2023-04-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ja, visst är det en rimlig slutsats. Exempelvis hade NA tillgång till vapen i sin bostad.

NA är inte alls någon orimlig kandidat som gärningsman. Utåt sett hyggligt väletablerad vid tidpunkten. Ett ganska fritt yrke där han kunde vara ute och loda runt i markerna på utan att någon hade anledning att bli misstänksam. Han har väl också ritat ett antal finare fritidshus ute i kustbandet. Lägg till det att han föreföll tappa förståndet mot slutet. Om jag inte misstar mig fanns det väl uppgifter om att han dog i en illa underhållen lya, sönderrunkad och omgiven av porr. Sannolikt en man med perversa böjelser och psykiska problem
Citera
2023-04-28, 14:18
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
NA är inte alls någon orimlig kandidat som gärningsman. Utåt sett hyggligt väletablerad vid tidpunkten. Ett ganska fritt yrke där han kunde vara ute och loda runt i markerna på utan att någon hade anledning att bli misstänksam. Han har väl också ritat ett antal finare fritidshus ute i kustbandet. Lägg till det att han föreföll tappa förståndet mot slutet. Om jag inte misstar mig fanns det väl uppgifter om att han dog i en illa underhållen lya, sönderrunkad och omgiven av porr. Sannolikt en man med perversa böjelser och psykiska problem

Förmodligen en god sammanfattning av individen i fråga. Vad man kan undra är om han kände TH via vännens polismannason eller ej. Jag har litet svårt att föreställa mig NA utföra styckningen själv. Han såg väl till åren ut för att vara i sextioårsåldern (och han avled redan 1990) men detta var länge sedan och medlivslängden var något kortare än den är idag.

Min tanke var att TH kunde ha ställt upp med själva styckningsarbetet. Dock har jag ingen bra förklaring på varför han skulle göra det.

Mycket talar för en helt annan förklaring med en helt annan GM. Hårstråna från handduken bredvid den första fyndplatsen t ex.
Citera
2023-04-28, 14:24
Medlem
Citat:
Förmodligen en god sammanfattning av individen i fråga. Vad man kan undra är om han kände TH via vännens polismannason eller ej. Jag har litet svårt att föreställa mig NA utföra styckningen själv. Han såg väl till åren ut för att vara i sextioårsåldern (och han avled redan 1990) men detta var länge sedan och medlivslängden var något kortare än den är idag.

Min tanke var att TH kunde ha ställt upp med själva styckningsarbetet. Dock har jag ingen bra förklaring på varför han skulle göra det.

Mycket talar för en helt annan förklaring med en helt annan GM. Hårstråna från handduken bredvid den första fyndplatsen t ex.

NA var väl, vad jag förstått, flintskallig vid tiden för CdC’s död. Han kan mkt väl ha varit inblandad på något sätt, men jag håller med dig om att styckningen nog utförts av någon annan (förmodligen någon med ett starkare psyke)
Citera
2023-04-28, 14:33
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
NA var väl, vad jag förstått, flintskallig vid tiden för CdC’s död. Han kan mkt väl ha varit inblandad på något sätt, men jag håller med dig om att styckningen nog utförts av någon annan (förmodligen någon med ett starkare psyke)

Man kan lätt föreställa sig NA:s reaktion om han upptäcker besökaren CdC ligga livlös i gästrummet eller vardagsrumssoffan efter en nokturn överdos.
Citera
2023-04-28, 15:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Sluta tramsa, va! Du har en fixering vid tanken på att läkarna är skyldiga så varför inte bara deklarera att du stödjer Helins åtal och få det ur bröstet?

Helin backade aldrig. Frågan är varför du och vissa andra i tråden inte kan acceptera detta?

"Under senare år har Helin tillskrivits intervjucitat där han ska ha backat från sitt beslut att åtala läkarna. Han är nu kallad som vittne av båda parterna.

-Det stämmer inte att jag ångrat mitt åtalsbeslut, säger Helin, i dag 78 år. Han tycker att det är ”föga lustigt” att återigen behöva förklara sitt ställningstagande"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagare-nyckelvittne-om-styckmord

Citat:
Morföräldrarna var ju frireligiösa och därmed förmodligen knasigare än dottern som uppenbarligen fabricerade sin sjuka historia för att hon emanerade från en dito miljö.

Morfadern gav ett mycket sansat intryck i förhöret trots att han var "frireligiös", nu vet dock varken du eller jag vad som var upphovet till flickans avvikande beteende men teorier saknas ju inte som bekant.

Samtidigt går det att notera att fotohandlarparet såg ej något barn på bilderna, det enda vittne som sett männen tillsammans med barnet var hunddamen som observerade trion på Karolinska institutets område. Allt detta är mysteriöst.
Citera
2023-04-28, 15:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Man kan lätt föreställa sig NA:s reaktion om han upptäcker besökaren CdC ligga livlös i gästrummet eller vardagsrumssoffan efter en nokturn överdos.

Ja det där är en intressant teori.

Frågan är bara om NA fick hjälp med nedmonteringen såvida din teori stämmer?
Citera
2023-04-28, 19:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Samtidigt kan man fundera lite över den märkliga felkörningen via Täby Kyrkby samma dag (10 juni) efter den påstådda avlämningen av CdC vid Kungsan? CdC satt trots allt i NA:s bil. I Täby Kyrkby bodde de två andra männen.

Citat:
Min tanke var att TH kunde ha ställt upp med själva styckningsarbetet. Dock har jag ingen bra förklaring på varför han skulle göra det. .

Du får väl arbeta på en teori kring detta, jag hjälper gärna till om du vill.

Citat:

Tack men nu vet väl ingen med säkerhet om handduken ens hör ihop med det här fallet?

Avsaknaden av hårstrån från misstänkta kan väl rimligen inte heller vara friande?
Citera
2023-04-28, 20:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men urtagningen är gjord på ett sätt som typiskt brukar göras vid djurslakt. Om man ska ta bort ändtarmen så åker könsorganet med oavsett om det är manligt eller kvinnligt, eller vad det väger. Det skulle bli krångligare att karva runt det för att försöka spara/lämna kvar det antar jag.

Detta torde vara en väsentlig iakttagelse som stärker tankegången om att syftet med "kråsrensningen" kan ha varit att dumpa kroppen i t ex Mälaren; inälvor i ett lik tenderar att orsaka gas i smb m förruttnelsen varvid bålen i sinom tid flyter upp. Det kan ha varit så att GM (här primärt och för säkerhets skull med läsarten "styckare") haft i utsikte att rekvirera en båt för en dumpning i sjön men av någon anledning inte kunde genomföra detta varvid kroppen dumpades i säckar på land istället - en tveksam metod eftersom den då kommer att upptäckas. Hade varit bättre med eldbegängelse eller nedgrävning för vilka troligen tid och plats saknades.

Bröst, beroende givetvis på volym, kan ha avlägsnats som ett led i en sk transportstyckning. Att det ena ändock fanns med i en av de fyra säckarna kan bero på att utrymme fanns. Av de bilder som jag sett av offret i sin krafts dagar drar jag slutsatsen att GM inte hade att göra med en Stormy Daniels look-alike.

Då återstår huvudet som generellt är rätt stort och skrymmande. Sannolikt nedgrävt separat.

Enl GW Persson fanns inga tecken på att kroppen skulle ha utsatts för sadiskt våld såsom bränn- eller skärmärken. Detta skulle kunna tala mot idéen om ett lustmord av den karaktär som den ursprungliga utredningen hade i tankarna. Å andra sidan kan förvisso våld ha begåtts exklusivt mot huvud, genitalia och det ena bröstet.

Det är svårt att dra någon enkel slutsats kring själva styckningen och därmed ett eventuellt mord. Vidare har hävdats att isärtagningen delvis varit professionelt utförd och delvis inte. Det är antagligen inte helt orimligt att tänka sig att en lekman lyckats slå huvudet på spiken beträffande delar av styckningsarbetet och utfört dessa med beröm godkänt medan andra delar utförts mer amatörmässigt. Omvänt skulle man kunna hävda att en professionell figur av tidsskäl slarvat med delar av styckningsarbetet; det var inget gesällprov han utförde och väntade således knappast att uppbära klander för bristande yrkeskännedom...
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-04-28 kl. 21:24.
Citera
2023-04-28, 22:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mellan 82 och 84 mördades i Stockholm (minst) tre prostituerade kvinnor. Det finns klara samband mellan morden. (Tillvägagångssättet, fyndplatserna...) En dåre som var inspirerad av Jack The Ripper? Jack The Ripper mördade (minst) fem kvinnor. Dessa hette (i ordning efter när de mördades):

Mary Annie Elisabeth Cathrine Mary

Om man försvenskar dessa namn blir det;

Mary - Maria Annie - Annika Elisabeth - Elisabeth Cathrine - Catrin Mary - Maria

Namnen på de tre offren i Stockholm var;

Annika (hittades sommaren 1982) Elisabeth (hittades fem månader senare) Catrin (hittades 1984)

Vad tycker ni, känns kopplingen för långsökt?

Det här är ett uppslag som är värt att, som man skulle uttrycka det i USA, drive around the block dvs testköra runt kvarteret. Talade idag med en dambekant om da Costafallet varvid denna hypotes vilken jag dittills varit omedveten om påtalades.

Det var nästan 100 år tidigare som Jack the Ripper var i farten i London, nämligen 1888.

Vad som här måste göras är att jämföra vart och ett av de svenska fallen för att söka påvisa likheter i opus operandi. Finnes sådana kan mkt väl en seriemördare varit i farten. Ett långt troligare scenario än den gravt moralpaniska stollehypotesen kring TA och TH som en sorts kriminella och perverterade motsvarigheter till Dupond och Dupont.

Emellertid saknar morden på Annika och Elisabeth styckningsingrediensen; de hade kastats ut i naket skick i Hägersten resp Rosersberg. Samma mördare kan det dock röra sig om.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-04-28 kl. 23:02.
Citera
2023-04-28, 23:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det här är ett uppslag som är värt att, som man skulle uttrycka det i USA, drive around the block dvs testköra runt kvarteret. Talade idag med en dambekant om da Costafallet varvid denna hypotes vilken jag dittills varit omedveten om påtalades.

Det var nästan 100 år tidigare som Jack the Ripper var i farten i London, nämligen 1888.

Vad som här måste göras är att jämföra vart och ett av de svenska fallen för att söka påvisa likheter i opus operandi. Finnes sådana kan mkt väl en seriemördare varit i farten. Ett långt troligare scenario än den gravt moralpaniska stollehypotesen kring TA och TH som en sorts kriminella och perverterade motsvarigheter till Dupond och Dupont.

Emellertid saknar morden på Annika och Elisabeth styckningsingrediensen; de hade kastats ut i naket skick i Hägersten resp Rosersberg. Samma mördare kan det dock röra sig om.

Hehe, du citerade ett inlägg som jag skrev för nästan tjugo år sedan. Jag vet inte riktigt om jag idag kan stå för det. Visst, kittlande…men långsökt.

Har för mig att teorin ursprungligen kommer från Lars Borgnäs, anförd i Uppdrag Granskning. Det var iaf inte min teori, ursprungligen.
Senast redigerad av Troian 2023-04-28 kl. 23:22.
Citera
2023-04-29, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hehe, du citerade ett inlägg som jag skrev för nästan tjugo år sedan. Jag vet inte riktigt om jag idag kan stå för det. Visst, kittlande…men långsökt.

Har för mig att teorin ursprungligen kommer från Lars Borgnäs, anförd i Uppdrag Granskning. Det var iaf inte min teori, ursprungligen.
Visst är det Borgnäs teori. Polismannen som var satt att bevaka obducenten var inblandad i mordet på Catrine da Costa tillsammans med arkitekten och allmänläkaren. Ingen trodde på den teorin, och därför satt Borgnäs ensam i debatten om fallet. Borgnäs konstaterade i debatten att Jörgen Olsson som GW misstänkte var skyldig, var oskyldig då han friats i dna-test.
Citera
2023-04-29, 02:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

(Det fetade)

Fast det betyder inget för ett eventuellt samband. Lustmördaren i Nacka 1975 begick två mord men det första var avsevärt grövre när han ströp och skändade (med kniv) en prostituerad kvinna han plockat upp på Malmskillnadsgatan. Dvs, samma gata som CdC, Annika (väninna till CdC) och Elisabeth arbetade på.

(FB) Dubbelt lustmord; Nacka december 1975, Vasastan januari 1976

Du har samtidigt kanske hört talas om ett helt annat fall där en prostituerad kvinna dödades och blev styckad? Även där har det spekulerats kring inblandning av flera läkare? Den huvudmisstänkte läkaren begick dessutom självmord 1971.

(FB) Olöst koffertmord: Margareta af Forselles, Göteborg, 1969.

GW Persson brukar ibland tala om liknande fall i kriminalhistorien och att det finns statistiskt belägg för den typen av gärningsmän. Helt uppenbart har den svenska kriminalhistorien haft både lustmördare som dödat en prostituerad (1975) och troligtvis minst läkare som varit inblandad i en prostituerad kvinnas död och styckning (1969)

Frågan är bara om detta har någon relevans för fallet CdC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in