2023-04-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Räckvidden kompenserar en del och sedan behöver inte systemen vara samgrupperade ? Jag gjorde bara jämförelsen för verkan på höjd . Jag vet att använder Ryssland SU25 på samma vis de gjort hitils lär de skjutas ned löpande med små resurser . Samma med deras " krokodil " samt flygande godsfinkor ( Ukraina har redan övat skeetskytte på dem med manpads ) Antingen är Stinger och Strela samt igla jävligt bra eller är Rysk taktik / uppträdande gentemot en likvärdig styrka väldigt usel ( jag har bara noterat det )
Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2023-04-29, 22:07
Moderator
OYs avatar
Bemöt varandra sakligt och on topic.

/Mod
Citera
2023-04-29, 22:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Håller med, det ska fan vara Ukrainsk strateg just nu, hur ska de formera sina styrkor och vad kommer att ge det bästa utfallet?

Kanske är din breda front det rätta svaret, om inte så kommer vi att få facit i historieböckerna, dvs. hur skulle de ha gjort egentligen för att lyckas, nu tror jag att de kommer att lyckas och att de kommer att försöka klyva fronten genom att nå ner till Azovska sjön men som sagt, det är vad jag tror, Ukraina har kanske en helt annan plan.
Yes, det blir historiskt.

Tänker mig själv 3 x 20 000 man, men allt hänger på hur ryssarna tacklar det här. Vad de kan skaka fram, när, var och hur. De får kanske tända vårdkasen!
Citera
2023-04-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den förvisso ganska illikvida betting-marknaden ger 50% sannolikhet cirka för att Ukraina lyckas med någon form av offensiv. De nämner inte ordet "lyckad" men har satt upp följande situation:

Will Ukraine Retake Control of Seiveirodonetsk, Kreminna, Lysychansk, Melitopol, Mariupol, Tokmak, Donetsk, or Svatove by September 15th?

https://insightprediction.com/m/201557/will-ukraine-retake-control-of-seiveirodonetsk-kreminna-lysychansk-melitopol-mariupol-tokmak-donetsk -or-svatove-by-september-15th

Det tycker jag också är en ganska rimlig definition på vad man kan förvänta av en lyckad offensiv. Jag skulle dock ha satt 15 oktober. Man kan tänka sig att en offensiv kan vara lovande, men det tar lång tid med strid i bebyggelse.

Om Ukraina lyckas enligt detta kriterium, visar man att militärstöd kan innebära att man i princip kan nå sitt mål, att kasta ut ryssarna från landet. Helst bör man ta mer än Kreminna eller Svatove, för att det ska ta rimligt lång tid.
Eller att man ”siktar” med robotar? Eller din Backmutförutsägelse?

Hur går det med dina påståenden och förutsägelser? Beskriv gärna med egna ord…
Citera
2023-04-29, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut. Det ser helt kört ut för Ukraina där. Slutet närmar sig.

https://www.youtube.com/watch?v=nXXx-1RkWwk

Bakhmut är inte viktigt. Det är bara en köttkvarn för att mala ner den ryska armén. När ukrainarna ser att det slutar 1:1 så drar de sig tillbaka, ingen mening att spilla kött så. Dumryssen tror att han vinner något på att ta Bakhmut.
Citera
2023-04-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Räckvidden kompenserar en del och sedan behöver inte systemen vara samgrupperade ? Jag gjorde bara jämförelsen för verkan på höjd . Jag vet att använder Ryssland SU25 på samma vis de gjort hitils lär de skjutas ned löpande med små resurser . Samma med deras " krokodil " samt flygande godsfinkor ( Ukraina har redan övat skeetskytte på dem med manpads ) Antingen är Stinger och Strela samt igla jävligt bra eller är Rysk taktik / uppträdande gentemot en likvärdig styrka väldigt usel ( jag har bara noterat det )
ryska flygvapnet har ingen targeting pod som vi har här utan det är tv guaidade bomber och gps dom använder men gps har du ingen nytta av om du inte ser vad du bombar. jag tror inte vi kommer få se så mycket av det ryska flygvapnet det är för dåligt helt enkelt.
Citera
2023-04-29, 22:21
Medlem
tr0llelitos avatar
Går det att komma närmare bevis för att de ryzka soldaterna är mer HBTQ än de som de ska mörda i Ukraina? Pulas friskt i skyttegravarna bevisligen.
När man skiter så tar man inte av sig naken nertill i alla fall

https://twitter.com/NOELreports/status/1652335427079094272?s=20
Citera
2023-04-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Yes, det blir historiskt.

Tänker mig själv 3 x 20 000 man, men allt hänger på hur ryssarna tacklar det här. Vad de kan skaka fram, när, var och hur. De får kanske tända vårdkasen!
tror med på något sånt man kör 2 riktningar och behåller 20000man i reserv. en ukrains offensiv har mycket bättre förutsättningar och lyckas än en rysk alla fall så mycket är klart.
Citera
2023-04-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
På plats.
så tror vi att dom testkörde Archer i Nova Kakhovka?
Citera
Medlem
Jag såg som hastigast på twitter hur ukrainska stridsfordon körde på en väg som var någorlunda torr och vid sidan av vägen låg sådana där draktänder som Ryssland använder.

Dom verkade sönderslagna.

Det tyder på att Ukraina brutit igenom någon försvarslinje lite i det tysta.

Jag tror Rysslands problem nu ligger på viljan att strida. Jag tror inte ens att befälen exakt vet vad dom strider för och det måste vara en otroligt hämmande faktor.

Tyvärr hittar jag inte det twitterkontot just nu. Skummade hastigt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
frågan är om ryska flyget är bra nog. jag är tveksam det går inte och bara flyga in och bomba först måste man in med sead förmåga och slå ut luftvärn. jag är tveksam men visst offrar ryssland en stor del flyg som man sedan inte kan ersätta så skulle man kunna överbelasta Ukrainas luftvärn och få temporärt lufthärravälde men det skulle kosta massor.

Ryssarna måste sätta in massivt flygunderstöd om de ska stoppa en Ukrainsk offensiv. Ukrainas luftförsvar är oerhört starkt just nu. Det räcker med att de skickar in nålstickstrupper med manpads för att seröst störa ut Rysslands luftangrepp. Ja jag vill se att det går fullständigt åt helvete för ryssen, frågor på det?
Citera
2023-04-29, 22:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
tror med på något sånt man kör 2 riktningar och behåller 20000man i reserv. en ukrains offensiv har mycket bättre förutsättningar och lyckas än en rysk alla fall så mycket är klart.
Helt klart. Är personligen osäker på om det t.ex. blev någon rysk offensiv efter nyår, eller om de blåste av den i ett tidigt skede. Om inte... ja, vad ska man säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in