2023-04-28, 08:32
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Vad tror vi om rapporten imorgon? Är den negativ samt x-dagens kursfall nästföljande dag så borde den gå att få under hundringen 28:e tänker jag.

Du fick rätt. 93.94 innan öppning på X-dagen.
Citera
2023-04-28, 22:06
  #230
Medlem
Shine_s avatar
Rätt deppig rapport, (tyvärr) rimlig nedgång. Känns som ren betting att försöka förutspå huruvida Rubio får ordning på skeppet eller ej. Ej orolig för utdelningen dock med tamkenpå kassan. Ligger kvar med mitt innehav med alldeles för högt gav, avvaktar påfyllningar till större generella dippar alt tecken på att saker går åt rätt håll. Hur gör ni andra?
Citera
2023-04-29, 00:23
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Rätt deppig rapport, (tyvärr) rimlig nedgång. Känns som ren betting att försöka förutspå huruvida Rubio får ordning på skeppet eller ej. Ej orolig för utdelningen dock med tamkenpå kassan. Ligger kvar med mitt innehav med alldeles för högt gav, avvaktar påfyllningar till större generella dippar alt tecken på att saker går åt rätt håll. Hur gör ni andra?
Ptja det är ju riktigt hål i huvudet att man håller på att dela ut så mycket pengar samtidigt som bolaget går uselt och man är högt skuldsatt och får betala väldigt höga räntor nu vid refinansiering. Såg att Nordeas FRB för Intrum handlas med en beräknad yield på >11,3 % nu (kupongräntan är 10,8 %) vilket ger en hint om vad Intrum får betala för ränta nu och då kan det nog bli värre.

Det var förvånande att de behöll utdelningen i år och till nästa år kan jag inte tänka mig att de kommer fortsätta hålla kvar den på nuvarande nivå. Så äger man Intrum pga utdelningen så har man nog lurat sig själv i en utdelningsfälla. Jag hade inte rört Intrum med tång.
Citera
2023-04-29, 00:51
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ptja det är ju riktigt hål i huvudet att man håller på att dela ut så mycket pengar samtidigt som bolaget går uselt och man är högt skuldsatt och får betala väldigt höga räntor nu vid refinansiering. Såg att Nordeas FRB för Intrum handlas med en beräknad yield på >11,3 % nu (kupongräntan är 10,8 %) vilket ger en hint om vad Intrum får betala för ränta nu och då kan det nog bli värre.

Det var förvånande att de behöll utdelningen i år och till nästa år kan jag inte tänka mig att de kommer fortsätta hålla kvar den på nuvarande nivå. Så äger man Intrum pga utdelningen så har man nog lurat sig själv i en utdelningsfälla. Jag hade inte rört Intrum med tång.
Nä men du räknar inte på framtida vinst då!
Jag är inte investerad i Intrum och uppskattar din resume men du glömmer kanske intrinsic value i din analys.
Citera
2023-04-29, 10:37
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nä men du räknar inte på framtida vinst då!
Jag är inte investerad i Intrum och uppskattar din resume men du glömmer kanske intrinsic value i din analys.
Utdelning brukar man i normala bolag basera på föregående års nettovinst och inte på en förhoppning om framtida vinster.

För en utomstående är det sen helt omöjligt att räkna på Intrum och därmed ha någon som helst uppfattning om vad det underliggande värdet och eventuellt framtida vinster i bolaget är. Tveksam till att ens Intrums egna revisorer klarar det... Därmed håller jag mig långt borta.
Citera
2023-04-29, 10:40
  #234
Medlem
Ni som köper aktien, är det för att ni tror på att en lågkonjunktur inte kommer eller är det någoon annan annledning?

För om en lågkonjunktur kommer så blir ju inte betalningarna av skulderna gjorda vilket innebär att intrums skulder blir mer eller mindre värdelösa
Citera
2023-04-29, 13:07
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Ni som köper aktien, är det för att ni tror på att en lågkonjunktur inte kommer eller är det någoon annan annledning?

För om en lågkonjunktur kommer så blir ju inte betalningarna av skulderna gjorda vilket innebär att intrums skulder blir mer eller mindre värdelösa

Stämmer detta historiskt? Man skulle ju även kunna tänka att många drar på sig skulder i sämre tider….Bara spekulerar lite. Inte intresserad att investera. Möjligtvis blanka…
Citera
2023-04-29, 14:41
  #236
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Ni som köper aktien, är det för att ni tror på att en lågkonjunktur inte kommer eller är det någoon annan annledning? För om en lågkonjunktur kommer så blir ju inte betalningarna av skulderna gjorda vilket innebär att intrums skulder blir mer eller mindre värdelösa


Skuldsättningen är i regel låst till säkerheter och marginal.
Citera
2023-04-30, 09:54
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Stämmer detta historiskt? Man skulle ju även kunna tänka att många drar på sig skulder i sämre tider….Bara spekulerar lite. Inte intresserad att investera. Möjligtvis blanka…



Jo skulderna stiger absolut men vad jag har för mig är att antal skulder som inte kan betalas också ökar. Framförallt idag med alla dessa lån.

Jag är också åt det hållet i nuläget. Aktien har fallerat totalt men jag tror det kommer sämre tider och emissioner
Citera
2023-04-30, 09:55
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Skuldsättningen är i regel låst till säkerheter och marginal.


Jo så är det ju men eftersom skulderna inte kan betalas i samma utsträckning under räntehöjningarna nu, tycker jag det ser otäckt ut. Räntorna ser även ut att behöva ligga kvar högt i sverige eftersom vår valuta rasar ordentligt.
Citera
2023-04-30, 11:17
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Jo så är det ju men eftersom skulderna inte kan betalas i samma utsträckning under räntehöjningarna nu, tycker jag det ser otäckt ut. Räntorna ser även ut att behöva ligga kvar högt i sverige eftersom vår valuta rasar ordentligt.
Nu är det nog inte svenskars förmåga att betala sina förfallna fakturor som man ska oroa sig över i första hand vad det gäller Intrum. Framförallt har ju Intrum senaste åren köpt på sig stora kreditportföljer i Sydeuropa bl.a. Italien som jag skulle vara betydligt mer orolig för. Kalla mig gärna fördomsfull men jag tror inte sydeuropeer har riktigt samma betalningsmoral som nordeuropeer. Var ju t.ex. inte så många nordbor som var ute och eldade upp sina höga elfakturor i protest...
Citera
2023-04-30, 12:51
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nu är det nog inte svenskars förmåga att betala sina förfallna fakturor som man ska oroa sig över i första hand vad det gäller Intrum. Framförallt har ju Intrum senaste åren köpt på sig stora kreditportföljer i Sydeuropa bl.a. Italien som jag skulle vara betydligt mer orolig för. Kalla mig gärna fördomsfull men jag tror inte sydeuropeer har riktigt samma betalningsmoral som nordeuropeer. Var ju t.ex. inte så många nordbor som var ute och eldade upp sina höga elfakturor i protest...


Så har det ju givetvis varit historiskt. Frågan är dock vart riskerna Intrum räknat med finns inkluderade? Jag tror att Intrums ledning har med sig att riskerna i Italien är höga men att de underskattar riskerna i de svenska hushållen. Lägg därtill en svag valuta som inte kan räddas genom högre räntor än nuvarande nivåer.

Jag tycker svenskarnas belåning ser otäck ut och därför tror jag också att marknaden värderar ner aktien än mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in