2023-05-02, 12:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mmm..

För att Putin skall få sin Pyrrusseger tror jag två saker behöver ske för honom :

1) Den Ukrainska offensiven blir mera ett fiasko. Blir fast närmast direkt..
2) Väst (läs Eu) börjar tröttna med vapenstödet (Jänkarna är nog kvar så länge det behövs).

Jag tänker att även om den Ukrainska offensiven lyckas, så kommer det bara att leda till att ryssen dubblar ännu mer med upprustningar och/eller andra saker. Min "historieskrivning" grundar inte sig på att jag är säker på att offensiven misslyckas. Där är extremt stor osäkerhet i vad både Ryssland och Ukraina har, så ödmjukhet i gissningarna är klädsamt om man har någon intellektuell stolthet.

En extra osäkerhetsfaktor består i att ryssarna uppenbarligen bluffade i Kharkov förra sommaren, och hade extremt små och dåliga styrkor där. Så skenet kan bedra, det vi har observerat behöver inte stämma.
Citera
2023-05-02, 12:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Favorit I repris från igår. Verkligheten.

Ukrainska lyckade motanfall i Bakhmut, Avdiivka och Vuhledar – nytt kryssningsrobotanfall mot Ukraina i försök störa ukrainsk offensiv

"Ukraina har genomfört lyckade motanfall i Bakhmut och återtagit flera kvarter i staden. Därtill har man även tryckt tillbaka ryssen utanför Avdiivka och nära Vuhledar. Ryssland genomförde i natt ett nytt kryssningsrobotanfall från strategiskt bombflyg i vad som antagligen är försök att störa den ukrainska uppmarschen inför den väntade storoffensiven, men de flesta robotarna sköts ner."

https://cornucopia.se/2023/05/uppdateras-ukrainska-lyckade-motanfall-i-bakhmut-avdiivka-och-vuhledar-nytt-kryssningsrobotanfall-mo t-ukraina-i-forsok-stora-ukrainsk-offensiv/

Då får vi se hur dagens uppdatering blir.
Och så går det att jämföra på ett enkelt sätt.

Kvarteren som Corny hävdade att Ukraina "återtagit" i Bakhmut visade sig vara några av de få kvarvarande kvarter i staden som Ryssland aldrig sagt sig ha kontroll över ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=wB6YrzFcpd0 (9.25)
Citera
2023-05-02, 12:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men enligt din bedömning är då Ryssland en stormakt? Hur då?

USA är en stormakt, hade de gått in i Ukraina hade det varit klart på en månad.

Ursäkta mitt något dryga svar, trodde inte du var intresserad av att diskutera.

Ryssland hade kunnat nuka hela ukraina, så hade det varit klart på ett dygn. Alla stormakter med så mycket kärnvapen får ses som stormakter, så länge de är få i världen.

Men om vi pratar mer konventiionellt:
Jag tror du har lite mer exklusiv definition av "stormakt" än vad som brukligt är.

https://www.the-american-interest.com/2015/01/04/the-seven-great-powers/

Denna listar t ex Saudiarabien som en stormakt. Tror du att de hade erövrat Ukraina på en månad?
Citera
2023-05-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
17% av hela landet alltså, det blir tätare ju längre österut du kommer... dvs kan var 1-3% i Lviv och 95% krim, 65% i donbass, 55% i kherson osv...

nu skedmatar jag inte mer..

Enbart Krim har majoritet etniska ryssar.
Alla andra oblast har majoritet ukrainare.
I Donbas är det runt 40% ryssar och 30% som vill tillhöra Ryssland.
Citera
2023-05-02, 13:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Diskussionen handlar om Ryssland bör vara rädd för Nato, om du tittar lite längre tillbaka i tråden-i-tråden.
Det bör de nog, men inte för att NATO kommer att angripa Ryssland, utan för att NATO:s stöd, tillsammans med i stort sett hela den demokratiska världens stöd, gör att Ryssland på sikt helt enkelt inte kan hålla emot.
Citera
2023-05-02, 13:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och? Gå tillbaka igen till frågeställningen om Ryssland känner sig hotat av Nato.

Där har vi ju konstaterat att det påstått upplevda hotet endast är för inrikes propaganda. Det var ju bara för någon timme sen.

Ryssland har haft direkt gräns med Nato - helt problemfritt - sedan Nato bildades. Senare har ytterligare fler angränsande anslutit till Nato. Även då utan incidenter.

Senast anslöt Finland. Ryssland protesterade knappt.

Det går inte på allvar att hävda att Ryssland på riktigt känner sig hotat av Nato.
Citera
2023-05-02, 13:11
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Och? Gå tillbaka igen till frågeställningen om Ryssland känner sig hotat av Nato.
De har haft Nato vid sina gränser sen Nato bildades utan att då påstå att de kände sig hotade.

Nato har aldrig hotat Ryssland då det är en försvarsallians. Har du så svårt att ta in det?

Rysslands anfall på Ukraina har uppenbart inget med Nato att göra, utan handlar bara om Putins imperiedrömmar
Citera
2023-05-02, 13:13
Medlem
Citat:
Jag tänker att även om den Ukrainska offensiven lyckas, så kommer det bara att leda till att ryssen dubblar ännu mer med upprustningar och/eller andra saker. Min "historieskrivning" grundar inte sig på att jag är säker på att offensiven misslyckas. Där är extremt stor osäkerhet i vad både Ryssland och Ukraina har, så ödmjukhet i gissningarna är klädsamt om man har någon intellektuell stolthet.

En extra osäkerhetsfaktor består i att ryssarna uppenbarligen bluffade i Kharkov förra sommaren, och hade extremt små och dåliga styrkor där. Så skenet kan bedra, det vi har observerat behöver inte stämma.

Citat:
Där är extremt stor osäkerhet i vad både Ryssland och Ukraina har, så ödmjukhet i gissningarna är klädsamt om man har någon intellektuell stolthet.

Jag har den ödmjukheten i gissningarna at jag aldrig någonsin tillskriver diktaturer möjligheten till imperialistiska erövringar av länder di ingenting har att göra i - nu och i framtiden - deras härjningar måste bekämpas tills det upphör, det är vad min intellektuella integritet och stolthet ger mig att göra.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Diskussionen handlar om Ryssland bör vara rädd för Nato, om du tittar lite längre tillbaka i tråden-i-tråden.

Något Ryssland ofta har lyft som argument är att Nato (Usa) med sin ”expansion” kan geografisk kan placera kärnvapenbärande markbaserade robotar 3-5 minuter från Moskva och St-Petersburg. Med rubbningar i hela frågan kring den ömsesidig förintelse.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Och det behöver de ju alltså inte. Om de inte hotar eller anfaller Nato.
Citera
2023-05-02, 13:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Finns en poäng i det, ryssland brister just nu duktigt i pelarna som definerar nationalstatens suvärnitet....

För mig räcker det tveklöst för att falla ur stormaktssegmentet, ink om man pratar om "regional stormakt".

Jag tycker Sovjet var en stormakt. Ryska Federationen har inte varit en stormakt sedan de lämnade Sovjet 1991. Efter det var de en regionalt stor makt endast i f.d. Sovjetunionen. Nu tror jag inte ens de är det eftersom Kazakstan m.fl. tagit ett stort steg bort från ryskt inflytande.
Citera
2023-05-02, 13:14
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
För det första så tycker jag du hållt lite vettigare nivå i dina inlägg här än vad du brukar. Fortsätt så, så läser folk dig.

Och visst är det så att man kan se det som diktering. I sista änden så vilar relationer mellan varandra på våld eller hot om våld.

Jag skrev “Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.”

Om du förväntar dig en logisk förklaring härledd ur internationell rätt så får du ingen av mig. Logiken är pragmatisk. Pressar du en stormakt för långt och de upplever att deras överlevnad är riskerad, så får du krig. Men i praktiken är det som synande av kort. Putin lär inte ha velat detta krig. Han hade hellre fått sin vilja utan krig, och det är inte ren diktering för vi kunde säkert köpslagit med honom. Exempelvis fått honom att erkänna Kosovo, eller något annat.

Brommapojkarnas laguppställning har inte orsakat miljoner ryssars död, riskerar inte att utplåna Ryssland, och har (?) inte uppvisat en mängd aggressiva handlingar eller orsakat regimskiften. Därför skulle vi inte anse det rimligt att Putin har en uppfattning om det. Så där finns en subjektivitet.
Jag är ledsen men dina resonemang är inte vettiga.
Du försöker få det att låta som att Putler inte hade något val. Det hade han.
Om det var NATO som var problemet så har han nu fått ett trippelt problem, där både Sverige, Finland och Ukraina kommer bli medlemmar.
Därtill - på omröstningen häromdagen så röstade till och med Kina emot Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in