2023-04-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så tänkter jag också. Men tänk hur halt det kommer att bli.
Känns som ett helt omöjligt uppdrag. Lakan mot plast, och du ska ju få in dina egna armar under Toves lealösa armar...

Jag tänker att därför gavs det upp (?), möjligen fanns plast runt Toves huvud?

Maja pratar diock om jenas och bar hud vid fotänden som syntes.

Som sagt, jag har svårt att se varför någon skulle ljuga om plastsäckarna, när man ändå erkänt grafridbrottet. Så jag tror att de kan ha blandat ihop vad som hände.

Hur som helst är det väldigt ruskigt hur TTs döda kropp behandlades efter mordet. TT brändes främst i ansikte och överkropp av smält plast. Två gånger.

Allt håret var nästan borta. Efter 17 dagar i skogen kan man bara föreställa sig hur djur och natur behandlade henne sen... men det tänker jag inte skriva här. Så jävligt var det :-(

De som hittade TT var djupt chockade av vad de såg när de hittade TT.

Men MH och JJ höll tyst i 17 dagar. De sket i TT och hennes anhöriga, nu var det att rädda sina egna usla skinn! Man kan bara föreställa sig vad som hände med TT under tiden i skogen...
Citera
2023-04-30, 18:20
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag ser mycket klart med öppna ögon på saker och ting i detta. Det är du och många med dig som inte gör det, som blundar för massvis med fakta och som fantiserar och hittar på saker. Som du som i detta fallet hittar på att den som begår gravfridsbrott skall dömas till mord bara för att du inte förstår varför någon hjälpte till med att begå gravfridsbrott.

Alla som begår brott får finna sig i att ta konsekvenserna av sina brottsliga gärningar. Har man begått gravfridsbrott får man ta konsekvenserna av att ha begått gravfridsbrott. Man ska inte behöva ta konsekvenserna som följer av att ha begått ett mord, om det är ett gravfridsbrott man har begått. Det är vad du behöver lära dig.

Vad gäller Johanna så vet vi att hon inte har en spärr som hindrar henne från att med sina bara händer mörda en annan människa.
Vad gäller Maja så har vi ingen aning om huruvida hon har en sådan spärr eller inte.

Jag är med dig i ditt resonemang. Vi vet inte med säkerhet om Maja deltagit eller inte. Sedan kan man tycka att något verkar mer troligt, utifrån hennes beteende. Men fortfarande vet vi inte och då är det naturligtvis fel att döma henne för mord.
Citera
2023-04-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
'
Likgiltighetsuppsåt och brott mot gravfriden.
Detta är såpass allvarligt att hon bör dömas i detta hemska fall.

Varför gjorde hon ingenting för att rädda TT? Detta faktum kommer bli hennes fall, men knappast mer än 10-12 år.

Brott mot gravfriden. Absolut.
Men grovt när hon inte skändat kroppeneller sett det ske?
Likgiltighetsuppsåt om hon inte deltagit?
Det blir intressant
Citera
2023-04-30, 18:23
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur som helst är det väldigt ruskigt hur TTs döda kropp behandlades efter mordet. TT brändes främst i ansikte och överkropp av smält plast. Två gånger.

Allt håret var nästan borta. Efter 17 dagar i skogen kan man bara föreställa sig hur djur och natur behandlade henne sen... men det tänker jag inte skriva här. Så jävligt var det :-(

De som hittade TT var djupt chockade av vad de såg när de hittade TT.

Men MH och JJ höll tyst i 17 dagar. De sket i TT och hennes anhöriga, nu var det att rädda sina egna usla skinn! Man kan bara föreställa sig vad som hände med TT under tiden i skogen...

Ja det är fasansfullt.
Det är mycket svårt att förstå hur någon kan agera som Johanna och även Maja som visste om allt.
Citera
2023-04-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nja, lika stor sannolikhet är det inte. Johanna har inte dolt något för Maja, det är därför Maja kan berätta om bränder och andra hemskheter som Johanna har ägnat sig åt. Johanna har bevisligen inget filter gentemot Maja. Det finns därför ingen anledning att tro att Johanna skulle ha censurerat sig denna gång heller. Att Johanna berättar om planer på ”att slå” Tove, vilket försätter henne själv i ett sämre läge, är trovärdigt. Det är även trovärdigt att hon ska ha pratat med Maja om dessa tankar.

Möjligt. Men går det att bevisa?
Blir mycket intressant att se hur det skulle gå till.
Jag tycker det låter orimligt med tanke på hur många uppenbara mördare som frias i HR. Möjligt att det blir så Men någon uppenbar mördare med uppsåt att mörda T har jag inte hittills sett M som.
Citera
2023-04-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Enkelt. Även om vi gör antagandet att M inte ens höll fast Toves händer så hjälpte M till att locka med sig Tove till en lgh där Tove dödades. Efter att Tove dödats så har M inte ringt 112 vid något tillfälle, inte heller ringt polisen när hon kommit hem. Därtill har hon deltagit i en dumpning av både lik och tillhörigheter vars syfte var försvåra brottsutredningen. Efter häktning har hon fortsatt neka till inblandning i dryga 6 veckor. Inget av ovanstående har hon sedan heller kunnat lämna en godtagbar förklaring till.

Det är med andra mot bakgrund av ovanstående extremt svårt att se att M deltog i lockarbetet med några goda eller oskyldiga avsikter.

Det är för jäkligt att hon inte ringde 112 men jag ser fortfarande ingen klockren bevisning i att hon deltog. Bara antaganden i att det är troligt.
Citera
2023-04-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Kloka oberseravtioner och väsentliga frågeställningar. Hävdar att JJ påstod att mordet skedde direkt för att MH inte ska kunna ha hunnit gå iväg för att sova.. För att hon ville helt enkelt hämnas på MH!

Jag är inte säker på att hon vill hämnas. Däremot att antingen få M att styrka hennes korta stryphistoria eller att hon inte vill sjunka ensam i skeppet..
Däremot skedde det inte strax efter 0149, det har dem åtminstone konstaterat. Därför förstår jag inte varför dem inte trycker mer på det.

Skulle också gärna se en rekonstruktion som notknapparen skrev om tidigare
Citera
2023-04-30, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Möjligt. Men går det att bevisa?
Blir mycket intressant att se hur det skulle gå till.
Jag tycker det låter orimligt med tanke på hur många uppenbara mördare som frias i HR. Möjligt att det blir så Men någon uppenbar mördare med uppsåt att mörda T har jag inte hittills sett M som.
Indiciebevisning. Att Johanna berättar om något som är till nackdel för henne själv gör det förstås trovärdigt. Och Maja har själv levererat indicierna för att hon varit medveten om Johannas tankar, genom att berätta om alla andra mörka tankar och handlingar som Johanna delat med henne.
Citera
2023-04-30, 18:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, inte har J hunnit låsa badrumsdörren, det är inte så troligt. Dessutom låses den ju inifrån, så att låsa den är ju för att hindra någon från att komma in, inte från att gå ut.
Ville J hindra T från att lämna badrummet hade ett enkelt vridbart låsvred på insidan inte förhindrat det. Att J skulle låsa ute M, som hon sedan fick hjälp av att frakta bort kroppen med, är inte heller troligt.

Nej badrumsdörren var nog olåst.
Tanken med låsning skulle kanske vara att förhindra att M skulle avbryta och gå emellan, det kan ju inte bara vara att hon inte skulle se eller höra. Nja, M är kanske lite slug ändå.
Citera
2023-04-30, 18:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Det är för jäkligt att hon inte ringde 112 men jag ser fortfarande ingen klockren bevisning i att hon deltog.

Deltog? Menar du i dödandet? Nu blir jag förbryllad. Frågan du ställde, och som jag besvarade, handlade specifikt om M:s uppsåt kring att hon hjälpte till att locka med Tove. Lockelsen är det fastställt att hon deltog i, hon erkänner det själv. Det du undrade över var själva uppsåtet med att locka med sig Tove. Och mot bakgrund de omständigheter som jag tog upp i mitt förra inlägg är det extremt se något gott/oskyldigt uppsåt kring att locka med sig Tove.
Citera
2023-04-30, 18:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är rätt troligt att man kortvarigt under några sekunder kan bli lite yr i huvudet om man dimper ner och slår i skallen. Dock skulle en kraftigare medvetandepåverkan absoluts synts på skador på hjärnan vid obduktionen. Det fanns inget sådant.
Den här strypningen och kampen har också pågått i flera minuter. Någon som under några sekunder blir yr av att slå i huvudet hinner kvickna till, speciellt om vederbörande håller på strypas ihjäl.

Sparkarna väggen, som med största sannolikhet kom från T, kanske när hon hörde dörrklockan och ville påkalla uppmärksamhet, talar också för att hon var vid medvetande.

Det vore kanske bra om man tar en ny omgång med rättsläkarfrågor. Antingen till samma expertis/ den andre rättsläkaren som deltog vid obduktion och utlåtandet eller till en oberoende seriös annan rättsläkare.
Då kunde man just med beaktande av fynden specificera, hur hög sannolikhet det är att T varit så pass medvetandepåverkad att hon inte försvarat sig alls.

Min egen åsikt är att sannolikheten för att T inte försökt försvara sig är mycket liten.
Jag utgår också ifrån att T försvarat sig så mycket hon på något vis förmådde och lite till. Frågan är hur stor förmågan var, så ja, ytterligare klargörande av RL vore tacknämligt.
Citera
2023-04-30, 18:37
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du är alltså här för att du tror att du påverkar utgången av rättsprocessen

Till skillnad från dig så påverkar jag de facto utgången av en del rättegångar.

Jag noterar att också du bara påstår en massa saker rakt ut ur det blå helt utan att lämna några som helst referenser till det du påstår att rättsläkaren skulle ha sagt, trots frågan om exakt just det.

Upprepa lögnen tills den blir sann, är det din strategi?

Inbillar du dig att HR:s ledamöter läser dina inlägg här och inbillar du dig att utifrån hur du skriver kommer de att döma?
Och, den samlade expertisen som sitter på de rätta svaren, de som du konstant refererar till, vilka är de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in