2023-04-27, 12:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, detta har jag inte läst om. Jag måste se detta då för att bilda mig en uppfattning om det.

Överst på sid 6 i förhörsprotokollet:

C: "Jobbar du någonstans så att man kan få tag på dig på dan, eller?"

"Falska vittnet" uppger arbetsplatsens namn. Det ut att vara tre bokstäver, SCA?

Carlén upprepar arbetsplatsens korta namn.

"Falska vittnet" svarar: Ja

C: I Töreboda?

Citera
2023-04-27, 12:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag fick en uppgift för något år sedan om det "andra" vittnet av en källa. Detta vittne ska ha sagt att det var Helena hon såg vid bron, men att hon ska ha gått ensam. Jag har funderat på om detta var samma person som säger sig ha sett en tjej i liknande byxor som Helena som ska ha gått tillsammans med en kille med pilotglasögon. Det bör dock inte vara samma person, just p g a att hon har berättat att Helena gick ensam.

Polisen ska ha kännedom om detta. Jag vet hennes förnamn, men det är ingen ide' att fråga om det, då jag lovat källan att inte föra namnet vidare.

Tror inte en sekund på det. Hade polisen haft två av varandra helt oberoende uppgifter om HA på bron hade polisen gått ut med det. I synnerhet om ett av vittnena kände igen Helena!

Att du har fått uppgiften från "en källa" säger ingenting. Hur fick du uppgiften till dig?
Att polisen har kännedom om detta finns det inga bevis för.
Citera
2023-04-27, 13:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tror inte en sekund på det. Hade polisen haft två av varandra helt oberoende uppgifter om HA på bron hade polisen gått ut med det. I synnerhet om ett av vittnena kände igen Helena!

Att du har fått uppgiften från "en källa" säger ingenting. Hur fick du uppgiften till dig?
Att polisen har kännedom om detta finns det inga bevis för.

Jag kan inte svara för om det är sant eller inte, om det verkligen var Helena som hon såg eller inte, men det är en uppgift jag fått.

Någon jag känner till namnet har berättat detta för mig, först i PM sedan i Messenger.
Citera
2023-04-27, 14:31
Medlem
PLX309s avatar
Citat:
Polisen ska ha kännedom om detta. Jag vet hennes förnamn, men det är ingen ide' att fråga om det, då jag lovat källan att inte föra namnet vidare.

Förnamnet kom väl via PM det med kan man tänka.

Jag skulle tippa att detta vittne är precis lika trovärdigt som den mesta andra skiten som Prinzezzan har tagit emot via PM genom åren.
Citera
2023-04-27, 14:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLX309

Jag skulle tippa att detta vittne är precis lika trovärdigt som den mesta andra skiten som Prinzezzan har tagit emot via PM genom åren.

PM och/eller Messenger. Både för- och efternamn.
Citera
2023-04-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonzaiMannen
Nu är det ju fortfarande minst två olika brovittnen som det handlar om.
Ett som såg HA med en man och ett som inte lade märke till något sällskap.
Inget av dessa två vittnen är anonyma.

Sedan kan det finnas ytterligare brovittnen som inte polisen gått ut med.

De flesta gör misstaget att påstå att vittnet sett Helena på bron när det inte alls är så. Det som vittnet har sett är en man och en kvinna. Man förutsätter att det är Helena pga byxornas utseende vilket gör att det blir en trådsanning att Helena har blivit sedd på bron. Fanns det bara en enda tjej i hela Mariestad som hade tidstypiska blandfärgade byxor på sig denna kväll? Man kan gissa att det var Helena på bron men man kan inte påstå att hon blev sedd på bron.
Citera
2023-04-27, 17:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLX309

Då du inte har skrivit tillräckligt många inlägg i tråden och därför inte kan ta emot PM, så skriver jag till dig här i stället.

Jag har märkt att du verkar skriva i Helena-tråden mycket för att klanka på mig. Har jag fel?

Jag vill bara höra vad du har emot mig.

Vad har jag skrivit i tråden som är "skit"?

Har jag skrivit något i tråden som är falskt, inkorrekt? I så fall vad? Kan du ge exempel? Då kan jag korrigera det.

Du verkar bl a ha hakat upp dig på bilen från Motor-Trend (bilden?), som ska ha lämnats in blodig i anslutning till att Helena försvann, men där "bossarna" aldrig kontaktade polisen. Vet du någonting om detta? Det verkar som att du har tagit detta personligt. Är det rätt eller fel uppfattat av mig? Berätta gärna den korrekta historien, om de uppgifter källorna kommit med är falsk information.

Jag har aldrig medvetet skrivit någon "skit" i tråden. Jag är seriöst intresserad av att fallet med Helenas försvinnande ska komma framåt. I stället för att gå till fega personangrepp i tråden, håll dig till sakfrågan och berätta här vad du hakar upp dig på.

Ha en trevlig kväll!
Citera
2023-04-27, 19:05
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonzaiMannen
Nu är det ju fortfarande minst två olika brovittnen som det handlar om.
Ett som såg HA med en man och ett som inte lade märke till något sällskap.
Inget av dessa två vittnen är anonyma.

Sedan kan det finnas ytterligare brovittnen som inte polisen gått ut med.

Citat:
Källa på det?
---
Nej, hade det funnits så många brovittnen hade Jenven inte varit "ytterst tveksam" till uppgiften.

Citat:
Jag kan inte svara för om det är sant eller inte, om det verkligen var Helena som hon såg eller inte, men det är en uppgift jag fått.

Någon jag känner till namnet har berättat detta för mig, först i PM sedan i Messenger.

Jag råkar veta med bestämdhet att det i utredningen inte finns ett enda vittne som sett Helena gå ensam på Marieholmsbron eller väster därom.

Skälet till att jag vet detta framgår av mitt inlägg nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
lezaq!

En person med goda poliskontakter har talat med polisen om de uppgifter du tagit upp i tråden, att du och tre andra sett Helena gå hem. Denna person har bett mig att i första hand skicka PM och om det inte går skriva ett meddelande till dig i tråden.

Teoretiskt kan era vittnesmål ha blivit förbisedda eller fel noterade. Polisen är därför mycket angelägen om att du kontaktar dem så att eventuella missförstånd kan redas ut.

Du kan ringa dem eller maila dem på kalla-fall.region-vast@polisen.se Om skriver till dem kan du styrka att du är lezaq i tråden. Skicka helt enkelt först ett mail till polisen och skriv där att du kommer att göra ett inlägg i tråden vid en viss tid där du skriver en viss sak, så vet polisen att du som mailar är samma person som skrivit i tråden.

lezaq har inte varit aktiv det sista och är dessvärre inte heller tillgänglig för PM via Flashback pga få inlägg. Om någon vet vem lezaq är på riktigt, för gärna vidare detta meddelande. Kanske vet du inte vem lezaq är men vet att du och några andra sett Helena gå hem över bron och västerut - kontakta i så fall polisen.
Citera
2023-04-27, 19:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag råkar veta med bestämdhet att det i utredningen inte finns ett enda vittne som sett Helena gå ensam på Marieholmsbron eller väster därom.

Skälet till att jag vet detta framgår av mitt inlägg nedan.

Då borde/kan detta vara samma vittne jag fick uppgiften om (eller någon av de andra tre), för det stämmer med berättelsen. När jag skrev om detta vittne i tråden för några år sedan hade jag nog fattat det fel och skrev att Helena setts av vittnet före bron, men när jag senare tittade i PM, anteckningar osv, så stämmer det att det var på den västra sidan, inte på sidan mot stan. Så då stämmer det.

lezaq har inte varit inloggad sedan 1 dec -22 och då hade du skrivit detta inlägg. Förhoppningsvis såg lezaq eller någon av de andra ditt inlägg och kontaktade polisen igen.
Citera
2023-04-27, 22:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Överst på sid 6 i förhörsprotokollet:

C: "Jobbar du någonstans så att man kan få tag på dig på dan, eller?"

"Falska vittnet" uppger arbetsplatsens namn. Det ut att vara tre bokstäver, SCA?

Carlén upprepar arbetsplatsens korta namn.

C: I Töreboda?

Okey, ett sista klarläggande gällande denna sak. Jag hittade detta ovanstående du refererar till från SRs hemsida bland alla andra förhör.

Nej, det kan aldrig vara SCA som menas för de hade ingen fabrik i Töreboda utan den låg och ligger i Mariestad, nu under ett annat namn då: DS Smith.

Men som du också kanske har sett så finns det ju om möjligt en ändå mer uppenbar anledning till varför det inte kan röras sig om SCA, och det är ju återigen härlett ur bristfällig maskning från Polisens sida.

Du ser att det sticker ju fram två streck ("ben) under maskningen på Carlens upprepande svar om arbetsplatsen. Då är ju ett "S" helt uteslutet, som första bokstav. Första bokstaven bör vara någon av dessa då: H,A,Å,Ä eller X. "H", kanske är starkaste kandidaten.

Nu är detta definitivt avhandlat för mig och jag anser det fullständigt klarlagt att AnLa ÄR det falska vittnet. Därmed finns ingen JoEr eller BW koppling till detta falska vittne. Nej.

Jag kommer inte att kommentera detta mer utan går vidare till annat.
Citera
2023-04-27, 22:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu är detta definitivt avhandlat för mig och jag anser det fullständigt klarlagt att AnLa ÄR det falska vittnet.

Det är möjligt att det stämmer.

Citat:
Därmed finns ingen JoEr eller BW koppling till detta falska vittne. Nej.

Om det finns någon koppling mellan AnLa och någon av dom inblandade vet vi faktiskt inte.
Syskonen ChEr och JoEr bodde endast ett stenkast från AnLa, båda två har väldigt starka kopplingar till BW.

AnLa kan t.ex ha jobbat med någon av dom eller så kan deras vägar ha korsats på annat sätt: via gemensamma bekanta, sommarfester i området, krogen, vart som helst.
Som nyinflyttad, lite osäker 18 åring kan man nog vara ganska lättlurad och det framgick ju att AnLa ville impa på sina vänner. Vilka var hans nya vänner i Töreboda under våren och sommaren -92?

Många av Helena's vänner bodde i Töreboda. Att någon eller några av dom kan ha haft en tillfällig koppling till den nyinflyttade AnLa går inte att utesluta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-27 kl. 23:12.
Citera
2023-04-28, 06:00
Medlem
Citat:
Då borde/kan detta vara samma vittne jag fick uppgiften om (eller någon av de andra tre), för det stämmer med berättelsen. När jag skrev om detta vittne i tråden för några år sedan hade jag nog fattat det fel och skrev att Helena setts av vittnet före bron, men när jag senare tittade i PM, anteckningar osv, så stämmer det att det var på den västra sidan, inte på sidan mot stan. Så då stämmer det.

lezaq har inte varit inloggad sedan 1 dec -22 och då hade du skrivit detta inlägg. Förhoppningsvis såg lezaq eller någon av de andra ditt inlägg och kontaktade polisen igen.

Hade detta vittne du talade med en väl utvecklad facebook-sida eller var den i det närmaste tom? Var facebook-namnet ett genuint personnamn eller ett nick? Slog du upp personen på ratsit och granskade att hon inte t.ex. är sambo med en person på HincRoburs lista eller rent av finns med själv? Hade du någon form av muntlig kommunikation så att du säkerställde att det var en kvinna i andra änden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in