Citat:
Ursprungligen postat av
emhela
Känner mig säker på att Maja inte ville att detta skulle hända.
Hon verkar däremot bli handikappad när det kommer till att agera självständigt och utifrån sig själv.
Noll självkänsla, diagnoser, konflikträdd, feg osv.
Det är väl lite det jag menar med att Majas egna gränser har suddats ut, och hennes gränsättning istället har införlivats med Johannas.
Att Maja ens accepterar att agera som Johannas betjänst utan att ens reflektera, visar ju på hur störd relationen är. Innerst inne vet Maja när hon inte vill, men har inte styrka och mod nog att stå upp för sig själv.
Johannas liv blir Majas liv, mer eller mindre. Johanna som har konflikter till höger och vänster, blir Majas också fast Maj själv inte har några konflikter med dom. Maja försvarar Johanna, utifrån Johannas ständiga känsla av att känna sig kränkt till höger och vänster, behov av upprättelse och till sist hämnd.
När Maja känner att det känns fel och går för långt, har hon svårt för att sätta gränser. Hon föröker lite lamt med att skylla på det ena och det andra. Sedan be till Gud att inget ska hända. Men den djupare reflektionen och avståndstagandet saknas.
För min del, ser jag en mycket starkt inflytande av Johanna över Maja, vars identitet och egna behov får stå undan för en narcissistisk sk vän. Jag ser inte en genomond person som uppfyller sina egna hatiska behov av att göra andra illa, såsom många andra här inne ser.
Maja reflekterar inte över varför Johanna ber henne göra saker som att gå in och kolla efter Tove, det är min övertygelse, medan jag ser andra i tråden som menar att hon mycket väl vet varför hon gör det och att hon är med på en mordisk plan.
I en sund relation skulle man fråga, varför går du inte in själv? Varför bråka nu? Kanske inte godta någon ursäkt att Johanna vill bara prata, särskilt som att man vet hur Johanna tänker och det just varit bråk.
Johanna tål nog inte ifrågasättande eller minsta kritiska tänkande och insinktivt har Maja fogat sig in i den rollen, precis lika många andra som är involverade i relationer med narcissister. Narcissistens behov är sett utifrån offerkoftaperspektivet, och hennes behov blir din uppgift att uppfylla och försvara.
Därför kan jag tänka mig att Maja har gått ett steg för långt, men jag tror inte att hon medvetet och aktivt har gjort något för att mörda.
Med tanke på hennes lamhet vad gäller att aktivt undanröja, hennes uppenbara känslor runt att kroppen hanteras ovarsamt gör att jag har svårt att tro att Maja vill hjälpa till vid ett mord (som hon förstår pågår), utan möjligen tror hon att Johanna behöver försvaras eller få hjälp i en misshandelssituation.
Jag
tror att Maja förmodligen vet vad som har hänt innan McD, och att Johanna sagt till henne att hon måste bli kvar pga av grannen.
Johanna vet att Maja inte fixar att göra saker på egen hand, utan vill att Maja ska vara under hennes kontroll. Därav det lugnande sms:et till Maja från Donken.
Majas förmåga att anpassa sin historia efter bevisningen tror jag inte riktigt finns, kanske därför hon klamrar sig fast vid den ursprungliga historien som Johanna bett henne berätta.