2023-05-01, 23:40
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
4de banken (näst största i USA) kraschade senaste dygnet, våldsamma protester mot Macrons regim över hela Frankrike, protester (mer eller mindre våldsamma) mot fortsatt NATO stöd/medlemskap över hela Europa, skenande matpriser, räntor m.m..

"Men Kina röstade för att Ryssland gick in i Ukraina, det betyder att Ryssland förlorar!"

Hahaha, tack för alla goda skratt!

När skulle motoffensiven börja förresten?

https://twitter.com/WarMonitors/status/1653128488981868545?t=e4beZrcc20WoTjbPW1TsfA&s=19

⚡️No, Ukraine did not conduct a counterattack in Bakhmut in the last few days.
First Republic Bank är ganska långt ifrån den näst största banken i USA. Nej, protesterna i Frankrike är inte mot NATO utan mestadels om höjd pensionsålder.
Det är fan en bedrift att vara så felinformerad.

Det är ändå rätt intressant att moskoviternas kompisar röstar emot dem.

Inget kan nog svara på när/om den Ukrainska motoffensiven börjar.
Hur går det med moskoviternas motoffensiv har den varit redan eller blev det ingen?
Citera
2023-05-01, 23:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du kanske ska maila Zelensky och dela med dig av dina stora kunskaper inom offensiv krigföring?
OBS: Underteckna bara inte med ”tönt på chatt-forum” eftersom det kan låta som att du inte vet vad du snackar om.

Nja Zelensky är ganska klok så sett och låter krig föras av experterna . Till skillnad från Putin som sitter där och detaljstyr och letar syndabockar och avskedar kompetent folk för att dölja sina egna tillkortakommanden ( Åtminstone en av generalerna han avskedat var riktigt kompetent och till och med organiserade en någorlunda organiserad reträtt mot Kremls order )
Citera
2023-05-01, 23:44
Medlem
Citat:
Haha, bra ursäkt till att du inte kan erkänna dig besegrad.

Ptja du, kanske för att Pavlograd är en transporthub och dessa S300 system var öronmärkta till en beryktad våroffensiv månne?

Från verkligheten:

"Trots att den ökända paramilitära styrkan Wagner backas upp av ryska fallskärmssoldater och prickskyttar så lider de svåra nederlag i ”köttkvarnen” Bachmut, enligt talespersonen för Ukrainas väpnade styrkor i östra delen av landet.

– Wagner är nära att förstöras helt, säger Serhij Tjerevatyj i en ukrainsk tv-intervju. :

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=274d591f761dd60ffaafecf93e173 d4b

Dags att fatta, dags att hacka i sig?
varje vatniks första fiende..
Citera
2023-05-01, 23:45
Medlem
Citat:
Någon mer än jag som är riktigt taggad på AFUs s.k våroffensiv?

Föreställ er LBTQP styrkorna i sina Bradleys bli bortsprängda av dessa system;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/9K111_Fagot

The 9K111 Fagot (Russian: Фагот; "bassoon") is a second-generation tube-launched semi-automatic command to line of sight (SACLOS) wire-guided anti-tank missile system of the Soviet Union for use from ground or vehicle mounts.

Ja frågan är ju var alla dessa bradleys och abrams är? Ukraina ska ju ha fått allt nu enligt pentagon. Men man ser inte något av det någonstans. Jänkarnas bradleys osv slås lika lätt ut av pansarvärn som alla andra pansarfordon. Sedan så är östra/södra ukraina helt öppet med fält så dom slås snabbt ut då man kan se dom komma. Och man kommer att få ryskt flygvapen på sig nu när ukrainas AA system snart har slut på missiler.
Citera
2023-05-01, 23:47
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Någon mer än jag som är riktigt taggad på AFUs s.k våroffensiv?

Föreställ er LBTQP styrkorna i sina Bradleys bli bortsprängda av dessa system;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/9K111_Fagot

The 9K111 Fagot (Russian: Фагот; "bassoon") is a second-generation tube-launched semi-automatic command to line of sight (SACLOS) wire-guided anti-tank missile system of the Soviet Union for use from ground or vehicle mounts.

Trevligt Känner du till räckvidden på en Bushmaster samt eldhastigheten ? Känner du dessutom till att en Bradley kör snabbare än vad en ryss springer ( den har också en något högre skyddsnivå )
Senast redigerad av skalman1973 2023-05-01 kl. 23:49.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Idag har Kina för första gången sedan Rysslands invasion skrivit under en resolution där Ryssland kallas för ”aggressor” (den anfallande/angripande parten).

Därmed har även Kina tagit ställning mot Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av FN
For the first time, China has not abstained, but voted "in favor" of the resolution, where the military aggression of Russia is condemned, and Russia itself is called the "aggressor."
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Terror definieras som våldsamma handlingar eller hot om våldsamma handlingar som ska sätta skräck in en civil befolkning och få dem till underkastelse eller lydnad och/eller påverka en stats ledning i viss riktning. Det kan både vara direkt eller indirekt genom att mörda civila personer, förstöra bostäder, el, energi.

Terrorbombning - blir då självförklarande. Det är väsenskilt från att bomba militär objekt som till slut påverkar en stats ledning i en viss riktning, där kapitulation är ett utfall.

I detta krig finns det en uttalad intention av rysk ledning och media att Ukraina ska utrotas. Då ingår även att bomba sönder städer och infrastruktur. Ren terror alltså.

Jag är helt enig med dig om själva definitionen, och under den definitionen har Ryssland terrorbombat framför allt med sina anfall på energi-infrastruktur (men tidigare diskussion handlade om att försöka slå ihjäl folk genom att sikta efter bostadshus). Ur ett rent legalt perspektiv brukar stormakterna klara sig, USA har myntat termen "dual-use infrastructure".

Däremot är det knappast så att Ryssland försöker utrota Ukraina, men det var också ett sidospår från dig.
Citera
2023-05-01, 23:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF går ut och meddelar att de ryska trupperna i Belarus har minskat från 11k till 2.8k. Ännu en "genialisk" fint från ryssen som misslyckades totalt.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1653154464147144704
Citera
2023-05-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej. De var inte ryska medborgare. De kan ha definierat sig själva som etniska ryssar. Men de var absolut inte ryska medborgare. Ukraina tillåter inte dubbla medborgarskap, så om de nu händelsevis var ryska medborgare så bodde de faktiskt utomlands. Och observera att de blev de ryska medborgare i samband med Sovjets upplösning så har de själva aktivt sökt ryskt medborgarskap. Tror du på teorin att ett par miljoner människor aktivt avböjde ukrainskt medborgarskap som fick automatiskt för att istället söka ryskt medborgarskap när man valde att bo kvar i Ukraina? Var det förresten inte du som tyckte att folkviljan skulle avgöra landstillhörighet? Är det rimligt att utländska medborgare avgör en sådan sak? Du är väl medveten om att i Sverige så har utländska medborgare inte ens rösträtt i riksdagsvalet?

hur annars har de kunna bo kvar där?
förstår du vad en diaspora är?
Citera
2023-05-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är helt enig med dig om själva definitionen, och under den definitionen har Ryssland terrorbombat framför allt med sina anfall på energi-infrastruktur (men tidigare diskussion handlade om att försöka slå ihjäl folk genom att sikta efter bostadshus). Ur ett rent legalt perspektiv brukar stormakterna klara sig, USA har myntat termen "dual-use infrastructure".

Däremot är det knappast så att Ryssland försöker utrota Ukraina, men det var också ett sidospår från dig.

Att Ryssland utrotar Ukraina framgår med all tydlighet. Både genom att jämna städer med marken och deportering av ukrainare samt att flytta ryssar från fattiga områden till dessa områden.

"“I have repeatedly said that, by and large, the Ukrainian nation does not exist, it is a political orientation,” Moscow City Duma deputy and pro-Kremlin journalist Andrey Medvedev told his 150,000 followers on Telegram Wednesday."
Citera
2023-05-01, 23:55
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag saknar flyg ifrån väst till Ukraina inför denna offensiv och fortsättningen efter den. Nu är det första maj.., och även om Ukraina kan få till en "push" så tror jag inte det kommer att räcka. För jag tror inte kriget är slut efter denna offensiv, Putin kommer fortfarande inte ha givit upp efter den.

Om väst skulle ha givit ett "tummen upp" till flyg nu i vår (vilket jag trodde skulle ske).., så skulle man sitta i en behagligare sits i höst/vinter. Då jag kan tänka mig att dessa piloter i sina väst-plan kunde börja göra sin entre..

Detta krig är inte över än, detta pga utav att väst dessvärre inte ger verktygen som behövs.

Lugn. F-16 kommer så småningom. Ryssland kommer att förlora på slagfältet. Lyssna på Portugals utrikesminister. Lilla Portugal är EU-landet som geografiskt ligger längst ifrån Moskva och kanske skulle ha minst intresse av konflikten i Ukraina, dock är Portugal mycket tydliga var Europa står i konflikten: - Några förhandlingar med ryssarna finns inte på kartan. Det är upp till Brasilien, Kina och Indien att förmå Ryssland att hitta en väg ur dess självförvållade situation. Annars väntar ett nederlag för Ryssland.

Imponerande att små länder som Portugal, Litauen, Lettland, Estland, Danmark, Nederländerna, Slovakien, Slovenien har tagit så stort ansvar.

Russia has to 'find a way out of' its own mess, Portugal's foreign minister says
https://www.youtube.com/watch?v=Qn0Nf6FX_VU
Citera
2023-05-01, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte säker på att det är jag som är trög. Kanske är det du. Jag har nämligen inte argumenterat för att "vedertagen terminologi" ska jämkas. Tvärtom sa jag att alla får ha sina definitioner, och jag förklarade min. Vilket är väsentligt för de som vill förstå mina resonemang. Du ser själv hur folk tjatar i den här tråden om vem som hade fel om saker.

Du har rätt i att det inte finns några bevis. Det är inte så det fungerar i krigsvetenskap.

Dina handböcker om krigsvetenskap vs vad Ukraina tycker är fördelaktigt divergerar i Bakhmut förloppet.
Varför dra sig tillbaka om man har fin utväxling.
För att synka terminologin mot övriga så kan du googla vad som menas med tex terrorbombning, att en stad fallit etc etc.

Blir som enklare för alla. Sen att Ryzzarna kontinuerligt begår/begått krigsbrott mot civila vet du lika bra som alla andra. I Syrien, Tjetjenien och nu i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in