dött, men potentiellt så har hon riskerat många liv.
Jag håller dock inte med dig på att det är en "dödsfälla" hon gillrat, vem fan gör en fälla i sitt eget hem, så jävla dum är väl ingen får man hoppas.
Däremot så blev det tyvärr så, det mesta tyder väl på att det blev stundens ingivelse som gjorde att Tove dog, för hon kan ju omöjligt veta att Tove skulle följa med henne hem efter de bråkat på "Nöjet", dessutom är det ju ännu mer dumt att "gillra en dödsfälla" efter man bråkat på "Nöjet" och gått till först en, sedan till en annan vakt och slutligen polisen och sagt att Tove och hon varit i bråk.

Det kanske måste vara den dummaste "dödsfälla" någon gillrat för någon, någonsin...

Nej, 18 år skulle jag säga som sagt, eller livstid kanske då det faktiskt måste ha varit en hel del ångest och utdraget lidande när Tove blev bragd om livet.

12-14 på M som jag skrev tidigare känns relativt rätt, då jag mer och mer tror att hon faktiskt var behjälplig i själva dödandet av Tove, kanske inte att hon trodde att J skulle ha ihjäl henne där och då, men likväl har hon hjälp till och sedan forslat bort kroppen.
Jag har svårt att tro på den där "jag sov" historien överhuvudtaget.
Citera
2023-05-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Håller med, även då J säger att hon blev irriterad på att Maja la sig i hennes säng... det är ju enbart för att trycka på att Maja inte skulle legat där tidigare på kvällen typ....men det låter ju sjukare och har svårt att tänka mig att det ger mer än det förstör för henne...
Jag tror att M aldrig låg i sängen tidigare

Och att J blev irriterad på M när hon la sig i sängen med Jacka är inget konstigt att hon nämner eftersom det verkar vara en stor grej för J som har kontrollbehov och är pedant
Citera
2023-05-03, 00:25
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Så kanske det är
men Tove var ingen fysiskt svag tjej enl familjen
och hur det kan påverka i den situationen hon hamdade i vet vi inte

Jag ser det inte som ungdomligt oförstånd
Det är inga 14 åringar vi pratar om
Så livstid är det som de bör ha båda två
Som jag skrev handlar det sällan om fysisk styrka när det kommer till slagsmål, det handlar om vem som vill det mer och bryr sig mindre.
Uppenbarligen så hade ju hela proppskåpet brunnit för J mer eller mindre innan så där fanns inga spärrar, lägg där till att Tove åkt på en smäll i bakhuvudet och var berusad sedan tidigare. När man läser vad J druckit var det inte mycket.

Jag tycker att M både sett till mognad och till ålder kan räknas som "ungdomligt oförstående" och har problem med konsekvensk analysen, hon är inget viljelöst "offer" som många vill få det till, men hon verkar i mina ögon vara väldigt omogen och då ska man inte stirra sig blind på att hon fyllt 18 år.

I ärlighetens namn verkar båda sjukt omogna, vem skriver "hatsånger" om människor?

Det formidabelt stinker "fjortis fasoner" om båda personerna, däremot ser jag en skillnad på när man faktiskt fyllt 20 år och när man är 18.

Men det är som sagt MINA åsikter kring det hela, där skiljer våra åsikter sig åt kan jag tro.
Citera
2023-05-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har du träffat någon person idag, typ granne eller någon annan som du pratat med?

Kan du återge vad de hade på sig? Kjol, klänning, färger? Om de nu inte jämt har typ samma kläder på sig?

Nu tror jag ju inte att någon av dom ljuger om just det, alltså grannen eller Maja.

Jag kan berätta att jag träffade en granne i dag på affären. Jag la märke till att han hade andra byxor än de han brukar ha när han är hemma. Då brukar han ha typ mjukisbyxor på sig. Men trots detta är jag osäker på vilka byxor han hade, och inte heller minns jag vad han hade på överkroppen. Mer att han var mer "klädd" än vad jag är van att se honom, möjligen jeans. Tröja? Jacka? Färger? Vet ej.

Jag kan tänka mig att Maja har fel här, och att Johanna kan ha haft på sig sin svarta jacka som hon hade under kvällen. men det blir ju en gissning. Hon kanske var lite rädd om den, eftersom den kanske var mer festjacka, lite tunnare?

Vi vet helt enkelt inte.

Nu har man ju olika förmågor för att se detaljer

Så någon av dem har kanske sämre?..
Jag själv är en detaljmänniska så jag skulle troligtvis minnas sånt

Jag har vänner som inte lägger märke till små saker som jag gör
Vilket förvånar mig ibland
och vi brukar skoja om det
om vilken värld lever dom i eftersom de inte ser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto