2023-04-27, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Robotar kommer att kunna nyproducera fastigheter, men renoveringar.....gosse, det är nog väldigt långt bort i tid.

Att producera har robotar gjort sedan 70 talet förfan. CNC maskiner bland annat. Det är inget nytt. Det IT fikusarna inte begriper, är allt runtomkring något som ett husbygge. Det funkar inte med ctrl+alt+delete eller copy+paste i Novemberregnet när det ska läggas tak, sättas fönster och paneler.

Det är jättegulligt att dom tror att det funkar lite smidigt att rulla in en robot, och en laptop och sedan sköter allt sig självt, men det visar ju bara hur verklighetsfrånvända dom små liven är...
Citera
2023-04-27, 00:43
Medlem
Eastwings avatar
AI har redan tagit över många yrkesroller så som tex journalister och busschaufförer.
Citera
2023-04-27, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
AI har redan tagit över många yrkesroller så som tex journalister och busschaufförer.
På vilket sätt har den tagit över journalister och busschaufförer ?
Citera
2023-04-27, 00:50
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
AI idag, är för IT-sektorn och många av dess anställda idag/i framtiden vad bilen var för häst och vagn för 100 år sedan.

Hästarna kommer bli överflödiga, droskor kommer inte användas längre.

Vet du vad en häst kostar i drift? En bil på den tiden, klarade ensam av att dra det som tidigare hade krävt 10 hästar. Idag, kan en bil dra det flera hundra hästar behövdes för. Utan problem.

En anställd inom IT-sektorn, kostar massiva pengar. Tror du att företagen kommer behålla samtliga hästar, och betala för dom, av godhet/snällhet? Nej.

Men, säger du...då kommer det ju bara bli så att man sätter varje häst bakom ratten på en bil, så får hästen köra in 10 gånger så mycket pengar om dagen istället, jobben kommer bara ösa in!

Ja, det kommer dom. PÅ ALLA FIRMOR. Därav kommer konkurrensen att öka. Endast dom bästa hästarna, som kör bäst, kan mest och gör minst fel får vara kvar, och dom vassaste bilarna kommer köpas in. Och kunderna kommer dom få slåss för.

Jag kliver in och hjälper dig.
I din liknelse så lyfter du inte fram att utvecklare är häststyrande kuskar som bildar om sig till bilförare, efter att teknologin går framåt. Det går tom att göra en poäng där någonstans om att transport går snabbare och därför finns det väldigt få bilförare/taxichaufförer jämför med för hundra år sedan.
Utan du menar att utvecklare är hästar(maskiner) som byts ut med nya maskiner(AI)? Och att någon idiot behåller sin mainframe från 1960 för att den är bäst?
Citera
2023-04-27, 00:54
Medlem
Citat:
I slutändan kommer tech-branschen (utvecklare och kodare utav appar och produkter) implodera totalt. Det kommer vara överflödigt, speciellt med tanke på hur mycket dom tar betalt. Det är inga billiga tjänster, och det är höga löner (lite väl höga löner om man läser här på FB, för här inne saltas det minsann) Men oavsett, så är IT sektorn i en knivig sits, och antalet jobb kommer minska kraftigt dom kommande 5-10 åren.

Ja, det finns många produktbolag där ute som, om man ska hårdra det, egentligen bara erbjuder utvecklartid i utbyte mot pengar. Alla dessa "vi har utvecklat en tjänst så att du slipper"-bolag kommer troligen att vara rökta. Du ligger bättre till om du tillhandahåller andra värden, t ex infrastruktur (Google, Amazon), nätverk (Meta) eller en unik produktkatalog (Spotify mfl).

Det är en oroväckande utveckling i sig eftersom det kommer leda till att dessa bolag som redan i dag dominerar marknaden kommer att få ännu mer kontroll. Det är även dessa som är bäst positionerade och har resurser att ta mark på AI-området, små spelare kommer ha väldigt begränsade möjligheter att slå sig in och konkurrera.

Tekniken är onekligen imponerande, men jag har svårt att se att det kommer sluta positivt eller leda till en nettovinst för vanliga människor. Jämförelser med häst och vagn, spikpistoler m.m. tycker jag haltar lite då detta rör sig om antal människor i en helt annan storleksordning som kommer att drabbas på mycket kortare tid.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Jag kliver in och hjälper dig.
I din liknelse så lyfter du inte fram att utvecklare är häststyrande kuskar som bildar om sig till bilförare, efter att teknologin går framåt. Det går tom att göra en poäng där någonstans om att transport går snabbare och därför finns det väldigt få bilförare/taxichaufförer jämför med för hundra år sedan.
Utan du menar att utvecklare är hästar(maskiner) som byts ut med nya maskiner(AI)? Och att någon idiot behåller sin mainframe från 1960 för att den är bäst?

I min parallell så är hästarna/droskorna kodapor och utvecklare, och bilarna är AI.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Funderar lite över hur det skulle funka att koppla ihop AI med en 3D-skrivare?
Citera
2023-04-27, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.Lollo.81
På vilket sätt har den tagit över journalister och busschaufförer ?

Eastwing - Där har du ett typexempel på en liten IT-fikus som har spelat simulator i mammas källare, och tror att världen redan styrs av tangentbordet.

Fablernas värld.

Jag skulle specifikt vilja veta hur AI redan tagit över busschaufförers jobb, eller chaufförsjobb överhuvudtaget. Euro Truck Simulator 2 på Steam räknas inte som verklighet här bara så du vet Eastwing.

Sorry att jag "kapade" ditt inlägg för att svara Eastwing, men kunde inte låta bli.
Citera
2023-04-27, 01:04
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
I min parallell så är hästarna/droskorna kodapor och utvecklare, och bilarna är AI.

Fantastiskt, så det är hästen som blir arbetslös och kursken påverkas inte.

Jag ser att du blandar begreppen "kodare" och "utvecklare" som två olika saker, vad är skillnaden?
Citera
2023-04-27, 01:04
Avslutad
Nej.

AI kommer öka produktiviteten vilket kan leda till att jobb försvinner men inte så extremt som du beskriver.

AI är bara ett verktyg.
Citera
2023-04-27, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Fantastiskt, så det är hästen som blir arbetslös och kursken påverkas inte.

Jag ser att du blandar begreppen "kodare" och "utvecklare" som två olika saker, vad är skillnaden?

Kusk stavar vi det som i Sverige.

Hästen kan du ju likna vid kodare/utvecklare och kusken, eller "kursken" är företagets ägare/föraren då alltså. Blir det smidigare för dig då, eller ska jag kanske måla något åt dig? En barnbok med ljudande till bilderna kanske kan förklara det hela?

Kodare ser jag som någon som jobbar backend och utvecklare ser jag som frontend/fullstack, är inte själv verksam inom IT, men har anhörig som jobbar som utvecklare, eller kodare. Är lite osäker...
Citera
2023-04-27, 08:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad menar du med ta över?

Att mycket/en majoritet av koden som idag skrivs "för hand" kommer att vara maskingenerad inom ett antal år.

De som idag kodar kommer snarare att behöva skifta till att bli arkitekter och fundera ut hur dom vill att det ska vara uppbyggt medan dom inte längre behöver skriva själva koden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in