2023-04-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror du verkligen att SE skulle komma undan så enkelt med den bortförklaringen?
Så enkelt tror inte jag att det är.

Nej , jag tror faktiskt inte att han hade kommit undan med den förklaringen utan åkt dit så det sjunger om det

Men tar det bort att det är hans taktik ?

Alltså i en rättegång så ska det ju ställas mot all tvivel...och tvivel är det Engström kan försöka med !

Jag tror att om Engström är GM så skedde det lite i fylla och affekt så vad har han för val eg ?
Citera
2023-04-28, 15:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det stämmer, att de står och stirrar på varandra så att SE känner obehag och tittar ner!

Det skildras en bit in i förhöret den 25:e april:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=2440

Topp! Tack!
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att SE skulle komma undan så enkelt med den bortförklaringen?
Så enkelt tror inte jag att det är.

Om jag får låta dig öppna dina sinne en liten stund och vi tänker att Engström är GM och handlat lite i affekt...

Kan du då se lite hur han skapar "alibi" för alla hans rörelser och vittnen som han själv tänker kan ha sett honom ?

Han återskapar ju GMs rörelse och är han GM så vet han exakt vilka rörelser och vittnen han måste återskapa...
Citera
2023-04-28, 16:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej , jag tror faktiskt inte att han hade kommit undan med den förklaringen utan åkt dit så det sjunger om det

Men tar det bort att det är hans taktik ?

Alltså i en rättegång så ska det ju ställas mot all tvivel...och tvivel är det Engström kan försöka med !

Jag tror att om Engström är GM så skedde det lite i fylla och affekt så vad har han för val eg ?

Ja, men innan rättegången så har du polisutredningen som ger underlaget. De hade ju sjäklart nystat mer där och inte släppt upp detta. Ord mot ord utan ha försökt reda ut...
Nu blev det ju inte ens ord mot ord i något fallen med SE's uppgifter...
Citera
2023-04-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, men innan rättegången så har du polisutredningen som ger underlaget. De hade ju sjäklart nystat mer där och inte släppt upp detta. Ord mot ord utan ha försökt reda ut...
Nu blev det ju inte ens ord mot ord i något fallen med SE's uppgifter...

Ja du har rätt.

Man skulle kolla med samtliga vittnen om Engströms språngmarsch

Man skulle frågat LP om hon minns någon Engström.

Frågat LJ om han såg någon från brottsplatsen som stirrar mot hans riktning..

Kollat upp Engströms berättelse..

Ingen gjorde det grundligt tyvärr..
Citera
2023-04-28, 16:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om jag får låta dig öppna dina sinne en liten stund och vi tänker att Engström är GM och handlat lite i affekt...

Kan du då se lite hur han skapar "alibi" för alla hans rörelser och vittnen som han själv tänker kan ha sett honom ?

Han återskapar ju GMs rörelse och är han GM så vet han exakt vilka rörelser och vittnen han måste återskapa...

Jo visst är det så, men tycker ju att han gör det med allt för många lögner och chansningar.

------
Han placerar sig som vittne med 40-talet uppgifter när det skulle ha räckt med ett fåtal.
Och flertalet av uppgifterna stämmer också hyfsat med vad andra uppgivit om mordplatsen. På ett för osannolikt sätt för att jag ska tro på hans skuld.
Citera
2023-04-28, 16:09
Medlem
Citat:
Jo visst är det så, men tycker ju att han gör det med allt för många lögner och chansningar.

------
Han placerar sig som vittne med 40-talet uppgifter när det skulle ha räckt med ett fåtal.
Och flertalet av uppgifterna stämmer också hyfsat med vad andra uppgivit om mordplatsen. På ett för osannolikt sätt för att jag ska tro på hans skuld.

Ja sant...

Min förklaring till det blir tyvärr bara vad han snappar upp som GM eller att han läser media eller ännu värre känner någon som jobbar på tidning och får lite uppgifter som inte stod..

Men har inga bevis så bara spekulationer
Citera
2023-04-28, 16:15
Medlem
Citat:

------

Självklart kommer man inte längre utan bevis..

Men det är lite kul att kunna se lite mönster...

Först funderade jag inte på detta med LP och LJ ..

Sen började jag fundera på om han inte helt enkelt ville skydda sig mot ev utpekande från LP och LJ..

Kanske inte fullständiga utpekande för det fixar han inte....Men lite vaga hade han kanske fixat..!

Typ om LP sagt såhär: Jag minns lite denna "Engström" direkt efter skotten .

Engström svarar : Tro fan det kärring , jag kom ju fram till dig direkt efter skotten och du var lite i chock och jag frågade om signalement...

Boom och Engström har en poäng
Citera
2023-04-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det GM så springer han från ett statsministermord och jag tror man då tittar oavsett. GM tittar snabbt över axeln, han kan inte se allt i gränden, speciellt inte vad som finns på Luntmakargatan.

Sen så är det faktiskt så att om man springer nerför David Bagares och tittar bakåt så kan man även se öppningen till rulltrappan och mynningarna av Malmskillnadsgatan, tex kan man ju va orolig för att man såg en piketbil på Malmskillnadsgatan.

Sen vet vi ju inte heller om det var GM som hon såg. Hade jag stått tex ovanför rulltrappan när skotten brann av nere på Sveavägen och sen hört någon springa mot mitt håll så hade jag funderat på att springa.
Men du står kvar och låte mördaren pasera först innan du själv springer ner för DBG?
Citera
2023-04-28, 17:20
Medlem
Citat:
Vilket kan tala för att SE såg LJ på närmare håll än från trappens krön, som till exempel när han passerade Luntmakargatan, eller om han kastade en blick bakåt efter tre fjärdedelar av trappen ...

LJ menar på att han bara såg konturer borta på Sveavägen, men mannen på krönet verkar vara något tydligare. Kanske gäller även det omvända, att sikten var något bättre från krönet än från Sveavägen.
Stod han vid klotlampan men på Luntmakargatan så är han mer upplyst framifrån men mer siluett sett från mordplatsen.
Citera
2023-04-28, 17:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet du var "tomten" låg i förhållande till Musköbasen och om den låg inom militärt skyddsområde eller "precis utanför?

Om Stig var en "nyttig tillgång" för Stay Behind och SSI kan tomt + stuga tillhandahållits och utnyttjats för "besök från utlandet" från öster eller väster för de hemliga tjänsterna, när Stig inte nyttjade den.

Uttrycket "kollega vid Skandia" skulle kunna betyda Hans Forslund som ju var kollega och hade sin firma vid Skandia.

Likaledes "villa i Täby" kan tjäna som en naturlig kontaktpunkt mellan politiker, diplomater och militärer.

Vore intressant att se Stigs inkomstdeklarationer och hur han finansierade förvärv av tomt och stuga på Muskö och byggnation av villa i Täby.

Inte alla reklamkonsulenter har råd med det och semestrar i fjällen, för han har väl deklarerat allting ärligt till RSV, det gör väl alla moderater.

Tomten låg på en annan del av ön än basen. Men det fanns ett militärt övningsområde intill den.

Taxerad inkomst 1975-1990: (FB) Skandiamannen

SE har till synes goda inkomster på 1970-talet. Man får betänka reallöneläget var betydligt lägre än idag.

Stugtomten har amorterats på tio eller femton år. Insats 20%. De har förmodligen reda 1,3 miljoner (i dagens penningvärde) eller så från stugan (minus skatt). Det borde kanske ha räckt som grundplåt till huset med två hyfsade inkomster utan annan försörjningsbörda.

Angående skidsemester så lånar han väl stugan.
Citera
2023-04-28, 17:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Var det 1979 han ramlade ner och slog sig, och fick gå med nackstöd?

Är i så fall efter det som han börjar jobba över oftare, 1-2 gånger i veckan.

Det gjorde han inte i samma utsträckning under 70-talet, enligt hustrun.

Plus att han lanserar sig som "androgyn" ...

Nacken är illa nog, men tog själva huvudet stryk med?

Att slå i skallen kan vara lurigt ... Man har läst om en del, exempelvis idrottare, som åkt på huvudskador, och på olika sätt spårat ur.

Med missbruk, skjutningar och annat.

Enligt Lars Larsson inträffade detta i slutet av 1979 och på Muskö? Jag vet inte hur det formulerades, någon som har det tillgängligt?

Tycker "bröt nacken" som det påstås låter tveksamt. Måhända en överdrift av SE eller en uppgift som förvanskats när den hoppat i flera led.

Inkomsten decimeras vid tiden, även om detta sker redan 1979 (skadan kan iofs drabbat inkomsten delar av detta år).

Räknades sjukpenning som beskattningsbar inkomst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in