2023-04-28, 15:50
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du läste länken tidigare så fanns det info om att ryssarna i alla fall i början hade ett större övertag numerärt. Men Ukraina behövde å andra sidan betydligt mindre ammunition genom att de hade betydligt större precision att träffa något av militärt värde. Att ryssarna har bombat sönder en massa tomma hus i städerna betyder inte att de har träffat hus som är fulla av militärer.

De har hela tiden haft ett numerärt övertag när det gäller tillgängliga vapen och soldater, men i den inledande fasen så gick de in med knappt 200 000 man, vilket förstås var betydligt färre soldater än vad Ukraina hade mobiliserade.

Det här med precisionen. Visst, det kan finnas bättre och sämre grejor men De ukrainska styrkorna slåss ju liksom ryssarna med gamla sojvet-prylar. Exempelvis de antitankvapen som kommer från USA har visat sig ha en träffsäkerhet på 20% vid övningsförhållanden och då är inte en träff liktydigt med att man fått stopp på stridsvagnen. Finns säkert några belägg för bättre träffsäkerhet i någon avgränsad studie, men det gäller knappast över hela linjen. Jag tror dessa siffror om träffsäkerheten är som premissen som bygger på befolkningsstorleken. Ukraina är (var) en tredjedel så stort som Ryssland befolkningsmässigt och det är därför man gärna håller fast vid förluster 1:3 i Ukrainas favör. Faller den premissen så finns ingen chans. Balansen med tillgängligt artilleri faller ut till ryssarnas fördel och då behöver Ukraina pricka bättre i samma balans för att jämna ut styrkan.
Citera
2023-04-28, 15:54
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis så. Det är så ryssarna resonerar. Stalin påstås ju ha sagt "en död är en tragedi, en miljon döda är statistik". Det kan absolut vara ett "framgångsrecept" för att vinna ett krig, men att ryssarna agerar på det sättet talar verkligen inte för att deras förluster skulle vara mindre än Ukrainas, trots artilleriövertag. Snarare tvärtom; ukrainarna har ju fått utbildning av väst och har de lyssnat på bara första lektionen så har de säkert inte stått stilla och väntat på att få en artillerigranat i huvudet. Så ryssarnas förluster är säkerligen betydligt högre än de ukrainska.

Men det du skriver om gäller ju andra världskriget. Det kan ju vara så att de bytt doktrin, vilket en hel del tyder på, en doktrin där de för strider som leder till lägre förluster än för motståndaren. Om de nu kan välja sätt att strida, vilket de i mindre utsträckning kunde göra mot tyskarna, varför skulle de välja att förlora mer män än de behöver?
Citera
2023-04-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har dålig koll på hur det var 2018-2021. I starten var det kanske som du säger. Seperatisterna var allmänt oregerliga. Jag tror inte det var Putin som talade med kluven tunga, han hade helt enkelt inte kontroll över dem i starten. Jag har ingen aning om Azov var bättre. Har du lästips?

Kommer inte ihåg längre det här avhandlades ju för ett år sedan men det är väl ganska uppenbart
att det var Kreml som initierade den så kallade separatiströrelsen och försåg området med vapen.
Högst troligt var det Wagnersoldater/befäl i neutrala kläder som var där och uppviglade lättledda
delar av befolkningen till uppror antagligen deltog dessa även själva i aktiviteterna.
Precis på samma sätt som man gjorde på Krim ( små gröna män )
Jag står givetvis på Zelenskys sida där när han redan för ett år sedan öppnade för att när väl
de Ryska styrkorna lämnat Ukrainskt territorium kan vi alltid ha en diskussion och förhandla
om statusen för Donbas men så länge det finns Ryska styrkor i landet går det inte.
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
Taggads avatar
Det påstådda mordförsöket på Putin har åtminstonde gått mig förbi.
Vi närmar oss Putin ”Ett slag i ansiktet på honom”. ”Vi närmar oss, Putin”, skrev ”Ukranian front lines” i sociala medier efter att drönaren kraschade strax utanför Moskva
https://www.expressen.se/tv/nyheter/misslyckat-bombattentat-mot-putin-17-kilo-dynamit/
Citera
2023-04-28, 16:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Visst, men skillnaden som jag nämnde är att Ukraina har använt drönare i en omfattning som jag tror få eller ingen har sett tidigare. Framförallt enklare små drönare. Ryssarna har långt ifrån haft samma användning av drönare. De enda som de använt i lite större mängd är kamikazedrönarna som de köpt in från Iran.

Ja det är något du skriver och det kanske är så. Men det kan lika gärna vara på det omvända sättet. Och det kan också vara så att det skiljer sig i effektivitet. Det är ju liksom inte drönare som drönare. Jag snappade någonstans upp att ryssarna kunde peka med laser från drönare för att till och med kunna träffa rörliga mål. Det kanske stämmer, men man vet ju inget om omfattningen.

Det man vet är dock att Ryssland har större befolkning och därmed större bas för mobilisering.

De har mer krigsmateriel och betydligt fler vapenslag att välja på.

De har en stor vapenindustri.

De har en fungerande ekonomi.

Striderna förs på Ukrainskt territorium.

Kriget drabbar främst Ukraina.

För Ukraina krävs ett underverk för att detta ska vända.
Senast redigerad av Arnstad 2023-04-28 kl. 16:13.
Citera
2023-04-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag är knappast ensam om att göra bedömningen att detta inte går i Ukrainas favör. Vad gäller siffran 450 000 så var det en siffra jag fann på nätet, men det är inte så viktigt, utan det viktiga i sammanhanget rörde huruvida ryssarnas grundläggande taktik varit framgångsrik eller ej. Ligger förlustsiffrorna på 450 000 så har den varit det. Ligger siffrorna på 15 000 så har den inte varit det, förutsatt att de ryska förlusterna ligger runt 50 000.

Troligen ligger Ukrainas förluster på 130k, antagligen lite plus nu, och de ryska på ungefär 220k.
Citera
2023-04-28, 16:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Kommer inte ihåg längre det här avhandlades ju för ett år sedan men det är väl ganska uppenbart
att det var Kreml som initierade den så kallade separatiströrelsen och försåg området med vapen.
Högst troligt var det Wagnersoldater/befäl i neutrala kläder som var där och uppviglade lättledda
delar av befolkningen till uppror antagligen deltog dessa även själva i aktiviteterna.
Precis på samma sätt som man gjorde på Krim ( små gröna män )
Jag står givetvis på Zelenskys sida där när han redan för ett år sedan öppnade för att när väl
de Ryska styrkorna lämnat Ukrainskt territorium kan vi alltid ha en diskussion och förhandla
om statusen för Donbas men så länge det finns Ryska styrkor i landet går det inte.

Man kan ju säga att det hade antagligen varit bättre att förhandla om statusen för Donbass även om där var en och annan soldat från ryska armén där, nu med facit i hand.

Kreml initierade inte separatiströrelsens fullskaliga krig (85 days in Sloviansk, Robinson's "Russia's role in the war in Donbass", m fl). Däremot gjorde Girkin det som individ.

På samma sätt tror jag också, även om jag inte har läst det explicit, att det fanns radikala i Azov, m.m. som absolut inte vill ha fred och som passade på att bomba etniska ryssar, och så ställde Kiev inför fullbordat faktum.

I en sådan process spelar det mindre roll vem som började det, frågan är hur man avslutar det. Zelensky hade inte kontroll över sina styrkor, däri låg tragedin.
Citera
Medlem
Citat:
Men det du skriver om gäller ju andra världskriget. Det kan ju vara så att de bytt doktrin, vilket en hel del tyder på, en doktrin där de för strider som leder till lägre förluster än för motståndaren. Om de nu kan välja sätt att strida, vilket de i mindre utsträckning kunde göra mot tyskarna, varför skulle de välja att förlora mer män än de behöver?

Jag ser inget som tyder på att ryssarna bytt doktrin. Människoliv saknar i stort sett värde i Ryssland. In med en massa människor som pangar på bara.

Det ryska tänket är av det slaget att det ses en vinst när man sköt en artillerigranat som dödade tre ukrainska soldater, men att 10 ryska soldater dog för att själva pjäsen råkade explodera i samband med avfyrningen kvittar. Man tog ju kål på tre ukrainare....
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja det är ju ungefär hur saken sett ut. Jag vet inte varför detta verkar osannolikt. Det är klart att Ukraina har kunnat skjuta tillbaka, men eldstyrkan har gjort att Ukrainas förmåga hela tiden har decimerats samtidigt som eldkraften varit helt dominerande från ryskt håll i från början.
Vilken del är det som du anser troligt? Alla?

För att Ukraina ska bli decimerade så behöver RAF träffa något annat än tomma byggnader och fält.

Om man träffa på första skottet som UAF ofta gör så behöver man inte skicka iväg 100 skott i hopp om att något skott kanske träffar..
Citera
2023-04-28, 16:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag ser inget som tyder på att ryssarna bytt doktrin. Människoliv saknar i stort sett värde i Ryssland. In med en massa människor som pangar på bara.

Det ryska tänket är av det slaget att det ses en vinst när man sköt en artillerigranat som dödade tre ukrainska soldater, men att 10 ryska soldater dog för att själva pjäsen råkade explodera i samband med avfyrningen kvittar. Man tog ju kål på tre ukrainare....

Om det finns något som man dra ut ut denna ryska krigsföring, så är att de saknar en doktrin. Vad teorin säger är en sak, men detta är lika värdelöst som om man skulle låta en apa sköta det hela !

Man kan kalla det för "Putin-doktrinen".
Citera
2023-04-28, 16:28
Medlem
Citat:
De har hela tiden haft ett numerärt övertag när det gäller tillgängliga vapen och soldater, men i den inledande fasen så gick de in med knappt 200 000 man, vilket förstås var betydligt färre soldater än vad Ukraina hade mobiliserade.

Det här med precisionen. Visst, det kan finnas bättre och sämre grejor men De ukrainska styrkorna slåss ju liksom ryssarna med gamla sojvet-prylar. Exempelvis de antitankvapen som kommer från USA har visat sig ha en träffsäkerhet på 20% vid övningsförhållanden och då är inte en träff liktydigt med att man fått stopp på stridsvagnen. Finns säkert några belägg för bättre träffsäkerhet i någon avgränsad studie, men det gäller knappast över hela linjen. Jag tror dessa siffror om träffsäkerheten är som premissen som bygger på befolkningsstorleken. Ukraina är (var) en tredjedel så stort som Ryssland befolkningsmässigt och det är därför man gärna håller fast vid förluster 1:3 i Ukrainas favör. Faller den premissen så finns ingen chans. Balansen med tillgängligt artilleri faller ut till ryssarnas fördel och då behöver Ukraina pricka bättre i samma balans för att jämna ut styrkan.

Knappt 200000 ryssar plus att man rekryterade alla man kunde i marionettockuperat område i Donbas. Borde ha blivit 100000 till.
Citera
2023-04-28, 16:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vilken del är det som du anser troligt? Alla?

För att Ukraina ska bli decimerade så behöver RAF träffa något annat än tomma byggnader och fält.

Om man träffa på första skottet som UAF ofta gör så behöver man inte skicka iväg 100 skott i hopp om att något skott kanske träffar..

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på med "del".

Jag vet inte hur du kommer till slutsatsen att Ukraina är mer pricksäkert än Ryssland. Jag har förstås sett hur många kratrar det finns ute på fälten men vad det betyder i ena eller andra riktningen vet jag inte. Och även om Ukraina skulle pricka dubbelt så bra än ryssarna, vad gör det om ryssarna har exempelvis 10 ggr mer ammunition?
Senast redigerad av Arnstad 2023-04-28 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in