Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Och då har du en sidhänvisning per stycke. Inte per mening, man kör alltid i slutet av stycken, ser snyggare ut.

Om du vill kommentera någonting som du hämtar från en annan källa bör du göra detta i ett stycke. Om du då sätter fotnoten sist finns det risk att du sitter med en text där du inte har någonting alls att säga själv.

Varje gång jag fått en uppgift på högskolan där de säger "Var noga med referenserna" så brukar jag helt enkelt fråga hur läraren vill att vi ska göra. Alla vill ha olika och det finns många "rätt".
Citera
2007-09-19, 22:35
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Då kan ju siffrorna gå upp till tresiffrigt i ett normalstort arbete...? Kommer ju finnas en siffra efter så gott som varje mening...

Fotnots-index nollställs väl efter varje sida?
Citera
2007-09-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Fotnots-index nollställs väl efter varje sida?

Nej. Eller, jag tror att det är en inställningsfråga. Men defualtläget är att det fortsätter.
Citera
2007-09-19, 23:09
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lärarstudenten
Nej. Eller, jag tror att det är en inställningsfråga. Men defualtläget är att det fortsätter.

Kan bekräfta detta
Citera
2007-09-20, 12:14
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
devtonix: Fotnötter är klart godkänt. Klart är att det låter fruktansvärt bonnigt, men är ok enligt SAOL.

Oxfordsystemet är förhärskande på exempelvis CTH. Så jag föreslår oxfordsystemet, klart bättre än att ha skiten rullandes i texten, oerhört irriterande.
Harvardsystemet är väl trots allt det rådande inom naturvetenskap. Själv föredrar jag dock Oxfordsystemet.
Citera
2007-09-20, 12:38
Medlem
LoTiXs avatar
Har själv föredragit Oxford-systemet tidigare men var nu halvt tvungen att använda Harvard i ett grupparbete och jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag föredrar nu. Oxford är bra ifall man i efterhand vill söka igenom en uppsats efter en viss källa på så vis att man inte behöver söka i texten men Harvard-systemet gör att man hela tiden vet vad det är man läser om utan att behöva hoppa ur ett stycke för att kolla på ett annat ställe varifrån författaren tagit sina teorier.
Citera
2007-09-20, 13:19
Medlem
wises avatar
Harvardsystemet kan vara tillämpligt när man skriver en liten uppgift med ett fåtal referenser. Men bara tanken på att skriva 10 A4 om ett ärrendets gång i riksdagen med minst 30 olika referenser i Hardvardsystemet ger mig mardrömmar.
Citera
2007-09-20, 13:41
Medlem
Kan någon reda ut det här med när man ska sätta fotnoten efter stycket, efter meningen, innan eller efter punkten? Har aldrig riktigt fattat det där och gjort olika varje gång.
Citera
2007-09-20, 13:54
Medlem
Kuggarns avatar
Själv kör jag med en underbar programvara som heter Endnote. Där har jag alla mina referenser och när jag skriver så infogar jag bara referenserna helt oformaterat. Beroende på var artikeln skall gå så gör jag formateringen efter den mottagande konferensens eller tidskriftens önskemål. Harvard/Oxford finns det ju en miljon olika varianter på om man säger... Dessutom så genererar Endnote en källförteckning och kompletterar den automatiskt om man petar in en till referens. Mycket smidigt. Man kan ladda ner över 3000 olika Output styles på http://www.endnote.com/support/enstyles.asp och många tidskrifter lägger själva upp egna format eller länkar till dem i sina calls så det brukar vara enkelt att hitta den som gäller. Alla som skriver regelbundet och använder referenser bör definitivt kolla in EndNote. Det förenklar så här tjafs otroligt mycket.
Citera
2007-09-21, 13:20
Medlem
direktörns avatar
Jag och tre gruppmedelmmar ska skriva ett uppsatslikande i en av kurserna, med inlämning inom en ganska snar framtid.
Vi har haft någon slags handledning med synpunkter, på de första bitarna. Det var en del fel som handledarna/examinatorna upptäkt, vilka vi ändrat.

De har dock inte anmärkt på våra fyra sätt att göra källhänvisning. Det är inget fel enligt metoderna (Harvard, Oxford) samt en egenkomponerad. Det är viktigt att det är konsekvens använder och använder samma genom hela arbetet.

Person 1: Använder upphöjda fotnötter i texten, med följande i slutet av sidan. Svensson (1999) s 22
Person 2: Samma som ovanstående, men tar med hela titeln i slutet av sidan.
Person 3: Harvard enligt. blabla enligt (Svensson 1999)
Person 4: Inga kommentarer.

Vilket ska användas? Är själv för metoden 1 eller 2.
Citera
2007-09-21, 15:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Person 1: Använder upphöjda fotnötter i texten, med följande i slutet av sidan. Svensson (1999) s 22

Efter att ha kollat igenom de olika varianterna tycker jag att nr 1 (oxford) verkar vara det snyggaste och smidigaste.
Citera
2007-09-21, 15:49
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Jag och tre gruppmedelmmar ska skriva ett uppsatslikande i en av kurserna, med inlämning inom en ganska snar framtid.
Vi har haft någon slags handledning med synpunkter, på de första bitarna. Det var en del fel som handledarna/examinatorna upptäkt, vilka vi ändrat.

De har dock inte anmärkt på våra fyra sätt att göra källhänvisning. Det är inget fel enligt metoderna (Harvard, Oxford) samt en egenkomponerad. Det är viktigt att det är konsekvens använder och använder samma genom hela arbetet.

Metod 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in