Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det är inte uppenbart att de ljuger eller rättare sagt inte med vilja. Det är extremt vanligt att soldater överdriver motståndarens förluster beroende ofta på "FOW". Det är därför jag använder mig Gehlens* metod. Jag delar de rapporterade ryska förlusterna med två. Sen har Ukraina inga motiv att rätta till förlustsiffrorna på högre nivå. Mina siffror är högre än USA:s så vi får se vem som har rätt efter kriget. Troligen USA över mig.
Det är lite konstigt att man under lång tid har ungefär lika stora dagliga förluster. Min uppfattning är att förbanden gör det enkelt för sig när de redovisar fiendens förluster. De rapporterar liknande förluster som de hade rapporterat tidigare. USA vet när Putin skiter med hjälp signalspaning så de lyssnar även in på ryska rapporter angående förluster och jmf med rapporterna från Ukraina. Jag litar mer på USA än Ukraina när det gäller förlusterna.
.
*Gehlen tysk militär och ansvarig för den militära underrättelsetjänsten på Östfronten. Han delade de inrapporterade siffrorna med två. Han hade ganska rätt. Dock hade han en massa fel.
Jag känner mycket väl till vem Gehlen var, har också läst Anthony Beevors böcker.
Jag tror att det råder en viss förvirring kring siffrorna i så motto att folk inte förstår att i krig räknar man alltid både döda och sårade som casualties.
I Pentagon dokumenten talas det om 189500 - 223000 casualties fram tom mars varav 35-40k dödade på den ryska sidan även om jag som du reagerar på kvoten mellan de båda kategorierna.
En tumregel brukar vara 1 död på 2 sårade så med det inräknat börjar vi närma oss dina siffror.