2023-05-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Om jag var Zelenskyj och hade begränsade lv-resurser, så hade jag nog tvingats fatta det ohyggliga beslutet att lämna Kiev och civilbefolkningen oförsvarade och istället koncentrera alla resurser för att skydda de aktiva anfallsformationerna i förhoppningen om att detta på längre sikt ändå kommer att minska civilbefolkningens lidande. Jag skulle också hoppas på befolkningens patriotism och att den således skulle förstå mitt beslut. Lite som Dowdings beslut under Slaget om Storbritannien att använda det begränsade antalet jaktplan för att koncentrera sig på att slå ut den tyska jakten och inledningsvis låta fiendens bombplan komma igenom. Civilbefolkningen fick givetvis betala priset - inledningsvis - men när väl tyskarnas jakt väl var decimerad, så blev även deras bombräder ogenomförbara. Britterna vann, vilket givetvis var det viktigaste.
Ja, LVt är lite av en springande punkt vad den kommande offensiven anbelangar, för mängden och typen begränsar möjligheterna. Nu är det ju förvisso så att Ukraina har väsentligt många fler typer av LV än vad som förekom under andra världs, så "brist på LV" (något som alla har, jämt) måste inte översättas till att man behöver koncentrera det man har kring en tänkt front. Jag tror t.ex. att de få Patriot-batterier man har, och som hör till de få systemen som kan ro på ballistiska robotar, kommer vara avsatt till att skydda städer snarare än frontlinjen.

I korthet så tror jag inte att man behöver göra ett sådant val mellan att skydda civila och skydda offensiven, men å andra sidan lär man stå inför ett antal viktiga val ändå där det finns möjlighet att såväl klanta sig som briljera. LV är ju det som Ukraina mest, längst och tydligast har bett om sedan krigets start och det är inte så konstigt eftersom alla makter i stort sett alla moderna krig lider kronisk brist på LV. Det är en resurs man knappast kan ha gott om ens om man är förberedd.

LV röjer sig också förhållandevis lätt, speciellt om det är i bruk. LV tenderar att avvika från annat materiel såväl optiskt som i EM-banden och signaturerna är svåra att dölja. Så förflyttning av just LV är också något som säkert planeras noga. Hittills har det dock verkat över lag som att ukrainsk LV-förmåga har gått åt i paritet med ryska robotar så ukrainsk brist kompenseras av rysk brist. Sannolikt så är man varsam inför ryskt flyg, det vore obra om bristen på LV ledde till att ryskt flyg kan börja operera mer oantastat, så jag gissar att frontnära LV kommer vara anpassat för flyg, LV mot ballistiska robotar skyddar städer och mer CIWS-liknande saker mer följer med offensiven. Men den som lever får se, men jag tror att just LV vållar båda sidorna en hel del huvudbry.
Citera
2023-05-01, 19:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Här är det från annan vinkel. Undrar vad dom träffade för något. Ser ut som ett kärnvapen, vilket det såklart inte är.

https://www.bitchute.com/video/8qOoqhdwFHsG/

Ett lager som hade vapen/ammo.
Citera
2023-05-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
"Paasikivi blev en offentlig person 2022 då han ofta anlitats av media för att som expert kommentera det ryska angreppskriget på Ukraina."

Så han är ännu en av de där "snart har Ryssland slut på missiler/manskap/moral/ekonomi" experterna?

Nej tack..
Om man måste avfyra robotar med Rysslands gamla propellerplan från Kolahalvön så kan vi nog vara överens med att lagret tryter. Eller har du någon annan uppfattning?
Citera
2023-05-01, 19:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Offensiven från UAF har dragit igång i söder!! Fast man får nog hoppas att UAF har lite mer att komma med än såhär haha. Fast jag hoppas ändå på en rätt så långsam avslutning på detta kriget så att Nazi-Ryssland kan befrias också.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1653086548718501911
Citera
2023-05-01, 19:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Här är det från annan vinkel. Undrar vad dom träffade för något. Ser ut som ett kärnvapen, vilket det såklart inte är.

https://www.bitchute.com/video/8qOoqhdwFHsG/

Efter att ha tittat på ett par fler videos tror jag explosionsvideos är äkta.

Min gissning är att det är raketbränslet som man ser sprängas.

1) Där finns geo-bekräftelse.

https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1653008025123209219/photo/1

2) Explosionen ser lite annorlunda ut än många andra explosioner vi sett i kriget. Den är mer som en flamma och med väldigt bred bas och låg topp, över en extrem yta.

Men det fanns så klart en anledning till att ryssarna riktade in sig på den nu. Antagligen har Ukraina använt området i närheten för lagring av något, eller kanske t om haft trupper där. Man ser sekundära explosioner i videos som ser mer ut som de som vi sett från andra ställen i kriget.

Hur mycket ukrainskt stridvärde sprängdes? Ingen vet.
Citera
2023-05-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
problmet är att ryssarna aktivt skjuter mot civila mål, de saknar förmåga att slå mot rörliga mål (militärer i fält rör på sig, och tar sina prylar med sig).

änsålänge har dock ryssarnas försök till att bekämpa militära mål istället för civila varit helt värdelösa och haft obefintlig operativ påverkan.

Ja, där är den stora skillnaden.
Militär idag rör sig i fält, snabbt och oväntat. Civila ligger i sina sängar och sover I sina bostäder.

Ryzzarna lyckas med det senare men har ingen, eller låg förmåga att bekämpa Militär i fält som tar sina grejor med sig.
En annan komplikation är att det förstnämnda är ett krigsbrott och det sistnämnda är OK enligt krigets lagar.

Det är grunden för att ryzzarna har begått tiotusentals registrerade krigsbrott sedan invasionen inleddes.
Citera
2023-05-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ett lager som hade vapen/ammo.
Du har inte hängt med i dagens nyhetsrapportering om vad som har brunnit.
Prova med att använda en valfri sökmotor och rapportera resultatet här.
Citera
2023-05-01, 19:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Du har inte hängt med i dagens nyhetsrapportering om vad som har brunnit.
Prova med att använda en valfri sökmotor och rapportera resultatet här.
Har du bevis att the guardian ljuger?
Citat:
Ukraine ammunition depot reportedly hit in wave of Russian missile attacks
Citat:
The size of the fire in Pavlohrad suggests Russia may have hit an important arms depot, and the incident comes after Ukraine’s recent attack on an oil storage facility in Sevastopol, Crimea.
Citera
2023-05-01, 19:41
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ursprungligen postat av DrSchrick
Motoffensiven kommer!
Frågan är när Ryzzjävlarnas offensiv började och eller slutade.

Pasikivi sa typ det verkar som Ryzzarnas offensiv börjat för några månader sedan.
VERKAR SOM

Vad hände?

Joakim Paasikivi

Den började den 26 januari med det första angreppet mot Vuhledar. Planen var att Wagner skulle ha intagit Bachmut i slutet av februari och att hela Donbass (dvs Luhansk och Donetsk oblast) skulle vara i ryska händer till månadsskiftet mars/april. Inget av detta höll den stipulerade tidsplanen. Offensiven ebbade ut i samband med leran och rasputisan för ett par veckor sedan. Wagner harvar fortfarande på i Bachmut, men detta är inget som längre påverkar någondera partens övergripande strategi. Ambitionen att i detta läge framhärda i att vilja inta Bachmut påminner om den siste fyllbulten som vägrar gå hem från festen och istället sitter i ett hörn med flaskan och tjatar om samma jävla sak hela tiden.
Citera
2023-05-01, 19:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssen beskyller Ukraina för tågurspårningen tidigare idag. Men jag fattar inte riktigt vad Z-dåren här tycker om det? En ordentligt urspårning blev det iaf oavsett vem som ligger bakom.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1653091539839598616
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-01 kl. 20:40.
Citera
2023-05-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Efter att ha tittat på ett par fler videos tror jag explosionsvideos är äkta.

Min gissning är att det är raketbränslet som man ser sprängas.

1) Där finns geo-bekräftelse.

https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1653008025123209219/photo/1

2) Explosionen ser lite annorlunda ut än många andra explosioner vi sett i kriget. Den är mer som en flamma och med väldigt bred bas och låg topp, över en extrem yta.

Men det fanns så klart en anledning till att ryssarna riktade in sig på den nu. Antagligen har Ukraina använt området i närheten för lagring av något, eller kanske t om haft trupper där. Man ser sekundära explosioner i videos som ser mer ut som de som vi sett från andra ställen i kriget.

Hur mycket ukrainskt stridvärde sprängdes? Ingen vet.

Finns det någon vadslagningsbyrå som har satt odds på vad som gått upp i rök?

Då Bachmut fortfarande inte har fallit så undrar man om den vadslagningsbyrå som du har rekommenderat har blivit återbetalningsskyldiga? Fick du dina pengar tillbaka?

Ska du sätta ett nytt datum för när staden faller? Vi hejar på dig!
Citera
2023-05-01, 19:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Finns det någon vadslagningsbyrå som har satt odds på vad som gått upp i rök?

Då Bachmut fortfarande inte har fallit så undrar man om den vadslagningsbyrå som du har rekommenderat har blivit återbetalningsskyldiga? Fick du dina pengar tillbaka?

Ska du sätta ett nytt datum för när staden faller? Vi hejar på dig!

Oseriöst svar. Det har inte något med vad jag skrev att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in