2023-05-01, 10:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det hade varit intressant att få veta, hur partiet har bemött henne. Rimligen har hon haft kontakt med några i partiet, innan hon tog detta steg.

De kanske har ansett, att hon får skylla sig själv, om hon besöker konferenser, där Expo m.fl. sedan kan angripa henne mha guilt by association? Det är en ren spekulation från min sida.

Fullt möjligt. Men, det borde partiet hellre ha använt bl a för att klippa till mot Expo. Om man nu inte vill vara en del av etablissemanget...
Citera
2023-05-01, 10:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ja, Kristersson verkar ha rätt personlighet - om han skulle vilja göra en insats.

Vill han fortsätta att leda en regering så lär han får göra en insats.
Citera
2023-05-01, 10:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Fullt möjligt. Men, det borde partiet hellre ha använt bl a för att klippa till mot Expo. Om man nu inte vill vara en del av etablissemanget...

SD kanske inte vill dras in i ngn debatt vaccinets för och event. nackdelar eller judarnas öde under WII. Det är ju knappast ngr frågor, som SD ser som sina frågor.
Citera
2023-05-01, 10:20
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var illa! Även om hon agerat inom SD, så har hon vari en frisk fläkt och vågat ta i i energidebatten. Detta ger dessvärre ammunition till vänstern.

Vadå för ammunition? Att SD driver en hård linje mot kvinnorna i deras parti är gammal mat.
Citera
2023-05-01, 10:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
SD kanske inte vill dras in i ngn debatt vaccinets för och event. nackdelar eller judarnas öde under WII. Det är ju knappast ngr frågor, som SD ser som sina frågor.

Säkerligen inte, men för den skull bör man stötta sin ledamot även i frågor som partiet självt inte är intresserat av. Vaccinfrågorna kommer därtill säkerligen att behöva hanteras edera dagen.
Citera
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Att SD driver en hård linje mot kvinnorna i deras parti är gammal mat.
Vi kommer och få se fler kvinnor som lämnar SD. Elsa Widding är bara början.
Citera
Medlem
rullkragens avatar
Ja, det var mycket tråkigt att Elsa vill hoppa av från SD.

Jag tyckte hon var intresant att höra på, och debaterade mycket bra med sakliga argument.

SD behöver starka kvinnor.

Kan bara hoppas hon ändrar sig och dom finner en bra lösning.
Citera
2023-05-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ulf Kristersson löste situationen med Romina Pourmokhtari (faktiskt så hade jag skrivit här på Flashback innan att hon borde få en ministerpost för att hålla sig lugn, dock inte en så viktig post som miljöminister utan som ungdomsminister). Jag tror Kristersson även kan lösa denna situationen. När det gäller SD så vet jag inte, rimligt är väl att de försöker få igång en konstruktiv dialog med henne. De är ju mycket som står på spel.

Beror konflikten på att hon tycker att hon är bättre lämpad att vara talesperson än tex Martin Kinnunen ? Är det av konkurrenssituationen / samarbetesförmåga som hon blev flyttad till skatteutskottet ?

Varifrån kommer Mats Perssons twitterinlägg om att Elsa skulle förneka förintelsen ? Har inte hängt med om hon gått på suspekta möten med förnekare och varför hon skulle göra något sådant ?
Om hon nu har dialog med ”likasinnade” som är antivaxxare, diskuterar klimatfrågor som är förintelseförnekare så förstår jag inte vad hon håller på med.
Citera
2023-05-01, 10:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Vadå för ammunition? Att SD driver en hård linje mot kvinnorna i deras parti är gammal mat.

Vilket parti gör inte det?

Var det inte en centerpartist som hade en mystisk åkomma som gjorde att han inte kunde låta bli att ta kvinnor inom partiet på låret? Var det inte en ledare för Vänsterpartiet som blev Metooad för sina oönskade inviter mot kvinnlig kollega? Var det inte en sosseriksdagsman för några år sedan som stod utanför en kvinnlig kollegas dörr och brölade att han ville kn¤lla?

När det gäller bordellhärvan på 70-talet så har tre partiledare pekats ut, varav två har varit statsministrar, en justitieminister och en finansminister. Ingen av dessa går att koppla till Sverigedemokraterna.
Citera
2023-05-01, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Främst att SD har problem med vildar och stökigt i sin partigrupp. SD är litet av storproducent av politiska vildar.
Citera
2023-05-01, 10:29
Medlem
Domass avatar
Citat:
Elsa Widding lämnar SD, har hon just meddelat på sin youtube-kanal.

Hon är synnerligen förargad över, att utbildningsminister Mats Persson har klandrat henne och twittrat, att hon ger stöd åt förintelseförnekelse.

Mats Persson: ”Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap”

Hennes irritation mot SD är baserat på, att SD inte har uttalat sig i media och tagit avstånd från utbildningsministerns förtal av henne.

"Elsa Widding: SD stöttar regeringen genom Tidöavtalet. Men jag hade förväntat mig att mitt parti tog avstånd mot dessa avskyvärda påhopp som Liberalernas främsta företrädare gör sig skyldiga till. De anklagar mig för att stödja de som förnekar eller förringar ett fruktansvärt folkmord på sex miljoner judar."

"Trots detta förtal väljer SD att inte kommentera frågan i media. Men tystnaden talar sitt tydliga språk. En gräns har nu passerats även här. Jag har därför bestämt mig för att lämna partiet."

Elsa Widding kommer att sitta kvar i riksdagen som oberoende och fokusera på

● En mer nyanserad klimatpolitik

● Öka förståelsen för vindkraftens miljökonsekvenser och ineffektivitet

● Konsekvenserna för Sveriges suveränitet av WHO:s planer på att utöka sitt mandat

https://www.youtube.com/watch?v=LeR6duVexZA&ab_channel=KlimatkarusellenEls aWidding

Diskutera den här utvecklingen. Är det bra eller dåligt för SD?

Kan Elsa Widding (på något sätt) bli utnyttjad av oppositionspartierna till nackdel för regeringen?

Det kanske handlar om det politiska spelet? Kanske hon varit en riktig jobbig jävel bakom kulisserna och att de inte vill ha henne kvar?

Hon är ju mer än pratig av sig, många ggr. tjatig och låter inte andra människor tala ens.

Vem vet hur hon är privat med det när kameran är avstängd, då kanske det beteendet är ännu värre?

När det kommer till det politiska spelet så vill kanske SD inte vill ha mer splittring mellan dom och L just nu. Då Pherson var ute o sa sitt om Tidöavtalet för nån veckan sedan.

En påstodd splittring kan även ge skäl för vänstermedia att förstora upp det hela.

Finns många anledningar varför och vi som lekmän vet oftast väldigt lite om besluten och utspelen som förs mellan partierna i media.

En bra grund man kan gå på när det gäller utspel från t.ex. L är att om det sägs saker då och då om SD så är det oftast inga problem. När det blir mer regel som den faktiska åsikten då kan det vara ett problem.

Tycker det är bra att Elsa är kvar, förmodligen kommer hon ju såklart till 99% ge rösten till Tidösidan i olika frågor och inte vänstern. Det säger sig självt nästan.

Tyckte om henne engagemang och kunskap och jag hoppas den kommer till nytta.
Senast redigerad av Domas 2023-05-01 kl. 10:45.
Citera
2023-05-01, 10:30
Medlem
Luktar unket. Min gissning är att hon enbart var ute efter lönen från riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in