2023-05-02, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Som jag ser det, så är lösningen på denna "mordgåta" möjlig att förstå om man förstår hur relationen mellan de båda gärningskvinnorna är uppbyggd. Hur starkt systerskapet var innan mordet kanske inte framgick vid rättegången. Förstår man inte att det var team Maja/Johanna mot resten av världen så förstår man heller inte hur dessa skadade individer kunde begå mordet på Tove.

Exempelvis så försvarade Maja Johanna när Majas föräldrar var kritiska och ville begränsa deras relation. Självklart ville Johanna som den narcissist hon är skära av Majas relation med föräldrar och brodern, men Maja valde frivilligt Johanna sju dagar i veckan.

Johanna försvarade Maja när hon utsattes för diskriminering och rasism, hon har hjälpt till att bygga upp Majas identitet och självkänsla och möjligjort att Maja kunde bli en social varelse som dansar och dricker och festar och hittat på lite rackartyg.

Samtidigt kan Johanna lita på att Maja ställer upp för henne i vått och torrt. Vilken annan väninna skulle tolerera att bli utelåst 5-6 timmar i en trappa? Vilken annan väninna skulle stå utanför Nöjet och planera att misshandla/eventuellt mörda Tove i Johannas lägenhet? Vilken annan väninna skulle hållit i Toves händer när Tove blev strypt i fyra-fem minuters tid?

Absolut ingen annan.

Johanna skulle lätt kunna brännt ner halva Vetlanda utan att Maja rört ett finger, för Team Maja/Johanna var som ett mini-gäng, fattas bara skjutvapen och försäljning av cannabiskakor.

Jag upplever Johannas känslor, när hon på rättegången talar om hur hennes och Majas relation varit som äkta. Kanske är det enda gången i livet som Johanna upplevt äkta kärlek till en annan människa? Även om denna kärlek knappast kan beskrivas som vilkorslös utan snarare delvis narcissistisk.

Att Maja med större lätthet kastar Johanna under bussen än tvärtom tåls att fundera på lite grann.

Sedan så är det tveklöst så att konflikten mellan Johanna och Tove är grunden för mordet. Eller rättare sagt Johannas mindervärdeskomplex och bottenlösa hat. Men utan Majas hjälp så hade Tove högst sannolikt varit vid liv idag.
Bra analys
Att Maja kastar J mer under bussen är intressant och jag har funderat på det utan ett bra svar
En tanke som jag har att kanske Maja var van med att ljuga och gjorde/gör det med lätthet
Jag har fått den
känslan att Maja är en duktig lögnare
men jag kan ju ha fel
Senast redigerad av Anedin 2023-05-02 kl. 05:03.
Citera
2023-05-02, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/akta-dig-for-psykopater-finansministern/
Tack! 🙏
Citera
2023-05-02, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja visst. Och som du uttrycker det så talar även det rent logiska också för att Maja inte dödade sin väninna, Tove, som hon inte ens var i konflikt med och inte hade vare sig vinning eller motiv att döda.

Det är ju lite intressant det, att rent logiskt mördade inte Maja Tove, och det finns heller inga bevis som säger att hon gjorde det. Det finns bara några tunna indicier.

Hur det än är så sätter hon sig dock på pottan med sin berättelse då rätten anser att hon inte är trovärdig med sömnen där m.m.
Citera
2023-05-02, 07:08
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svarar med en fråga.

Allting är relativt. Det som är svårt för vissa är lätt för andra.

Varför valde Einstein relativitetsteorin?

För att den är lättförklarad då den är den enda teorin som förklarar det den ska eller att den är svårförklarad för att temat är komplext?

Med det tankesättet blir det svårt att komma till ngt domslut över huvud taget.

Tur att sannolikhetsläran finns.
Citera
2023-05-02, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Med det tankesättet blir det svårt att komma till ngt domslut över huvud taget.

Tur att sannolikhetsläran finns.

Ja men den talar ju rent statistiskt emot att det här mordet alls ska ske. Alltså låg sannolikhet.
Citera
2023-05-02, 07:51
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja men den talar ju rent statistiskt emot att det här mordet alls ska ske. Alltså låg sannolikhet.

Vad är då lösningen?
Att sluta använda sannolikhetsläran i de olika delarna bara för att mordet har låg sannolikhet?
Citera
2023-05-02, 07:56
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Som jag ser det, så är lösningen på denna "mordgåta" möjlig att förstå om man förstår hur relationen mellan de båda gärningskvinnorna är uppbyggd. Hur starkt systerskapet var innan mordet kanske inte framgick vid rättegången. Förstår man inte att det var team Maja/Johanna mot resten av världen så förstår man heller inte hur dessa skadade individer kunde begå mordet på Tove.

Exempelvis så försvarade Maja Johanna när Majas föräldrar var kritiska och ville begränsa deras relation. Självklart ville Johanna som den narcissist hon är skära av Majas relation med föräldrar och brodern, men Maja valde frivilligt Johanna sju dagar i veckan.

Johanna försvarade Maja när hon utsattes för diskriminering och rasism, hon har hjälpt till att bygga upp Majas identitet och självkänsla och möjligjort att Maja kunde bli en social varelse som dansar och dricker och festar och hittat på lite rackartyg.

Samtidigt kan Johanna lita på att Maja ställer upp för henne i vått och torrt. Vilken annan väninna skulle tolerera att bli utelåst 5-6 timmar i en trappa? Vilken annan väninna skulle stå utanför Nöjet och planera att misshandla/eventuellt mörda Tove i Johannas lägenhet? Vilken annan väninna skulle hållit i Toves händer när Tove blev strypt i fyra-fem minuters tid?

Absolut ingen annan.

Johanna skulle lätt kunna brännt ner halva Vetlanda utan att Maja rört ett finger, för Team Maja/Johanna var som ett mini-gäng, fattas bara skjutvapen och försäljning av cannabiskakor.

Jag upplever Johannas känslor, när hon på rättegången talar om hur hennes och Majas relation varit som äkta. Kanske är det enda gången i livet som Johanna upplevt äkta kärlek till en annan människa? Även om denna kärlek knappast kan beskrivas som vilkorslös utan snarare delvis narcissistisk.

Att Maja med större lätthet kastar Johanna under bussen än tvärtom tåls att fundera på lite grann.

Sedan så är det tveklöst så att konflikten mellan Johanna och Tove är grunden för mordet. Eller rättare sagt Johannas mindervärdeskomplex och bottenlösa hat. Men utan Majas hjälp så hade Tove högst sannolikt varit vid liv idag.

Har tjatat om detta tidigare också. För att förstå, på djupet, måste man se förhållandet mellan MH och JJ. Gör man sådan analys ser man en stark vänskap, systerskap, mellan två unga sökande tjejer. Det är ett oerhört starkt band.

Med det i bakhuvudet så förstår man det åklagare och andra menar med "tillsammans, i samförstånd" från Nöjet till häktet. Där varje avbrott i detta får anses som en anomali.
Citera
2023-05-02, 08:00
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skriver bara lite kort här och får återkomma i morgon.

Jag tyckte ändå att jag ville kommentera att det är just så jag tror Johanna ljuger, liksom så nära sanningen som det bara går. Det kräver viss övning, så man inte råkar säga fel. Men lättare att minnas.

Och nu kom jag precis nu också komma ihåg att jag råkade gissade just detta innan vi hade FUP:

https://www.flashback.org/p83224344#p83224344

Och på tal om krkningen, så minns jag att rättsläkaren i rätten säger att det finns maginnehåll i munnen, men det är så lite att det bara täcker munslemhinnan.

Får leta efter det sen om jag kommer ihåg att göra det.
Liten "heads up" ang. snacket JJ använder precis som Stefan Davidsson eller varför inte Johanna Möller. Ganska intressant.. ta exempelvis situationen "vinet hon gömmer bakom ett elskåp" då hon var nästan kompis igen med TT och allt var "glömt", tills strypningen och elda kropp i samförstånd med MH. Ingen "temporär" sinnes störning där inte. alltså planering krävs.
Krävs sannerligen en riktigt bitter jävel (JJ) och en riktigt sinnes-slö person som gör grovarbetet (MH).
Citera
2023-05-02, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag läste en intressant artikel i Exressen som Hanif Bali skrivit bla om psykopate

Saxat ur sitt sammanhang av länk
⬇️

Han skriver att psykopater kan inte botas av kriminalvården.
Därför borde de farligaste kunna få straff som kan förlängas

Han skriver också att på justitiedepartementet bygger man strafflöngden genom att känna om den är proportnerlig jämfört med andra brott och deras straffskala.
Men i Sverige killgissas strafflängder fram av jurister och ekonomer.

Tyvärr kan jag inte länka men om ni är intresserade så gå gärna på Expressen och läs

Oerhört rörig (kusingifte är verkligen nåt Bali tänker sjukligt mycket på och gärna vill ha med i varje text han skriver) krönika med mycket oklara slutsatser - jag tolkar det som att Bali tycker att vi ska ha en separat straffskala för personer med personlighetsstörningar. I så fall en fullständigt bisarr idé. Ett demokratiskt rättssystem måste vara hyfsat förutsägbart och lika för alla för att fungera, att basera straffsatserna på statistik om hur personer med en specifik diagnos "är" är den direkta motsatsen till det.
Citera
2023-05-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Vad är då lösningen?
Att sluta använda sannolikhetsläran i de olika delarna bara för att mordet har låg sannolikhet?

Lösningen är fler bedömningsunderlag för rätten och så långt har utredningen inte kommit än.
Senast redigerad av Avel 2023-05-02 kl. 08:31.
Citera
2023-05-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Väldigt, väldigt bra analys!
Tror att du verkligen beskrivit sanningen och orsaken till varför dessa ostraffade unga tjejer plötsligt kan befinna sig där de är idag.

J och M var i symbios, i en bubbla, där deras systerskap kittade ihop dem så de tillsammans kände sig mer upphöjda och oövervinnerliga jämfört med alla andra. J+M mot alla andra.
De hade båda två stor nytta av varandra - J lyfte M som i sin tur fick J att känna sig beundrad, livselixir för en narcisist.
Deras symbios var viktigare än att reflektera över om det de höll på med verkligen var förnuftigt, framförallt för M.

Enligt vittnesmål hade J förändrats mycket under de sista två åren, det var då konflikterna med andra ungdomar började. Precis som M enligt sina föräldrar också hade förändras mycket under de senaste två åren, ex blivit mer festglad och social. J och M hade träffats ganska precis två år tidigare och umgåtts intensivt sedan dess, de sågs så ofta de kunde och hade telefonkontakt flera gånger varje dag.

Konflikten med T var Js, men den blev bådas eftersom de var ett team/i symbios.

Därför framstår det också som mycket märkligt om M skulle lämnat J ensam med T och gått och lagt sig och somnat när konfliktensituationen kort före hade varit så laddad på Nöjet.
M visste ju allt om Js hat mot T och vad som hänt under kvällen.
M och J var ju ett team, M hade sannolikt aldrig svikit och lämnat J just när det var viktigt att de verkligen höll ihop eftersom Js hatobjekt T, som dessutom hade slagit till J tidigare, var på besök
.

Med tanke på vad som hänt och att J och M kontaktade vakt på Nöjet, kunde ju J behöva hjälp av M, inte minst som vittne om bråk skulle uppstå igen.

Därför har sannolikt M inte sovit, alla tre har varit vakna och mordet och bortforslingen har utförts av teamet J+M.

Instämmer i allt ovan, men vill spinna vidare på det fetade.

Att J lämnar lägenheten med T och M ensamma går i exakt samma linje. Likaså att dom inte pratar om vad som hänt, varken under natten eller hela nästkommande dag. Dom känner varandra ut och innan och litar på varandra.

Att dom höll sig till samma story i sex veckor är ändå imponerande av två tonåringar. Att den som först spräckte lögnen var J, får en att undra hur länge M hade hållit ut.
Citera
2023-05-02, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Instämmer i allt ovan, men vill spinna vidare på det fetade.

Att J lämnar lägenheten med T och M ensamma går i exakt samma linje. Likaså att dom inte pratar om vad som hänt, varken under natten eller hela nästkommande dag. Dom känner varandra ut och innan och litar på varandra.

Att dom höll sig till samma story i sex veckor är ändå imponerande av två tonåringar. Att den som först spräckte lögnen var J, får en att undra hur länge M hade hållit ut.
Visst är det så. De är oerhört tajta och båda är drivande i att det är så. De har säkert kunnat tala om allt, även de mörkaste tankarna som de inte avslöjar för nån annan. De fyller funktioner i varandras liv. Det finns ett ömsesidigt beroende av varandra.

Det är därför det känns så osannolikt, intill omöjligt, att tänka sig att Johanna skulle ha dolt Toves kropp för Maja. Det stämmer inte med hur de agerar inom sitt förhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in