Citat:
Ursprungligen postat av
landbandy
Hur kan en kille vilja döda sitt eget barn som han ser ligger i sin tjejs mage ? Den frågan kommer jag alltid bära med mig .
Lugna ned dig, ingen vet om det handlar om mord eller vem som i sådana fall har mördat.
Citat:
Ursprungligen postat av
pomperipossa1
"När ska vi sluta acceptera att religionsfriheten dödar våra systrar, mammor, vänner, barn, barnbarn?" Hämtat från Sagaängel med samtidig information om manifestation på Stortorget fredag 5/5. Hur tänker anhöriga då? Jag kommer inte gå på den manifestationen pga den meningen. Naturligtvis ska vi även fortsättningsvis ha religionsfrihet i Sverige! För nog hade Saga rätt att älska vem hon ville oavsett religion. Oavsett religion ska hon inte bli mördad. Religionsfrihet innebär narturligtvis inte heller rätt att döda. Det handlar i så fall om kultur och påtryckningar.
Det är inte religion som dödat Saga. Det är en eller flera personer som inte lever efter svensk lag som gjort det. Och det är redan förbjudet att döda någon. Mycket ogenomtänkt att därigenom hålla religionstillhörigheten istället för individer ansvariga för sina handlingar. Svensk lag gäller alla, oavsett religion. Jag skulle verkligen vilja veta hur anhöriga tänkt när de uttrycker sig så.
Självklart kan mord ha med religiös sanktion och övertygelse att göra, därmed inte sagt att det är så i detta fallet. Det är dock ingen slump att hederskultur har god representation i muslimska länder, bara så du är införstådd med att det många gånger finns ett samband.
Sedan är det bra att ifrågasätta lagen om religionsfrihet och om den är uppfyller sin tänkta funktion år 2023. Jag anser att den ska avskaffas, inte minst för att ta bort dess nuvarande möjlighet att den i krock med annan lagstiftning blir överordnad. Annan lagstiftning ger människan rätt att tro, tycka och tänka, skillnaden skulle bli att vi tydliggör Sverige som demokratiskt sekulärt land där religionen blir en privat angelägenhet som inte har några rättigheter exempelvis i arbetslivet.
https://www.dagen.se/nyheter/2017/07/07/hanif-bali-m-avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/