• 1
  • 2
2023-05-02, 14:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Colossus: The Forbin Project

Citat:
Forbin is the designer of an incredibly sophisticated computer that will run all of America's nuclear defenses. Shortly after being turned on, it detects the existence of Guardian, the Soviet counterpart, previously unknown to US Planners. Both computers insist that they be linked, and after taking safeguards to preserve confidential material, each side agrees to allow it. As soon as the link is established the two become a new Super computer and threaten the world with the immediate launch of nuclear weapons if they are detached. Colossus begins to give its plans for the management of the world under its guidance. Forbin and the other scientists form a technological resistance to Colossus which must operate underground.

Denna film borde vara högaktuell nu, och det är nog den som skrämt upp bland annat Elon Musk och många andra till faran med AI.

Samtidigt finns det många andra som inte alls förstår faran med AI, då borde de se denna film kanske?

Någon som sett den och vad tycker ni?
Citera
2023-05-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Colossus: The Forbin Project

Denna film borde vara högaktuell nu, och det är nog den som skrämt upp bland annat Elon Musk och många andra till faran med AI.

Samtidigt finns det många andra som inte alls förstår faran med AI, då borde de se denna film kanske?

Någon som sett den och vad tycker ni?
Tror att jag har den på dvd. Får kolla.
Citera
2023-05-02, 15:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner

Du har den men aldrig sett?
Citera
2023-05-02, 15:17
Medlem
Citat:
Du har den men aldrig sett?
Om det är den jag har, så såg jag den när jag var liten.

Finns det någon scen mot slutet av filmen, där det är några som står bredvid någon bil ute i någon ökenliknande miljö, kanske ett litet hus eller nåt i närheten, samt en metallfärgad ”boll” på en stång eller liknande, där bollen är någon typ av högtalare? Kanske någon nerräkning som pågår?
Citera
2023-05-02, 15:38
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Om det är den jag har, så såg jag den när jag var liten.

Finns det någon scen mot slutet av filmen, där det är några som står bredvid någon bil ute i någon ökenliknande miljö, kanske ett litet hus eller nåt i närheten, samt en metallfärgad ”boll” på en stång eller liknande, där bollen är någon typ av högtalare? Kanske någon nerräkning som pågår?

Ja det stämmer, det är den onda datorns högtalare, den han talar ur och ger order med. Den påminner om Hal-9000 i 2001: A space odyssey. Men du verkar inte riktigt komma ihåg handlingen. =)
Citera
2023-05-02, 15:44
Medlem
Svedjebondes avatar
I mitt tycke en sevärd och underhållande film.
Bygger på en trilogi av böcker, men bara den första blev filmatiserad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colossus_(novel)
Citera
2023-05-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, det är den onda datorns högtalare, den han talar ur och ger order med. Den påminner om Hal-9000 i 2001: A space odyssey. Men du verkar inte riktigt komma ihåg handlingen. =)
Jag drömde mardrömmar om den jävla högtalaren.

Jag har inte sett hela filmen. Jag har den på dvd, är jag säker på. När jag var liten så bläddrade jag på kanalerna för att hitta nåt att se och den scenen dök upp men den jävla högtalaren skrämde mig så jag bytte till något annat efter ett tag.
Citera
2023-05-02, 15:54
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:

Ha! Jag hade den på bluray. Den skall jag kolla på sen.
Citera
2023-05-02, 16:08
Medlem
Citat:
Någon som sett den..
Om än en klen trådstart utan länkar eller info om författare, regissör och skådisar, tackar för tipset, den såg intressant ut, märkligt att jag inte kände till den sen innan. Imponerande 88% på RT.

Regisserad utav Joseph Sargent som har med klassikern The Taking of Pelham One Two Three (1974) i sin resume men även mindre lyckade Jaws: The Revenge (1987). Till hajens försvar ska sägas att han åt upp ett flygplan, det är aggressivt nytänkande.

www.imdb.com/title/tt0064177
https://en.wikipedia.org/wiki/Coloss...Forbin_Project

Som svar på frågan så minns jag inte om jag har sett den men blev själv nyfiken på om jag har gjort det eller inte, ser inte ut att ha visats på svensk bio, men har sänts en gång på SVT 1987 då jag mycket troligt kan ha sett den, och sen 6ggr på TV4SciFi 2008-09(som jag inte hade tillgång vid den tidpunkten).

HD-scannades utav Shout Factory för fem år sedan, men finns inte att abonnemangs-streama någonstans i hela världen, undantaget som köp-version hos SkyStore i England/irland

https://www.justwatch.com/us/movie/c...forbin-project

Om den dyker upp hos någon svensk streamingtjänst för senare läsare i tråden i framtiden så kommer den ligga undan följande URL'er:

https://www.justwatch.com/se/film/co...forbin-project
https://www.playpilot.com/se/movie/c...in-proje-1970/

Känns även som en film man skulle kunna vilja ha i fysiska samlingen, finns hos svenska Amazon:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7284692

Faktiskt blev jag väldigt sugen på att se den, men har inte tid med nerladdade filmer..

Har ivarjefall dragit ner en BR-rip nu om jag inte kan stå emot.
Senast redigerad av pumahunter 2023-05-02 kl. 16:24. Anledning: Illsinnade bokstäver som kom huller om buller mot min klara vilja
Citera
2023-05-02, 16:08
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Jag drömde mardrömmar om den jävla högtalaren.

Jag har inte sett hela filmen. Jag har den på dvd, är jag säker på. När jag var liten så bläddrade jag på kanalerna för att hitta nåt att se och den scenen dök upp men den jävla högtalaren skrämde mig så jag bytte till något annat efter ett tag.

Jag har sett den. Det är en film man aldrig glömmer. Skall dock ses om med en vuxen hjärna om man såg den som barn.
Citera
2023-05-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jag har sett den. Det är en film man aldrig glömmer. Skall dock ses om med en vuxen hjärna om man såg den som barn.
Ska se om den.
Citera
2023-05-02, 17:20
Medlem
Dorniers avatar
Jag har nog också sett denna nån gång för längesen, ska se om den nu då det är ett intressant ämne, tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in