2023-05-01, 21:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom han brukade jobba över 1-2 timmar i veckan så drog han säkert till med ungefär samma förklaring varje gång. HO kan minnas delar från ett tidigare samtal, exempelvis veckan innan ...
Han drog till med att han var tvungen att slutföra ett jobb inför semestern nästa vecka varje gång?
Det är faktiskt väldigt specifikt för just den här kvällen. Att HO skulle blanda ihop det med någon annan kväll är mer eller mindre otänkbart med tanke på att det samtalet bara kan ha varit aktuellt den kvällen.
Citera
2023-05-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju helt omöjligt att veta.

Vi vet ju inte var NF står heller. Så vi vet inte var SE isåfall skulle behöva befinna sig för att skymma sikten.
I din hypotes så har NF fri sikt i ca 5 sekunder.

Sen kliver vittnet SE och skymmer sikten i ett par sekunder.

Går LOP och NF med liknande hastighet befinner sig NF ca 140 m från brottsplatsen.

Dvs ett 20 tal m norr om Adolf Fredriks Kyrkogata.
Citera
2023-05-01, 21:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tänker du på när han är ute och äter middag? Eller när han kommer tillbaka 23:40 ?

Framför allt när han kommer på morgonen och går på kvällen.

Även om det när han var ut och åt vore drömmen förstås. Om han nu ens var ut ...

AK har noterat andra som gick på kvällen, en som gick 22:05 och en som gick 22:30?

P.S. ALG skriver alltså in sig 16:45 och går hem 08:15. Det är ett extremt långt pass. Nästan 16 timmar.

Det kan väl inte vara möjligt? Polisen skulle ha behövt ta ett till varv med allt det där.

Första gången hon signerar under detta pass är 19:55 och sista gången 07:40 ...

Men du är 100 på att hon gick rond någon gång mellan 16:45 och typ 19:50?

Man skulle bra gärna vilja veta vem 19:55-22:30-individen är ...
Citera
2023-05-01, 21:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
I din hypotes så har NF fri sikt i ca 5 sekunder.

Sen kliver vittnet SE och skymmer sikten i ett par sekunder.

Går LOP och NF med liknande hastighet befinner sig NF ca 140 m från brottsplatsen.

Dvs ett 20 tal m norr om Adolf Fredriks Kyrkogata.

Jag menade var någonstans på trottoaren. Alltså mot vägen eller mot husen. Vi har ett antal meter att jobba på där, och är de inte i linje är det verkligen inte mycket till siktskymmande att prata om. Och eftersom SE är i rörelse så ändrar han nog lite var han är i den linjen över tid. Och så har ju NF såklart möjlighet att tex gå ut mer mot trottoaren för att se bättre.
Citera
2023-05-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tänkte att han hade egen bryggare på rummet , vilket var vanligt förr

Jag tänker att denna kaffe som ska drickas själv kan vara ett svepskäl för att lämna foajén och bli ensam på sitt rum...

På rummet kan han göra följande :

Lägga av ev vapen
Ringa samtal
Byta ytterkläder
Frågan är intressant.

En sak som kommit fram med Larmlistorna är att nån av väktarna, HO som jag tolkar det kollar en dörr 23:51. L25 ytterport bottenvåning.

Drar SE iväg då senast 23:50.

När kommer han in 23:35-23:40.

Vad ska han hinna med på den tiden 10-15 min?

Berätta om händelsen

Ringa till ME men det gör han från foajén.

Ta en Kaffe.

GM-SE kan mycket väl gömt vapnet under tiden.

Eller lämnat tillbaka SB's kasun.

Eller lagt tillbaka det i lådan på kontoret.
Citera
2023-05-01, 22:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han drog till med att han var tvungen att slutföra ett jobb inför semestern nästa vecka varje gång?
Det är faktiskt väldigt specifikt för just den här kvällen. Att HO skulle blanda ihop det med någon annan kväll är mer eller mindre otänkbart med tanke på att det samtalet bara kan ha varit aktuellt den kvällen.

Hur förklarade han sin närvaro på kontoret utanför ordinarie arbetstid övriga kvällar då?

Du tror inte att HO hade hört den där valsen ett antal gånger?

"Jaha, nu skulle han 'hinna klart med ett jobb' nu igen. Det luktar whiskey?"
Citera
2023-05-01, 22:05
Medlem
Citat:
Jag menade var någonstans på trottoaren. Alltså mot vägen eller mot husen. Vi har ett antal meter att jobba på där, och är de inte i linje är det verkligen inte mycket till siktskymmande att prata om. Och eftersom SE är i rörelse så ändrar han nog lite var han är i den linjen över tid. Och så har ju NF såklart möjlighet att tex gå ut mer mot trottoaren för att se bättre.
Men var säger SE att han gick ?
Citera
2023-05-01, 22:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hur förklarade han sin närvaro på kontoret utanför ordinarie arbetstid övriga kvällar då?

Du tror inte att HO hade hört den där valsen ett antal gånger?

"Jaha, nu skulle han 'hinna klart med ett jobb' nu igen. Det luktar whiskey?"

Du missade delen med "inför semestern nästa vecka". Det är ju självklart den delen som är specifik för just det här tillfället.
Citera
2023-05-01, 22:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men var säger SE att han gick ?

Jag vet inte om SE någonsin i något förhör säger hur långt ut på trottoaren han är. Men om jag minns rätt så pratar han om att snedda in för att få mer ljus eller vad det är. Så då bör han ju befinna sig längre ut. Då är det svårt att täcka sikten för NF att se AB som trycker in mot husen.
Citera
2023-05-01, 22:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du missade delen med "inför semestern nästa vecka". Det är ju självklart den delen som är specifik för just det här tillfället.

Det har du rätt i, men det kan likväl vara så att SE berättat detta för HO i efterhand. Från "Skydd & Säkerhet", 1992:

"Jag såg fram emot en avkopplande skidvecka i Idre och arbetade över på reklamateljén för att hinna färdigt några projektarbeten, bland annat en broschyr för Valmet. [...] Det handlade om en traktorförsäkring som de ville informera om i trycksaksform."

Är traktorförsäkringen måhända det som knäcker caset?
Citera
2023-05-01, 22:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det har du rätt i, men det kan likväl vara så att SE berättat detta för HO i efterhand. Från "Skydd & Säkerhet", 1992:

"Jag såg fram emot en avkopplande skidvecka i Idre och arbetade över på reklamateljén för att hinna färdigt några projektarbeten, bland annat en broschyr för Valmet. [...] Det handlade om en traktorförsäkring som de ville informera om i trycksaksform."

Är traktorförsäkringen måhända det som knäcker caset?
Nej, det kan inte "likväl" vara från ett senare tillfälle. Det är en alternativ teori du har hittat på som absolut inte har samma sannolikhetsgrad som att det är så som HO detaljerat beskriver.

Hade han pratat om det senare hade han ju inte heller kunnat minnas det som "Nästa vecka".
Citera
2023-05-01, 22:18
Medlem
Citat:
Framför allt när han kommer på morgonen och går på kvällen.

Även om det när han var ut och åt vore drömmen förstås. Om han nu ens var ut ...

AK har noterat andra som gick på kvällen, en som gick 22:05 och en som gick 22:30?

P.S. ALG skriver alltså in sig 16:45 och går hem 08:15. Det är ett extremt långt pass. Nästan 16 timmar.

Det kan väl inte vara möjligt? Polisen skulle ha behövt ta ett till varv med allt det där.

Första gången hon signerar under detta pass är 19:55 och sista gången 07:40 ...

Men du är 100 på att hon gick rond någon gång mellan 16:45 och typ 19:50?

Man skulle bra gärna vilja veta vem 19:55-22:30-individen är ...
Så många bra frågor.

Jobbar många hundra personer i huset så att dom skrivs upp är inte rimligt utan det är det som in och utstämplingsklockan ska sköta.

Det är besökare som inte jobbar på Skandia och blir insläppta av dom eller nån som jobbar där som ska skrivas in.

Hade SB aktivitet i huset kände vakterna givetvis till detta men inte vad dom gjorde.

Jag jobbar hårt nu så MOP-andet ligger på sparlåga under sommarhalvåret.

Bra att du sätter dig in i listorna.

Jag tror hon jobbar ett långpass för att tjäna extra.

Tror inte det var normalt. Men nån skulle på semester till DDR så

Vi får se när jag får tid till en animation hur dom rör sig i huset.

Just nu är jag inne på NF-vy.

Är det märkligt att NF inte ser när SE kliver ut på Sveavägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in