2023-05-02, 22:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon berättar även för sin medsittaren att J ristat sönder en kompis bil. Det borde vara när dom sprayade kompisens bil. Men även här skyller hon på J och utelämnar sin egen medverkan.

Jag har verkligen ingen sympati med J. Men jag får uppfattningen att hon faktiskt bryr sig om M. Flera gånger under hennes förhör försvarar hon M s beteende. Hon gråter även när hon pratar om hur bra vän M har varit. Kan faktiskt inte minnas ett enda ont ord J nämnt om M. Inte ens i dom sista förhören eller i rätten pratar hon illa om M. Trots att M vänt J ryggen och beskrivet henne som en mördare som var euforiskt glad efter mordet.
Jag tror att båda saknar varandra mycket, både umgänget och stödet.

Dina ord får mig att fundera över om J kanske är den som lider mest av att deras systerskap fått avbräck. M har sin familj och sitt "gamla liv" att falla tillbaka på. J har inget alternativ att återvända till och hennes fostran har gått ut på att hon ska bli självständig och klara sig själv, även om föräldrarna förmodligen varit stöttande.

Bara en reflektion.
Citera
2023-05-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Aha, så du menar!
Jag hade Ms perspektiv som utgångspunkt och reflekterade inte direkt över Js.

Ja, att systerskapet var ömsesidigt tror jag också. Jag har vid flera tillfällen jämfört dem med handen i handsken. De uppfyllde varandras behov. Att de varit så tighta I flera år visar också tydligt att de hade stort utbyte av varandra. J var full av idéer och M gillde dem och hakade på.

Den stora skillnaden var väl att M var medvetet mån om deras förhållande och ville göra J till lags och inte misshaga henne. J föreföll inte så "omsorgsfull". Även om hon hade behov av M verkade hon inte medveten om det och drog sig inte för att "straffa" M då hon inte levde upp till förväntningarna. Att M skulle kunna surna till och rentav bryta vänskapen tror jag inte ens fanns på Js karta.

Det gör att jag inte ser dem som fullt jämbördiga även om M uppfattade dem så.

Jag tror dock att båda känner lika stor saknad nu och har lika starka känslor för varandra, även om förtroendet eventuellt blivit naggat i kanten under FUP-läsning och rättegång.

Om inte jag minns fel sa J under rättegången att M VAR hennes bästa vän. Kan man tolka det som inte längre? Jag gissar att J inte är glad på M som tjallade.

J uppger i förhören att hon hade flera vänner men att M hade bara henne. Så J är ju uppenbarligen medveten om Ms starka band.
I förhören så bekräftar en av de 28-åriga vännerna te x att hon skrivit till J i häktet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-02 kl. 23:46.
Citera
2023-05-02, 23:16
Avslutad
Citat:
Det var ett tillfälle och M uppgav fler, vilka minns jag inte.
Johanna har säkert en annan upplevelse. Extremt farligt att bara ta del av den ena partens historia och döma efter det .
Citera
2023-05-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror tvärtom, att J inte bryr alls om M, utan det är helt enkelt strategi för at verka empatisk och trovärdig.

Maja upplever jag som mer känslomässig och som med svårighet kan berätta delar, och extra svårt blir det när hon ska berätta om att Johanna verkar glad och nöjd efter brottet (när de är vid Illharjen).

Jag får jättedåliga vibbar av Johanna när ajg lyssnar på henne. Beräknande och slipad.

Jag reagerar inte bara på att Maja sätter sig själv på brottsplatsen, vaken, utan också på att hon faktiskt inte säger att hon frågar Johanna om vad som har hänt, inte ens när hon blir väckt.

Jag tänker att om hon var skyldig och ljuger och ändå säger att Johanna är den som berättat för henne att det är hon som dödat Tove (först när de är vid Illharjen), varför säger hon då inte att hon frågade redan då när hon blir väckt?

Rent instiktivt tänker man att man skulle göra så, och en lögnaktig berättelse skulle även den innehålla sådana saker som att jag, jag frågade det.

Jag upplever den biten som trovärdig av just den anledningen. Varför hon inte frågar... det r den helt osunda relationen de har.

Jag tror också på att ohanna verkade glad och nästan euforisk vid Illharjen. Det tror jag inte att Maja har förmågan att hitta på själv.

Passar in på hur naricsssitiska personer verkar reagera när de äntligen fått lätnad av att ha "blivit av med det stora problemet" som "försört" deras liv. Hur ska en 18- åring kunna fabulera ihop det?

Jag tror att M försöker avskärma sig allt hon bara kan från mordet. Enligt hennes berättelse tar hon inga som helst egna initiativ utan är helt passiv. Då hade det blivit konstigt om hon hade ställt frågor när hon ser kroppen. Hon vill egentligen inte prata om denna biten med fhl. Hade hon sagt att hon ställt frågor hade hon behövt ljuga om vilka svar hon fått.

Men om du inte tror att M har förmågan att ljuga om att J var euforisk efter mordet. Hur kan du då tro att hon har förmågan att ljuga om att hon ställt frågor som hon inte har?

M har ju ljugit och manipulerat sina föräldrar många gånger utan att dom märkt att hon ljugit. Så den förmågan har hon uppenbarligen.

Vad grundar du din upplevelse att M är mer känslomässig än J? Själv ser jag knappt några känslor hos M.
Citera
2023-05-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon berättar även för sin medsittaren att J ristat sönder en kompis bil. Det borde vara när dom sprayade kompisens bil. Men även här skyller hon på J och utelämnar sin egen medverkan.

Jag har verkligen ingen sympati med J. Men jag får uppfattningen att hon faktiskt bryr sig om M. Flera gånger under hennes förhör försvarar hon M s beteende. Hon gråter även när hon pratar om hur bra vän M har varit. Kan faktiskt inte minnas ett enda ont ord J nämnt om M. Inte ens i dom sista förhören eller i rätten pratar hon illa om M. Trots att M vänt J ryggen och beskrivet henne som en mördare som var euforiskt glad efter mordet.

J:s tårar ger jag inte mycket för. Hon började gråta när hon berättade om den fina kremeringen hon ville ge T också. Om hon talade illa om M så skulle hämndbegäret bli uppenbart och trovärdigheten sjunka när hon berättar om M:s del i mordet.
Citera
2023-05-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, precis. Minns det, hon såg jeansen och bar hud eller liknadne mellan lakanet.

Eller så hade Johanna en jeansjacka på sig, för det var ju ändå oktober.

Ja att hon hade en jacka på sig är ju troligt. Jag skulle nog tippa på att J satte på sig något långärmat efter promenaden från Nöjet eller att hon inte tog av sig den svarta tunna som mamman tvättade. Men det kanske är projicering! På ett uteställe blir det ju ofta varmt, mycket folk och dans. Och sen väl hemma känns det lite kyligt. Men J kanske är sk 'varmblodig' av sig.
Citera
2023-05-02, 23:24
Medlem
Citat:
Jag tror att båda saknar varandra mycket, både umgänget och stödet.

Dina ord får mig att fundera över om J kanske är den som lider mest av att deras systerskap fått avbräck. M har sin familj och sitt "gamla liv" att falla tillbaka på. J har inget alternativ att återvända till och hennes fostran har gått ut på att hon ska bli självständig och klara sig själv, även om föräldrarna förmodligen varit stöttande.

Bara en reflektion.

Till en viss del handlar det också om vilken form av verklighetsuppfattning som de båda har i förhållande till sina egna jag och omvärlden också. Det är inte helt givet att J uppfattar M så som M uppfattar J. Skulle förmoda att både J och M kommer att hitta nya "systerskap" i fängelset att ty sig till, om de inte hamnar på samma avdelning. Båda har personligheter som uppenbarligen är socialsökande, ingen av dem är en ensamvarg. Däremot tror jag att J kommer bli en större nöt för Kriminalvården att hantera än vad M blir, M kommer förmodligen bli en mönsterklient (intern) skulle jag tippa på. J däremot kommer förmodligen fortsätta med sitt manipulativa beteende, för det är den typen av "systerskap" hon behöver. Det är dysfunktionalitet på helt olika vis hos M och J, men den finns där i båda.

Föräldrarna har förmodligen gjort vad de har förmått sig att förstå och kunna, men i J:s fall är det uppenbart att omgivningen inte har förmått sig att tolka de signaler hon sänt ut på rätt vis. Man ska inte skuldbelägga nära och anhöriga när saker går fel, för det är givetvis J:s ansvar att sköta sig i samhället, men nog ser man en lång historik av problem i J:s ageranden flera år tillbaks i tiden. Just där kommer också behovet av "systerskapet" med M in, J behövde någon som fungerade tillsammans med henne. Det finns ju en anledning till varför hon inte fungerade med andra tjejer i samma ålder.
Citera
2023-05-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
J:s tårar ger jag inte mycket för. Hon började gråta när hon berättade om den fina kremeringen hon ville ge T också. Om hon talade illa om M så skulle hämndbegäret bli uppenbart och trovärdigheten sjunka när hon berättar om M:s del i mordet.

Håller med om att J s tårar i rätten är pinsamma och skapar en otäck känsla.

J s beskrivning av vad M gjort i badrummet är inte ens brottsligt. Det är ett ytterst märkligt sätt att hämnas på. J berättade att allt var en olyckshändelse, M tog bort T s händer från Js hals och höll ner dom några sekunder. J tar på sig i princip allting av bortforslingen och bränningen. Hon lämnar en kontraproduktiv historia, där hon gör gärningen värre främst för sig själv.
Citera
2023-05-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw

Det håller jag med om. J försöker framstå som trovärdig. Det märks i förhören med. Vid något tillfälle skyller J på att M kan ha lånat hennes jobbdator och skrivit hatsången. Det går dock inte FL på och då byter hon strategi.
Citera
2023-05-02, 23:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna har säkert en annan upplevelse. Extremt farligt att bara ta del av den ena partens historia och döma efter det .
Var det inte så, att de hade rökt på eller något så att M var påverkad till den grad att hon inte ville/vågade ta sig hem?
Citera
2023-05-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nu är det i och för sig en jävla skillnad på att spela fotboll och styrketräna och att slåss. Då jag i min ungdoms dagar slogs i princip varje helg (för det är sånt man gör i norrland på helgerna när man dricker sprit) så jag har sett enorma killar som tagit 200kg i bänk fått stryk av betydligt mindre killar på ca 70kg och kanske tar sin kroppsvikt med lite tur i bänken.

Det är någonting helt annat att vara stark och uthållig och veta hur man ska bete sig när det blir slagsmål och allra helst när man blir strypt.
Många reagerar med vild panik eller blir helt paralyserade vid dylika tillfällen.

Jag säger inte att det gått till si eller så, men om J skulle satt sig på Toves armar och sedan strypt henne så är det inte lång stund förrän hon blir medvetslös, lägg till att hon fått en smäll i bakhuvudet och hade konsumerat alkohol under kvällen och det var dessutom sent, hon kanske inte hade ätit ordentligt och hade relativt dåligt med ork att slå tillbaka.

Däremot kan jag också se att det gått till som tingsrätten säger, att J med hjälp av M tagit fast Toves armar och händer medans J strypt henne med tvåhandsfattning runt strupen.

Men att förklara det som att Tove "var stark för att hon spelade fotboll och styrketränade" och att detta skulle göra att det i faktum spelade någon roll i en situation som inte hade med just fotboll eller marklyft att göra, det ger en dålig förklaring. Slagsmål är som sagt någonting helt annat än att gå på ett fridfullt gym eller springa runt koner och slå frisparkar och hörnor.

Ju mer jag läser om det hela skulle jag säga att J i samråd med M bragd Tove om livet, det var nog J som börjat slåss med Tove och "M" som en "god vän" försökt hjälpa till, antingen genom att lägga sig på Toves underkropp eller att hålla i hennes händer, jag tror inte det var planerat som ett mord genom värsta brottsplanen, men likväl var det så det blev.
Livstid tycker jag inte att det är straffmässigt värt för detta dåd. 16-18 år för den äldre bruttan och 12-14 för den yngre känns i mina ögon ganska rättvist. Det var en sjukt, sjukt jävla dum grej de gjort sig skyldiga till, men ändå...gjort i tillfället och "ungdomligt oförstånd" krings konsekvenser av sitt handlande.

Det är min åsikt kring det hela varje fall.

Ang. straffen så tänker jag att Johanna har så sjukt mycket smutsigt mjöl i påsen att det inte finns annat alternativ än livstid, förutom kanske vård. Hur många dödsfällor ska man behöva gillra för att få livstid? Okej att ”bara” en person dött, men potentiellt så har hon riskerat många liv.
Citera
2023-05-03, 00:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Praktiskt ändå att "glömma" den starkaste bevisningen, grannens vittnesmål.

"Den starkaste bevisningen"? Jaha, såg han Maja mörda Tove? Det var news to me måste jag säga.
För när jag läste FUP sa grannsonen och grannpappan mest bara emot varandra och hade noll koll på klockan. Mycket svaga vittnesmål måste jag säga och inget bevisvärde alls när det kommer till anklagelserna mot Maja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in