2023-05-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här har vi tröskat genom förr.

De har världens största kärnvapenarsenal.
De är (var) världens 6e största ekonomi i PPP.
Det är, mätt i naturresurser, världens rikaste land.

De är ingen supermakt som Sovjet var, men de är en stormakt. Att USA slår dem på alla parametrar spelar ingen roll. En definition av stormakt: "a nation or country that has considerable international influence and military strength." (Google search).

Vad det är för vits med dem är en annan diskussion som nog blir offtopic.
Vad man än vill ge ryssland/putin för epitet, så håller de på att grusa sin framtid som en respekterad medelstor ekonomi för överskådlig tid!
Citera
2023-05-02, 12:21
Medlem
Citat:
Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.

Man bör inte utforma det som en "diktering". Man bör utforma det på samma sätt som avtal är skrivna om t ex icke-spridningsavtal och liknande. Dvs att vissa stater förbinder sig att inte gå med i Nato.

Citat:
]Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst.

Ja – och Ukraina vet detta av bitter erfarenhet – de låter inte Putin diktera någonting, eftersom han inte har rätt till det – Ukraina är en självständig suverän demokratisk stat. Ingen oberoende suverän demokratisk stat bör på något sätt dikteras av Ryssland. Ryssland har alltid ställt krav på andra länder, utan någon som helst rätt till dessa krav, i syfte att få orättvisa eftergifter - och det har de fåt - tiden för orättvisa eftergifter har Ukraina med eftertryck satt stopp för.
Citera
2023-05-02, 12:22
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:

De är ingen supermakt som Sovjet var, men de är en stormakt. Att USA slår dem på alla parametrar spelar ingen roll. En definition av stormakt: "a nation or country that has considerable international influence and military strength." (Google search).

Fast enligt din logik mäts ju stormakterna enligt deras kapacitet till våld=militärt.

Så då kan vi ju snabbt konstatera att Ryssland inte är en stormakt då de inte ens kan besegra Ukraina på drygt ett år.
Citera
2023-05-02, 12:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis inte mellan mig och min flickvän. Jag menar det som styr samhällen och stater. Kanske du tycker det är sjukt. Men det är en vanligt förekommande uppfattning inom statsvetenskap. En viss Vladolf Putler har nog liknande idéer, så även många amerikaner i deras statsapparat.

Det finns mängder av nationer som har fullt fungerande relationer utan hot om våld.

Rysslands ständiga hot, underförstådda hot, sabotage och invasioner är fullständigt oacceptabelt.
Citera
2023-05-02, 12:28
Medlem
Nä nu vill jag Ukraina ska gå till attack

Ju längre tid desto mer ryssvänliga personer kan rapportera ammodepåer och liknande för luftangrepp

Hoppas vädret hjälper nu närmsta tiden
Citera
2023-05-02, 12:28
Medlem
Ukraine war: More than 20,000 Russian troops killed since December, US says
Published

"More than 20,000 Russian soldiers have been killed in fighting in Ukraine since December, the US estimates.

A further 80,000 have been wounded, National Security Council spokesman John Kirby said, citing newly declassified intelligence.

Half of the dead are from the Wagner mercenary company, who have been attacking the eastern Bakhmut city.

Russia has been trying to take the small city since last year in a grinding war of"

https://www.bbc.com/news/world-europe-65451487

Hela världen börjar nu att förstå omfattningen av ryzka galenskapen.
100000 ryzzar förlorade sedan december mest i de direkta striderna om och i Bachmut.
Ryzka förlusterna är nu på historiska nivåer och galenskaperna fortsätter.
Citera
2023-05-02, 12:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag tror att den mest sannolika utgången av kriget är en rysk Pyrrhusseger, där ryssland behåller Krim och Ukraina kommer inte att kontrollera Donbass. Därför tror jag att ryssarna kommer ha ett positivt narrativ om Putin, som mannen som satte ner foten mot USA, och Pyrrhus-segern blir helt enkelt beskriven som en seger. Jag tror att Ryssland objektivt sett kommer (på grund av Putin) att få en svagare ekonomisk utveckling än de kunde ha fått, men sånt fångas ofta inte i historieböcker.

Som det ser ut nu kommer Ryssland och Väst inte att försonas på många, många år så där kommer vara ett "Putin good - West evil" narrativ. Det kan dock ändras.

Precis som du säger är det ingen som vet, och med nya facts on the ground så kan detta ändras.

Mmm..

För att Putin skall få sin Pyrrusseger tror jag två saker behöver ske för honom :

1) Den Ukrainska offensiven blir mera ett fiasko. Blir fast närmast direkt..
2) Väst (läs Eu) börjar tröttna med vapenstödet (Jänkarna är nog kvar så länge det behövs).
Citera
2023-05-02, 12:35
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Enligt definitionen på engelska så är även Nordkorea en stormakt, om man väljer att tumma lite på influencen, de sätter skräck i många. En möjlig utveckling är att Ryssland blir en större kopia av just Nordkorea, med Kina som garant och den som bestämmer när det gäller.
Citera
2023-05-02, 12:35
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så här ryskt är Krim:
Yalta på Krim: https://twitter.com/wartranslated/status/1653316695388291072
Krim är ryskt bara i ryssarnas semesterdrömmar. Det var deras riviera.
Miljoner semestrade där årligen och krim är oerhört känslomässigt för ryzzen.

Att det sitter en massa trasiga nassar och blattar här och pratar om det " ryska krim" är ju bara patetiskt.
Citera
2023-05-02, 12:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns mängder av nationer som har fullt fungerande relationer utan hot om våld.

Rysslands ständiga hot, underförstådda hot, sabotage och invasioner är fullständigt oacceptabelt.

Jag håller med om framför allt deras hot är väldigt kontraproduktivt.

Men jag pratar inte om hot om våld. Jag pratar om våld som alla vet finns där potentiellt, i sista änden.
Citera
2023-05-02, 12:45
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Gör du den bedömningen, det verkar vara skön coping för dig.

Men enligt din bedömning är då Ryssland en stormakt? Hur då?

USA är en stormakt, hade de gått in i Ukraina hade det varit klart på en månad.
Citera
2023-05-02, 12:45
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Före 2014? De som dog under Kalla kriget räknar nog Putin in. Men det litar inte stater på, de har högre säkerhetskrav än så. Det viktiga är potentialen.

Sverige går med i Nato för att vi är rädda för ryssarna, trots att de inte dödat någon svensk.

Däremot tar Putin lätt på hotet från Brommapojkarna.
Sverige går med för att Ryssland visat att de kan angripa ett suveränt land och stjäla land och att de hotat oss med militära åtgärder.

Ryssland är ett aggressivt land vi behöver kunna försvara oss emot. Då är det bra att ha Nato i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in