2023-04-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Johanna ska alltså hunnit flytta/gömma Tove medans Maja ligger och snarkar i den lilla lägenheten OCH sedan flytta tillbaka den till hallen, även lindat in den i lakan utan att sömntutan märker något alls..?
Sedan behövs hjälp med bärandet och Maja frågar absolut ingenting om varför det ligger en död Tove på hallgolvet utan hugger bara i och hjälper till med bortflyttandet.
Inser ni inte hur ologiskt och efterhandskonstruerat det händelseförloppet är så vet jag inte om man ska skratta eller gråta.

Tidsutrymme har i alla fall funnits. Jag vill inte alltför för mycket sitta och agera försvarare åt M eftersom jag själv tvivlar på en del i hennes berättelse men det är inte extremt uppseendeväckande om hon inte vaknat medan J flyttat kroppen. Så mycket låter det inte och det är individuellt hur lättväckt man är.
Citera
2023-04-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Grannen har vittnat om duns någon gång mellan kl 02:30-02:45, så det hjulet uppfann inte ni.
Maja är uppe och knallar 02:43 så det vore ju konstigt om hon inte stöter på Johanna som är fullt upptagen med att flytta en kropp, inte sant?

Han säger runt 03 i polisförhören och 02.40 i rättegången. Det är pappan som nämner tiden 02.30-02.45. Tingsrätten utgick från tiden 02.40 i domen.
Citera
2023-04-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så är det. Rättsläkarens vittnesmål gjorde det mycket tydligt att ett sannolikt scenario är att Johanna mördade Tove på egen hand. Hon gjorde det till och med klart att det är mer sannolikt att det var så Tove fick skadorna på armbågarna, än att de skulle kommit av att Maja hållit fast Toves armar.

Om Tove var kraftigt berusad och dessutom mer eller mindre hade tappat medvetandet av att huvudet slog så kraftigt i golvet att grannarna blev oroliga, så spelar det ingen roll hur många andra strypmord som begåtts i världen, det var då ändå en enkel sak för en bindgalen Johanna att strypa Tove utan något som helst motstånd.

När jag läste igenom FUP första gången fick jag känslan av att de visste att T hade en huvudskada och ville bortförklara den. Jag tror M eller kanske båda påstår att de tappade T i trappen. Om jag minns rätt så påstås det även att T ska ha slagit i en sten vid dumpningen. J kan inte heller säga om T föll så hon kan slagit huvudet i rören som låg i badrummet. Varför minns hon inte det? Jag gissar för att hon vet att huvudskadan inte uppkom på det sättet.
Citera
2023-04-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Förklara istället vad de gjorde i lägenheten i 40+ minuter.

Dessa 40 minuter bara försvann när J ändrade sin berättelse och erkände. Det enda hon berättar om är en kort rundvisning i lägenheten innan det urartar. Vad jag minns fick hon inga frågor om vad de gjorde den resterande tiden under rättegången.
Citera
2023-04-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag ville dra frågan till sin spets.
Maja har bokstavsdiagnos, skolproblem går hos psykolog etc - precis allt det där som du beskriver.
Maja är ingen initiativrik, smart ledartyp som Johanna, som sannolikt är psykopat.

Men sanningen är att ingen av dem döms för vad de är - utan för vad de gjort.
Mot Tove och Toves närstående. För Tove och hennes anhöriga spelade och spelar det ingen roll hur barnslig eller hur problemtyngd Maja kan ha varit när Tove mördades.

Just symbiosen mellan Johanna och Maja har mycket sannolikt möjliggjort alltihop. Mycket troligt att Johanna varken hade fått hem Tove till lägenheten eller vågat gå i närkamp med T utan M. Definitivt inte klarat att gömma kroppen efteråt.

Det finns ett ordspråk som tillskrivs Edmund Burke:
”The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”
Det stämmer inte riktigt in här eftersom Maja gjorde en massa egna hemska saker - sannolikt diskuterade med J att straffa T, höll i vid mordet, släpade, paketerade och dumpade kroppen och ljög och lurades mycket länge efteråt. Men Maja lät Js tokerier fortsätta och skyddade J .

Och i allt detta har vi en gräns - myndig = vuxen. Då får man mängder av rättigheter men också eget ansvar. Man kan inte vara ”lite myndig ” för där får man just ta körkort, dricka alkohol, ingå avtal, ta stora lån och bestämma över sig själv. Med alla skyldigheter det också innebär. Den gränsen har Maja, som f övrigt hade körkort, passerat.

Vi ska dömas lika in för lagen för de brott vi begått.
Det gäller unga myndiga gängkriminella, fortkörare och som här unga mördare. Det är något som kan diskuteras eftersom hjärnan ofta inte är färdigutvecklad förrän i 25-års åldern. Men det är så lagarna ser ut idag.

Här belyses exakt vad som gäller! Varje sund individ utan bias förstår detta. Maja är myndig och har ansvar för sina handlingar. Alla som får gå fritt på våra gator har rättigheter och skyldigheter. Har man diagnos gäller dessa rättigheter och skyldigheter om man får vara fri. Annars måste man fängslas för att skydda allmänheten. Allt tjafs från individer som inte förstår grundläggande förutsättningar i samhället är det bara att nonchalera!
Citera
2023-04-28, 18:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Här belyses exakt vad som gäller! Varje sund individ utan bias förstår detta. Maja är myndig och har ansvar för sina handlingar. Alla som får gå fritt på våra gator har rättigheter och skyldigheter. Har man diagnos gäller dessa rättigheter och skyldigheter om man får vara fri. Annars måste man fängslas för att skydda allmänheten. Allt tjafs från individer som inte förstår grundläggande förutsättningar i samhället är det bara att nonchalera!

Det är lättare sagt än gjort... när det finns individer som vill fria en uppenbar brottsling... som dessutom blivit fälld i TR för detta.
Citera
2023-04-28, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Denna information hade inte jag. Det ger ju en annan bild av Maja, ofta har det ju framställts som att hon inte har någon egen vilja.
Ja det är inte så hon framställs av vakterna. En vakt beskriver denna incident under kvällen:

Citat:
Hur upplevde du Maja under kvällen?
-Jag vet att jag såg henne under kvällen vid ungefär 23.30-tiden. Det var i mitten av kvällen, lite senare. Jag såg inte när hon kom och gick. Jag stod vid henne en gång och då uppfattade jag henne som passiv. Det kom förbi en kille och sa spydigt till henne, " du ser inte så svensk ut". Då svarade jag killen att det inte var så trevligt sagt.
Hur reagerade Maja på detta?
-Hon gav honom en skarp, bitchig blick. Hon sa inget och sprang sedan iväg. Maja och jag pratade aldrig med varandra.
Hur uppfattade Majas berusningsnivå?
-Jag märkte inget speciellt. Hon gick normalt och gav inga tecken på att hon var berusad. Hon drack inget då och jag såg inget glas i hennes hand.
Inget negativt att Maja reagerade på rasism, men hon verkar inte vara utan egna åsikter.

Intressant också detta från en annan vakt:
Citat:
Övrigt du vill tillägga?
Håkan vill tillägga att han fick hjälpa en av tvillingarna antingen Tove eller My för några helger sedan då hon var väldigt berusad i samband med att han jobbade. Jag fick hjälpa henne in i en bil utanför Nöjet. Hon kändes inte psykiskt stabil just då. Båda tjejerna har varit berusade senaste tiden så jag kommer faktiskt inte ihåg vem det var av dom.
Citera
2023-04-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Dessa 40 minuter bara försvann när J ändrade sin berättelse och erkände. Det enda hon berättar om är en kort rundvisning i lägenheten innan det urartar. Vad jag minns fick hon inga frågor om vad de gjorde den resterande tiden under rättegången.

Det är ännu en sak i raden av alla saker J ljuger om.
Citera
2023-04-28, 18:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65

Ingen har påstått något annat. Du slår in öppna dörrar.
Vad många i denna tråd inte tycks ha förstått, är att man inte skall behöva hållas ansvarig för gärningar man inte begått. Och om vi inte ett om någon begått någon handling, skall den personen följaktligen inte heller ställas till svars för den handlingen.
Citera
2023-04-28, 18:43
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ska bli spännande att se vilken försvarare Maja får, jag har ju sagt de förut och de har inte ändrats ännu. Men de finns en advokat som sniffar sig till kända fall för att tjäna pengar. Och den advokaten är inte mer än Björn Hurtig. Kan nästan ta gift på att han kommer kontakta Maja om att han är på om hon vill
"I ett brev till tingsrätten förklarade den livstidsdömda 18-åringen att hon inte var nöjd med advokatens insats under rättegången. Nu har en ny advokat tagit över, Peter Gillberg.

”Han korsförhörde inte min medtilltalade när hon uppenbart ljög.”

Svegfors vill inte kommentera detaljerna i 18-åringens brev men säger till SVT:

– Jag har mycket stor förståelse för att om man döms till livstids fängelse så vill man se sig om efter alternativ. Det är inga konstigheter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-livstidsdomen-i-fallet-tove-18-aringen-begar-att-fa-byta-advokat
Citera
2023-04-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
När jag läste igenom FUP första gången fick jag känslan av att de visste att T hade en huvudskada och ville bortförklara den. Jag tror M eller kanske båda påstår att de tappade T i trappen. Om jag minns rätt så påstås det även att T ska ha slagit i en sten vid dumpningen. J kan inte heller säga om T föll så hon kan slagit huvudet i rören som låg i badrummet. Varför minns hon inte det? Jag gissar för att hon vet att huvudskadan inte uppkom på det sättet.

Precis så tänkte jag med . De förklaringarna kändes för krystade . Och att just den skadan var så viktig att förklara hur den kom till och hur hemskt det hade känts att de råkade slå i hennes huvud vid dumpningen .
Alla andra skador har man inte hört något om . Förutom ett lätt tryck på 10 sec.
Citera
2023-04-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ingen har påstått något annat. Du slår in öppna dörrar.
Vad många i denna tråd inte tycks ha förstått, är att man inte skall behöva hållas ansvarig för gärningar man inte begått. Och om vi inte ett om någon begått någon handling, skall den personen följaktligen inte heller ställas till svars för den handlingen.

Man ska hållas ansvarig för dom brott det finns tillräckligt fog att döma ut ett straff för. Det många i den här tråden har missuppfattat är att det skulle finnas ett sätt att till 100% bevisa att någon begått ett brott - det är på alla upptänkliga sätt helt omöjligt. Utom rimligt tvivel ska tolkas exakt som det står, att det inte ska råda nåt tvivel, inte att alla upptänkliga men helt orimliga förklaringar anses motbevisa att en person begått ett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in