2023-04-30, 13:09
Medlem
En fråga hur många oljeterminaler har Ryssland i Sevastopool? Är det någon som vet?
Citera
2023-04-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tänker Kursk, Belgorod, Rostov-an-Don. Syna kärnvapenkortet, men gör det betänksamt och med föregående varning till Ryssland. Ukraina ska i så fall göra det på egen hand.

Jag undrar om bombningen av oljeterminalen var ett svar.
Citera
2023-04-30, 13:12
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Ingen aning, tror du eller vet du mer?

Hur sveps dessa?
https://en.wikipedia.org/wiki/Chelsea_Manning

https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Assange

https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden
Jag tror Ryssland är ett få länder där en som kara-murza får 25 års fängelse.
Citera
2023-04-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
En fråga hur många oljeterminaler har Ryssland i Sevastopool? Är det någon som vet?

Av storlek, numera 0.

Mindre, några.
Citera
2023-04-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Varför då?

Med samma legitimitet som
Ryssland annekterade Krim.
Senast redigerad av 2006 2023-04-30 kl. 13:50.
Citera
2023-04-30, 13:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ryssland kan aldrig föra ett krig i 4-5 år utan stor hjälp från andra länder. Deras möjlighet till att inte Ukraina ska segra är om väst tröttnar eller att kineserna satsar mer på det Ryssland. Det senare ser jag som osäkert. Men Kineserna är inte helt ledsna över konflikten. Det får USA att tänka på Europa mer än Stilla havet. Så kineserna stödjer säkert Ryssland tillräckligt mycket så man kan hålla i gång konflikten utan att göra USA riktigt arga.

Jag säger som jag sagt innan . Kineserna gnuggar händerna och utnyttjar situationen till fullo . Både Ryssland och väst försvagas medans Kina stärker sin Ekonomiska situation samt drar lärdom av vad som fungerar och inte fungerar . De har samtidigt fört samtal med de asiatiska delarna av ryskagederationen utan att Moskva varit representerade . Just nu gör väst bäst i att skyndsamt flytta produktionen ifrån Kina och således förhindra såväl det ekonomiska flödet som möjlig tekniktransferering samt slå hårt mot industri spionage .
Citera
2023-04-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag säger som jag sagt innan . Kineserna gnuggar händerna och utnyttjar situationen till fullo . Både Ryssland och väst försvagas medans Kina stärker sin Ekonomiska situation samt drar lärdom av vad som fungerar och inte fungerar . De har samtidigt fört samtal med de asiatiska delarna av ryskagederationen utan att Moskva varit representerade . Just nu gör väst bäst i att skyndsamt flytta produktionen ifrån Kina och således förhindra såväl det ekonomiska flödet som möjlig tekniktransferering samt slå hårt mot industri spionage .

Ja håller med. Det Kina är rädda för är att kriget eskalerar till kärnvapen.
Citera
2023-04-30, 13:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ryssland kan aldrig föra ett krig i 4-5 år utan stor hjälp från andra länder. Deras möjlighet till att inte Ukraina ska segra är om väst tröttnar eller att kineserna satsar mer på det Ryssland. Det senare ser jag som osäkert. Men Kineserna är inte helt ledsna över konflikten. Det får USA att tänka på Europa mer än Stilla havet. Så kineserna stödjer säkert Ryssland tillräckligt mycket så man kan hålla i gång konflikten utan att göra USA riktigt arga.

Ryssarna kommer att kunna föra krig i lång tid, kanske mer än 5 år om de går mer i försvarsposition. Vi behöver dock se vad de egentligen har för försvarsförmåga, ukrainsk motoffensiv blir intressant.

Men det är tveksamt om de kan mala på så som de gör nu i 4-5 år. Flaskhalsen är nog stridsfordon i det scenariet. Men vi vet lite för lite om soldat-förlusterna.

Vi vet också lite för lite om ekonomin för att förutsäga uthålligheten så långt in i framtiden med nuvarande anfalls-intensitet. Antagligen vet vi mer i slutet av sommaren.

Hursomhelst är det som vanligt. Bägge sidor kan eskalera mer. Ryssarna kan också "eskalera" i meningen att de går över mer i krigsekonomi. Då blir deras ekonomi mer svajig och klarar nog inte 5 år utan att den inre sociala oron blir för stor.
Citera
2023-04-30, 13:32
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Kina är också smarta nog att veta sin plats i denna soppan, alltså väldigt återhållsamma och neutrala även om stödet lutar något åt Putin.
Kina vet att dom inte kan stryka väst mothårs.
Om Kina hade fått dom sanktioner emot sig som Ryssland har i dagsläget så hade det varit en enorm katastrof, miljontals kineser skulle svälta ihjäl.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-04-30 kl. 13:35.
Citera
2023-04-30, 13:35
Medlem
Skulle Ukraina vara svårt att ta oavsett om Ukraina fått hjälp? Sitter och studerar en karta och ser inte riktigt hur en smidig invasion av detta land skulle gjorts?

Kanske har helt fel men ett intryck jag fick..
Citera
2023-04-30, 13:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Skulle Ukraina vara svårt att ta oavsett om Ukraina fått hjälp? Sitter och studerar en karta och ser inte riktigt hur en smidig invasion av detta land skulle gjorts?

Kanske har helt fel men ett intryck jag fick..
Utan stöd från väst hade Putin lyckats med sina planer.
Den ukrainska armén är kanske nu den bästa på planeten men det är ju till stor del pågrund av massivt stöd från väst.
Ryska armén har visat sig vara kass men så kass är den inte att den inte hade besegrat ett Ukraina som stått helt ensam.
Citera
2023-04-30, 13:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Uppdatering från Ukraina I verkligheten
Från cornucopia.se utan vatnik ålning.

UPPDATERAS: Ryssarna intog två kvarter i Bakhmut – britterna köper 300 km-robotar till Ukraina
skriven av Lars Wilderang 2023-04-30 09:24

"Med stora förluster intog rysk trupp två kvarter i Bakhmut, medan Ukraina fortfarande håller ett femtiotal kvarter av staden. Storbrittannien har lagt ut en förfrågan om att köpa robotar med 100 – 300 km räckvidd till Ukraina, vilket innebär att Ukraina får kvalificerad förmåga att slå mot mål inom i princip samtliga ockuperade delar av landet, möjligen undantaget de mest avlägsna delarna av Krym."

https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-ryssarna-intog-tva-kvarter-i-bakhmut-britterna-koper-300-km-robotar-till-ukraina/

Stora ryzka förluster utan avgörande framgångar.

Det här ser ju inte alls ut som 50 kvarter. https://i.imgur.com/rDw6ibj.jpg
Kan Cornycopia ha misstagit sig igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in