Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag tror att båda saknar varandra mycket, både umgänget och stödet.
Dina ord får mig att fundera över om J kanske är den som lider mest av att deras systerskap fått avbräck. M har sin familj och sitt "gamla liv" att falla tillbaka på. J har inget alternativ att återvända till och hennes fostran har gått ut på att hon ska bli självständig och klara sig själv, även om föräldrarna förmodligen varit stöttande.
Bara en reflektion.
Till en viss del handlar det också om vilken form av verklighetsuppfattning som de båda har i förhållande till sina egna jag och omvärlden också. Det är inte helt givet att J uppfattar M så som M uppfattar J. Skulle förmoda att både J och M kommer att hitta nya "systerskap" i fängelset att ty sig till, om de inte hamnar på samma avdelning. Båda har personligheter som uppenbarligen är socialsökande, ingen av dem är en ensamvarg. Däremot tror jag att J kommer bli en större nöt för Kriminalvården att hantera än vad M blir, M kommer förmodligen bli en mönsterklient (intern) skulle jag tippa på. J däremot kommer förmodligen fortsätta med sitt manipulativa beteende, för det är den typen av "systerskap" hon behöver. Det är dysfunktionalitet på helt olika vis hos M och J, men den finns där i båda.
Föräldrarna har förmodligen gjort vad de har förmått sig att förstå och kunna, men i J:s fall är det uppenbart att omgivningen inte har förmått sig att tolka de signaler hon sänt ut på rätt vis. Man ska inte skuldbelägga nära och anhöriga när saker går fel, för det är givetvis J:s ansvar att sköta sig i samhället, men nog ser man en lång historik av problem i J:s ageranden flera år tillbaks i tiden. Just där kommer också behovet av "systerskapet" med M in, J behövde någon som fungerade tillsammans med henne. Det finns ju en anledning till varför hon inte fungerade med andra tjejer i samma ålder.