2023-04-29, 11:05
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Halloj!

Jag är en ganska stor tedrickare och gillar att rulla mellan lite olika sorter. Den senaste tiden har jag snöat in lite på starka svarta teer som passar bra med en skvätt mjölk i sig, väldigt bra på t.ex morgonen eller sent på em på jobbet för att få en liten kick.

Har till exempel druckit en hel del Lapsang och variationer på earl grey, men skulle gärna testa lite nya sorter. Tänker att det definitivt finns några bra förslag ute i stugorna, så shoot! Vad är era favorit-teer när det gäller lite starkare sorter, kanske inte nödvändigtvis svarta, eller teer som passar väldigt bra med mjölk?
Citera
2023-04-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Halloj!

Jag är en ganska stor tedrickare och gillar att rulla mellan lite olika sorter. Den senaste tiden har jag snöat in lite på starka svarta teer som passar bra med en skvätt mjölk i sig, väldigt bra på t.ex morgonen eller sent på em på jobbet för att få en liten kick.

Har till exempel druckit en hel del Lapsang och variationer på earl grey, men skulle gärna testa lite nya sorter. Tänker att det definitivt finns några bra förslag ute i stugorna, så shoot! Vad är era favorit-teer när det gäller lite starkare sorter, kanske inte nödvändigtvis svarta, eller teer som passar väldigt bra med mjölk?

Vad är vitsen med att ha mjölk i te? Då smakar väl fan all te mjölk?
Citera
2023-04-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice

Nej . Det ger en "rundare" smak. Precis som om du har mjölk i kaffet.

Hittar inget bättre ord än "rundare" men du bör förstå vad jag menar.
Om inte rekommenderar jag dig att tillsätta en skvätt mjölk i nästa kaffe/te kopp som.du dricker.
Citera
2023-04-29, 12:26
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice

Nej precis som firmahasten skrev så kan det, i min mening, hjälpa vissa teer. Har man dessutom inte så mycket mjölk i finns det ingen chans att mjölken tar över smaken. Nästa gång du har möjlighet, gör en stark kopp earl grey eller liknande och sätt i en dutt mjölk ska du se att det faktiskt kan vara ganska gott
Citera
2023-04-29, 13:11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag gillar chai-te med mjölk. Finns enkla påsvarianter på typ ica som duger bra.
Citera
2023-04-29, 20:50
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Vanligtvis dricker jag utan mjölk men har druckit det med smak av pepparkaka, hur gott som helst!
Även lussebulle / saffran var en hit!

Båda sorterna var svart te i grunden.

Har sett att det finns med kanel också, det borde vara gott med mjölk!
Citera
2023-05-03, 17:45
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Vanligtvis dricker jag utan mjölk men har druckit det med smak av pepparkaka, hur gott som helst!
Även lussebulle / saffran var en hit!

Båda sorterna var svart te i grunden.

Det lät ju som gjort för att ha mjölk i! Ska kollas upp, känns som ett bra vinter-te
Citera
2023-05-03, 17:45
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag gillar chai-te med mjölk. Finns enkla påsvarianter på typ ica som duger bra.

Har aldrig köpt chai-te faktiskt, bara druckit chailatte osv, vilket är väldigt gott. Ska ge detta ett försök, tack för tipset!
Citera
2023-05-03, 23:40
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom

Precis. Kanelte kan t.o.m. kännas lite starkt i halsen utan mjölk.
English Breakfast är väl klassikern. Den är som gjord för mjölk. Den har inte så mycket av någon särskild arom, men är bara ett fylligt svart te. Teet te enligt mig. Twinings är kanske bäst.

Just nu dricker jag Yorkshire Tea av Taylors of Harrogate, som är av breakfast-typ. https://www.yorkshiretea.co.uk
PS. Lapsang (men utan mjölk då) är konstigt gott att dricka till pannbiff med lök. Det ger ju lite röksmak till köttet.
Senast redigerad av johanponken 2023-05-03 kl. 23:42.
Citera
2023-05-04, 09:37
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Precis. Kanelte kan t.o.m. kännas lite starkt i halsen utan mjölk.
English Breakfast är väl klassikern. Den är som gjord för mjölk. Den har inte så mycket av någon särskild arom, men är bara ett fylligt svart te. Teet te enligt mig. Twinings är kanske bäst.

Just nu dricker jag Yorkshire Tea av Taylors of Harrogate, som är av breakfast-typ. https://www.yorkshiretea.co.uk
PS. Lapsang (men utan mjölk då) är konstigt gott att dricka till pannbiff med lök. Det ger ju lite röksmak till köttet.

Ja precis!
Dessutom smakar te med mjölk helt annorlunda än te utan mjölk, min väninna dricker med mjölk så det är hos henne jag har smakat det.

Det såg ut som god smak på Yorkshire!

Vad kul att du skrev det, jag har druckit kallt rökigt te till mat några gånger (ingen mjölk eller socker) som du säger så ger det en rökighet till exempelvis grillat, det släcker också törsten väldigt bra.
Även Lapsang med mjölk till en efterrätt med salt karamell är så gott!

Kom på att kanske te med apelsinsmak passar till mjölk?
Tänkte på Ris ā la Malta som innehåller mejeriprodukt och apelsin.
Citera
2023-05-09, 22:34
Medlem
Twinings Pure Green Te (länk)
Supergod! Det är den enda sorten jag dricker.

Brukar köpa 10 lådor i stöten som håller i 1 år ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in