2023-04-28, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mitt minne av vad alla andra skrivit är tyvärr inte lika bra som ditt.
Men nog tyckte jag det var märkligt att hon med avstängning skulle röjt att hon inte ville bli spårad, även om jag inte skrev det.

Nu behövs det inte så värst bra minne... hen som skrev och erkände sitt misstag var bara några timmar sedan (innan du postade detta inlägg) och några timmar efter att du svarat hen ang avstängd mobil.

Ps Utgår från att du läser i tråden vad andra skriver. Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-04-28 kl. 07:09.
Citera
2023-04-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, om det är som jag tror, så går de känslorna inåt och är självanklagande som ett led i ett självskadebeteende.

Vad hade MH för självskadebeteende? Trots mitt minne är det något jag missat.

Jag trodde att det var TT som hade det (iaf vad som framkommit i tråden). Vet du något annat?
Citera
2023-04-28, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Christer Pettersson dömdes till livstid för mord på våran statsminister i Tingsrätten men friades i hovrätten . Med det i åtanke så skall ni inte bli förvånade om MH frias i Hovrätten .
Stefan (Fallet Lena Wesström) i Örebro friades i TR men dömdes till livstid i HR. Med det i åtanke så kan du sluta trolla i den här tråden nu. Dina "fakta" kommer enbart ifrån andra skribenters inlägg här i tråden, så lägg bara ner. Du känns som en 15-årig kille ifrån Vetlanda som vill ha koll på det aktuella fallet.
Citera
2023-04-28, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja minst sagt makabert.

Undrar varför JJ gång på gång anser att döda är det rätta.

Att hon ser sig ha rätten att mörda andra!

JJ är 100% psykopat!!!!!
Citera
2023-04-28, 07:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så varför hade JJ med sin mobil till FP och varför varnade inte MH henne?
Missar. Detta brott var mer stressigt och nervpåfrestande än bränder och det andra de hittade på.
Citera
2023-04-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, vi vet att hon eldat och försökt döda personer hon hatar. Men att hon skulle springa Majas äreende finns inga bevis för. Snarare tror jag det är så att M själv dragit in sitt ex och sin bror i dessa samtal om vilka dom vill skada.

M var iaf medveten om försnacket till båda bränderna och även närvarande kort inpå J tände på. Hon satt ju vid ett tillfället och väntade i tältet med J s telefon. Då anser jag det troligare att hon var en villig medhjälpare som deltagit i dessa diskussioner, än en motvillig som sitter och ber för att det ska regna.
Innan J blev delgiven misstanke om bränderna så sa åklagaren att både J och M var aktuella för nya brottsmisstankar. Men M klarade sig då hennes telefon saknade aktivitet vid tiden för branden vid systrarnas dörr.
Så kan det mycket väl vara
Det du säger får en pusselbit på plats för mina egna funderingar

När jag läste förhören med M så reagerade jag på att hon pratade så mycket om J likaså till medsittaren

Då har hon haft ett bra minne och för detaljer

Jag har ju hela tiden gissat på att hon är mycket smartare än vade de flesta tror som hittar ursäkter i diagnoser och allt annat konstigt
Citera
2023-04-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad hade MH för självskadebeteende? Trots mitt minne är det något jag missat.

Jag trodde att det var TT som hade det (iaf vad som framkommit i tråden). Vet du något annat?
Jag har inte läst något om att
M skulle ha ett självskadebeteende
Det var Tove som hade det
Citera
2023-04-28, 07:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hur visar hon dessa känsloyttringar? Vad jag själv minns så säger hon enbart med ord att hon tycker något är obehagligt eller jobbigt. Men kroppsligt är det ingenting som visar sig i transkriberingen. Ett tillfälle har jag hittat. Det är när hon skattar åt frågan om hon och J är ett par.

Jag har själv lagt stor vikt vid just detta, och därför frågat er här i tråden om hennes diagnoser kan orsaka dessa avtrubbningar. Personer i liknande situationer som är betydligt äldre ser man ofta bryta ihop och gråta. Du minns väl Cezary som satt och bölade?
Som jag tänker är det AD(H)D som är grunden till de sparsamt ytliga reaktionerna, med den generella tidsfördröjningen i allt som behöver tänkas på. Det som är riktigt starkt, kräver ingen eftertanke. Men givetvis har personligheten också stor betydelse.

Dessutom finns inbyggt ett lite märkligt sätt att acceptera att allt är som det är och går inte att göra något åt, vad jag tror. Något som ofta uppfattas som ett lojt förhållningssätt.

Edit: M visar även vissa autistiska drag, vilka vet vi dock inte. Men det skulle kunna förklara ett lite "udda" sätt att visa känslor.
Senast redigerad av sybel 2023-04-28 kl. 08:07. Anledning: Edit:
Citera
2023-04-28, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Christer Pettersson dömdes till livstid för mord på våran statsminister i Tingsrätten men friades i hovrätten . Med det i åtanke så skall ni inte bli förvånade om MH frias i Hovrätten .
I Christer Pettersons fall var bevisläget betydligt sämre än i det här fallet.
Citera
2023-04-28, 07:44
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
I Christer Pettersons fall var bevisläget betydligt sämre än i det här fallet.

Ja inte ens Lisbets vittnesmål räckte i det fallet och det kommer inte JJ:s göra heller .
Citera
2023-04-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Man använder olika skattningar/screeningar och bedömningsgrunder för att titta på olika diagnoser. För en total screening skulle man ligga på 10+ olika. Anknytning screenas tex med hjälp av an ASQ. Den som utför vissa screeningar behöver vara utbildade på att utföra den och/eller att analysera den, i andra all är det självskattningar som görs. Bedömningar görs givetvis på andra sätt också, genom samtal/ under terapi som är mer eller mindre långa. I vissa fall upp till år.

Intressant!
Vad tror du, kan man vara fri från alla personlighetsstörningar och ÄNDÅ begå ett sånt här brott?
Det känns som man (iallafall jag) söker efter en förklaring för att kunna ta in att nån kan begå såna här handlingar.
Citera
2023-04-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så kan det mycket väl vara
Det du säger får en pusselbit på plats för mina egna funderingar

När jag läste förhören med M så reagerade jag på att hon pratade så mycket om J likaså till medsittaren

Då har hon haft ett bra minne och för detaljer

Jag har ju hela tiden gissat på att hon är mycket smartare än vade de flesta tror som hittar ursäkter i diagnoser och allt annat konstigt

Hon har nog inga större problem med minnet gällande mordnatten. Det är den gamla vanliga ursäkten när dom trängs in i ett hörn, minnesförlust, full eller sov. Läkaren hon pratade med under P7 an skriver.

Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse
redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna.
Hellman uppgav att hon, under kvällen och natten för de misstänkta gärningarna, druckit alkohol i form av ett par glas vin samt två drinkar med sammanlagt motsvarande tolv centiliter starksprit

Aktuellt psykiskt tillstånd:
Honvisade prov på fullgod orientering till tid, rum, person och situation. Hellman
erbjöd en god formell kontakt och en adekvat känslomässig ömsesidighet utan tecken till de sociala interaktionssvårigheter som typiskt ses vid svåra
autismtillstånd. Hellman uppvisade en normal psykomotorik utan tecken till
svår tvångsmässighet eller andra ändamålslösa beteenden. Hellman
uppvisade inga kliniska tecken på ökad ångest såsom kroppslig oro eller ökad
kroppslig spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här