Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Många tolkar in något jag inte skrivit men det kan du väl ändå inte lasta mig för?
Att jag kan se möjliga orsaker till Ms beteende innebär inte att jag tycker att det är ok. När många förväntar sig att hon ska göra si eller så utgår de inte ifrån hennes förutsättningar, vilket jag anser man behöver göra. Har hon möjlighet att agera annorlunda eller finns det hinder? Därmed inte sagt att det är försvarbart.
Det är inte försvarbart att ljuga I flera veckor medan hela Vetlanda är ute och letar efter T, men jag kan förstå varför hon gör det.
Jag tror inte att M var delaktig I mördandet, men jag är fullt medveten om att det är vad jag tror. Några av mina ståndpunkter har ändrats under resans gång, bl a kom du med ett väl underbyggt argument. Många andra tror att hon var det och det har jag inga problem med. Jag är öppen för att sanningen kan vara vilken som.
Men om hon inte hade möjlighet att handla annorlunda, då är det väl försvarbart? Om hon inte kunde hjälpa att hon deltog i mordet på Tove, då kan hon väl inte ta ansvar?
Hur kan du på ena sidan säga att hon inte hade några andra alternativ än att handla som hon gjorde, men å andra sidan hålla henne ansvarig för hennes handlingar?
Det är det här som är så konstigt i ditt resonemang.
När det gäller barn så säger man att de inte är tillräckligt mogna för att ta ansvar för sina handlingar, och så lyfter man bort det ansvaret från dem. De döms inte till ansvar för sina handlingar. Tycker du att det är så man ska behandla Maja? Eller ska hon dömas till ansvar för sina handlingar?
Enkel fråga, jag uppskattar ett enkelt svar.