2023-05-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag förstår kontroversen, så anser Elsa Widding, att det vetenskaplig underlaget från IPCC inte alls uttalar sig vare sig kategoriskt eller bestämt om jordens snara undergång - medan the executive summary har försetts med en sådan framtoning.
Det är det Widding vill ge intryck av att kontroversen handlar om, men vare sig rapporten eller sammanfattningen talar om någon "jordens undergång". Det ligger i sakens natur att en sammanfattning inte kan ha med precis allt som finns i den fulla rapporten och folk som Widding verkar tycka att sammanfattningen helt borde fokusera sig på att ta upp alla osäkerheter och på de mest optimistiska prognoserna. Sen plockar även Widding en hel massa av sina uppgifter från mer suspekta källor.
Citat:
Vidare finns det, såvitt jag förstår, ingen som helst oenighet bland forskare om, att Sveriges bidrag till jordens snara undergång är försumbart. Om man knäcker Sveriges energiförsörjning så att människor fryser ihjäl och gemene man får det allt jävligare, så har det NOLL effekt på klimatet.
Dela upp jorden i små grupper om 10 miljoner och varje sådan grupp kan säga att just dess bidrag är så litet att det inte spelar någon roll.
Citera
2023-05-02, 19:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Kan någon förklara för mig varför inte samtliga partier kräver att ledamöterna lämnar riksdagen om dom lämnar sitt medlemskap i partiet/ utesluts. Det borde vara enkelt att skriva in det i den ledamotsförsäkran som riksdagsledamöterna lämnar till sina partier

Det är lagstadgat i Sverige att ledamöterna är oberoende och mandaten är inte bundna till partierna. Det innebär att det inte inte går att avtala bort på något sätt. En ledamot måste lämna sin plats till förfogande av egen fri vilja.
Citera
2023-05-02, 19:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaco
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw5R3X/mejl-fran-elsa-widding-sd-visar-vaccinkritik

Det var ju klantigt av henne. Men det är ju inte något, som hon hävdar idag.
– Mejlen i sig är tagna från privata konversationer i mitten av 2021 när vaccinet var nytt och det cirkulerade många motstridiga uppgifter om långsiktiga effekter. I dag är kunskapsläget ett helt annat och min farhåga kring sex med vaccinerade var olycklig och överdriven. Jag beklagar det.

Undrar vem som läckte "privata konversationer i mitten av 2021" till media? Det ser ut som ett försök att få bort henne från riksdagslistan.
Citera
2023-05-02, 19:37
Medlem
qwerty-66s avatar
"Elsa Widding kommer att sitta kvar i riksdagen som oberoende och fokusera på

● En mer nyanserad klimatpolitik

● Öka förståelsen för vindkraftens miljökonsekvenser och ineffektivitet

● Konsekvenserna för Sveriges suveränitet av WHO:s planer på att utöka sitt mandat"

Att vaccinindustrin som finansierar 86 procent av WHO troligen kommer få utökat mandat att styra pandemihantering har inte fått utrymme i Svensk debatt. Efter att ha lyckats öka omsättningen rejält under covid19 laddar vaccinindustrin för nästa pandemi med ännu mer drakoniska åtgärder för att kunna öka vinsterna ytterligare.

Widding har lyft väldigt kontroversiella frågor som dock är väldigt viktiga att debattera. Trist om detta minskar de möjligheterna.
Citera
2023-05-02, 19:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är det Widding vill ge intryck av att kontroversen handlar om, men vare sig rapporten eller sammanfattningen talar om någon "jordens undergång". Det ligger i sakens natur att en sammanfattning inte kan ha med precis allt som finns i den fulla rapporten och folk som Widding verkar tycka att sammanfattningen helt borde fokusera sig på att ta upp alla osäkerheter och på de mest optimistiska prognoserna. Sen plockar även Widding en hel massa av sina uppgifter från mer suspekta källor.

Dela upp jorden i små grupper om 10 miljoner och varje sådan grupp kan säga att just dess bidrag är så litet att det inte spelar någon roll.

Widding gör det viktiga påpekandet att de som tolkar IPCC:s rapport inte är samma personer som levererat underlag till rapporten. Att det inte står något om undergång är ju helt klart eftersom det är ett extremt värsta scenario som dessvärre ges tolkningsföreträde. Det är således inte de verkliga forskarna i Tyskland och USA som står för tolkningen.

Det är ju även så att IPCC i sitt uppdrag för FN tar hänsyn till att den fattiga världen ska tillåtas fortsätta att släppa ut även fast de står för de största utsläppen. Det kan ju näppeligen vara en nära förestående katastrof när man tillåter sig att ha den åsikten.
Citera
2023-05-02, 19:40
Avstängd
CalzoneItalias avatar
– Här och nu ser jag inte att det finns någon anledning att rösta mot Tidöpartierna, bekräftar Widding, som inte är redo att lämna sin plats i riksdagen.

Som sagts innan Högerblocket har tappat ett mandat.
Citera
2023-05-02, 19:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Du har redan glömt det här?
(FB) Elsa Widding lämnar SD - konsekvenser för regeringen?
Iofs begripligt.
Det jag skrev handlar om definitionen av rekvisiten i detta specifika fall. Den definitionen måste ges av expertisen inom det ämne som det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Du glömde ge mig en bra anledning, men jag är snäll och ger dig följande svar på din följande fråga, som alltså löd så här:

Du är flitig med inlägg där du tycks vara emot åsiktsfrihet och du tycks lägga skuld på Elsa Widding. Har jag uppfattat det rätt?

Är du beredd? Här kommer svaret: Huruvida jag är flitig med inlägg där jag tycks vara emot åsiktsfrihet och jag tycks lägga skuld på Elsa Widding är helt och hållet en fråga om tycke och smak. Jag saknar förutsättningar att avgöra huruvida du har uppfattat din egen bedömning i den här frågan rätt.

^^ Detta kändes fullständigt meningslöst, och jag vet inte vad du ska ha det till. Men varsågod. Hoppas det kommer till användning.
Jag förstår nu att jag uttryckt mig på ett för dig otydligt sätt. Jag beklagar det och det var givetvis inte alls min avsikt.

Låt mig formulera om frågan: Anser du att Elsa Widding begått fel genom att delta i en konferens med sådana som du kallar ”konspirationsteoretiker”?
Citera
2023-05-02, 19:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Som jag förstår kontroversen, så anser Elsa Widding, att det vetenskaplig underlaget från IPCC inte alls uttalar sig vare sig kategoriskt eller bestämt om jordens snara undergång - medan the executive summary har försetts med en sådan framtoning.

Det är det Widding vill ge intryck av att kontroversen handlar om, men vare sig rapporten eller sammanfattningen talar om någon "jordens undergång".

Menar du, att SR/SVT m.fl. alarmister gravt har misstolkat sammanfattningen?

Citat:
Det ligger i sakens natur att en sammanfattning inte kan ha med precis allt som finns i den fulla rapporten och folk som Widding verkar tycka att sammanfattningen helt borde fokusera sig på att ta upp alla osäkerheter och på de mest optimistiska prognoserna. Sen plockar även Widding en hel massa av sina uppgifter från mer suspekta källor.

Jag delar Widdings uppfattning, att sammanfattningen inte ska avstå från att ta upp alla osäkerheter.

Citat:
Citat:
Vidare finns det, såvitt jag förstår, ingen som helst oenighet bland forskare om, att Sveriges bidrag till jordens snara undergång är försumbart. Om man knäcker Sveriges energiförsörjning så att människor fryser ihjäl och gemene man får det allt jävligare, så har det NOLL effekt på klimatet.

Och relevansen är vilken för att Kina och Indien hypotetiskt inte hade existerat?
Citera
2023-05-02, 19:53
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Det var ju klantigt av henne. Men det är ju inte något, som hon hävdar idag.
– Mejlen i sig är tagna från privata konversationer i mitten av 2021 när vaccinet var nytt och det cirkulerade många motstridiga uppgifter om långsiktiga effekter. I dag är kunskapsläget ett helt annat och min farhåga kring sex med vaccinerade var olycklig och överdriven. Jag beklagar det.

Undrar vem som läckte "privata konversationer i mitten av 2021" till media? Det ser ut som ett försök att få bort henne från riksdagslistan.
Jag håller med om att Elsa verkar vara en klantskalle.
Citera
2023-05-02, 19:53
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
För tillfället anser jag att den politiska och moraliska aspekten är mer intressant än den juridiska. Den juridiska bedömningen är också beroende av en definition av vad som är att betrakta som klandervärt och missaktning i detta fall.

För att gå vidare i denna tråd ser jag gärna att du svarar på den fråga som jag ställde till dig tidigare. Jag upprepar frågan: ”Du är flitig med inlägg där du tycks vara emot åsiktsfrihet och du tycks lägga skuld på Elsa Widding. Har jag uppfattat det rätt?

Vill också veta varför "bimbo..." (minns inte nicknamet) verkar ha ett allt överskuggande (allmän)intresse av att flytta fokus (även trådmässigt) från utbildningsministerns förtalsliknande utspel på Twitter till skuldbeläggning av den förtalade riksdagskvinnan. Obegripligt! Är det för att "bimbo.." förstått att saken faktiskt upprör väldigt många svenskar som hittills varit tysta i debatten?
Citera
2023-05-02, 19:54
Medlem
321js avatar
Inga konsekvenser, men reglerna borde ändras, när både ledamoten och partiet är överens om skilsmässa så borde uppdraget upphöra omgående och lönen betalas ut ändå till nästa val. Ledamoten får vara kvar till näste person på listan tar över jobbet.

Jag tror att det är få som "planerar" att bli vildar.

Idag sitter individen kvar bara av ekonomiska skäl. Det skulle jag också göra.
Senast redigerad av 321j 2023-05-02 kl. 20:09.
Citera
2023-05-02, 19:57
Medlem
"den fattiga världen ska tillåtas fortsätta att släppa ut även fast de står för de största utsläppen"

när i helvete kom du till den slutsatsen ??

sluta svamla !!

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Widding gör det viktiga påpekandet att de som tolkar IPCC:s rapport inte är samma personer som levererat underlag till rapporten. Att det inte står något om undergång är ju helt klart eftersom det är ett extremt värsta scenario som dessvärre ges tolkningsföreträde. Det är således inte de verkliga forskarna i Tyskland och USA som står för tolkningen.

Det är ju även så att IPCC i sitt uppdrag för FN tar hänsyn till att den fattiga världen ska tillåtas fortsätta att släppa ut även fast de står för de största utsläppen. Det kan ju näppeligen vara en nära förestående katastrof när man tillåter sig att ha den åsikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in