2023-04-30, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Rättsläkaren har inte sagt det du påstår. Det är bara ännu en i raden av alla lögner som ni troll sprider om fallet bara för att misskreditera Maja på falska grunder.

Och precis som alltid sprids dessa lögner helt utan några sökbara referenser eller citat. Eftersom det inte finns några.

Så, var det i rapporten eller vittnesmålet som rättsläkaren sa "att det är omöjligt att det är bara en person som har gjort det"? Vilken referens har du i så fall på det? Och kan du citera rättsläkaren på detta?

Men varför valde då MH att inte sitta med i salen då rättsläkaren hördes? Har du något vettigt svar på det?

Vidare, varför nekar MH till att ha hållit fast Tove när JJ tog stryptag? Har du någon vettig förklaring på det?
Citera
2023-04-30, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror efter det jag läst om hur vänner och familj beskrivit henne
att hon hade ett starkt moraliskt kompas

Vilket inte J och M är begåvade med

Sen att T periodvis mådde psykiskt dåligt har ingenting med hennes personlighet att göra

Tove ville väl bara ha rättvisa. Etik och moral så som man säger.
Citera
2023-04-30, 04:35
Medlem
Citat:
Tack! 🙏
Teknik är inte min starka sida men du förklarar jättebra och pedagogiskt

Här är en karta över Föredadammen i Föreda FVO

https://www.ifiske.se/karta-foreda-kvarndamm.htm

En till karta
Föreda FVOF

https://www.ifiske.se/karta-foredasjon.htm

Flytta kartan åt vänster så ser du Kvarndammen.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-30 kl. 04:42.
Citera
2023-04-30, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Sopsäckarna är konstiga … hade varit bra om någon hade en redogörelse för var dem kommer ifrån … . Hantverkare lämnar inte soppsäckar … och unga JJ har knappt sopsäckar… .. . Så det hade varit bra om man fick svar på det inköpet …
Det är inget konstigt att ha en rulle sopsäckar hemma.
Det kan finnas flera anledningar till det
Tex för att lägga grovsopor i som man behöver köra till tippen med
För att förvara något i som man har i sitt förråd.

Jag gissar på att hon hade de hemma
Citera
2023-04-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Kan J och M ha fått nys om att T skulle till Nöjet den ödesdigra kvällen?

Det tror jag inte att de har. Tove var ju hemma hos sin pojkvän och spelade datorspel och via sajten Discord pratade pojkvännen med några vänner om att de skulle till Nöjet. Men pojkvännen kunde inte följa med eftersom han hade en hund att passa till någon så Tove beslöt sig för att följa med. Hon kanske tyckte det var tråkigt att spela datorspel och att hon kände sig uttråkad.
Citera
2023-04-30, 07:54
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt att ha en rulle sopsäckar hemma.
Det kan finnas flera anledningar till det
Tex för att lägga grovsopor i som man behöver köra till tippen med
För att förvara något i som man har i sitt förråd.

Jag gissar på att hon hade de hemma

Det låter rimligt om sopsäckarna.
Citera
2023-04-30, 08:22
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Till gravfridsbrott ja. Men vad gäller mord säger det ingenting.

Poängen var att Maja sannolikt deltog även i mordet, alternativt var närvarande utan att hjälpa Tove. Att vakna och se ett lik i lägenheten som man "snällt" hjälper till att bära ner... Vore det inte så fasansfullt hemskt kunde det vara en fars. Tror inte på Majas historia.
Citera
2023-04-30, 08:34
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, den dörren har jag aldrig stängt helt.

På det vis att man som hårt manipulerad och hjärntvättad av Johanna, kan hennes tröghet att själv ifrågasätta och ta ställning har suddats ut. Hon lägger sitt liv i Johnnas armar likt ett barn på något sätt. Okritiskt gör det hon ombeds göra, likt en order.

Men jag ser även försök till att värja sig, en ovilja att "lyda" när det tar emot. Det är rätt vaga försök, men man kan förstå att Maja har respekt för Johanna. Det behöver inte vara på ett medvetet plan, men hon vet ju innerst inne hur det kan gå för dom som sätter emot.

Jag ser att Maja har känslor, till skillnad mot Johanna. Maja berättar om saker som att det är obehagligt med att huvudet slår i träden, att kroppen dras mot gruset... så hur skulle hon uppleva att döda?

Och som det har diskuterats nyligen i tråden; Majas seghet med att hjälpa till med bortforslandet av kroppen.

Varför följer inte Maja med till McD om hon nu är skyldig? varför sitta ensam med en död Tove? Borde vara väldigt jobbigt för henne. Eller varför inte frakta bort cykeln då istället? Göra något, vad som helst. Hon vet ju att Albin ringde och att Tove sa att hon var med dom.

Jag har inte dörrar öppna för att det ska "låta fint".

Jag har dörrar öppna för att jag inte ser tydligt hur det ligger till. Det är väl ett försök till att motverka bias, som du påstår att jag lider av. Bra dock att förstå att i alla har detta problem, det är svårt att vara objektiv.

Rätta mig om jag har fel men ditt scenarie verkar utgå från att MH är hjärntvättad av JJ. Hjärntvättad är ett starkt ord. Och är perfekt för MHs försvar, och något även MH påskinat i TR.

Men stämmer det? Så vitt känt har ingen, inkl psykolog med P7an, sagt detta.

Det som däremot har sagts av flera är att JJ är drivande i deras vänskap. Men det är vanligt, knappast något förhållande som är fullständigt jämlikt.

MH har ju sagt nej till JJ innan (för "risky"...). Hon har även sagt att JJ "lyft upp henne" och fått henne att må bättre.

Genom att ta genvägen att tro att MH är hjärntvättad blir MH det där offret som hon själv ville i TR. Då slipper man ta hand om alla jobbiga frågor. MH har bara ett kort kvar - offret. Då använder hon det hela tiden. Klassiskt.

Men hur mycket offer och hjärntvättad var hon de första åtta veckor av hårda förhör?

Bra att TR inte gick på den.
Citera
2023-04-30, 08:35
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Jag tror att J berättelse stämmet om att de täckte T med sopsäckar i lägenheten
Kanske också för att M inte ville se.
Men huvudorsaken tror jag var för att dölja vad de bar på i trapphuset
Tänk om någon skulle komma?

Det M säger om sopsäckar tror jag inte stämmer..
Ja vad kan hon vinna på det?..
Kanske för att det ska se mer ut som att J gjorde nästan allt själv
Och M kanske också tänker att om hon hjälpt att täcka T och berättar det
så kan hon åka dit på nåt?

Hon vill ju beskriva sin del i det hela som minimal

I princip allt de säger är för att skylla ifrån sig, och det som lyser igenom är att båda saknar empati. De satt dagen efter och pratade om annat, de kunde hålla tyst i veckor osv. Nu när sanningen alltmer kommit fram försöker de försköna och förmildra sin berättelse. De ser inte att det även är deras egna lögner som ligger dem i fatet.
Citera
2023-04-30, 08:37
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Rätta mig om jag har fel men ditt scenarie verkar utgå från att MH är hjärntvättad av JJ. Hjärntvättad är ett starkt ord. Och är perfekt för MHs försvar, och något även MH påskinat i TR.

Men stämmer det? Så vitt känt har ingen, inkl psykolog med P7an, sagt detta.

Det som däremot har sagts av flera är att JJ är drivande i deras vänskap. Men det är vanligt, knappast något förhållande som är fullständigt jämlikt.

MH har ju sagt nej till JJ innan (för "risky"...). Hon har även sagt att JJ "lyft upp henne" och fått henne att må bättre.

Genom att ta genvägen att tro att MH är hjärntvättad blir MH det där offret som hon själv ville i TR. Då slipper man ta hand om alla jobbiga frågor. MH har bara ett kort kvar - offret. Då använder hon det hela tiden. Klassiskt.

Men hur mycket offer och hjärntvättad var hon de första åtta veckor av hårda förhör?

Bra att TR inte gick på den.

Maja är kallhamrad, nästan i samma kaliber som Johanna. Hade hon inte varit delaktig i mordet och hade hon haft empati med offret och offrets anhöriga hade hon kunnat agera helt annorlunda.
Citera
2023-04-30, 08:53
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Det är bara ännu en i raden av alla lögner som ni troll sprider om fallet bara för att misskreditera Maja på falska grunder.

Ödmjukheten fortsätter ser jag. Mannen som dyker upp från ingenstans, viftar hej vilt, med allmänt överlägsen attityd. Att du nämner andra som troll är ju komik på hög nivå.

Synd med sådant uppträdande, hade du varit lite mer ödmjuk hade man kanske lyssnat på dig. Din attityd gör att man istället kopplar bort dig.

TR har lämnat en utförlig förklaring till sitt beslut, MH lämnar en historia som de allra, allra flesta sorterar under "påhitt med minnesluckor märkligt korrelerade med känsliga event". Hennes beteende innan och efter mordet kan knappast tolkas som vanligt betende för en oskyldig. Punkt efter punkt i MHs historia motbevisas, antingen med teknisk bevisning eller logik utifrån händelsekedjan. Allt detta passeras obemärkt.

Jag säger inte att hon ville att TT skulle mördas, det vet jag inte, utan utgår från den mest logiska förklaringen till hennes aktiviteter. Viktigt att skilja på dessa två. Jag tror att hon drevs av den naturliga instinkten att hjälpa hennes vän i ett bråk, precis som hon gjorde några timmar innan på Nöjet.

Förväntar mig ett överlägset svar från dig på detta. Förmodligen indränkt i sedvanliga konfirmationsbias. Det är synd.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-30 kl. 09:37.
Citera
2023-04-30, 09:16
Medlem
Citat:
Rättsläkaren har inte sagt det du påstår. Det är bara ännu en i raden av alla lögner som ni troll sprider om fallet bara för att misskreditera Maja på falska grunder.

Jo, det är vad rättsläkare Aleksandra säger.
De har dömt på hennes expertis och teknisk bevisning dvs närmare 50 steg som Maja gick under mordminuterna.

Notera. Toves anhöriga har gått ut för att slippa utsättas med information om Toves lidande under hennes sista minuter med dräperskorna:

https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4

Du kommer inte att se till att Maja släpps fri genom att driva opinion här.
Du slösar tid.
Senast redigerad av Googleroid 2023-04-30 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in