2023-04-30, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Nu med advokatbytet för MHs del så tror jag faktiskt att det också kan komma ett nytt försvar och kanske fler uppgifter från vad som hände i lägenheten.

Jag tror att den nya advokaten kommer avråda MH att fortsätta på samma linje gällande sömnen utan de kommer lirka fram en ny story som kommer presenteras i HR.

Det nya storyn kommer förklaras på samma sätt som JJ förklarade sin nya story med att det inte fanns något förtroende för den gamla advokaten men när den nya advokaten kom in i bilden vågade hon berätta sanningen.

Den nya storyn kommer ligga närmare bevisen för att vinna trovärdighet. Hennes nuvarande story har ju noll trovärdighet så det finns inget att förlora i trovärdighet på att presentera en ny story, snarare att vinna.

Ska bli väldigt intressant med att se vad för försvarslinje MH och ny advokat tar för sig i HR.

Jag hoppas verkligen inte att advokater jobbar på det viset att de försöker få sina klienter att anpassa sin version av vad som hände till bevisningen, om det inte är så att försvararen ser att bevsiningen är överväldigande och att det inte är för klientens bästa att sitta och neka i sten.

Det går verkligen emot min rättskänsla och känns som ett svek mot allt vad en rättsstat ska arbeta för.

Jag hoppas att vi ser stärkt bevisning från alla håll och att Majas försvar kan arbeta för de svagheter som finns i utredningen. Som jag ser det, finns det många sätt att visa på att det kan ha gått till på annat sätt än vad TR visat på.
Citera
2023-04-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl lite det jag menar med att Majas egna gränser har suddats ut, och hennes gränsättning istället har införlivats med Johannas.

Att Maja ens accepterar att agera som Johannas betjänst utan att ens reflektera, visar ju på hur störd relationen är. Innerst inne vet Maja när hon inte vill, men har inte styrka och mod nog att stå upp för sig själv.

Johannas liv blir Majas liv, mer eller mindre. Johanna som har konflikter till höger och vänster, blir Majas också fast Maj själv inte har några konflikter med dom. Maja försvarar Johanna, utifrån Johannas ständiga känsla av att känna sig kränkt till höger och vänster, behov av upprättelse och till sist hämnd.

När Maja känner att det känns fel och går för långt, har hon svårt för att sätta gränser. Hon föröker lite lamt med att skylla på det ena och det andra. Sedan be till Gud att inget ska hända. Men den djupare reflektionen och avståndstagandet saknas.

För min del, ser jag en mycket starkt inflytande av Johanna över Maja, vars identitet och egna behov får stå undan för en narcissistisk sk vän. Jag ser inte en genomond person som uppfyller sina egna hatiska behov av att göra andra illa, såsom många andra här inne ser.

Maja reflekterar inte över varför Johanna ber henne göra saker som att gå in och kolla efter Tove, det är min övertygelse, medan jag ser andra i tråden som menar att hon mycket väl vet varför hon gör det och att hon är med på en mordisk plan.

I en sund relation skulle man fråga, varför går du inte in själv? Varför bråka nu? Kanske inte godta någon ursäkt att Johanna vill bara prata, särskilt som att man vet hur Johanna tänker och det just varit bråk.

Johanna tål nog inte ifrågasättande eller minsta kritiska tänkande och insinktivt har Maja fogat sig in i den rollen, precis lika många andra som är involverade i relationer med narcissister. Narcissistens behov är sett utifrån offerkoftaperspektivet, och hennes behov blir din uppgift att uppfylla och försvara.

Därför kan jag tänka mig att Maja har gått ett steg för långt, men jag tror inte att hon medvetet och aktivt har gjort något för att mörda.

Med tanke på hennes lamhet vad gäller att aktivt undanröja, hennes uppenbara känslor runt att kroppen hanteras ovarsamt gör att jag har svårt att tro att Maja vill hjälpa till vid ett mord (som hon förstår pågår), utan möjligen tror hon att Johanna behöver försvaras eller få hjälp i en misshandelssituation.

Jag tror att Maja förmodligen vet vad som har hänt innan McD, och att Johanna sagt till henne att hon måste bli kvar pga av grannen.

Johanna vet att Maja inte fixar att göra saker på egen hand, utan vill att Maja ska vara under hennes kontroll. Därav det lugnande sms:et till Maja från Donken.

Majas förmåga att anpassa sin historia efter bevisningen tror jag inte riktigt finns, kanske därför hon klamrar sig fast vid den ursprungliga historien som Johanna bett henne berätta.

Så ser jag på deras relation också och tycker att det syns tydligt.

J höjer Maja och ger henne bättre självförtroende, ett självförtroende som endast finns på bekostnad av J. J berättade att hon ibland tröttnar på Maja och att dom då inte alltid ses på ett tag. Att J har många nära vänner men Maja har bara en, J.
Citera
2023-04-30, 14:25
Medlem
colis avatar
Det som gör att media och folk här har velat se M som mindre skyldig är nog hennes 18-år, diagnoser, skolsvårigheter och mer passiva framtoning jmf med JJ.

Men om man byter ut hennes persona och bakgrund mot en 30-årig, kanske tidigare straffad och ökänd lögnare till man, faller sådana bias bort.
Det blir då lättare att se till de faktiska omständigheterna kring mordet på T och utan skyddande rosa glasögon konstatera att de var två om detta mord.

Inte två som gjorde exakta samma saker eller ens var lika drivande, men två som deltog.
Det räcker för att döma båda för mord.
Citera
2023-04-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas verkligen inte att advokater jobbar på det viset att de försöker få sina klienter att anpassa sin version av vad som hände till bevisningen, om det inte är så att försvararen ser att bevsiningen är överväldigande och att det inte är för klientens bästa att sitta och neka i sten.

Det går verkligen emot min rättskänsla och känns som ett svek mot allt vad en rättsstat ska arbeta för.

Jag hoppas att vi ser stärkt bevisning från alla håll och att Majas försvar kan arbeta för de svagheter som finns i utredningen. Som jag ser det, finns det många sätt att visa på att det kan ha gått till på annat sätt än vad TR visat på.

Jag vet inte hur alla advokater jobbar men Svegfors arbetade på det spåret när han föreslog för MH att det kunde vara så att hon sov när hon får vissa bevis presenterade för sig. Jag tror att försvarsadvokaten skall arbeta för att ens klient skall få så låg straffpåföljd som möjligt. Det innebär inte att advokaten skall uppmuntra att ljuga men att uppmuntra klienten att berätta en historia som ligger närmare sanningen och utesluta delar som är väldigt komprometterande är väl inte ovanligt. De ska ju trots allt försvara klientens intressen i första hand och i andra hand arbeta för att sanningen skall fram. Sen HUR detta görs i praktiken är nog olika från advokat till advokat. Svegfors föreslog ju stup i kvarten att ”var det inte så att du möjligtvis slumrade till?”. Ser inte varför det skulle vara konstigt att tillrättalägga sin historia utifrån bevisen om man riskerar livstid. Jag hade snarare tvivlat på rättsäkerheten om ens advokat/försvarae inte fick ge sådana råd till sin klient. Men sen saknar jag juridisk bakgrund så reserverar mig för att jag kan mycket väl vara ute och cykla.
Citera
2023-04-30, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur många mördare tror du vill att mordet skulle hända (i backspegeln kan jag tänka mig att de är få... speciellt när de inser att de är avslöjade och inser vilket straff de kommer att få)? Sent ska "syndarn" vakna...

Nu har du fått förklaring på din fråga ang varför inte M följde JJ till Donken... förstår faktiskt inte ens varför du ställde den frågan. Det var väl en självklarhet oavsett om M var vaken eller ej?

M har tigit om vad JJ gjort sig skyldig till under lång tid (bränderna tänker jag på).

M letade efter T på Nöjet.

M försvarar JJ i vått och torrt.

M pratar ihop sig med JJ i bilen dagen därpå (säger inget till föräldrarna).

M håller käft i förhör ett antal veckor. Duckar för att hjälpa till att hitta TT, låter föräldrar leva i ovisshet. Bryr sig inte överhuvudtaget för vilket drama detta är för oändligt många.

Vad är det som säger att M inte hjälpt JJ i badrummet när det blev "hett" därinne... hålla i en arm/hand, vilket i sin tur gjorde att TT hade svårare att försvara sig?

Som jag kommer ihåg det har M berättat i förhör (ev för samsittar-kvinnan) på vilket vis JJ "fällde" TT. Är det troligt att JJ berättat det för M dagen därpå (hur hon fällde TT)?
OM inte M var med i anslutning till mordet så skulle nog J ha haft fullt upp med att berätta för MH vad hon, vid ett ev förhör skulle berätta, dunsen, spyendet, att hon är hungrig, AW varit och hämtat TT mm.

Jag tror absolut att det finns olika sorters mördare, men att långtifrån alla ångrar sina mord. bar om de åker fast kan de ångra sina misstag.

Vi tror olika om vissa saker, men det betyder inte att andra "måste förklara" saker för mig. Ja, jag kan se att det kanske inte är jätterimligt att Maja åkte till Donken, men samtidigt kan jag verkligen inte se rimligheten att sitta ensam med en nyligen dödad människa.

Jag skulle inte kunna tänka mig det, utan skulle hellre följa med, full eller inte.

Du får förlåta mig, men jag brukar verkligen inte var nedlåtande mot andra, även om jag inte tycker lika. När jag ser att det kränks, då har jag svårare att hålla tillbaka. Och nu behöver jag stå upp för mig själv faktiskt.

Väldigt tråkigt att det ska vara så svårt att kunna repektera andras tro, åsikter utan att behöva bli bemött med nedlåtande ord.
Citera
2023-04-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det tror inte jag heller
Jag hörde ingenting om det i förhören med J
Fick hon någon fråga om förådet/garderoben?

Nej de fick hon inte ens.
M svarade på frågan om vart T skulle befunnit sig när J var på McD och då svarade hon
-walk in closet eller förrådet. Inget annat
Så det bör vara uteslutet nu med nåt förråd.
Citera
2023-04-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, om hon kan ge nya uppgifter som inte framkommit än som stämmer bättre med bevisen så kanske hon har en chans. Johanna har ju t ex hävdat att mordet skedde ganska omgående efter att de kom till lägenheten vilket inte stämmer med grannens uppgifter. Kan Majas historia upplevas som mer sanningsenlig så kanske rätten lyssnar.

En sak som lite grann talar för att hon inte var så delaktig är att Johanna tar allt ansvar efteråt för enskilda delar som t ex att dumpa cykeln och elda kroppen, och att hon tar alla "äckliga" bitar utan att klaga medan Maja tar så liten del som möjligt. Det skulle kunna tala för att Maja inte var delaktig i själva mordet men att hon gick med på att hjälpa till och hålla tyst. Det kan bädda för en sån historia från Maja i hovrätten.

Men så verkar iofs deras förhållande alltid ha sett ut, så det är egentligen inget "bevis". Om det hade varit två tjejer som alltid brukade vara lika aktiva så hade det varit mer konstigt om den ena helt plötsligt var inaktiv.

Ja, jag tror hon hade vunnit en del trovärdighet genom att berätta om vad som hände de första 30-40 minuter i lägenheten och hur TT och JJ hamnade i badrummet och därefter placera sig utanför mordet. Då hade man nog inte kastat bort hennes historia helt utan hade fått lite samma status som JJs historia. Där rätten isåfall får plocka russin ur bådas kakor.
Citera
2023-04-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer. M skyller alla bristande svar på att hon sovit.
Varför hon skyller på det, när hon ändå inte blir trodd, är oklart. Närmast till hands ligger naturligtvis att hon inte vill erkänna att hon faktiskt höll i T i badrummet utan vill förminska sin delaktighet.
Det var i alla fall TRs slutsats när hon dömdes.

Det är svårt att komma fram till någon annan slutsats än att M deltog om man är övertygad om att M ljuger.
Sett till andra framkomna omständigheter - telfonrörelse registrering, osannolik djupsömn, ensam i lägenheten och deltagande i allt efteråt samt fynd/brist på fynd som talar för en 2:1 kamp vid mordet blir slutsatsen rätt självklar - M sov inte, utan var medveten om vad som hände i badrummet.

Det säger dock inte i vilken utsträckning M verkligen deltog, som du säger. Men sannolikheten för att hon faktiskt deltog och höll fast är väldigt, väldigt stor, inte minst sett till brist på motvärnsskador.

Det är nog hennes bästa chans att hon vidhåller att hon sov. För även om det inte är troligt så kan det ju inte uteslutas och därav en chans att hon frias.
Börja med ny story nu hade troligen inte hjälpt henne.
Citera
2023-04-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att komma med en historia där JJ låste dörren ser jag som lika dålig som att hävda att hon sov. Dels är det inte trovärdigt, dels ringde grannen på dörren och då hade hon kunnat öppna.

Jag vet inte om det är att se som lika icke trovärdigt som att hon sov. Det som gör att sovandet är icke trovärdigt är ju bevisen emot. Det finns inte liknande bevis mot att dörren var låst.

Att hon inte öppnar dörren när grannen ringer på anser jag inte helt irrationellt handlande, om ens vän misshandlar en annan så går man inte direkt och öppnar dörren till grannen om man vill hålla låg profil. Det är komprometterande för henne att inte öppna dörren i andra avseenden men jag ser det inte som ett irrationellt handlande.
Citera
2023-04-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det som gör att media och folk här har velat se M som mindre skyldig är nog hennes 18-år, diagnoser, skolsvårigheter och mer passiva framtoning jmf med JJ.

Men om man byter ut hennes persona och bakgrund mot en 30-årig, kanske tidigare straffad och ökänd lögnare till man, faller sådana bias bort.
Det blir då lättare att se till de faktiska omständigheterna kring mordet på T och utan skyddande rosa glasögon konstatera att de var två om detta mord.

Inte två som gjorde exakta samma saker eller ens var lika drivande, men två som deltog.
Det räcker för att döma båda för mord.

Jag kan bara tala för mig själv.
Ser gärna att M frias för mord av den anledningen att hon inte verkar haft något som helst uppsåt vid något tillfälle. J har inte tvekat ens när hon varit ensam, tänker då exempelvis på branden där inte heller M velat deltaga.
Hon har haft en önskan att T ska försvinna.

Tror också hon tagit tillfälle om hon varit ensam men hon verkar helst velat ha med sig M för att säkra övertaget. Även nu när hon satt sin plan till verket tycker jag hon borde göra rätt för sig i att ta på sig skulden och fria M så mysigt hon kan.

Det här är uppenbart hennes verk
Citera
2023-04-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag vet inte om det är att se som lika icke trovärdigt som att hon sov. Det som gör att sovandet är icke trovärdigt är ju bevisen emot. Det finns inte liknande bevis mot att dörren var låst.

Att hon inte öppnar dörren när grannen ringer på anser jag inte helt irrationellt handlande, om ens vän misshandlar en annan så går man inte direkt och öppnar dörren till grannen om man vill hålla låg profil. Det är komprometterande för henne att inte öppna dörren i andra avseenden men jag ser det inte som ett irrationellt handlande.

Jag vet inte hur mycket man kan döma någon för att troligen förstått men inte ingriper eller medverkat?
Citera
2023-04-30, 15:05
Medlem
Jag har två frågor, om någon kan svara. Jag har själv inte hängt med i allt som skrivs och inte läst hela FUP.

Men det jag undrar är:
Vad menade Maja när hon sa till sin medsittare att Tove var grovt misshandlad och sedan strypt? Grovt misshandlad? Vi kanske ser olika på saken men att fälla någon till golvet och sedan strypa personen är inte grov misshandel för mig. Jag tycker själv att grov misshandel kan vara upprepade slag, hopp och sparkar, tex mot huvudet.

Och sedan:
Vad gjorde Maja inne på toan när Johanna var borta med grannen? Var hon kass i magen el varför satt hon där? Om man tänker då att Toves kropp låg där, skulle hon då vakta ifall det var så att Tove vaknade till liv eftersom dom inte riktigt kunde avgöra om hon var död?
Har Maja ens fått en fråga om vad hon gjorde på toaletten?
Vad jag minns så fick hon väl bara frågan om var Toves kropp var då och det visste hon ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in