Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Några detaljer som jag tycker är viktiga och som inte är tydliga i ditt inlägg.
Blev Ukrainskan det enda officiella språket i Ukraina 1920, eller blev det det vid sidan av det ryska språket?
Hur ser fördelningen ut mellan modersmålstalare alltså ryska och ukrainska?
Gavs ukrainskan företräde som förvaltningsspråk framför ryskan?
Fanns det regionala skillnader i förändringarna?
Jag ber inte om svar på frågorna, jag kan kolla upp detta själv. Jag ville bara påpeka detaljer som jag anser viktiga i sammanhanget.
-Ja, Ukrainska blev det officiella språket på 1920-talet, då det var en Sovjetrepublik. 100 år sedan alltså.
-94 procent talar ukrainska och runt 60 procent ryska. Alltså talar många båda språken. Ryska inklusive andra språk kan undervisas om i skola.
-Ja
-Regionala skillander i fördelning finns men fortsatt en majoritet av etniska Ukrainare. När Ryssland dock mördar och deporterar etniska Ukrainare och tvångsflyttar dit ryssar ändras naturligtvis detta förhållande, men det visar ju bara att Putin följer Stalin och Hitlers fotspår.
Viss justering enligt Wiki:
"Sedan en grundlagsändring 1996 har ukrainska som enda språk status som officiellt språk i Ukraina, medan landets övriga språk har status som minoritetsspråk.[8] Lagar har på senare år tillkommit om att utländska filmer måste textas och dubbas till ukrainska.[5] 2012 införde parlamentet en språklag som möjliggjorde andra språk än ukrainska som officiella språk på regional nivå, och detta har inneburit att ryska sedan dess (åter)införts som lokalt administrationsspråk i ett antal städer och regioner i östra och södra Ukraina.[9]"