2023-05-01, 23:51
Medlem
Som jag ser det, så är lösningen på denna "mordgåta" möjlig att förstå om man förstår hur relationen mellan de båda gärningskvinnorna är uppbyggd. Hur starkt systerskapet var innan mordet kanske inte framgick vid rättegången. Förstår man inte att det var team Maja/Johanna mot resten av världen så förstår man heller inte hur dessa skadade individer kunde begå mordet på Tove.

Exempelvis så försvarade Maja Johanna när Majas föräldrar var kritiska och ville begränsa deras relation. Självklart ville Johanna som den narcissist hon är skära av Majas relation med föräldrar och brodern, men Maja valde frivilligt Johanna sju dagar i veckan.

Johanna försvarade Maja när hon utsattes för diskriminering och rasism, hon har hjälpt till att bygga upp Majas identitet och självkänsla och möjligjort att Maja kunde bli en social varelse som dansar och dricker och festar och hittat på lite rackartyg.

Samtidigt kan Johanna lita på att Maja ställer upp för henne i vått och torrt. Vilken annan väninna skulle tolerera att bli utelåst 5-6 timmar i en trappa? Vilken annan väninna skulle stå utanför Nöjet och planera att misshandla/eventuellt mörda Tove i Johannas lägenhet? Vilken annan väninna skulle hållit i Toves händer när Tove blev strypt i fyra-fem minuters tid?

Absolut ingen annan.

Johanna skulle lätt kunna brännt ner halva Vetlanda utan att Maja rört ett finger, för Team Maja/Johanna var som ett mini-gäng, fattas bara skjutvapen och försäljning av cannabiskakor.

Jag upplever Johannas känslor, när hon på rättegången talar om hur hennes och Majas relation varit som äkta. Kanske är det enda gången i livet som Johanna upplevt äkta kärlek till en annan människa? Även om denna kärlek knappast kan beskrivas som vilkorslös utan snarare delvis narcissistisk.

Att Maja med större lätthet kastar Johanna under bussen än tvärtom tåls att fundera på lite grann.

Sedan så är det tveklöst så att konflikten mellan Johanna och Tove är grunden för mordet. Eller rättare sagt Johannas mindervärdeskomplex och bottenlösa hat. Men utan Majas hjälp så hade Tove högst sannolikt varit vid liv idag.
Citera
2023-05-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det finns en poäng med att beskriva Maja som en grönsak. En grönsak kan man inte döma till ansvar.

Ja och en grönsak tar heller inga egna beslut.

Men M är ingen grönsak! Utan hon har både vilja och förmåga att ta egna beslut. Och ansvar för sina egna beslut har hon, då hon är myndig.

Hon hade framtidsplaner och bytte inrikting i skolan till industri tror jag. Hon valde att ta körkort. Hon har starka politiska åsikter som hon gärna diskuterar. Hon valde själv att sluta med handbollen. Hon sa nej ibland till att gå ut och festa. Hon valde att inte umgås med sina skolkamrater. Hon var leadsinger i ett band. Hon tog ett eget beslut när hon gick iväg med en annan kompis till T och skrämde upp henne.
Citera
2023-05-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Som jag ser det, så är lösningen på denna "mordgåta" möjlig att förstå om man förstår hur relationen mellan de båda gärningskvinnorna är uppbyggd. Hur starkt systerskapet var innan mordet kanske inte framgick vid rättegången. Förstår man inte att det var team Maja/Johanna mot resten av världen så förstår man heller inte hur dessa skadade individer kunde begå mordet på Tove.

Exempelvis så försvarade Maja Johanna när Majas föräldrar var kritiska och ville begränsa deras relation. Självklart ville Johanna som den narcissist hon är skära av Majas relation med föräldrar och brodern, men Maja valde frivilligt Johanna sju dagar i veckan.

Johanna försvarade Maja när hon utsattes för diskriminering och rasism, hon har hjälpt till att bygga upp Majas identitet och självkänsla och möjligjort att Maja kunde bli en social varelse som dansar och dricker och festar och hittat på lite rackartyg.

Samtidigt kan Johanna lita på att Maja ställer upp för henne i vått och torrt. Vilken annan väninna skulle tolerera att bli utelåst 5-6 timmar i en trappa? Vilken annan väninna skulle stå utanför Nöjet och planera att misshandla/eventuellt mörda Tove i Johannas lägenhet? Vilken annan väninna skulle hållit i Toves händer när Tove blev strypt i fyra-fem minuters tid?

Absolut ingen annan.

Johanna skulle lätt kunna brännt ner halva Vetlanda utan att Maja rört ett finger, för Team Maja/Johanna var som ett mini-gäng, fattas bara skjutvapen och försäljning av cannabiskakor.

Jag upplever Johannas känslor, när hon på rättegången talar om hur hennes och Majas relation varit som äkta. Kanske är det enda gången i livet som Johanna upplevt äkta kärlek till en annan människa? Även om denna kärlek knappast kan beskrivas som vilkorslös utan snarare delvis narcissistisk.

Att Maja med större lätthet kastar Johanna under bussen än tvärtom tåls att fundera på lite grann.

Sedan så är det tveklöst så att konflikten mellan Johanna och Tove är grunden för mordet. Eller rättare sagt Johannas mindervärdeskomplex och bottenlösa hat. Men utan Majas hjälp så hade Tove högst sannolikt varit vid liv idag.

Är helt med dig i detta resonemang!

Dom båda verkar varit delaktiga i att stöta bort utomstående. J är den som hörts och synts mest. Vad M tycker och tänker får man gissa sig till. Men en ledtråd tycker jag ändå är att hon väljer J alla dar i veckan som du skrev.

Och jag upplever också en äkthet hos J när hon pratar om hennes och M s vänskap. Och min gissning är att hon är ledsen både för sin egen och M s skull att dom sitter där dom sitter. Med det sagt, tror jag inte hon fällt en tår för Toves skull.
Citera
2023-05-02, 00:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På pappret är den mer logisk än att man som typ första artonåring i Sverige mördar en väninna. Som man inte ens är i konflikt med. Eller har någon vinning eller uppsåt i att döda. Typ rakt upp och ner en kort stund efter att man skojat och fotat rådjur. Men någon måste vara först.

Ja visst. Och som du uttrycker det så talar även det rent logiska också för att Maja inte dödade sin väninna, Tove, som hon inte ens var i konflikt med och inte hade vare sig vinning eller motiv att döda.

Det är ju lite intressant det, att rent logiskt mördade inte Maja Tove, och det finns heller inga bevis som säger att hon gjorde det. Det finns bara några tunna indicier.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-02 kl. 00:24.
Citera
2023-05-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Ja, exakt. De stannar ju i häkte i och med överklagan.
Vet du när nästa rättegång blir
Citera
2023-05-02, 00:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Det är väldigt många lögner i tråden , folk påstår saker som inte stämmer .. som tex att Johanna inte hade några skador på sig.. och det skulle bevisa att M höll Ts händer , men J hade ju skador som ev kunde komma från Ts motstånd när dom befann sig på badrumsgolvet ..

J hade en svag rodnad vi ena nyckelbenet och två mycket ytliga svaga epitelrispor i ansiktet.

J hade inga blåmärken, inga nypmärken, inga kraftigare klös- eller rivmärken, inga kala fläckar efter utrycka hårtussar, inga skador på händerna, underarmarna, låren, läpparna, ögonen eller halsen.

Då ska också beaktas att hon var hästtjej, hade varit ute och ridit/kört vagn samma dygn och dessutom burit och släpat in Tove i tär snårskog mitt i natten.
Så nej, några skador som kunde klassas som typiska motvärnsskador fanns inte på J när hon kroppsundersöktes vid gripandet dagen efter mordet.
Citera
2023-05-02, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77

Överklagandena ska vara inlämnade inom 3 veckor efter meddelad dom. Sedan drar hovrättsförhandlingarna igång så fort som möjligt eftersom de tilltalade är häktade. Max 8 veckor efter tingsrättsdomen.
Citera
2023-05-02, 00:59
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När det gäller barn så säger man att de inte är tillräckligt mogna för att ta ansvar för sina handlingar, och så lyfter man bort det ansvaret från dem. De döms inte till ansvar för sina handlingar. Tycker du att det är så man ska behandla Maja? Eller ska hon dömas till ansvar för sina handlingar?

Enkel fråga, jag uppskattar ett enkelt svar.
En person kan ju vara för farlig för att kunna vistas ute i samhället även om den inte är tillräckligt klar i huvudet för att det ska vara meningsfullt att utkräva ansvar. Det är därför rättspsyk finns. Och även icke straffmyndiga barn kan få LPT och LVU.

Fast så borta verkar Maja inte vara.
Citera
2023-05-02, 01:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz

Absolut ingen annan.

Väldigt, väldigt bra analys!
Tror att du verkligen beskrivit sanningen och orsaken till varför dessa ostraffade unga tjejer plötsligt kan befinna sig där de är idag.

J och M var i symbios, i en bubbla, där deras systerskap kittade ihop dem så de tillsammans kände sig mer upphöjda och oövervinnerliga jämfört med alla andra. J+M mot alla andra.
De hade båda två stor nytta av varandra - J lyfte M som i sin tur fick J att känna sig beundrad, livselixir för en narcisist.
Deras symbios var viktigare än att reflektera över om det de höll på med verkligen var förnuftigt, framförallt för M.

Enligt vittnesmål hade J förändrats mycket under de sista två åren, det var då konflikterna med andra ungdomar började. Precis som M enligt sina föräldrar också hade förändras mycket under de senaste två åren, ex blivit mer festglad och social. J och M hade träffats ganska precis två år tidigare och umgåtts intensivt sedan dess, de sågs så ofta de kunde och hade telefonkontakt flera gånger varje dag.

Konflikten med T var Js, men den blev bådas eftersom de var ett team/i symbios.

Därför framstår det också som mycket märkligt om M skulle lämnat J ensam med T och gått och lagt sig och somnat när konfliktensituationen kort före hade varit så laddad på Nöjet.
M visste ju allt om Js hat mot T och vad som hänt under kvällen.
M och J var ju ett team, M hade sannolikt aldrig svikit och lämnat J just när det var viktigt att de verkligen höll ihop eftersom Js hatobjekt T, som dessutom hade slagit till J tidigare, var på besök.

Med tanke på vad som hänt och att J och M kontaktade vakt på Nöjet, kunde ju J behöva hjälp av M, inte minst som vittne om bråk skulle uppstå igen.

Därför har sannolikt M inte sovit, alla tre har varit vakna och mordet och bortforslingen har utförts av teamet J+M.
Senast redigerad av coli 2023-05-02 kl. 02:25.
Citera
2023-05-02, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77

Jag tyckte jag läste någonstans att det troligtvis blir efter sommaren
Citera
2023-05-02, 03:39
Medlem
Jag läste en intressant artikel i Exressen som Hanif Bali skrivit bla om psykopate

Saxat ur sitt sammanhang av länk
⬇️

Han skriver att psykopater kan inte botas av kriminalvården.
Därför borde de farligaste kunna få straff som kan förlängas

Han skriver också att på justitiedepartementet bygger man strafflöngden genom att känna om den är proportnerlig jämfört med andra brott och deras straffskala.
Men i Sverige killgissas strafflängder fram av jurister och ekonomer.

Tyvärr kan jag inte länka men om ni är intresserade så gå gärna på Expressen och läs
Senast redigerad av Anedin 2023-05-02 kl. 03:57.
Citera
2023-05-02, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag läste en intressant artikel i Exressen som Hanif Bali skrivit bla om psykopate

Saxat ur sitt sammanhang av länk
⬇️

Han skriver att psykopater kan inte botas av kriminalvården.
Därför borde de farligaste kunna få straff som kan förlängas

Han skriver också att på justitiedepartementet bygger man strafflöngden genom att känna om den är proportnerlig jämfört med andra brott och deras straffskala.
Men i Sverige killgissas strafflängder fram av jurister och ekonomer.

Tyvärr kan jag inte länka men om ni är intresserade så gå gärna på Expressen och läs
https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/akta-dig-for-psykopater-finansministern/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in