2007-09-21, 15:54
Medlem
mishimas avatar
Det finns ju lika många metoder och format som det finns lärare och kurser. Det bästa är om ni letar upp en tidigare uppsats som är godkänd och som har haft samma handledare som ni har och se hur de har gjort.
Citera
2007-09-21, 16:12
Medlem
herr_jojs avatar
Mycket viktigt, speciellt vid grupparbeten, är att det är samma referenssystemet genom hela texten. Men det kanske är för självklart för att behöva påpekas?
Citera
2007-09-21, 18:02
Moderator
Falukropps avatar
Harvardsystemet är väl det närmaste ett standardsystem man kan komma. Det är i alla fall såpass vedertaget att ingen kan påstå att det är en inkorrekt metod för det hela.

Googla loss lite på det så hittar du tillvägagångssätt och sånt.
Citera
2007-09-22, 11:09
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Metod 2

Kanon! Exakt vad jag ville höra. Det är på det sättet som exempelrapporten gör hänvisningar till källor.
Citera
2007-09-22, 14:59
Medlem
LoTiXs avatar
i texten (Efternamn, år)
i referens Efternamn, Första bokstaven förnamn. (år). titel, Stad: Utgivare.

Är mitt sett att göra det hela på när det gäller böcker och enbart en författare.
Citera
2007-09-22, 21:22
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Efter att ha tagit del av alla era svar, och även googlat som bara den, så har jag fortfarande två frågor.

1. Om det är flera författare, vad ska man då ha för skiljetecken i källförteckningarna?
Ser ju lite rörigt ut att skriva såhär:

Ericson, Lars, Larsson, Göran, Villstrand, Nils Erik (2006). Den framtida människan. Libris.

2. Om man kör oxfordmetoden, ska då fotnotsnumreringen börja om på 1 på varje ny sida?

EDIT: Ni som läser på lägre nivå än högskola behöver inte svara.
Citera
2007-09-22, 22:22
Medlem
Jag låter fotnoternas numrering löpa igenom hela uppsatserna och inte nollställa den vid varje sida.

Jag hade skrivit "Ericson et al, Den framtida människan, 2006, s. 45"
Citera
2007-09-22, 23:10
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Själv kör jag med en underbar programvara som heter Endnote. Där har jag alla mina referenser och när jag skriver så infogar jag bara referenserna helt oformaterat. Beroende på var artikeln skall gå så gör jag formateringen efter den mottagande konferensens eller tidskriftens önskemål. Harvard/Oxford finns det ju en miljon olika varianter på om man säger... Dessutom så genererar Endnote en källförteckning och kompletterar den automatiskt om man petar in en till referens. Mycket smidigt. Man kan ladda ner över 3000 olika Output styles på http://www.endnote.com/support/enstyles.asp och många tidskrifter lägger själva upp egna format eller länkar till dem i sina calls så det brukar vara enkelt att hitta den som gäller. Alla som skriver regelbundet och använder referenser bör definitivt kolla in EndNote. Det förenklar så här tjafs otroligt mycket.
Kan inte göra annat än att hålla med om att EndNote är ett jävla bra program. Det är dessutom relativt enkelt att skriva egna mallar för referenslistor och liknande om man råkar bli påtvingad någon exotisk referensvariant som inte finns mallar till.
Citera
2010-01-31, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Då kan ju siffrorna gå upp till tresiffrigt i ett normalstort arbete...? Kommer ju finnas en siffra efter så gott som varje mening...

Visst inte, du har stor frihet att utforma meningen så att det bara blir en hänvisning i den. Sedan behöver det här med källanvisning inte gå in absurdum. Påstår tre källor ungefär samma sak behöver du inte ange samtliga. Du får också fylla ut texten med eget - utan att direkt påstå någonting - för att det inte ska regna fotnoter överallt.

Glöm inte heller att kontrollera källan i sig, så att den också har en källa
Citera
2010-01-31, 14:31
Medlem
tigertompas avatar
Själv kör jag det här systemet när jag skall skriva något och referat något.

text text text (Eriksson, 2010 s 7-10) (Eriksson, 2010 s 7ff) Eriksson, 2010 s 7f)

F efter betyder följande sida

FF betyder följande sidor

Eriksson 7-10 betyder dessa sidor

Tror denna modellen heter H något, men är osäker.

Är det två författare är det Eriksson, Salander 2010 s 101-178)

Sedan om det är två olika böcker med samma författaren kan man till exempel göra så här

(Eriksson A år s)

(Eriksson B år s)
Citera
2010-01-31, 14:55
Medlem
Muckans avatar
1. Lista ut vilket system din skola använder
2. gå in på följande länk: http://citationmachine.net/
3. Välj vilken stil du ska ha på vänster sida(i 95% av fallen så är det antingen MLA eller APA)
4. Fyll i infon som frävs
5. Klart.

Sen så skaffar(aka laddar ner ) du word 2007 som gör själva fotnots skrivande MYCKET enklare.
Citera
2010-02-02, 18:39
Medlem
olof86s avatar
Hur refererar man till hemsidor i texter när man skriver uppsats? Hittar ingen information om det när jag läser texthänvisning i Harvardsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in