2021-06-22, 23:59
Medlem
tomatlarss avatar
Eftersom den är alkoholfri är det väll inga problem rent praktiskt. Men öl har en "vuxen smak" precis som kaffe så inte säkert att dom gillar det. Mins att man fick smaka ibland när man var liten och tyckte då inte alls att det var gott.
Citera
2021-06-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoektriks
Tror du verkligen att en läsk är nyttigare än en alkoholfri öl? Nej, här är du ute på tunn is. Socker vill jag hävda är en synd som leder oss genom frestelse in i fördärv. Det märks att du fastnat i det västerländska träsktänket.

Jag vet faktiskt inte, det är kanske jämnt skägg där. Klart socker inte är bra och läsk är direkt onödigt men det gör sig ju faktiskt bra ihop med det salta och feta, tex chips, nötter osv. Barn har ju en ganska bra metabolism så tror inte det är någon direkt fara så länge det inte går till någon överdrift.

Anledningen till att jag reagerade var att jag tycker det är en ytterst dum idé att introducera barn till öl i den åldern eftersom jag misstänker det kan sänka trappan till barnet blir större till öl med alkohol. Därför tycker jag det är en direkt korkad idé. Ungefär som chokladcigg som också är en riktigt dålig idé.
Citera
2021-06-23, 23:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Vad har ni för syn på detta? Ge kall, alkholfri öl tilll barnen och titta på fotbolls-em eller ej?
Varför skall man vänja dem smaken och bruket av öl?
Det brukar komma tids nog ändå.
Citera
2021-06-23, 23:39
Bannlyst
Ska jag vara ärlig så älskar mitt barn (alkoholfri) öl.
Citera
2021-06-24, 00:12
Medlem
Jag skulle aldrig tvinga grabben min att dricka öl direkt. Han har smakat och tycker det smakar bäver (nej, inte den sorten).
Men om man låter ungarna dricka cola istället då, kommer de börja dricka rom och cola i tidiga tonåren då istället för öl?
Det finns inget vettigt skäl att inte låta barn dricka alkoholfri öl om de råkar tycka om det.
Det kanske ser illa ut men är absolut inte farligt på något vis, ja de kanske gillar öl när intresset för en fylla dyker upp men vill de supa senare i livet kommer de göra det med den alkohol de får tag på iallafall.
Inte fan drack jag för det var gott de första gångerna, och med tanke på vad jag drack så förstår jag det för det var det sämsta skräpet man fick tag på.
När jag blev lite äldre att det började vara gränsfall om man fick dricka brukade jag bli bjuden på något glas vin eller en väl blandad drink hemma vid tillfälle.
Jag kan ju lugnt säga att smaken är viktigare än "pocenten" idag och kommer inte ens ihåg senast jag var full, borde vara någonstans för 7-8 år sedan tror jag
Citera
2021-06-24, 21:48
Medlem
Det beror på hur gamla barnen är och om dom vill dricka öl. Man ska aldrig tvinga på sina barn öl om dom inte vill.
Citera
2021-06-24, 22:36
Medlem
Etta.Places avatar
Ser inga problem med det, så länge du accepterar om ungarna inte gillar smaken och inte försöker tvinga dem att dricka det.
Citera
2021-06-24, 23:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Hoppas ni trollar. Det är givetvis helt olämpligt, givetvis beroende på hur gamla barnen är. 5 eller 17 skiljer sig så klart. Men är det yngre barn skall man inte ge dem alkoholfria drycker av vanligtvis alkoholinnehållande drycker, då främst vin och öl. Om man ger det till dem tidigt och skapar tillvänjning av de något skarpa smakerna banar det vägen för att de skall bli vana av smaken.

Julmust? Ett tidigt försök göra alkoholfri öl, Eller Kindermalz, tysk barnöl seda urminnes tider. Alkoholfri Rom och Cola?

Gränsdragning är meningslös, skulle aldrig ge ett barn något det vill ha!

LL
Citera
2021-06-25, 03:27
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Julmust? Ett tidigt försök göra alkoholfri öl, Eller Kindermalz, tysk barnöl seda urminnes tider. Alkoholfri Rom och Cola?

Gränsdragning är meningslös, skulle aldrig ge ett barn något det vill ha!

LL
Mesigt föräldraskap. Klemar man bort barna vet man inte vad det blir av dem. Det viktigaste är att lista ut vad de verkligen INTE vill ha, och ge dem just det. Karaktärsdaning skall påbörjas tidigt.

OnT: för att besvara din fråga: julmust - ok, kindermalz - vet ej, smakar det öl? Ser det ut som öl och dricks av vuxna som ölsubstitut? Om jag någon gång får veta mer om tysk dryckeslultur kanske jag kan ge ett svar. Virgin Cuba libre - ok. Livet och närpå allt däri är ett kontinuum, men att urskilja nyanserna ingår i en (icke aspergoid) persons vardag. Därför är gränsdragning meningsfull.

Ute i de alkoholfria förfriskningarnas tassemarker finns dock alkoholfri cider. Det kan jag inte starkt känna om det är lämpligt eller ej för ett litet barn.
Citera
2021-06-25, 06:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Mesigt föräldraskap. Klemar man bort barna vet man inte vad det blir av dem. Det viktigaste är att lista ut vad de verkligen INTE vill ha, och ge dem just det. Karaktärsdaning skall påbörjas tidigt.

OnT: för att besvara din fråga: julmust - ok, kindermalz - vet ej, smakar det öl? Ser det ut som öl och dricks av vuxna som ölsubstitut? Om jag någon gång får veta mer om tysk dryckeslultur kanske jag kan ge ett svar. Virgin Cuba libre - ok. Livet och närpå allt däri är ett kontinuum, men att urskilja nyanserna ingår i en (icke aspergoid) persons vardag. Därför är gränsdragning meningsfull.

Ute i de alkoholfria förfriskningarnas tassemarker finns dock alkoholfri cider. Det kan jag inte starkt känna om det är lämpligt eller ej för ett litet barn.

Gränsen är stenhård, den går mellan Pommac ur petflaska och Pommac ur magnumflaska i glas! Den senare är rena inkörsporten till allt hemskt som händer kring stureplan.

LL
Citera
2023-04-29, 12:27
Medlem
Dags att sparka igång den här tråden igen!
Grillsäsongen är i full gång och tre åringen är duktigt sugen på pappasaft (lugn nu).
Jag slits verkligen i frågan. Mellan min, första och, spontana reaktion som är att orosanmäla mig själv. Och den andra som är "whatever..".
Häromsistens var jag på restaurang med svärfamiljen varpå mitt barns kusin fick in en färggrann tjusig drink med paraflaxer, tomtebloss och fan vet allt. Givetvis alkoholfri. Det uppskattades ta mig fan av hela restaurangen. "Hohoho den lille 9åringen låtsas vara mormor på kreta".

Jag har läst igenom hela tråden och det är ont om bra argument till varför det är fel att små barn dricker alkoholfria substitut.
Helt ovetenskapligt men är det inte troligare att barn blir utslagna ur samhället om de lär sig uppskatta sockerkicken än smaken av vört liksom?
Citera
2023-04-29, 13:31
Medlem
Etta.Places avatar
Ser inga problem alls med det. Inte om man inte är en superfascist som aldrig låter sina barn dricka läsk, saft eller andra sötade drycker iaf. För då tränas de ju likväl att dricka alkoläsk, cider och cocktails om man ska se det så. Bättre med öl rent hälsomässigt i jämförelse.

Men sen finns ju inte heller skäl att tvinga ungarna att dricka öl om de inte själva gillar smaken.

Haha såg att jag skrivit i tråden förut, gammal tråd. Nåja, jag svarade samma iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in