2023-05-02, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Förväntas?
Det går inte att inte tycka illa om en diktator som massmördar, våldtar och torterar civila i stor skala. Gör inte du det själv? Har du ingen moralisk kompass?

Jo, men frågan är hur illa man tycker om honom. Vissa här inne är helt hjärntvättade och tror på fullt allvar att han är världens ondaste människa. Det hjälper ingen. Putin är som han är och det finns många som hade varit bättre än honom. Det finns också de som hade varit värre. Till skillnad från Hitler t ex.
Citera
2023-05-02, 11:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bara propaganda. Vi förväntas tycka illa om Putin så vi följer våra ledare. Därför utnämns han till "dagens Hitler". Analytiskt sett gör det mer skada än nytta att se honom som Hitler.

Han har bara sig själv att skylla. "Som man bäddar, får man ligga"..

En fråga till dig : Hur tror du att ryska historiker kommer att behandla Putin om 20-30 år ?

(Jag skriver tror, så svara inte : Jag vet inte)
Citera
2023-05-02, 12:02
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
USA: Extrema ryska förluster – 20 000 dödade på kort tid
RYSSLAND
Publicerad 2 maj 2023 kl 11.30

”Använder fångar – inte redo för strid”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/usa-extrema-ryska-forluster-20-000-dodade-pa-kort-tid/

Allt fler media börjar nu fatta ryzzland enorma förlustsiffror på kort tid. Bra.
Och även dess orsaker.
Här framförs ett av dem, det finns naturligtvis flera.

Mycket goda nyheter. Ryssarna är ju dum i huvudet som lägger ned så mycket på en helt meningslös stad. Ukraina kan ju bara låta de ta lite mark och döda de en efter en, en perfekt köttkvarn kan man säga.
Citera
2023-05-02, 12:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För det första så tycker jag du hållt lite vettigare nivå i dina inlägg här än vad du brukar. Fortsätt så, så läser folk dig.

Och visst är det så att man kan se det som diktering. I sista änden så vilar relationer mellan varandra på våld eller hot om våld.

[…]

För det första så kan du inte göra dig till talesperson för ’alla’ i den här tråden. Du är helt ensam med ditt sjuka relativiserande av Rysslands brutala invasion av Ukraina. Rysslands mördande och terroriserande av civilbefolkningen.

Tr0llelitos inlägg läses med behållning av oss i tråden.

För det andra, ’relationer mellan varandra vilar på våld eller hot om våld’? Wtf? Vilken sjuk människa du är. Det är bara att beklaga din omgivning.
Citera
2023-05-02, 12:04
Medlem
Citat:
Jo, det är möjligt att ryssarna sår split. De flesta stormakter agerar genom att söndra och härska, varför skulle Ryssland vara ett undantag?
Ryssland är ingen stormakt,, bara en medelstor ekonomi, med mycket yta o skapligt stor befolkning, men det är väl där skon klämmer,? Längtan tillbaka till när man sågs dom jämbördig o en motpol till usa,? Men det är 50 år sen, o vad är det för vits med en motpol, när det är en våldsam fasciststat?
Citera
2023-05-02, 12:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Han har bara sig själv att skylla. "Som man bäddar, får man ligga"..

En fråga till dig : Hur tror du att ryska historiker kommer att behandla Putin om 20-30 år ?

(Jag skriver tror, så svara inte : Jag vet inte)

Jag tror att den mest sannolika utgången av kriget är en rysk Pyrrhusseger, där ryssland behåller Krim och Ukraina kommer inte att kontrollera Donbass. Därför tror jag att ryssarna kommer ha ett positivt narrativ om Putin, som mannen som satte ner foten mot USA, och Pyrrhus-segern blir helt enkelt beskriven som en seger. Jag tror att Ryssland objektivt sett kommer (på grund av Putin) att få en svagare ekonomisk utveckling än de kunde ha fått, men sånt fångas ofta inte i historieböcker.

Som det ser ut nu kommer Ryssland och Väst inte att försonas på många, många år så där kommer vara ett "Putin good - West evil" narrativ. Det kan dock ändras.

Precis som du säger är det ingen som vet, och med nya facts on the ground så kan detta ändras.
Citera
2023-05-02, 12:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Så här ryskt är Krim:
Yalta på Krim: https://twitter.com/wartranslated/status/1653316695388291072
Citera
2023-05-02, 12:13
Medlem
Snapcounts avatar
Bild utanför ett rekryterings-tält i St-petersburg : https://yle.fi/a/7-10025816

Inte någon entusiasm precis..
Citera
2023-05-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Mycket goda nyheter. Ryssarna är ju dum i huvudet som lägger ned så mycket på en helt meningslös stad. Ukraina kan ju bara låta de ta lite mark och döda de en efter en, en perfekt köttkvarn kan man säga.

Ja, men troligen har ryzzarna haft få alternativ tillgängliga sedan de gjorde sin gigantiska felbedömning av läget och beslutade invadera Ukraina för över ett år sedan.
Ryzzarna förlorade kriget dag 3 av invasionen vid Homostel och borde då avslutat. Men de hade ingen exit plan och har nu satt sig i skiten ordentligt och fortsätter att svina.
Kriget vore slut direkt om Putin beordrade hem sina rester av "trupper".

Ukraina måste naturligtvis försvara sitt land och sina medborgare som terrorbombas dagligen sedan över ett år. Och gå till offensiv för att slänga ut invadörerna ur sitt land.
Citera
2023-05-02, 12:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ryssland är ingen stormakt,, bara en medelstor ekonomi, med mycket yta o skapligt stor befolkning, men det är väl där skon klämmer,? Längtan tillbaka till när man sågs dom jämbördig o en motpol till usa,? Men det är 50 år sen, o vad är det för vits med en motpol, när det är en våldsam fasciststat?

Det här har vi tröskat genom förr.

De har världens största kärnvapenarsenal.
De är (var) världens 6e största ekonomi i PPP.
Det är, mätt i naturresurser, världens rikaste land.

De är ingen supermakt som Sovjet var, men de är en stormakt. Att USA slår dem på alla parametrar spelar ingen roll. En definition av stormakt: "a nation or country that has considerable international influence and military strength." (Google search).

Vad det är för vits med dem är en annan diskussion som nog blir offtopic.
Citera
2023-05-02, 12:20
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
För det första så tycker jag du hållt lite vettigare nivå i dina inlägg här än vad du brukar. Fortsätt så, så läser folk dig.

Och visst är det så att man kan se det som diktering. I sista änden så vilar relationer mellan varandra på våld eller hot om våld.

Jag skrev “Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.”

Om du förväntar dig en logisk förklaring härledd ur internationell rätt så får du ingen av mig. Logiken är pragmatisk. Pressar du en stormakt för långt och de upplever att deras överlevnad är riskerad, så får du krig. Men i praktiken är det som synande av kort. Putin lär inte ha velat detta krig. Han hade hellre fått sin vilja utan krig, och det är inte ren diktering för vi kunde säkert köpslagit med honom. Exempelvis fått honom att erkänna Kosovo, eller något annat.

Brommapojkarnas laguppställning har inte orsakat miljoner ryssars död, riskerar inte att utplåna Ryssland, och har (?) inte uppvisat en mängd aggressiva handlingar eller orsakat regimskiften. Därför skulle vi inte anse det rimligt att Putin har en uppfattning om det. Så där finns en subjektivitet.
Hur många fler ryssars än Brommapojkarna har Nato orsakat?
Citera
2023-05-02, 12:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För det första så kan du inte göra dig till talesperson för ’alla’ i den här tråden. Du är helt ensam med ditt sjuka relativiserande av Rysslands brutala invasion av Ukraina. Rysslands mördande och terroriserande av civilbefolkningen.

Tr0llelitos inlägg läses med behållning av oss i tråden.

För det andra, ’relationer mellan varandra vilar på våld eller hot om våld’? Wtf? Vilken sjuk människa du är. Det är bara att beklaga din omgivning.

Jag menar naturligtvis inte mellan mig och min flickvän. Jag menar det som styr samhällen och stater. Kanske du tycker det är sjukt. Men det är en vanligt förekommande uppfattning inom statsvetenskap. En viss Vladolf Putler har nog liknande idéer, så även många amerikaner i deras statsapparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in