2023-04-28, 19:00
Medlem
Citat:
m. Och jag har ju sagt liksom att jag alltså det, jag, alltså inte för att jag
skulle döda eller skada någon annan men så men alltså där har jag verkligen sagt att jag kan
ju inte döda min egen familj.
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Själv ser jag knappt röken av känslor, och lögnerna smattrar tätt. Litar inte på något M säger. Speciellt inte när det gynnar hennes egna intressen.
Nä tycker inte heller att hon verkar speciellt känslofylld alls . Tvärtom . Fast att hon berättar om något så hemskt .

Samma sak som när hon berättar att hon låg och bad till gud en hel natt .
Känns bara som något spel för att påvisa hur god hon är och att hon som är troende aldrig skulle göra nåt sånt .
Men hade det slutat regna så inte hade väl hon gjort något för att hjälpa J . Inte varnat , inte larmat ens i smyg .
Så hur god är hon egentligen ?
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-28 kl. 19:04.
Citera
2023-04-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"I ett brev till tingsrätten förklarade den livstidsdömda 18-åringen att hon inte var nöjd med advokatens insats under rättegången. Nu har en ny advokat tagit över, Peter Gillberg.

”Han korsförhörde inte min medtilltalade när hon uppenbart ljög.”

Svegfors vill inte kommentera detaljerna i 18-åringens brev men säger till SVT:

– Jag har mycket stor förståelse för att om man döms till livstids fängelse så vill man se sig om efter alternativ. Det är inga konstigheter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-livstidsdomen-i-fallet-tove-18-aringen-begar-att-fa-byta-advokat

Ok, ja Peter Gillberg är ganska bra, men man behöver inte vara speciellt bra i de här fallet för att kunna sänka straffet för henne. Hade till och med GW lyckats med. De är tunt och åter tunt för ett livstidsstraff
Citera
2023-04-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ingen har påstått något annat. Du slår in öppna dörrar.
Vad många i denna tråd inte tycks ha förstått, är att man inte skall behöva hållas ansvarig för gärningar man inte begått. Och om vi inte ett om någon begått någon handling, skall den personen följaktligen inte heller ställas till svars för den handlingen.

Eftersom domen är utomordentligt väl motiverad och denna skit som skrivs är fullt av bias är det bara att nonchalera. Cirkulera! Här finns inget att diskutera!
Citera
2023-04-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Precis så tänkte jag med . De förklaringarna kändes för krystade . Och att just den skadan var så viktig att förklara hur den kom till och hur hemskt det hade känts att de råkade slå i hennes huvud vid dumpningen .
Alla andra skador har man inte hört något om . Förutom ett lätt tryck på 10 sec.

Det är som att ingen under rättegången trott att det kommer gynna deras sak om man lyfter på de här stenarna.
Citera
2023-04-28, 19:14
Medlem
Detta får mig att tänka på fallet Skylar Neese i USA. Två tonårstjejer knivmördar en tredje efter att vänskapen surnat. Om jag inte tar fel blev straffen 30 år med möjlighet till villkorlig frigivning efter 10, resp. livstid med samma möjlighet efter 15 år. Tjejen som fick tidsbestämt straff golade till sist och ledde bl.a. polisen till kroppen, som då legat i ett halvår. Det är 10 år nu i maj.

Står sig bevisningen hoppas jag att HR slår fast livstid för JJ. En människa som kan anses farlig för allmänheten på obestämd framtid bör inte få ett tidsbestämt straff.

Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
Brottsplanen var dålig från första början, men - varför tar Johanna med mobilen ut till där man dumpar kroppen (som leder till att kroppen hittas).?

Förmodligen p.g.a. okunskap.
Senast redigerad av Flygsand 2023-04-28 kl. 19:33.
Citera
2023-04-28, 19:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Eftersom domen är utomordentligt väl motiverad och denna skit som skrivs är fullt av bias är det bara att nonchalera. Cirkulera! Här finns inget att diskutera!

"Här finns inget att diskutera", är det därför du sitter och slår in öppna dörrar? Cirkulera vidare du istället.

Det är inte bara jag och några andra här i tråden som har ögonen öppna. Jag tror inte jag sett en enda oberoende auktoritet i ämnet som inte ifrågasätter hur domen är motiverad, just för att domstolen plockar russinen ur kakan och blundar för resten.

Det jag skrev är helt utan bias och grundläggande för rättssäkerheten, det förstår säkert du också.
Citera
2023-04-28, 19:25
Medlem
Har nån snäll hela FUP? Länkarna funkar inte
Citera
2023-04-28, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ok, ja Peter Gillberg är ganska bra, men man behöver inte vara speciellt bra i de här fallet för att kunna sänka straffet för henne. Hade till och med GW lyckats med. De är tunt och åter tunt för ett livstidsstraff
Du och GW lever kvar i det förgångna. Straffen har skärpts. HD har kommit med nya prejudikat för att fälla på indicer och "för gemensamt och i samförstånd".
Citera
2023-04-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65

Bara för att domen är väl motiverad så betyder det inte att den välmotiverad.
Citera
2023-04-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Det jag skrev är helt utan bias

Du ljuger!

Liksom när du påstod att Johanna väger 85kg. Detta har du heller inte belagt. Dags att börja vara sanningsenlig!
Citera
2023-04-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är som att ingen under rättegången trott att det kommer gynna deras sak om man lyfter på de här stenarna.

Det handlar väl mer om att åklagaren inte kan leda mer i bevis än att JJ strypt och MH hållt fast händerna på TT. Det hade inte lett nånvart att spekulera i ytterligare detaljer. För försvaret är det själv att inte hitta på fler detaljer om förloppet.
Citera
2023-04-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ska bli spännande att se vilken försvarare Maja får, jag har ju sagt de förut och de har inte ändrats ännu. Men de finns en advokat som sniffar sig till kända fall för att tjäna pengar. Och den advokaten är inte mer än Björn Hurtig. Kan nästan ta gift på att han kommer kontakta Maja om att han är på om hon vill

Om inte BH redan är alltför upptagen med andra fall - då tror jag att han mycket väl skulle kunna tänka sig att försvara MH. Om det handlar om pengar eller ren nyfikenhet och att förkovra sig (ytterligare) så ställer han nog upp om han blir ombedd. En ny fjäder i hatten.

Han är slug, den fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in