2023-04-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, sant.
Men tänk vad hemskt att sitta i samma lägenhet som en nyligen mördad kompis. Fruktansvärt!
Jag tror faktiskt inte, att Maja ville att det här skulle hända.

Hur många mördare tror du vill att mordet skulle hända (i backspegeln kan jag tänka mig att de är få... speciellt när de inser att de är avslöjade och inser vilket straff de kommer att få)? Sent ska "syndarn" vakna...

Nu har du fått förklaring på din fråga ang varför inte M följde JJ till Donken... förstår faktiskt inte ens varför du ställde den frågan. Det var väl en självklarhet oavsett om M var vaken eller ej?

M har tigit om vad JJ gjort sig skyldig till under lång tid (bränderna tänker jag på).

M letade efter T på Nöjet.

M försvarar JJ i vått och torrt.

M pratar ihop sig med JJ i bilen dagen därpå (säger inget till föräldrarna).

M håller käft i förhör ett antal veckor. Duckar för att hjälpa till att hitta TT, låter föräldrar leva i ovisshet. Bryr sig inte överhuvudtaget för vilket drama detta är för oändligt många.

Vad är det som säger att M inte hjälpt JJ i badrummet när det blev "hett" därinne... hålla i en arm/hand, vilket i sin tur gjorde att TT hade svårare att försvara sig?

Som jag kommer ihåg det har M berättat i förhör (ev för samsittar-kvinnan) på vilket vis JJ "fällde" TT. Är det troligt att JJ berättat det för M dagen därpå (hur hon fällde TT)?
OM inte M var med i anslutning till mordet så skulle nog J ha haft fullt upp med att berätta för MH vad hon, vid ett ev förhör skulle berätta, dunsen, spyendet, att hon är hungrig, AW varit och hämtat TT mm.
Citera
2023-04-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är inget konstigt att ha en rulle sopsäckar hemma.
Det kan finnas flera anledningar till det
Tex för att lägga grovsopor i som man behöver köra till tippen med
För att förvara något i som man har i sitt förråd.

Jag gissar på att hon hade de hemma

Men jösses … jag vet att det finns sopsäckar hemma hos folk och vad man använder dem till …. Det konstiga här är att dem fanns hemma i en ungs perons lägenhet och att dem direkt användes till att rulla in Tove i …. … som den andra skribenten som tycker indicierna är märkliga så är det ett svar från FUP eller anan källa var dem kommer ifrån som vi eftersökte …..
Citera
2023-04-30, 10:18
Medlem
Citat:
Jo, sant.
Men tänk vad hemskt att sitta i samma lägenhet som en nyligen mördad kompis. Fruktansvärt!
Jag tror faktiskt inte, att Maja ville att det här skulle hända.

Känner mig säker på att Maja inte ville att detta skulle hända.

Hon verkar däremot bli handikappad när det kommer till att agera självständigt och utifrån sig själv.

Noll självkänsla, diagnoser, konflikträdd, feg osv.
Citera
2023-04-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Men jösses … jag vet att det finns sopsäckar hemma hos folk och vad man använder dem till …. Det konstiga här är att dem fanns hemma i en ungs perons lägenhet och att dem direkt användes till att rulla in Tove i …. … som den andra skribenten som tycker indicierna är märkliga så är det ett svar från FUP eller anan källa var dem kommer ifrån som vi eftersökte …..

Ung eller gammal... ska lägenheten bli renoverad så uppstår det en massa damm överallt.

Kan vara bra med sopsäckar att lägga kläder mm i tills renoveringen är klar.

Rullen kanske låg på köksbordet och idén kom helt "gratis".
Citera
2023-04-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Visst skulle M kunna ha anledning att utmåla J värre än vad hon är. Jag tror dock inte att hon gör det med lögner. Att M berättar med flyt tolkar jag som att hon berättar något upplevt. Det skulle även kunna vara något väldigt väl inövat, men mängden detaljer motsäger det.

J bär på alla mordiska tankar och ser det som lösning på allas problem, inte bara sina egna. M har inte gett uttryck för något sådant, tvärt om. Jag skulle kunna tänka mig att M kanske har en morbid humor eftersom hon inte dragit öronen åt sig, men mordisk tror jag inte hon är.

Den förändringen tror jag kan skrivas på Js konto, dels hennes direkta påverkan men även en önskan hos M att leva upp till Js förmodade förväntningar.

Tyvärr tror jag det. Jag tror att huvudet är fullt av andra tankar och främst tankar runt sin egna situation.
Om man är ensam GM och överväldigad av skuld och ånger kan jag möjligtvis tänka mig att tankar även kan gå till offret och dess nära och kära, men knappast inte annars.

Jag har också funderat mycket över varför hon inte berättat hela sanningen, för det tror jag inte att hon gjort. Tre anledningar kan jag hitta:
1 att hon inte vill lämna ut J (Ja, jag hör protesterna. Förklarar senare.)
2 att hon är rädd för J (som ovan)
3 att hon då även skulle röja sin egen medverkan
4 att hon faktiskt inte vet mer än hon sagt om själva händelsen.

Fyran ser jag som fullt möjlig, men den kräver ingen närmare förklaring.
En kombination av övriga tre ser jag som en möjlighet.

1 Det är ytterst lite M berättat om Js förehavanden i lgh och efteråt, endast samtal med T, strypning, McD-resa, svepning, bärkommando och känsloyttringar. Här hade hon verkligen haft möjlighet att slänga J under bussen, vilket hon inte gjort, bara samtalet och känsloyttringarna skiljer sig från Js story. Det sistnämnda är givet komprometterande, men det kommer spontant utan att hon stakar sig nämnvärt, vilket jag tycker talar för att det är upplevt.

Allt övrigt om Js tidigare "bravader", där M berättat detaljrikt och lite kulsprutelikt tolkar jag som att hon äntligen kunnat få lätta på trycket av den tunga, svarta, börda jag tror att hon burit och det bara forsar ur henne.

Efter att ha varit så tighta i flera år kan man väl förmoda att M fortfarande har starka känslor för J och innerst inne vill ha kvar henne som bästis, även om känslorna kanske blivit något ambivalenta.

Och vanan att inte berätta om Js förehavanden kan också omedvetet ligga djupt rotad.

2 Att M skulle vara rädd för J, ser jag som mångfacetterat.
Jag tror att rädslan för att J ska förskjuta henne hela tiden legat och skramlat i det omedvetna och påverkat många av Ms beslut.

M har troligtvis varit rädd för att bära T, men jag tror det varit en allmän rädsla och inte direkt en rädsla för J. Den ser jag som en efterkonstruktion, skapad med hjälp av FL och Svegfors.

M är inte dummare än att hon begriper att T inte kan ligga kvar i lgh utan måste iväg. Det I kombination med att hon vill ställa upp för J och är rädd att bli förskjuten tror jag är anledningen till att hon inte vågar säga nej. Jag tror dock inte M ser det bakomliggande utan upplever endast att hon känner sig tvingad, vilket hon ju i praktiken också är om än inte av J.

M kan mycket väl, med hjälp, byggt upp en rädsla för J och vad hon skulle kunna vedergälla med. Att den faran inte lär vara överhängande de närmaste decennierna är det inte helt säkert hon mentalt landat i. Det kanske delvis kan spärra vad M vågar säga.

Jag har uppfattat att du ser Ms beskrivning av Js känsloyttringar efter dumpningen och dagen efter, som lögner.
För att producera dylika lögner krävs tankeoperationer i flera led; J ska misstänkliggöras, lämpligt sammanhang att presentera lögnen ska utväljas, en trovärdig lögn ska skapas och en sammanvävning av sanning och lögn ska åstadkommas.
Jag tror inte att M har förmåga att genomföra en sådan avancerad operation.

Om M har förmågan att prata med flyt i dom delar hon själv upplevt, blir det svårt att förklara alla eeeeh, ok, men, eeeeh, nej, eeh, så fort hon får frågor om upplevda händelser som hon inte vill kännas vid. När hon får prata fritt om saker som inte handlar om hennes egen inblandning flyter det på. Som t.ex delen om branden Johanna anlade, eller detaljerna och J s mående efter brottet.

Hon har enligt henne själv skrivit ner saker och förberett sig för förhören (inget fel i det). Detta kan man tolka på flera sätt. Jag tolkar hennes sista utsagor (dom efter att J berättat vad som hände i badrummet) , att hon nu har en tydlig strategi. Hon har sovit och J har gjort det själv. J har tvingat M att bära kroppen. Innan detta har hon sagt att hon inte är rädd för J, att dom har en respektfull jämnbördig relation. Nu måste hon vända på steken och väljer då att berätta hur ond J är och avslöjar alla hemskheter J gjort, sant eller falskt. Och att hon nu istället är rädd för J och känt sig tvingad att hjälpa till.

Det är enda sättet hon kan förklara sitt beteende på om hon inte vill erkänna. Det är enligt mig betydligt mer logiskt än att bon varit hjärntvättat och trängt bort minnen. Minnen som dessutom är väldigt tydliga när det kommer till delaktighet i badrummet, där är hon 110% säker att hon inte varit med trots att hon trängt bort mängder av andra minnen. Hade hon brutit ihop och sagt att hon inte är säker på vad som hänt hade jag faktiskt trott henne. Men hon sitter i 15 förhör och ljuger utan att visa en enda känsla. Även fhl reagerar på detta. Det är verkligen inte ett normalt beteende för en oskyldig 18 åring.

Som du märkt reagerar jag starkt på hennes avsaknad av känslor. Tänk om det är så att hon faktiskt inte bryr sig ett skit om vad dom gjort? Att det är därför hennes familj eller fhl inte upplever henne som påverkad av situationen? Uppenbarligen bryr hon sig heller inte om sin fd bästa kompis, eftersom hon avslöjar detaljer som ligger utanför mordet.
Citera
2023-04-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat över varför J säger åt M direkt att hon måste hjälpa till att bära. Eller är det bara M som sagt det?

Hur kan J veta att hon behöver bärhjälp? Har hon flyttat T så hon vet hur tung hon är?

Allt annat har J dragit igång på egen hand. Hon vill ha T med på vägen, hon har fällt T, hon har gett sig iväg för att flytta cykeln sedan bär hon själv ner T för halva trappan (eller är det sista bara Ms ord också?) och slutligen lyfter hon själv in T I bilen.

Jag tror hon fattar det utan att ens försöka bära själv. Men hon eller dom har ju hanterat kroppen en del innan förflyttningen sker. Då märkte dom säkert hur tungt och otympligt det var.
Citera
2023-04-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ja, det skulle kunna vara en förklaring.

Jag har varit med när många människor avlidit. Normalt brukar inte urinavgång ske när någon avlider lugnt och stilla om det inte har varit något särskilt som har hänt.

Men nu har rättsläkaren beskrivt att konvulsionsfasen kommer i stadie två vid strypning, vilket får mig att tro på urinavgång. i liggande position behöver inte nödvändigtvis all urin komma ut, tänker jag, om man passerat detta stadie. Detfanns en resurin på ca 90 ml?

Så din teori kan ju stämma, men det enda jag funderar över, täcker påsarna stussen? Får kolla.

Jag fattar inte varför tjejerna har olika versioner om påsarna. Är inte säker på att någon av dom ljuger, för vad skulle man vilja dölja med lögnen?

Johanna säger att påsarna träddes på hemma för att Maja ville det för att hon tyckte det var obehagligt att se Tove.

Om man nu har erkänt gravfridsbrottet, varför skulle man inte vilja erkänna att man ville skydda bilen från DNA, kiss ev blod mm?

Varför skulle Maja inte vilja erkänna om hon tyckte det var otäckt at se Tove och därför ville ha påsar? Eller om Johanna ville ha påsar innan bilen för att skydda den?

Jag kan inte för mitt liv fatta varför man vill ha påsar på Tove i bilen när man ska ut med kroppen i skogen. För vad är vitsen, och hur jobbigt med alla kvistar, grenar som plastpåsarna ska fastna i?

Eller ja, kanske, men oerhört långsökt. Ett skäl, att plast smälter vid bränning och blir oerhört hett. Kanske förstör större ytor mer effektivt, fastnar på huden. Men då frågar man sig om anledningen till att ha plast på fötterna?

Nä, jag blir inte klok på det hela.

Kanske Maja blandar ihop allt, och plastpåsarna fanns innan bilen, men gled av. Och när de kom fram drog se på på nytt?

Din teori är inte dum iaf.

Johanna är tydligen väldigt petig med stök ovh smuts. Att folk inte få ligga i hennes säng är ett tecken på det. Så min gissning är att det var hon själv som ville skydda bilen från att bli blöt. Och givetvis undvika att lämna spår.

Om sopsäckarna hade suttit kvar tror jag dom hade täckt stussen. Men troligtvis gled dom väl av. Måste varit väldigt jobbigt att bära en kropp inlindad i två ej ihopsatta sopsäckar.
Citera
2023-04-30, 12:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Känner mig säker på att Maja inte ville att detta skulle hända.

Hon verkar däremot bli handikappad när det kommer till att agera självständigt och utifrån sig själv.

Noll självkänsla, diagnoser, konflikträdd, feg osv.

Det är väl lite det jag menar med att Majas egna gränser har suddats ut, och hennes gränsättning istället har införlivats med Johannas.

Att Maja ens accepterar att agera som Johannas betjänst utan att ens reflektera, visar ju på hur störd relationen är. Innerst inne vet Maja när hon inte vill, men har inte styrka och mod nog att stå upp för sig själv.

Johannas liv blir Majas liv, mer eller mindre. Johanna som har konflikter till höger och vänster, blir Majas också fast Maj själv inte har några konflikter med dom. Maja försvarar Johanna, utifrån Johannas ständiga känsla av att känna sig kränkt till höger och vänster, behov av upprättelse och till sist hämnd.

När Maja känner att det känns fel och går för långt, har hon svårt för att sätta gränser. Hon föröker lite lamt med att skylla på det ena och det andra. Sedan be till Gud att inget ska hända. Men den djupare reflektionen och avståndstagandet saknas.

För min del, ser jag en mycket starkt inflytande av Johanna över Maja, vars identitet och egna behov får stå undan för en narcissistisk sk vän. Jag ser inte en genomond person som uppfyller sina egna hatiska behov av att göra andra illa, såsom många andra här inne ser.

Maja reflekterar inte över varför Johanna ber henne göra saker som att gå in och kolla efter Tove, det är min övertygelse, medan jag ser andra i tråden som menar att hon mycket väl vet varför hon gör det och att hon är med på en mordisk plan.

I en sund relation skulle man fråga, varför går du inte in själv? Varför bråka nu? Kanske inte godta någon ursäkt att Johanna vill bara prata, särskilt som att man vet hur Johanna tänker och det just varit bråk.

Johanna tål nog inte ifrågasättande eller minsta kritiska tänkande och insinktivt har Maja fogat sig in i den rollen, precis lika många andra som är involverade i relationer med narcissister. Narcissistens behov är sett utifrån offerkoftaperspektivet, och hennes behov blir din uppgift att uppfylla och försvara.

Därför kan jag tänka mig att Maja har gått ett steg för långt, men jag tror inte att hon medvetet och aktivt har gjort något för att mörda.

Med tanke på hennes lamhet vad gäller att aktivt undanröja, hennes uppenbara känslor runt att kroppen hanteras ovarsamt gör att jag har svårt att tro att Maja vill hjälpa till vid ett mord (som hon förstår pågår), utan möjligen tror hon att Johanna behöver försvaras eller få hjälp i en misshandelssituation.

Jag tror att Maja förmodligen vet vad som har hänt innan McD, och att Johanna sagt till henne att hon måste bli kvar pga av grannen.

Johanna vet att Maja inte fixar att göra saker på egen hand, utan vill att Maja ska vara under hennes kontroll. Därav det lugnande sms:et till Maja från Donken.

Majas förmåga att anpassa sin historia efter bevisningen tror jag inte riktigt finns, kanske därför hon klamrar sig fast vid den ursprungliga historien som Johanna bett henne berätta.
Citera
2023-04-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag har lanserat en idé om att åtminstone den ena påsen åker på redan under själva mordet, men vet inte hur det håller ihop med resten av bevisningen. Det är svårt att riktigt få ihop varför påsarna ska på öht annars.

Det kan absolut stämma. Fanns inte ett enda blodspår i badrummet trots att T hade minst två blödande sår om jag minns rätt. Att T hade en tryckskada i ögat kan ju uppkommit av en tumme som hamnade där i tumultet.
Citera
2023-04-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ödmjukheten fortsätter ser jag. Mannen som dyker upp från ingenstans, viftar hej vilt, med allmänt överlägsen attityd. Att du nämner andra som troll är ju komik på hög nivå.

Synd med sådant uppträdande, hade du varit lite mer ödmjuk hade man kanske lyssnat på dig. Din attityd gör att man istället kopplar bort dig.

TR har lämnat en utförlig förklaring till sitt beslut, MH lämnar en historia som de allra, allra flesta sorterar under "påhitt med minnesluckor märkligt korrelerade med känsliga event". Hennes beteende innan och efter mordet kan knappast tolkas som vanligt betende för en oskyldig. Punkt efter punkt i MHs historia motbevisas, antingen med teknisk bevisning eller logik utifrån händelsekedjan. Allt detta passeras obemärkt.

Jag säger inte att hon ville att TT skulle mördas, det vet jag inte, utan utgår från den mest logiska förklaringen till hennes aktiviteter. Viktigt att skilja på dessa två. Jag tror att hon drevs av den naturliga instinkten att hjälpa hennes vän i ett bråk, precis som hon gjorde några timmar innan på Nöjet.

Förväntar mig ett överlägset svar från dig på detta. Förmodligen indränkt i sedvanliga konfirmationsbias. Det är synd.

Du kan få ett svar från mig istället 😃

Mycket bra skrivet och sammanfattat 👍

Håller med dig, speciellt på det första du skriver 😉
Citera
2023-04-30, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Johanna är tydligen väldigt petig med stök ovh smuts. Att folk inte få ligga i hennes säng är ett tecken på det. Så min gissning är att det var hon själv som ville skydda bilen från att bli blöt. Och givetvis undvika att lämna spår.

Om sopsäckarna hade suttit kvar tror jag dom hade täckt stussen. Men troligtvis gled dom väl av. Måste varit väldigt jobbigt att bära en kropp inlindad i två ej ihopsatta sopsäckar.

Jag är längre än Tove, och väger mindre, men testade med våra svarta sopsäckar. Mycket beror kaske inte bara på längden, utan hur långa ben man har, hur stor stussen är, men jag är ganska säker på att säcken ändå skulle täcka stussen. Grejen är dock som du säger, att den kommer inte sitta på bra vid förflyttandet.

Varken i trappan eller vid indraganet i bilen, inte heller kan det funka bra i skogen.

Drar du i armarna på ett vettigt sätt men en plastpåse dragen över huvudet? Och vad händer med en påse som sitter från andra änden när du släpar ner Tove baklänges ned första halvan?

Du måste ju hålla under armarna, dra upp påsen, för att få grepp. Påsen på fötterna kommer glida av, det är min spekulation. prassel och dåligt grepp om plasten som inte sitter fast i kroppen om man inte tejpar, lindar, sörara åt ordenstligt.

Jag misstänker att Johanna förstår att det är risk för DNA i bilen, men jag ser inga rimliga motiv för någon av dom att ljuga om påsarna. Möjligen kan Johanna vilja försöka visa att hon inte är kallt beräknande, att hon tänker så långt som att försöka radera bevis, hon vill ju påvisa hur panikslagen hon var och att hon agerade helt utan (bak)tanke.

Så kanske påsarna var på i lgh, åkte delvis av i trppen, eller togs av pga av att det inte funkade och att de åkte med i bilden för att träs på/läggas under kroppen.

Inget av det jag försöker tänka ut känns rimligt, men på något sätt har ju påsarna kommit på Tove. Och av något skäl.

Kanske Johanna tänkte att det svarta skulle skyla en del av de vita kläderna och huden när Tove låg i skogen? Att det inte skulle synas så tydligt?

Kan vara så att tjejerna blandar ihop vad som hände med påsarna också. Det var väl stress och mycket som hände på en gång.

Jag kan
Citera
2023-04-30, 12:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om M har förmågan att prata med flyt i dom delar hon själv upplevt, blir det svårt att förklara alla eeeeh, ok, men, eeeeh, nej, eeh, så fort hon får frågor om upplevda händelser som hon inte vill kännas vid. När hon får prata fritt om saker som inte handlar om hennes egen inblandning flyter det på. Som t.ex delen om branden Johanna anlade, eller detaljerna och J s mående efter brottet.

Hon har enligt henne själv skrivit ner saker och förberett sig för förhören (inget fel i det). Detta kan man tolka på flera sätt. Jag tolkar hennes sista utsagor (dom efter att J berättat vad som hände i badrummet) , att hon nu har en tydlig strategi. Hon har sovit och J har gjort det själv. J har tvingat M att bära kroppen. Innan detta har hon sagt att hon inte är rädd för J, att dom har en respektfull jämnbördig relation. Nu måste hon vända på steken och väljer då att berätta hur ond J är och avslöjar alla hemskheter J gjort, sant eller falskt. Och att hon nu istället är rädd för J och känt sig tvingad att hjälpa till.

Det är enda sättet hon kan förklara sitt beteende på om hon inte vill erkänna. Det är enligt mig betydligt mer logiskt än att bon varit hjärntvättat och trängt bort minnen. Minnen som dessutom är väldigt tydliga när det kommer till delaktighet i badrummet, där är hon 110% säker att hon inte varit med trots att hon trängt bort mängder av andra minnen. Hade hon brutit ihop och sagt att hon inte är säker på vad som hänt hade jag faktiskt trott henne. Men hon sitter i 15 förhör och ljuger utan att visa en enda känsla. Även fhl reagerar på detta. Det är verkligen inte ett normalt beteende för en oskyldig 18 åring.

Som du märkt reagerar jag starkt på hennes avsaknad av känslor. Tänk om det är så att hon faktiskt inte bryr sig ett skit om vad dom gjort? Att det är därför hennes familj eller fhl inte upplever henne som påverkad av situationen? Uppenbarligen bryr hon sig heller inte om sin fd bästa kompis, eftersom hon avslöjar detaljer som ligger utanför mordet.
Jag håller med dig om att det är en hel del i hennes utsagor som förefaller suspekta.
En fundering är om hon berättat allt för Svegfors och han gett henne rådet att endast erkänna det som går att bevisa och förminska sin roll. Jag tänker då även på hans lama framträdande under rättegången. Det motsägs dock av Ms motivering till advokatbyte, att J skulle pressats mer på tidsschemat och att M skulle ha vinst av det.

Vad som försiggått i Ms inre har vi ingen aning om och jag tar inte avsaknad av yviga yttre gester som givet tecken på känslokyla. Men visst, det skulle kunna vara så även om jag inte tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in