2023-04-28, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du menar att det är så enkelt? Föräldrarna skriver bara över sin förmögenhet på sina barn och sedan kan de fortsätta att leva på bidrag, oavsett hur mycket pengar de egentligen har?

Känner du till hur pass vanligt detta är? Finns det någon statistik på det?

Nej det går inte, så länge föräldrarna förfogar över sina barns tillgångar. Enligt den här sidan så kan ett barn ha tillgångar motsvarande 15% av basbeloppet (cirka 7 900 kr) utan att det inverkar negativt på försörjningsstödet: https://soctanter.malmo.se/fraga/7793.

Det låter rimligt att man ska kunna ha en buffert även om man får försörjningsstöd, så att kontot inte står på 0 kr varje månad.
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Problemet är att såna här ungar med vilja att göra rätt för sig inte passar in i det Svenska samhället, men om han gick med i ett gäng och började råna pensionärer på helgerna så skulle uppehållstillståndet va i hamn redan.

Vad menar du med detta? Är det meriterande i Uppehållstillståndsprocessen att vara med i gäng och började råna pensionärer på helgerna?

Vänligen länka till någon myndighetssida där jag kan läsa om denna meritskala.
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Nej det går inte, så länge föräldrarna förfogar över sina barns tillgångar. Enligt den här sidan så kan ett barn ha tillgångar motsvarande 15% av basbeloppet (cirka 7 900 kr) utan att det inverkar negativt på försörjningsstödet: https://soctanter.malmo.se/fraga/7793.

Det låter rimligt att man ska kunna ha en buffert även om man får försörjningsstöd, så att kontot inte står på 0 kr varje månad.
Det blir nånting för socialtjänsten att bita i. Hur hantera en familj på fem personer där fyra av dem har 0 i inkomst och förmögenhet medan en av dem, en tolvåring, är miljonär?

Blir de tvungna att snabbt som attan transferera hela beloppet till släktingar i hemlandet? (Då är det praktiskt att Länsstyrelserna har satt upp en hemsida där invandrarna inte bara får information vilka bidrag de kan få utan också hur de bäst kan skicka hem pengarna till sitt hemland: https://www.informationsverige.se/sv/jag-har-fatt-uppehallstillstand/ekonomi-pengar-och-rakningar/skicka-hem-pengar-till-familjen.html

Sidan finns på alla viktiga invandrarspråk, så det gör inte så mycket om de inte kan svenska så bra.)

Eller gör pojkens kändisskap att man kommer att bortse från de vanliga reglerna?
Citera
2023-04-28, 16:10
Medlem
Citat:
Det blir nånting för socialtjänsten att bita i. Hur hantera en familj på fem personer där fyra av dem har 0 i inkomst och förmögenhet medan en av dem, en tolvåring, är miljonär?

Blir de tvungna att snabbt som attan transferera hela beloppet till släktingar i hemlandet? (Då är det praktiskt att Länsstyrelserna har satt upp en hemsida där invandrarna inte bara får information vilka bidrag de kan få utan också hur de bäst kan skicka hem pengarna till sitt hemland: https://www.informationsverige.se/sv/jag-har-fatt-uppehallstillstand/ekonomi-pengar-och-rakningar/skicka-hem-pengar-till-familjen.html

Sidan finns på alla viktiga invandrarspråk, så det gör inte så mycket om de inte kan svenska så bra.)

Eller gör pojkens kändisskap att man kommer att bortse från de vanliga reglerna?

Jag är tämligen säker på att ingen socialsekreterare med självbevarelsedrift kommer att våga göra anspråk på pengarna. Det är ju ett baaaarn.
Citera
2023-04-28, 16:16
Avslutad
Citat:

Vilka regler som gäller för försörjningsstöd om man för över pengar till släktningar i hemlandet vet jag faktiskt inte. Om de ser att det har kommit in pengar på familjens bankkonton och sedan överförts, då kanske de undrar vad dessa pengar gick till och kanske anar bidragsfusk, men det är bara spekulationer från min sida.

Jag tror inte de kan bortse från reglerna bara för att barnet i det här fallet är en "kändis", då begår de nog tjänstefel.
Citera
2023-04-28, 16:23
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Finns det dokumenterade tillgångar familjen kan leva av får de avslag på ansökan om bistånd, det har inget med försörjningsplikt att göra.
Så om en tvååring blir gängvåldtagen och får ett skadestånd så ska familjen leva på hennes pengar tills dom är slut då om dom lever på soc?
SINNESSJUKT!
Citera
2023-04-28, 16:35
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Hur många miljoner är han uppe i nu?
Citera
2023-04-28, 16:48
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Så om en tvååring blir gängvåldtagen och får ett skadestånd så ska familjen leva på hennes pengar tills dom är slut då om dom lever på soc?
SINNESSJUKT!
Det är lite otydligt med både regelverk och praxis, men grundtanken är naturligtvis att människor försörjer sig själva om de kan.
Citera
2023-04-28, 17:25
Medlem
Men nu när han monopoliserar majblomman i sin shop, vad händer med alla som inte lyckas sälja? Tar han inte massa kunder från andra?

Majblommans tanke:

"Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige."

Ja, han är ju inte fattig längre direkt. Men resten är det kan man ju säga.
Citera
2023-04-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
det här med majblomman är väl lite förlegat

hur funkar det med betalningen av majblommor går den in på säljarens konto eller går pengarna in direkt på majblommans konto ? , får de provision när de säljer majblomman ? har för mig jag läst det

brukar kunna bli problem när hottentotter ansvarar för större belopp kommer vi få läsa att nån hackare tog sig in på ungens konto ock tog alla pengarna

Här har vi ännu en som inte orkat kolla hur det funkar eller försökt men inte förstått.
Citera
2023-04-28, 17:37
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Men nu när han monopoliserar majblomman i sin shop, vad händer med alla som inte lyckas sälja? Tar han inte massa kunder från andra?

Majblommans tanke:

"Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige."

Ja, han är ju inte fattig längre direkt. Men resten är det kan man ju säga.
Jo, det är klart att detta tramsiga jippo gör det omöjligt för massor av andra barn att sälja några majblommor. Det är inte ok.
Citera
2023-04-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Skulle aldrig lära mina ungar att det lönar sig att bli kränkt. Jag uppfostrade mina barn till att bli starka och självständiga individer som står över sånt trams. Livet blir tufft om man ska bli kränkt för allt och inget, dumt folk kommer alltid att finnas.

Framgått klart o tydligt alltså
det har varit tydligt i dina alla inlägg,
och att du präglar dina egna barn likadant är också självklart.
Men kanske något av dina egna ungar en gång kommer att få en dip o må dåligt
då hjälper det inte med din livsinställning.
Då behöver din unge något mer av dig-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in